aXbo - världens smartaste väckarklocka
Det går faktiskt att vakna utvilad och nu är det vetenskapligt bevisat. Österrikarna Boris Eis och Axel Ferro har konstruerat en väckarklocka som trådlöst mäter hur man rör sig i sängen under de olika sömnfaser som man går igenom när man sover. Det gör att klockan kan beräkna exakt när man ska vakna för att man ska känna dig pigg och alert.
För mer information om forskningen och lite historia rekommenderar jag en artikel i Dagens Nyheter:
Konsten att vakna helt utvilad
Jag har alltså köpt väckarklockan aXbo - SPAC (Sleep Phase Alarm Clock) efter att ha läst en tråd här på forumet om "Väckarklocka med MP3" samt efter att ha gjort en hel del andra efterforskningar i ämnet. Nu har jag precis slutfört en 12 dagar lång vetenskaplig studie på min egen sömn för att se om den verkligen fungerar.
Klockan
Tillbehör:
Som du ser på bilden överst i tråden så ingår ett litet "svettband" som man stoppar in en liten sensor i. Svettbandet tar man på sig så att sensorn ligger på ovansidan av handenleden där den sen inte stör det minsta. Det är den som mycket noga mäter minsta rörelse du gör i sängen när du sover.
Det ingår en AC-adapter i paketet så man kan ladda klockan (även om den faktiskt klarar sig ungefär sju dagar på det inbyggda batteriet. Utöver det ingår en USB-kabel som gör att du kan koppla klockan till datorn och dra ut grafer för hur du har sovit (vilket är hur roligt som helst att se om man verkligen vill ha lite koll).
Utseende:
För att du ska få en uppfattning om hur stor/liten klockan är, så kan jag säga att om du tittar på den framifrån ungefär som på bilden, så har den ungefär måtten av ett fodral till en CD-skiva men ändå lite mindre.
Något som är klart kul är att den här väckarklockan inte har någon "snoozeknapp" som gör att du ska ligga kvar och dra dig. Nej, hela tanken med klockan är ju att du kommer att vakna utvilad och därmed inte behöver ligga kvar i sängen som en död sill och försöka plåga dig upp på alla fyra och krypa ut till duschen.
Utöver detta är själva displayfönstret där du ser tiden "genomskinlig" så du ser vad du har bakgrunden, till exempel tapeten om du har en vägg precis bakom den. När du trycker på klockan för att aktivera alarmet eller någon funktion lyser fönstret upp blått. Däremot har jag upptäckt att det är en fördel att ha en relativt ljus bakgrund för som jag har det hemma så är det en mörkblå tapet i bakgrunden, vilket gör det svårt att se vad klockan är när man vaknar.
Sensorns räckvidd är lång och jag uppskattar att jag säkert ligger drygt 3 meter från klockan och den registrerar varje rörelse som den ska. Du som är rädd för "strålning" och annat otyg när det nu handlar om trådlös överföring vill jag lugna. "Wolverine_81" som köpte klockan några månader skriver i den andra tråden:
Citat
Ringsignaler:
Det här är något av det mysigaste! Det finns ett antal förinställda ringsignaler att välja på efter egen smak. Förhoppningsvis lägger de in möjligheten att använda en egen MP3-fil eller motsvarande framöver genom någon mjukvaruuppdatering, eller så kanske det kommer i någon kommande version av väckarklockan. När du har ställt in din favoritsignal kan du också ställa in volymen som den ska ringa med.
1. Fågelkvitter (sjukt härligt att vakna till)
2. Typ djungeltrummor
3. Någon slags futuristisk melodislinga
4. Ungefär ljudet från Donkey Kong-spelen när krokodilerna rörde sig
5. Lite sambatakter av något slag
6. En lite soft gitarrsignal
Snoozeljud:
Oj oj hur mysigt är inte det här?! Har du lite halvsvårt att sova, så kan du sätta igång ett "chillout"-ljud av någon form. Det loopas till du somnar och när aXbo upptäcker att du har gått in i första drömfasen så fade:ar den bort chillout-ljudet.
1. Tropisk regnskog
2. Havsbrus med typ fiskmåsar man kan höra ibland
3. En natt där man hör syrsor sjunga
Min högst subjektivt vetenskapliga studie
Först och främst måste jag säga att jag vet att det kan finnas en viss placeboeffekt. Det är också därför jag valde att försöka göra min egen test så noga som möjligt, för köper man en väckarklocka för 2,000 kr, så vill man i princip att den ska fungera tror jag. Jag har alltså tagit med placeboeffekten i mina beräkningar över hur jag mår osv.
Under de dagar jag hittills har fått klockan så har jag skrivit upp en rad olika saker som hur jag mår fysiskt när jag vaknar, när jag tror att jag somnade osv. Jag har däremot väntat med att dra ut de grafer som man kan dra ut - tills nu. Det är alltså först när jag författar det här inlägget som jag har kunnat jämföra graferna med mina egna känslor och noteringar.
I diagrammen nedan står det galna datum. Datumen blev korrigerade första gången jag kopplade klockan till datorn (vilket alltså var efter de 12 dagar som jag har kört min lilla test). Därför stämmer de inte överens med mina egna datum, men jag har ändå lyckats kontrollera att rätt graf hör till rätt bild (vilket var väldigt lätt eftersom det inte var många dagar registrerade än i klockan). Värt att veta är att klockan sparar grafer för de senaste 14 dagarna men du kan själv gå in och spara graferna när du vill och även rensa klockans "minne" på alla grafer.
Dag 1 (2007-01-16)
Alarmtid: kl 06.10
Väcktes: 06.00
Uppskattad tid då jag tror jag somnade: 23.45
Gick upp direkt vid alarm: Japp
Mellan 1/10 hur lätt var det att gå upp: 8
Känsla mentalt: Mycket nyfiken på vad klockan var när jag vaknade så jag satte mig upp när fågelkvittret startade. Det ska bli intressant att se hur sömnkurvan ser ut för det kändes verkligen inte som att jag hade sovit mycket under natten. Jag tror att jag vred mig rätt länge innan jag somnade för att jag la mig lite tidigare än jag brukar. Det känns också under natten som att när jag har vaknat mellan de olika faserna då kroppen behöver röra på sig, så har jag varit så pass vaken att jag har noterat och nästan varje gång tänkt på hur svettarmbandet sitter på armen. Något jag också reflekterade över är att det kändes som om jag vaknade ”precis innan jag skulle vara på väg att röra på mig”. Därför kändes det som att när fåglarna började kvittra så var jag nästan på väg ändå att resa mig upp av nyfikenhet för att se vad klockan var.
Känsla fysiskt: Inte trött alls i kroppen. Inte direkt stel heller. Däremot en liten aning ”tung i huvudet”, en känsla jag har ibland som skulle kunna övergå till huvudvärk. Jag tror dock att det har med ”spänningen” över den nya klockan att göra.
Kommer ihåg vad jag drömde: Japp, skulle kunna skrivit ner rätt detaljerat vilket jag inte brukar så lätt.
Övrigt: Man kan se att jag började undersöka sensorn och klockan efter att ha packat upp den någon gång vid 20-tiden innan jag lät den ligga tills jag gick och la mig i sängen...
Slutsats: Med inräknad placeboeffekt första natten så fungerar klockan perfekt. Förutsatt att klockan nu fungerar och att jag får minimum mina sju (7) timmars sömn, så kommer det bli mycket lätt att gå upp varje morgon och dokumentera hur jag känner mig.
Graf:
2007_01_16.png 10,62K
13 Antal nedladdningarDag 2
Väcktes: 05.55
Uppskattad tid då jag tror jag somnade: 00.30
Gick upp direkt vid alarm: Nej. Snoozade för länge.
Mellan 1/10 hur lätt var det att gå upp: 3
Känsla mentalt: Jobbigt. Sov för lite under natten.
Känsla fysiskt: Lika jobbigt som mentalt. Visste med mig att jag hade fått för lite sömn så jag var långt ifrån pigg.
Kommer ihåg vad jag drömde: Nix.
Övrigt: Var så sen att jag fick hoppa över frukost igen. Värdelöst.
Slutsats: Det spelar ingen roll hur bra klockan än är. Sover man inte det antal timmar man behöver så fungerar den visserligen, men man är ju som ett lik ändå under dagen.
Graf:
2007_01_17.png 10,42K
6 Antal nedladdningarDag 3
Alarmtid: kl 05.50
Väcktes: 05.40?
Uppskattad tid då jag tror jag somnade: 23.00
Gick upp direkt vid alarm: Nej. Snoozade till mobilen ringde 06.00.
Mellan 1/10 hur lätt var det att gå upp: 7
Känsla mentalt: Bara bra. Snoozade för att jag var tidigt ute denna morgon ändå.
Känsla fysiskt: Helt OK. Inte alls överdrivet trött eller så.
Kommer ihåg vad jag drömde: Kommer inte ihåg.
Övrigt: Inget speciellt.
Slutsats: Klockan verkar fungera då känslan var som första morgonen med klockan, att jag precis hade vänt mig eller skulle vakna, typ. Bra känsla.
Graf:
2007_01_18.png 10,22K
1 Antal nedladdningarDag 4
Alarmtid: kl 08.50
Väcktes: 08.40?
Gick upp direkt vid alarm: Nej. Snoozade. Det är ju helg!
Mellan 1/10 hur lätt var det att gå upp: 7 (om jag hade gått upp direkt).
Känsla mentalt: Härligt. Helg.
Känsla fysiskt: Härligt. Helg.
Kommer ihåg vad jag drömde: Kommer ihåg delar.
Slutsats: Inget speciellt.
Graf:
2007_01_19.png 10,72K
3 Antal nedladdningarDag 5
Alarmtid: kl 08.50
Väcktes: 08.29?
Gick upp direkt vid alarm: Nej. Snoozade. Det är ju helg!
Mellan 1/10 hur lätt var det att gå upp: 8 (om jag hade gått upp direkt).
Känsla mentalt: Härligt! Helg.
Känsla fysiskt: Härligt! Helg.
Kommer ihåg vad jag drömde: Japp.
Graf:
2007_01_20.png 11,62K
2 Antal nedladdningarDag 6
Väcktes: 06.05
Uppskattad tid då jag tror jag somnade: 00.45
Gick upp direkt vid alarm: Japp.
Känsla mentalt: Rätt ok under omständigheterna.
Känsla fysiskt: Helt ok.
Kommer ihåg vad jag drömde: Japp.
Övrigt: Inget.
Graf:
2007_01_21.png 9,57K
1 Antal nedladdningarDag 7
Väcktes: 05.45
Gick upp direkt vid alarm: Japp.
Känsla mentalt: Rätt ok. Men samtidigt rätt trött efter att ha ”vilat ut” i helgen.
Kommer ihåg vad jag drömde: Tror det (glömde reflektera över det).
Slutsats: Inget.
Graf:
2007_01_22.png 8,98K
1 Antal nedladdningarDag 8
Väcktes: 05.45
Uppskattad tid då jag tror jag somnade: 01.00
Gick upp direkt vid alarm: Nope!
Mellan 1/10 hur lätt var det att gå upp: 2
Känsla mentalt: Sjukt trött på grund av sen bio kvällen innan.
Känsla fysiskt: Jättejobbigt.
Kommer ihåg vad jag drömde: Ingen aning.
Slutsats: Måste sova FLER TIMMAR!
Graf:
2007_01_23.png 9,46K
1 Antal nedladdningarDag 9
Väcktes: 06.10
Gick upp direkt vid alarm: Nej
Känsla mentalt: Helt ok.
Kommer ihåg vad jag drömde: Japp
Slutsats: Inget.
Graf:
2007_01_24.png 10,03K
1 Antal nedladdningarDag 10
Väcktes: 05.50
Uppskattad tid då jag tror jag somnade: 00.00
Gick upp direkt vid alarm: Nej
Mellan 1/10 hur lätt var det att gå upp: 8
Känsla mentalt: Trött (utgång med jobbet under gårdagskvällen men ändå inte sent).
Övrigt: Snoozade och försov mig till jobbet! Vaknade 08.00 (då jag börjar jobba).
Slutsats: Snooze är inget man ska ägna sig åt! Klockan fungerade ”klockrent”, men här var det den mänskliga faktorn som sabbade fredagsmorgonen och resulterade i försovningen. Alltså, när klockan ringer - gå upp.
Graf:
2007_01_25.png 10,43K
1 Antal nedladdningarDag 11
Alarmtid: kl 09.10
Väcktes: 09.00
Gick upp direkt vid alarm: Nej, det är ju helg!
Mellan 1/10 hur lätt var det att gå upp: 8 (om jag hade gått upp)
Känsla mentalt: Piggelin.
Slutsats: En typisk helgdag då jag fick sova mina timmar som jag behöver.
Graf:
2007_01_26.png 10,1K
2 Antal nedladdningarDag 12
Alarmtid: kl 09.10
Väcktes: 08.40
Uppskattad tid då jag tror jag somnade: 01.30
Gick upp direkt vid alarm: Nope. Helg...
Mellan 1/10 hur lätt var det att gå upp: 9 (om jag hade gått upp)
Känsla mentalt: Pigg och glad.
Övrigt: Inget speciellt att anmärka på.
Slutsats: Fick vakna exakt en halvtimma före min alarmtid och ändå var jag pigg, härligt.
Graf:
2007_01_27.png 10,71K
6 Antal nedladdningarSlutsats
Klockan väcker mig i dagsläget på ett fantastiskt sätt med fågelkvitter. Jag kan somna till ljudet av en tropisk regnskog. Den är snyggt designad och gör sitt jobb. Om jag vill så kan jag dra ut grafer för hur min sömn har varit vilket är perfekt för mig då jag just nu tränar hårt och vill veta mer om hur min kropp reagerar när jag äter, tränar och sover. Jag kan också sammanfatta hur klockan fungerar varje morgon nu för mig, är ungefär som jag uttryckte det ovan på "Dag 1":
Citat
Det som går att anmärka på är att det helt enkelt för mig, är omöjligt att vakna pigg om jag inte får det antal timmar jag behöver sova under natten. Då spelar det inte någon roll tror jag om klockan "fungerar" eller inte. Därför krävs det att man försöker ge sig själv den tid att vila och låta kroppen "regenerera sig" som The Borg från Star Trek så fint kallar det.
Är väckarklockan värd sina 2,000 kr? Absolutely!
Bifogade fil(er)
Det här inlägget har ändrats av sean.wiklund 02 februari 2007 - 13:05
Sökningen pågår
Visa alla träffar (sökning på Prisjakt)
9
36 filmer
2 annonser

Minhembio - Senaste nyheterna
Prisjakt Pryl - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?