100Hz LCD , nya "trenden" efter 1080p?
17 svar till detta ämne
Postad 30 January 2007 - 01:34
Unregistered0bc72c04
-
Unregistered0bc72c04
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Ja, Personligen är jag inte så "up to date" när det gäller hi-fi och allt annat runtomkring som tex LCD/Plasma. Jag är nog inte ensam om det heller. Men jag försöker läsa på och hänga med så mycket som det går!
Flesta utav oss vill ju få ut bästa bildkvalitén/upplösning och då fallar ju valet på en 720p/1080p.
många märken har ju en "top produkt" som stödjer 1080p, men då i 50/60Hz (vilket det inte pratas om så mycket, Hz altså).
Men nyligen har jag börjat se en "ny trend" (åter igen, jag är inte så "up to date", 100Hz kanske har funnits ett tag?) från de flesta fabrikat som där de märker ut 100Hz för att göra det jobbigare för oss att välja en TV.
- Till frågan(orna):
Kommer fabrikaten som saknar 100Hz skärmar börja tillverka LCD/Plasma Tv med 100Hz?
Kommer vi konsumenter att välja en 100Hz LCD/Plasma med stöd för "endast" 720p istället för 60Hz 1080p?
Vi som nyligen har skaffat oss en 60Hz 1080p Tv, har vi gjort ett misstag, borde vi ha väntat med vårat köp?
Tror ni 100Hz LCD/Plasma kommer bli den nya "trenden" efter 1080p skärmar?
Många frågor, som jag gärna skulle vilja ha svar på. För jag är väll inte ensam om dessa frågor?.. Eller?
/Mvh
Redigerat av Unregistered0bc72c04, 30 January 2007 - 02:11.
Postad 30 January 2007 - 02:04
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
Kommer folk att välja 720p 100Hz istället för 1080p 60Hz?
Nej. 1080p "smäller högre. Kommer fabrikaten som saknar 100Hz skärmar börja tillverka LCD/Plasma Tv med 100Hz?
Ja, någon variant av det. "Smooth Motion Driver" (Samsung), "Motionflow" (Sony), "TruMotion Drive" (LG) etc. Olika namn på samma sak. Kommer vi konsumenter kommer att välja en 100Hz LCD/Plasma med stöd för "endast" 720p istället för 60Hz 1080p?
Nej, har du inte ställt denna fråga tidigare? Vi som nyligen har skaffat oss en 60Hz 1080p Tv, har vi gjort ett misstag, borde vi ha väntat med vårat köp?
Nej. Det kommer alltid något nytt så om man tänker så så "borde man alltid ha...". Man kan inte vänta för evigt, vad ska man ha tills man köper det man väntar på då? Tror ni 100Hz LCD/Plasma kommer bli den nya "trenden" efter 1080p skärmar?
Ja, också. Det enda som är intressant med dessa "100Hz/120Hz"-påhitt är om det är i samband med ett 1080p@24-stöd.
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 19 November 2007 - 13:52.
Postad 30 January 2007 - 02:10
Unregistered0bc72c04
-
Unregistered0bc72c04
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Kommer vi konsumenter kommer att välja en 100Hz LCD/Plasma med stöd för "endast" 720p istället för 60Hz 1080p? Nej, har du inte ställt denna fråga tidigare?
Jo nu när du säger det så.. Ändrar!
Redigerat av Unregistered0bc72c04, 30 January 2007 - 02:17.
Postad 04 October 2007 - 15:14
Ree
-
Ree
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
100Hz TV's ser fullständigt underbara ut, bildmässigt. Jag kan utan problem peka ut dem från andra sidan lokalen när man står på siba och ser ut över TV-väggen och kan inte förstå folk som påstår det vara ett marknadstrick etc.
MEN, min fråga till folket är:
Tror ni det kommer 100Hz LCD-TV's som faktiskt tar emot 100Hz-signal från exempelvis en dator?
Som det är nu känns det lite som de första 1080p LCD-TV'sarna som inte tog 1080p-signaler - tokigt.
En sekundär fråga är:
Eftersom en 100Hz-TV i nuläget stoppar in genererade frames mellan framesen måste det alltid ske en fördröjning på en halv frame, right? (Den behöver ju inte nästa frame förrän halvvägs dit, så att säga - förutsatt att bilduträkningen i princip kan göras på nolltid). Så bilden visas exempelvis med 1/30 sekund / 33 ms fördröjning vid en 60p signal. Det måste ju bli lite jobbigt vid spelande etc? Eller har jag tänkt fel?
Postad 04 October 2007 - 19:02
mzr
-
mzr
-
Användare
-
-
202 inlägg
hmmm... kan inte dagens 100hz lcd ta emot en 100hz datasignal menar du?
låter ju dåligt, jag går och väntar på lg's nya ly99 med 100hz truemotion och hade ju räknat med att spotta ut 1920x1080@100hz från datorn
Postad 05 October 2007 - 12:06
Ree
-
Ree
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
hmmm... kan inte dagens 100hz lcd ta emot en 100hz datasignal menar du? låter ju dåligt, jag går och väntar på lg's nya ly99 med 100hz truemotion och hade ju räknat med att spotta ut 1920x1080@100hz från datorn 
<{POST_SNAPBACK}>
Det tror jag inte att du kommer kunna göra.
Postad 29 October 2007 - 01:37
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
100Hz TV's ser fullständigt underbara ut, bildmässigt. Jag kan utan problem peka ut dem från andra sidan lokalen när man står på siba och ser ut över TV-väggen och kan inte förstå folk som påstår det vara ett marknadstrick etc.
helt rätt - 100hz hjälper SD som inget annat. Dock så vet jag inte hur många meter ifrån du är på siba, men på en 4meter kan jag se 100hz. sharp XL1 - titta på den i 46 eller LG LB2 i 42"
Postad 29 October 2007 - 15:08
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
100Hz är helt klart trenden som tar vid strax efter 1080p, och även designmässiga trender.. tex förändring av djup, bredd på list runtom skärmytan osv.. (byte av skal a'la nokia?).. jag tror definitivt att 'platt-tv' fått sitt uppsving pga rent estetiska skäl, den tråden kommer det nog spinnas vidare på..
100Hz tekniken är dock fortf lite omogen, tex Samsung har stora problem med olika "biverkningar". I många tester hyllas LCD:n för att man kan stänga av tekniken.. dvs inte helt problemfritt.
Postad 29 October 2007 - 15:26
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Tycker mig se att folk uttrycker sig om 100 hz i generella ordalag. Som om 100 hz är EN teknik när det egentligen finns lika många 100 hz implementationer som det finns tv modeller (nåja...nästan då). Precis som mlmc tog upp finns det pga detta olika grader av biverkningar så man kan inte säga rakt av om 100 hz är bra eller dåligt. Precis samma förfarande som på tjock-tv tiden alltså, det fanns hyffsade 100-hz:are och det fanns kassa. Att det kommer bli mode är dock självklart - det är ju en ännu en siffra att stoppa i specen och det måste ju "svensson" ha då de ska handla...  Inte blir det bättre av att tidningar som M3 skriver "100 hz ger bättre bild" utan vidare reservationer - bedrövligt skrivet av den skräp-blaskan. I slutändan är det en avvägning fördelar mot nackdelar och en personlig bedömmning. Min egen tv jobbar i 100 hz utan att tillverkaren ens utannonserat om det. Jag använder det pga nödvändigt ont då ingen annan uppdateringsfrekvens passar visst material, trots att det pajjar bilden något. Jag använder dock inte någon rörelseinterpolering (även om valet finns) vilket vissa verkar tycka om (trots ev biverkningar).
Postad 19 November 2007 - 12:59
Horace
-
Horace
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Sitter och grubblar på vad vitsen kan vara med att ha 100Hz på en LCD-eller plasma skärm. På en tjock-teve fattar jag att det blir mindre obehagligt om man inte hinner uppfatta att bilden släcks och tänds hela tiden, meen funkar en plasma eller lcd på samma sätt??? så är det väl inte va, nog lyser väl dioderna hela tiden???
Och om man spelar upp i 50 eller 2000hz borde väl inte ge nån kvalitetsförändring då inspelningar bara är i 24 bilder/sek.
Eeeeller är jag ute och cyklar nu??
Postad 19 November 2007 - 13:14
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Det egentliga syftet med 100 Hz i en LCD är just pga att pixlarna lyser hela tiden. Pga att man jobbar efter principen "sample and hold" (dvs uppdatera en pixel med ett viss data och håll den så) så uppstår en viss "släpighet" i bilden som sänker upplösningen i rörliga bilder. Ett exempel på lösning är att man uppdaterar och förändrar varje pixel oftare och vipps (nåja) så kan man få "snabbare" och högre upplöst bild. Sen finns det oxå dom som gillar det bildprocessingjox tillverkarna ibland lägger till i samband med detta men det kan vi lämna därhän...(bara man inser att alla 100 hz implementationer inte är likadana - kvalitetsspannet är stort, allt är inte 100 som glimmar...  ) Plasma jobbar inte med "sample and hold", tvärtom det är ett attans blinkande hela tiden. Här har man dock problemet att man har ett fosfor-skit som man ska hålla jämn ljusstyrka på hela tiden, uppnår man inte det uppstår lätt "flimmrig" bild, väldigt likt CRT alltså. Personligen tycker jag tex 75 hz räcker gott för att få en flimmerfri plasma, PAL video är dock 50 hz och eftersom det inte går jämt upp är nog 100 hz den bästa kompromissen för att visa PAL video. Ett nödvändigt ont, mer än nått annat skulle man kunna säga. I grunden har alltså 100 hz olika syften beroende på vilken teknik man talar om. edit: Ang vilken frekvens materialet faktiskt är så varierar det. PAL video är 50 hz som sagt, PAL film 25 Hz. NTSC video är 60 hz, NTSC-film oftast 24 hz, ibland 30 hz. HDTV kan va vilken som helst av ovanstående men hetast idag är förstås BD/HDDVD som i regel är 24 hz.
Redigerat av pacman, 19 November 2007 - 13:18.
Postad 19 November 2007 - 13:46
Horace
-
Horace
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Ok, tanken är att förhindra släpningar (bevisligen är det ju inget humbug iaf det här med 100Hz vilket jag trodde)
Sååå alltså, när jag kollar på en film så blir det "sample-hold-sample-hold-sample..." osv(med min 50hz lcd).
Med 100Hz, borde det då inte bara bli "sample-hold-hold-hold-sample-hold-hold..." osv?? Eller handlar det om att filmmakarna måste skaffa kameror som filmar i 100 bilder/sek... för idag filmar väl alla kameror med 25-30 bilder/sek??
Postad 19 November 2007 - 14:56
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Sååå alltså, när jag kollar på en film så blir det "sample-hold-sample-hold-sample..." osv(med min 50hz lcd). Med 100Hz, borde det då inte bara bli "sample-hold-hold-hold-sample-hold-hold..." osv??
Japp, så blir det om man missar det jag sa efter och: "...är att man uppdaterar och förändrar varje pixel..." Dvs man räknar fram 50 nya frames, förutom de 50 man hade. Så det blir "sample-hold-sample-hold-sample-hold-sample-hold-sample-hold..." Ingen lätt sak att räkna fram dem, röresle-estimering och sånt roligt som säkert får matematiker att dra sig i håret. Gissningsvis en av anledningarna till att 100 hz inte bara medför positiva saker. Det finns andra metoder, tex att stoppa in en svart bild mellan varje orginal-frames. Det och allt ovan är väldigt enkelt uttryckt, finns säkert sub-metoder dessutom, har ingen koll på detaljerna när det gäller detta. Och nån får mer än gärna påpeka ev fel i resonemanget. Vad jag tycker är lite tråkigt är att det förmodligen läggs ner tonvis med R&D pengar på röresle-estimering men så finns det massor med tv apparater som knappt klarar vanlig simple vanilla deinterlaceing...känns som man försöker springa innan man ens lärt sig krypa.
Redigerat av pacman, 19 November 2007 - 14:56.
Postad 19 November 2007 - 15:11
Horace
-
Horace
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Dvs man räknar fram 50 nya frames, förutom de 50 man hade. Så det blir "sample-hold-sample-hold-sample-hold-sample-hold-sample-hold..."
Ingen lätt sak att räkna fram dem, röresle-estimering och sånt roligt som säkert får matematiker att dra sig i håret. Gissningsvis en av anledningarna till att 100 hz inte bara medför positiva saker.
AHA!! Dåå fattar jag. Du har alltså dina 25 filmade bilder, men vad 100Hz skulle innebära är alltså att det slängs in en uträknad "låtsasbild" var 4:e uppdatering alltså (sample-hold-låtsasbild-hold-sample-hold-låtsasbild-hold-sample....) Då kan jag förstå vitsen med det hela och samtidigt att dom har ett håvete att få det att funka under alla förhållanden.
Postad 19 November 2007 - 15:19
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Tjaa, nått sånt, kan inga detaljer som sagt (och detaljerna lär ju skilja sig från olika tillverkare ändå) men som sammanfattning kan man säga att man har fler "samples" att "holda".
Redigerat av pacman, 19 November 2007 - 15:20.
Postad 19 November 2007 - 16:51
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
100hz är till för att skapa flyt och få bort lagg i bilden.
sharp XD1 tar bort lagg från förra bilden genom att sätta en svart bild mellan som rensar utan att du märker det.
50hz PAL som ska upp till 100hz får en ruta mellan originalen som är ett mellanting, detta ger alltså dubbla antalet rutor på XL1.
24P betyder att TVn identifierar att det är en filn, och tar de 24 rutorna och visar bara dessa per sekund. Med 120hz dessutom; så räknar TVn ut fyra nya rutor mellan, flytet ökar alltså 400%.
Eftersom HD-material är svårare för FHD TVn att räkna nya rutor (och mindre nytta), så funkar 100hz bäst på SD-material. En avsevärd förbättring - teknikens under. Samma med uppskalning av DVD.
Postad 23 November 2007 - 11:31
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3680 inlägg
Jag citerar mig själv från en annan tråd som hade detta ämne på tapeten..!!
"Vill inte påstå att jag är nån expert på 100hz vara eller icke vara men om man läser följande från nya HemmaBio tidningen så verkar det ju onekligen som om det är antingen bu eller bä beroende på vad man personligen uppfattar... Så man ska nog kolla upp om det verkligen passar en själv hos nån handlare innan man bestämmer sig för att just 100hz är ett måste på tv´n....
100 och 120hz för mjukare rörelser
Ett modeord är "rörelsekompensation" vilket innebär at tevens bildkretsar "interpolerar", alltså beräknar fram en extra bildruta mellan två riktiga bildrutor. Detta mjukar upp rörelser och ger ett distinkt flyt. Finessen ska inte för växlas med det 100hz som var i ropet hos tjocktv för många år sedan. Då handlade det om flimmer, nu är det karaktären på rörelser.
En del älskar dessa finesser. Andra avskyr dem och rätt många är kluvna. Mjukheten uppfattas som behagligare medan motargumenten är att framför allt filmer, som per definition (24 bilder i sekunden) har en särpräglad karaktär i flytet, plötsligt påminner om billiga studioproduktioner filmade med videokameror (50 eller 60 bilder i sekunden). Eftermiddagssåpor som Glamour och Hem till Gården och käcka programledare är kanske inte det man vill associera till när man ser 300 eller Die Hard. Fast kanske är precis det man vill ha. Vad vi observerar som en nackdel är att rörelsekompensation inverkar på andra sätt när kretsarna försöker beräkna fram en bildruta som egentligen inte finns. Det uppstår "auror" runt skådespelarnas huvuden och kroppar. Läppar och ansikten kan röra sig onaturligt, likt dubbad film och det kan oxkså uppstå ryck och flimmer. Kvaliteten på rörelsekompensationen skiljer sig även kraftigt mellan olika apparater.
OM RÖRELSEKOMPENSATION: Mycket är en smaksak huruvida finesser som ger mjukare rörelser är värda sitt pris. Det är upp till dig men se till att finessen kan stängas av."
Ett citat till från samma tråd...!
"Bara för att en person älskar 100hz så behöver det ju inte betyda att nästa person gör det samma...?? Samsung har ju sitt FilmPlus läge som ska ge bättre flyt i filmer... personligen så hatar jag det eftersom det gör att man får nån konstig dokumentär-filmad-känsla medans några av mina polare gillar det skarpt.. så med andra ord behöver det ju inte betyda att ALLA gillar det... därmed inte sagt att det är varken bra eller dåligt bara att det är upp till var och en att bestämma sig för om man gillar det eller inte...!!"
//Hylle
Postad 23 November 2007 - 11:50
Zeatrix
-
Zeatrix
-
Användare
-
-
179 inlägg
Jag trodde det var 120Hz som var framtiden eftersom det är en magisk multipel av både 24 OCH 60 Hz, alltså kan man kopiera alla frames jämnt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|