Bygga innervägg. Hur?
40 svar till detta ämne
Postad 31 January 2007 - 20:51
Mapach
-
Mapach
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Har precis köpt en lägenhet å ska där sätta upp en vägg mellan köket å sovrummet, som av föregående ägare använts som tv rum.
Så min fråga är till alla er hemmafixare å prylgalningar där ute är... Hur i hela hisingen ska jag gå till väga?
Sätta upp reglar å sen gips skivor på det? Kanske finns andra sätt?
Å vad ska jag isolera med?
Alla tips mottages med största tacksamhet, då jag knappt inte hållt i en hammare sen skoltiden.
Postad 31 January 2007 - 21:17
Unregisteredc519f885
-
Unregisteredc519f885
-
Användare
-
-
173 inlägg
Ja du, du kommer att få många olika lösningar.
Jag har i varje fall gjort så här:
först en 45*70 regel i golv och tak, använd vattenpass eller lod för att få det rakt. Mellan tak och golvregel har jag stående reglar av 45*70 med cc 60 avstånd, på det har jag satt byggplywood och sen en gipsskiva, i väggen har jag isolerat med stenull. Stabila "tysta" väggar som går att hänga saker i utan att använda plugg.
Om du går in på en välsorterad bygghandel brukar dom ha små foldrar för gds folk.
Lycka till och fråga om det är nåt mer.
Postad 31 January 2007 - 21:36
Unregistered1041101d
-
Unregistered1041101d
-
Veteran
-
-
2015 inlägg
Inatt kom det en artikel om höga gifthalter i plywoodskivor på DN.
Postad 31 January 2007 - 21:46
Unregisteredc519f885
-
Unregisteredc519f885
-
Användare
-
-
173 inlägg
Jepps, vi fick den igår i lokaltidningen här hemma, om jag kommer ihåg rätt var det ett parti av Setras importerade skivor som gått till Beijer och K-rauta....
Är du orolig ta en OSB-skiva men då får du inte missa att det skall vara några mm glapp i skarvarna, den skivan påverkas av fukt och temperatur mer än en plywood.
Redigerat av Unregisteredc519f885, 31 January 2007 - 21:46.
Postad 31 January 2007 - 23:07
Mapach
-
Mapach
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Ja du, du kommer att få många olika lösningar. Jag har i varje fall gjort så här: först en 45*70 regel i golv och tak, använd vattenpass eller lod för att få det rakt. Mellan tak och golvregel har jag stående reglar av 45*70 med cc 60 avstånd, på det har jag satt byggplywood och sen en gipsskiva, i väggen har jag isolerat med stenull. Stabila "tysta" väggar som går att hänga saker i utan att använda plugg. Om du går in på en välsorterad bygghandel brukar dom ha små foldrar för gds folk.
Lycka till och fråga om det är nåt mer.
<{POST_SNAPBACK}>
Ahh... Ja det låter ju rätt enkelt iaf. Hoppas det är det i praktiken oxå! Håller det för ett barbord? Enda som får plats i det rätt lilla köket nämligen.
Postad 01 February 2007 - 07:32
Unregisteredc519f885
-
Unregisteredc519f885
-
Användare
-
-
173 inlägg
Inga problem, och känner du dig osäker så kan du sätta en extra regel där skivan skall vara.
Lycka till
Postad 01 February 2007 - 10:05
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Kör du en 12mm plyfa bakom så torde det hålla även utan regel, men vi som gärna överdimensionerar sätter hellre en något extra.
Postad 01 February 2007 - 10:06
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Inatt kom det en artikel om höga gifthalter i plywoodskivor på DN.
<{POST_SNAPBACK}>
Inte så kul då man för någon månad sedan köpt 3000m2. Det ska bli intressant att se hur det går...
Postad 01 February 2007 - 10:50
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1431 inlägg
Gör så som Born skriver...
Alternativt kan du även använda 45x45 reglar... eller rent av använda aluminium profiler.
Annars är hans byggsätt helt rätt.
EDIT: Vi som gärna gillar hemelektronik och sånt föreslår givetvis att du tänker igenom om du skall dra nåt kablage i väggen eller inte också. Lika bra att få det gjort redan från start då.
Redigerat av Unregistered56e968a9, 01 February 2007 - 10:51.
Postad 01 February 2007 - 10:55
F.A
-
F.A
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Finns det några vettiga bygghemsidor för oss outbildade hemfixare?
Stegvis med bilder osv...
Postad 01 February 2007 - 11:00
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Alternativt kan du även använda 45x45 reglar...
<{POST_SNAPBACK}>
Klokt förslag tycker jag. I synnerhet om man ändå ska sätta dubbla skivor.
Postad 01 February 2007 - 11:00
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1431 inlägg
FA: Prova söka på GDS (Gör Det Själv)
Postad 01 February 2007 - 15:32
Unregisteredc519f885
-
Unregisteredc519f885
-
Användare
-
-
173 inlägg
Det finns massor av byggtips på webben, foldrar och böcker: http://www.byggbokha...lNummer=6590437När jag började min gds-bana använde jag dom här: http://www.svenskttr...gbeskrivningar/Lycka till och glöm inte posta bilder
Postad 01 February 2007 - 16:33
Mapach
-
Mapach
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Tackar för alla tips! Uppskattas verkligen.
Fick nys på nån serie på DVD som heter Hantverkarskolan, där just innervägg bygge är med på nån skiva. Ska nog leta reda på ett exemplar å kolla. Rörliga bilder e ju alltid trevligt.
Ang el dragning i väggen, så är inte det aktuellt i dagsläget. Tänkte att jag å den kvinnliga delen av befolkningen skulle stå för underhållningen i det rummet ist...
Byggbilder kommer! Men inflyttning sker inte förräns månadsskiftet mars/april. Så ni får hia er till dess. Men ja tänkte vara ute i god tid å samla information, så jag e förbered iaf.
Tack än en gång!
Postad 01 February 2007 - 16:44
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1450 inlägg
Finns en hel del matnyttigt på Din Byggare. Gds, länkar mm. Och just en vägg finns beskrivet här -edit- länkar
Redigerat av Unregistered24c8b9de, 01 February 2007 - 16:51.
Postad 01 February 2007 - 16:54
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3094 inlägg
Isolera inte väggen och sätt inga kortlingar (horisontella reglar). Vill du ljuddämpa så är en extra 13 mm gips bättre. Isoleringen/kortlingar gör det svårt att efterdra el om man skulle vilja och ljuddämpar dåligt.
Redigerat av dunde, 01 February 2007 - 16:54.
Postad 01 February 2007 - 17:07
Unregisterede3c4ae6a
-
Unregisterede3c4ae6a
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Här är en bra sida med bilder också! http://www.dinbyggare.se
Postad 01 February 2007 - 18:10
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1450 inlägg
Finns en hel del matnyttigt på Din Byggare...
<{POST_SNAPBACK}>
Ehh...jaha?
Postad 01 February 2007 - 20:14
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Isolera inte väggen och sätt inga kortlingar (horisontella reglar). Vill du ljuddämpa så är en extra 13 mm gips bättre. Isoleringen/kortlingar gör det svårt att efterdra el om man skulle vilja och ljuddämpar dåligt.
<{POST_SNAPBACK}>
Vad ljuddämpar dåligt? Hur stor ljudisoleringsskillnad är det mellan tom gipsvägg och fylld plyfavägg? Om det finns en dörr i väggen så kan jag garantera att den är den svagaste "ljudlänken". I annat fall är det vid dubbla skivor vanligast att den svaga länken för oss amatöer hamnar i anslutningen mot närliggande byggnadsdelar snarare än byte av 2 av de 4 skivorna ... enligt min mening ... Nåja, bygger man en ny vägg har man ju alla möjligheter att dra elen direkt. För min del skulle enkelheten vid montage vid plyfa klart uppväga ev senare missad eldragningar. Fyllningen av väggen given för att minska ljudproblem.
Postad 01 February 2007 - 20:22
M_H
-
M_H
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Finns det några vettiga bygghemsidor för oss outbildade hemfixare? Stegvis med bilder osv...
<{POST_SNAPBACK}>
Leta här efter tips. www.byggahus.se Deras forum är underbart om man går i byggnadstankar.
Postad 01 February 2007 - 20:41
Unregisteredc519f885
-
Unregisteredc519f885
-
Användare
-
-
173 inlägg
rent byggtekniskt så är det så att dubbelgips ljudisolerar bättre än enkelgips och 70 isolering, men jag hatar väggar som inte känns stumma när man knackar i dom, men som sagt det är mer känsla än vetenskap. Vägrar att bygga innerväggar utan isolerin i.
Postad 02 February 2007 - 10:25
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
rent byggtekniskt så är det så att dubbelgips ljudisolerar bättre än enkelgips och 70 isolering, men jag hatar väggar som inte känns stumma när man knackar i dom, men som sagt det är mer känsla än vetenskap. Vägrar att bygga innerväggar utan isolerin i.
<{POST_SNAPBACK}>
Visst, men det som var alternativet tidigare (enl min mening) var gips + plyfa + isolering, dvs dubbla skivor ändå. Anser du att det är sämre än dubbelgips utan isolering?
Postad 02 February 2007 - 13:22
Unregisteredc519f885
-
Unregisteredc519f885
-
Användare
-
-
173 inlägg
njae!
Kul svar va, det är något bättre om man räknar på det med dubbelgips utan isolering än gips, plyfa och isolering. Men väggen blir inte "stum" utan isolering.
Jag rör säker till det för dig, men satsa på gips,plyfa och isolering, det du kan göra om det skall vara så tyst det går är att gå ner till 45 regel och sätta dubbelgips + plyfa åtminstonde på den sida som ljudet kommer från.
Postad 03 February 2007 - 21:28
Unregistered4dac292f
-
Unregistered4dac292f
-
Användare
-
-
158 inlägg
njae! Kul svar va, det är något bättre om man räknar på det med dubbelgips utan isolering än gips, plyfa och isolering. Men väggen blir inte "stum" utan isolering. Jag rör säker till det för dig, men satsa på gips,plyfa och isolering, det du kan göra om det skall vara så tyst det går är att gå ner till 45 regel och sätta dubbelgips + plyfa åtminstonde på den sida som ljudet kommer från.
<{POST_SNAPBACK}>
Min mening är att inte använda 45*45 reglar, om de är begränsning av ytan som väggen tar upp så kan man ju betänka att de krävs en 40 meter lång vägg för att förlora en kvadratmeter. Sen om man har tänkt sig att dra kabel i väggarna så är det enligt mig fördelaktigt att dra VP-rör (gärna stora) så att man med enkelhet kan byta kablage om anledning skulle finnas. Större VP-rör typ 32 el 50 går ej att böja med fjäder, därför fäster man en färdig böj på röret. Den har problem att vinklas ut även på en 3"vägg. och 50 rör får överhuvud taget inte plats i en 2" konstruktion. Jag har lite rördragningar i väggarna i mitt vardagsrum, kolla gärna så kanske nån får nåt tips..
Postad 04 February 2007 - 10:37
Stringfellow
-
Stringfellow
-
Forumräv
-
-
625 inlägg
Eftersom 120-gips knappt används längre så reglar man på s450 mm. Dessutom använder man inte träreglar förutom i dörröppningarar (för karmskruven). Använd stålreglar "stående" och utlägg i tak och golv.
En bra ljudisolerad vägg är en vägg som inte sätts i rörelse av ljudvågor. Detta uppnår man genom att göra väggen så tung som möjligt. Dvs tung isolering, t.ex. markskiva. Tänk dock på att inte ta en 70mm-skiva om du använder 70mm-reglar för att lämna plats för elektrikern. Sen funkar träfiberskvior innan gipsen väldigt bra för att göra väggen stum.
Tänk på att skruva plyfan ordentligt. Många slarvar med skruvningen av plyfan för att sen skruva gipsen ordentligt, i själva verket kan man göra tvärtom. Skruvarna ska sitta max 20-30 cm från varandra. Rätt skruv är också viktigt. "trä i stål" för plyfan och "gips i trä för gipsskivan.
OSB innehåller med skit än plyfa. Dessutom rör sig OSB mer, väggarna spricker. Plyfa är dock betydligt dyrare, tror jag betalar över 60 kr/kvm på jobbet nu (bygge).
Edit: SKP-skenor har bättre ljudvärden an vanliga utlägg.
Redigerat av Stringfellow, 04 February 2007 - 10:41.
Postad 04 February 2007 - 19:00
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Eftersom 120-gips knappt används längre så reglar man på s450 mm. Dessutom använder man inte träreglar förutom i dörröppningarar (för karmskruven). Använd stålreglar "stående" och utlägg i tak och golv.
<{POST_SNAPBACK}>
Vilka menar du med "man"? 120 gips är fortfarande klart störst på privatmarknaden. Anledningen till att de används i mindre utstärckning hos de större byggarna är ergonomikrav. Detsamma gäller träreglar. Fortfarande det vanligaste då svensson bygger själv.
Postad 04 February 2007 - 19:10
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
njae! Kul svar va, det är något bättre om man räknar på det med dubbelgips utan isolering än gips, plyfa och isolering. Men väggen blir inte "stum" utan isolering. Jag rör säker till det för dig, men satsa på gips,plyfa och isolering, det du kan göra om det skall vara så tyst det går är att gå ner till 45 regel och sätta dubbelgips + plyfa åtminstonde på den sida som ljudet kommer från.
<{POST_SNAPBACK}>
Min mening är att inte använda 45*45 reglar, om de är begränsning av ytan som väggen tar upp så kan man ju betänka att de krävs en 40 meter lång vägg för att förlora en kvadratmeter.
<{POST_SNAPBACK}>
Med samma retorik man man ju gå upp på 4-tums reglar ...  Varför ha tjockare än man behöver? Ska man dra riktigt tjocka rör så ok, men 45 brukar räcka för att få till med åtminstone 20-rör och de brukar räcka ganska långt för "normal" kabel-dragning ... i synnerhet om det som här är frågan om EN ny vägg och inte ett helt system.
Postad 04 February 2007 - 19:29
josj
-
josj
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Ang el dragning i väggen, så är inte det aktuellt i dagsläget. Tänkte att jag å den kvinnliga delen av befolkningen skulle stå för underhållningen i det rummet ist...
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker nog att du ändå ska förbereda för dragning av el-tele mm..Fundera lite på vad du kan tänkas slänga upp på väggen, du är ju ändå en audiofil? (stavas så?  ) så det är bara en tidsfråga innan du vill hänga upp en tv, stereo, surroundhögtalare, lampa el. dyl. det går så fort att spika upp några dosor och dra flexrör. Sen tycker jag att du att du ska köra på 45x70 reglar, 45x45 ger ett lite klent intryck (har provat själv)
Postad 04 February 2007 - 23:24
Unregistered4dac292f
-
Unregistered4dac292f
-
Användare
-
-
158 inlägg
En bra ljudisolerad vägg är en vägg som inte sätts i rörelse av ljudvågor. Detta uppnår man genom att göra väggen så tung som möjligt. Dvs tung isolering, t.ex. markskiva. Tänk dock på att inte ta en 70mm-skiva om du använder 70mm-reglar för att lämna plats för elektrikern. Sen funkar träfiberskvior innan gipsen väldigt bra för att göra väggen stum.
Tänk på att skruva plyfan ordentligt. Många slarvar med skruvningen av plyfan för att sen skruva gipsen ordentligt, i själva verket kan man göra tvärtom. Skruvarna ska sitta max 20-30 cm från varandra. Rätt skruv är också viktigt. "trä i stål" för plyfan och "gips i trä för gipsskivan.
OSB innehåller med skit än plyfa. Dessutom rör sig OSB mer, väggarna spricker. Plyfa är dock betydligt dyrare, tror jag betalar över 60 kr/kvm på jobbet nu (bygge).
Edit: SKP-skenor har bättre ljudvärden an vanliga utlägg.
<{POST_SNAPBACK}>
Märks rätt tydligt att du jobbar på storbygge. 90 gips och stålreglar används av 2 anledningar. gipsen för att nån fackgubbe kom på att de var för tungt att bära en 120skiva Och stålreglar för att de går fortare att montera. Jag har endast använt stålreglar och 90gips på storbyggen. Privat och på mindre byggen använder i alla fall vi 120skivor och träreglar. Sen om du nu ville ha en så tung vägg som möjligt så känns de ju konstigt att du förespråkar stålreglar? Vill du en en tung vägg så gjut den i betong. spika upp en form i vardagsrummet och dra i gång tombolan. 240 kg / kvadratmeter på en 4 tumsvägg.... De e en tung vägg de.
Postad 05 February 2007 - 08:32
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Sen tycker jag att du att du ska köra på 45x70 reglar, 45x45 ger ett lite klent intryck (har provat själv)
<{POST_SNAPBACK}>
Klent? 45 reglar + gips + plyfa på båda sidor har ju samma tjocklek som en 70-regel och enkelgips (så när som på någon millimeter). 96 mm är ju "std" på lätta innerväggar (eftersom tyvärr de flesta inte tänker på plyfa) utan ljudkrav. Vill du ha extra plats för eldragningar eller möjligen extra isolering så ok, gå på 70, men annars...?
Postad 05 February 2007 - 08:35
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
gipsen för att nån fackgubbe kom på att de var för tungt att bära en 120skiva
<{POST_SNAPBACK}>
Det var ju i alla fall i välmening för att folk inte ska slita ut sig. Det är ju en hel del annat som "fackgubbarna" bara hittar på för sin egen vinning ... Vill du en en tung vägg så gjut den i betong. spika upp en form i vardagsrummet och dra i gång tombolan. 240 kg / kvadratmeter på en 4 tumsvägg.... De e en tung vägg de.
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 05 February 2007 - 09:00
Stringfellow
-
Stringfellow
-
Forumräv
-
-
625 inlägg
Boriss med fl.
Ja, iofs jobbar jag på storbygge men det finns fler anledningar att bygga som jag sa.
Träreglar slår sig, oftast ganska snabbt efter att dom kommit in i värme. Det gäller att använda dom riktigt fort, jag kan tänka mig att problemet är större på Bauhaus, K-rauta mm än hos proffs-leverantörer. (billigare)
120 gips är som sagt rätt idiotiskt för din kropp. Jag byggde själv en vägg på c:a 20 kvm hos en kompis och ******** vad mör man var i axlarna/ryggen när man inte är van. Dessutom blir ju s450 en stadigare vägg än s600, eller hur?
Dessutom....  har plåtreglar hål för kabelgenomföring. Man slipper alltså borra som man gör i träreglar.
Postad 05 February 2007 - 23:01
Unregistered4dac292f
-
Unregistered4dac292f
-
Användare
-
-
158 inlägg
Boriss med fl.
Ja, iofs jobbar jag på storbygge men det finns fler anledningar att bygga som jag sa.
Träreglar slår sig, oftast ganska snabbt efter att dom kommit in i värme. Det gäller att använda dom riktigt fort, jag kan tänka mig att problemet är större på Bauhaus, K-rauta mm än hos proffs-leverantörer. (billigare)
120 gips är som sagt rätt idiotiskt för din kropp. Jag byggde själv en vägg på c:a 20 kvm hos en kompis och ******** vad mör man var i axlarna/ryggen när man inte är van. Dessutom blir ju s450 en stadigare vägg än s600, eller hur? 
Dessutom.... har plåtreglar hål för kabelgenomföring. Man slipper alltså borra som man gör i träreglar.
<{POST_SNAPBACK}>
Håller med om att byggvaruhus ala byggmax och bauhaus mfl har ganska dålig ordning på vad de är för virke dom köper in, om de blivit torkat efter ordning samt hur dom själva lagerhåller trät. Men de e som du säger in med skiten och upp med väggen fort som fan. då går de till och med bra med bauhaus reglar. Leta upp korta rackare, dom slår sig inte lika lätt. Sen undrar jag hur pass hårt ni tar ut er på jobbet egentligen? mör i axlarna efter 10 meter vägg? Vi gick i 3 månader och satte innerväggar med 1200*3000skivor. (och jag är inte speciellt stor) håller med om att s450 är stadigare än s600.... men vet du vad? s300 är ännu stadigare. och den konstellationen funkar inge vidare med 90gips. En stor anledning till att jag inte gillar 90gips är dom nya badrumsbestämmelserna. Enkelgips på 45regel är ju numer godkänt. Kan säga att de krävs ingen sumobrottare för att svikta sönder en fog i den kakelväggen om olyckan är framme. Men jag respekterar din åsikt precis som alla andras,
Postad 06 February 2007 - 09:15
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Håller med om att byggvaruhus ala byggmax och bauhaus mfl har ganska dålig ordning på vad de är för virke dom köper in, om de blivit torkat efter ordning samt hur dom själva lagerhåller trät. Men de e som du säger in med skiten och upp med väggen fort som fan. då går de till och med bra med bauhaus reglar. Leta upp korta rackare, dom slår sig inte lika lätt.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har inte koll på södra sverige, men i norra delarna är dte inte ovanligt att det kommer ungefär samma kvalitet till Beijer/Woody osv som K-rauta mm. (Byggmax brukar ha lite sämre kvalitet.) Även hos de traditionella handlarna får man ofta säga till om man ska ha en bra kvalitet. Och då kostar det ... håller med om att s450 är stadigare än s600.... men vet du vad? s300 är ännu stadigare. och den konstellationen funkar inge vidare med 90gips.
<{POST_SNAPBACK}>
Petitess, men s300 funkar ju på både 90 och 120 ...  Sedan är det en annan sak att det verkar onödigt.... Angående badrumsreglerna så funkar det kanon för oss som alltid kör plyfa + gips. Bara att köra på med 120.
Postad 06 February 2007 - 09:39
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1431 inlägg
Och sen så kör man inte längre med fasta rör för kabel utan med flexi så det med böjar är ganska passé.
Och jo, jag förespråkar gärna ändå 45x45 just för att 45x70 är overkill.
Och varför skulle du vilja ha grövre rör än 20? Du skall ju ändå helst inte köra mer än 1-2 kablar i varje rör.
Postad 06 February 2007 - 10:47
Stringfellow
-
Stringfellow
-
Forumräv
-
-
625 inlägg
Sen undrar jag hur pass hårt ni tar ut er på jobbet egentligen? mör i axlarna efter 10 meter vägg? Vi gick i 3 månader och satte innerväggar med 1200*3000skivor. (och jag är inte speciellt stor)
Hehe, inte på jobbet, dom är så duktiga så. Det var hemmabygge hos en kompis, och jag är tjänsteman så jag är inte alls van vid såna rörelser... (eller rörelser öht  )
Postad 06 February 2007 - 20:02
Unregistered4dac292f
-
Unregistered4dac292f
-
Användare
-
-
158 inlägg
Och sen så kör man inte längre med fasta rör för kabel utan med flexi så det med böjar är ganska passé.
Och jo, jag förespråkar gärna ändå 45x45 just för att 45x70 är overkill. Och varför skulle du vilja ha grövre rör än 20? Du skall ju ändå helst inte köra mer än 1-2 kablar i varje rör.
<{POST_SNAPBACK}>
Har du provat att dra igenom en hdmi genom ett 20rör nån gång? eller ännu värre en 20 slang? Hdmi kräver ett 32rör om du inte tänker använda lödkolven. En scart går faktiskt igenom ett 50rör med lite envishet. Sen får du gärna tycka att man skall köra med flexislang för att "man inte längre använder rör", skulle tro att du aldrig satt fast en kabel i en flexslang nån gång? För om du hade de skulle du nog aldrig våga använda de igen, pratar naturligtvis inte om FK utan om kablage för hembio... Sen får jag be om ursäkt för mitt hjärnsläpp angående s300 på 900skiva
Postad 06 February 2007 - 20:08
Unregistered4dac292f
-
Unregistered4dac292f
-
Användare
-
-
158 inlägg
Trineo// jag kom precis på varför du förespråkar en så tunn vägg som möjligt....
Jag kollade storleken på din lägenhet...
I den lyan spelar en tum faktiskt stor roll
Postad 07 February 2007 - 14:28
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1431 inlägg
Boriss: Hahaha... jag visste att den skulle komma. Men nej, det är inte på grund av vårt kryp-in som jag förespråkar 45x45... jag kan faktiskt decentralisera mig själv tillräckligt för att förstå att alla inte bor likadant.
Det jag menar är att det är inte alltid bättre att ta i överdrivet i överkant utan bättre att använda det som behövs bara.
Sen vad gäller att dra igenom hemmabiokabel så nej, det tänkte jag inte på... men skulle nog aldrig dra igenom scartkabel i ett rör heller... i rör/flexi så är det rena kablar som gäller för min del. Nej, jag menar inte mitt ormbo där heller... men jag vet hur ofta man byter kablar hit o dit.
Postad 08 February 2007 - 19:54
Unregistered4dac292f
-
Unregistered4dac292f
-
Användare
-
-
158 inlägg
Boriss: Hahaha... jag visste att den skulle komma. Men nej, det är inte på grund av vårt kryp-in som jag förespråkar 45x45... jag kan faktiskt decentralisera mig själv tillräckligt för att förstå att alla inte bor likadant. Det jag menar är att det är inte alltid bättre att ta i överdrivet i överkant utan bättre att använda det som behövs bara.
Sen vad gäller att dra igenom hemmabiokabel så nej, det tänkte jag inte på... men skulle nog aldrig dra igenom scartkabel i ett rör heller... i rör/flexi så är det rena kablar som gäller för min del. Nej, jag menar inte mitt ormbo där heller... men jag vet hur ofta man byter kablar hit o dit.
<{POST_SNAPBACK}>
Hur drar du då kablage till hembion om du vill ha en helt dold installation? Alla kanske inte värdesätter just att kablaget endast syns om man vill se de? Själv tycker jag att de är näst intill lika viktigt som att ha prylar som låter bra och visar bra bild. Har sett en del här som har utrustningar för flera hundra K, sen ligger kablarna och skräpar längs golvet.... Inte trevligt.
Postad 19 September 2015 - 14:29
Trasan
-
Trasan
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
Väcker en j-kligt gammal tråd 
Hur som haver, ska bygga om en innervägg mot köket, bygga igen en dörr samt flytta ingången (ska in med nytt kök).
Kruxet är att någon gång på 60-talet så satte man upp färdigbyggda innerväggsmoduler, som ser ut att var 45mm trä och sen gips på båda sidor med något slags plastytskickt utanpå.
Totalt ger detta en väggtjocklek på 68mm.
Nu är frågan, vill helst inte riva bort hela väggen och starta från scratch.
Vad bör vara passande mått på reglar, gips etc. vara ?
Sidan mot köket ska hålla för att hänga upp köksskåp, inga tunga grejer typ grytor etc. i skåpen men det ska inte rasa 
Kan givetvis fråga på byggmarknad om man får vettigt svar men vill fråga här först för att få tips.
Har inga bärande innerväggar så det finns inga sådana krav.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|