Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Höjdplacering bakhögtalare- Ljudbild

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 February 2007 - 05:38

Vertice
  • Vertice
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Försöker hitta lite mer bakgrund i högtalarplaceringar.
Situationen är att jag har ett rum 8x4m, breddxdjup. Skärm, front, sub är placerad på långväggen och fåtöljer på motsatta långvägg. Högt i tak 2.7m

Frontplaceringen är jag nöjd med men vad är att föredra när det gäller bakhögtalarna?

Fötöljen är ganska nära väggen.

Placering högt eller lågt när det gäller bakhögtalare vid 5.1?

Bakhögtalarna kan jag sätta i vilken höjd som helst men om jag ska in med 7.1 kan sidohögtalarna bara placeras på stativ eller högt. Då börjar jag fundera, olika höjd på bak och sidohögtalare, är detta möjligt?

Stereotänkarn
/Lars

Postad 01 February 2007 - 09:29

FinnGus
  • FinnGus
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Efter att själv ha läst diverse trådar, brochyrer och pamfletter med ibland diametralt motsatta uppgifter kan jag bara konstatera vad jag själv tror och tycker:

5.1; häng upp bakhögtalarna 60-90 cm ovanför huvudet om du vill ha en diffus ljudbild - mera "surroundkänsla" och mera i nivå med öronen, ut mot sidorna samt riktade mot lyssnaren om du vill ha "direktverkande. Fördelen med förstnämnda är att du inte får en "sweetspot" dvs en särskild punkt som där ljudet låter som bäst.

7.1; För ett mer diffust ljud är det bättre att hänga sido- och bakhögtalarna på olika höjder.

I synnerhet då man använder sig av redan diffusa högtalare, såsom omnipolära (Mirages omni- och nanosat) eller di- eller bipolära (flera tillverkare har sådana, t.ex. Energy) skall man hänga högtalarna olika.

Det är också fördelaktigt med just en "diffus" uppställning om man befinner sig relativt nära bakväggen själv.

Mitt första råd är: Prova fram! Rigga upp i 5.1 först "direkt", sedan "diffust" och avgör själv vad som känns bättre.

Jag tror sedan att dety är mindre viktigt att högtalarna är på samma höjdnivå i 7.1, då man ju kalibrerar systemet, dvs ställer in bl.a. tidsförskjutning och ljudnivå beroende på var högtalarna befinner sig.

Postad 01 February 2007 - 18:20

tomsan
  • tomsan
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Jag har 7.1 system med bakre högtalarpar lägre placerade än sidohögtalarna och tycker det låter bra. Höjd är väl att föredra, tycker jag, för att få bra sprid på ljudet. Har provat med stativ ca. 90cm låga och lät väldigt markerande.

Postad 03 February 2007 - 16:54

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0

Efter att själv ha läst diverse trådar, brochyrer och pamfletter med ibland diametralt motsatta uppgifter kan jag bara konstatera vad jag själv tror och tycker:

5.1; häng upp bakhögtalarna 60-90 cm ovanför huvudet om du vill ha en diffus ljudbild - mera "surroundkänsla" och mera i nivå med öronen, ut mot sidorna samt riktade mot lyssnaren om du vill ha "direktverkande. Fördelen med förstnämnda är att du inte får en "sweetspot" dvs en särskild punkt som där ljudet låter som bäst.

7.1; För ett mer diffust ljud är det bättre att hänga sido- och bakhögtalarna på olika höjder.

I synnerhet då man använder sig av redan diffusa högtalare, såsom omnipolära (Mirages omni- och nanosat) eller di- eller bipolära (flera tillverkare har sådana, t.ex. Energy) skall man hänga högtalarna olika.

Det är också fördelaktigt med just en "diffus" uppställning om man befinner sig relativt nära bakväggen själv.

Mitt första råd är: Prova fram! Rigga upp i 5.1 först "direkt", sedan "diffust" och avgör själv vad som känns bättre.

Jag tror sedan att dety är mindre viktigt att högtalarna är på samma höjdnivå i 7.1, då man ju kalibrerar systemet, dvs ställer in bl.a. tidsförskjutning och ljudnivå beroende på var högtalarna befinner sig.

<{POST_SNAPBACK}>

Bra info! Detta skall jag använda mig av när jag hänger upp mitt 7.1 system.

Danke!

Postad 03 February 2007 - 17:41

Unregistered3d1a00d0
  • Unregistered3d1a00d0
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
har ett 5:1 system nu där "bakhögatalarna" (Surround) mer är sidohögtalare eftersom soffan står direkt mot väggen. Nu tänte jag köpa bakhögtalare och undrar över placeringen. Precis där den bakre högtalaren ska vara är ett fönster så jag måste alltså montera högtalaren ovanför fönstret eller ställa den på fönsterbrädan. Då uppstår dock problemet att högtalaren hamnar 25 cm från mitt huvud och det är väl för nära. Är det lönt att skaffa ett bakre högtalarpar alltså?

Redigerat av Unregistered3d1a00d0, 03 February 2007 - 17:42.

Postad 03 February 2007 - 20:05

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Hej!
Jag satte mina bakre högtalare (5.1) på sidoväggarna. Ca 190cm över marken. tycker det låter mycket bättre än mitt gammla system, där bakre högtalare stod på stativ ca 70cm över golvet och 60 cm ifrån öronen i 45 graders vinkling.

MVH
Niklas

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.