Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Special-gångjärn till TV-bänken Benno?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 February 2007 - 02:31

Zark
  • Zark
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Jag har en TV-bänk Benno ifrån IKEA.
Postad bild

Den är 60cm djup, 60cm hög och 120cm bred vilket gör att dörrarna är ~60cm breda.
Jag skulle vilja bygga om den så att när man öppna dörrarna kan skjuta "in" dom på utsidan av själva skåpet. Anledningen är att när dörrarna är öppna sticker dom väldigt långt ut i rummet, vilket jag skulle vilja slippa.
Någon som har en idée hur en sådan ombyggnad skulle gå till?
Gångjärn?
Skenor?
o.s.v.

Edit: Jag kom på att det finns gångjärn med väldigt stor öppningsvinkel. För min del skulle det kunna vara att alternativ då det är vänstersidan som är mest irriterande och där är det möjligt att "svänga runt" dörren 270 grader eftersom det inte finns något i vägen på vänstersidan av skåpet, se galleriet.
Finns det gångjärn som klarar 270 grader?

Redigerat av Zark, 02 February 2007 - 02:40.

Postad 02 February 2007 - 15:41

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Först och främst måste jag fråga om du är nöjd med högtalarna och TVbänken??
(Har lika danna, och är väldigt nöjd) Snyggt!!

Jag sökte lite och hittad en firma som säljer 270 grader gångjärn.
www.beslagsmix.se
Sidan 36.

Men jag vet ingen butik riktigt som säljer.

Jag sökte på google efter gångjärn 270

Det kanske man själv ska kolla efter också. Ingen dum ide

Postad 02 February 2007 - 15:58

Unregistered8488b754
  • Unregistered8488b754
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0
Varför inte vanliga kökslådeskenor som säljs överalllt i olika längder så dörrarna skjuts ut åt sidorna (koooolare lösning ?)

Man kan behöva en vanlig list i underkant och överkant inne i skåpet så det inte bygger utåt

Skenorna är tredelade med glidlager alternativt nylonhjul

Det behövs även en liten borttagning precis där skenorna skall ut genom sidorna på bänken men det kommer inte att synas för luckorna

Förstod någon ;-)

/JohnH

Redigerat av Unregistered8488b754, 02 February 2007 - 16:02.

Postad 02 February 2007 - 20:07

Zark
  • Zark
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Först och främst måste jag fråga om du är nöjd med högtalarna och TVbänken??
(Har lika danna, och är väldigt nöjd)  Snyggt!!

Jag sökte lite och hittad en firma som säljer 270 grader gångjärn.
www.beslagsmix.se
Sidan 36.
Men jag vet ingen butik riktigt som säljer.
Jag sökte på google efter gångjärn 270

Det kanske man själv ska kolla efter också. Ingen dum ide

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är nöjd med TV-bänken förutom att den är lite klumpig. Nu använder jag hela ytan genom att fronten ligger framför TV'n. Hade jag inte haft fronten där skulle jag kunna tänka mig att såga av 10cm av bakdelen.
Nu är jag ingen audiofil men jag är mycket nöjd med högtalarna. Är kallas enligt min mening. Receiver, DVD'n och alla högtalarna köpte jag via en annons jag hittade på Blocket. Betalade 10000:- för allt, vilket jag var/är nöjd med eftersom nypriset då var ~16000:-

Tack för sökningen! Orkade inte engagera mig i natt. Skall kolla vidare själv på Google och göra några besök på ett par byggvaruhus.

Varför inte vanliga kökslådeskenor som säljs överalllt i olika längder så dörrarna skjuts ut åt sidorna (koooolare lösning ?)
Man kan behöva en vanlig list i underkant och överkant inne i skåpet så det inte bygger utåt
Skenorna är tredelade med glidlager alternativt nylonhjul
Det behövs även en liten borttagning precis där skenorna skall ut genom sidorna på bänken men det kommer inte att synas för luckorna

Förstod någon ;-)
/JohnH

<{POST_SNAPBACK}>

Mmmm ... jag tror att jag förstod ;)
Kökslådeskenor skulle kunna användas i lösningen.

Som jag ser det finns det tre "lösningar" för tillfället
1. 270 graders gångjärn på den vänstra dörren. Den dörr som är mest i vägen i mitt fall. (Enklaste)
2. Bygger på JohnH's förslag. Dörrarna skjuts ut åt sidorna på Kökslådeskenor och viks sedan bakåt. (Har fördelen att skenorna inte syns när dörrarna är stängda)
3. Dörrarna öppnas som vanligt och skjuts sedan bakåt på kökslådeskenor längs med skåpets utsidor. (Kökslådeskenorna måste "gömmas" eftersom dom kommer att sitta på utsidan av skåpet)

Postad 03 February 2007 - 17:21

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Jag är nöjd med TV-bänken förutom att den är lite klumpig. Nu använder jag hela ytan genom att fronten ligger framför TV'n. Hade jag inte haft fronten där skulle jag kunna tänka mig att såga av 10cm av bakdelen.

Du får helt enkelt sätta något under tv så att den kommer upp lite.
Det kan bli ganska snyggt tror jag.

Postad 04 February 2007 - 14:47

Zark
  • Zark
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Du får helt enkelt sätta något under tv så att den kommer upp lite.
Det kan bli ganska snyggt tror jag.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja eller så hänger jag upp TV'n på väggen. Ganska populärt nuförtiden har jag hört ;)
Men sågar jag av baksidan på bänken kan jag inte fälla in dörrarna helt eftersom dom är 60cm breda.

Redigerat av Zark, 04 February 2007 - 14:47.

Postad 04 February 2007 - 18:25

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

• 1236 inlägg
  • 0
att skjuta luckorna åt sidan och sen vrida dom bakåt (längs med skåpssidan) lär inte funka med vanliga kökslådeskenor.

Det finns såna lösningar - att öppna lucka o sen skjuta in den i sidan - men detta kräver en dubbelsida samt specialbeslag - där gångjärnen sitter på en skena, och skenan på sidan (2 skenor då, uppe å nere)

Ni har säkert sett liknande på tvskåp å dylikt. HÄFELE tysk leverantör tror jag har såna beslag, samt BLUM, även HÄTTISCH kan ha.

Det ända jag kan tänka mig kan funka i detta befintliga skåp är 270 graders gångjärn/pianogångjärn.

Postad 04 February 2007 - 21:33

Zark
  • Zark
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

att skjuta luckorna åt sidan och sen vrida dom bakåt (längs med skåpssidan) lär inte funka med vanliga kökslådeskenor.

Jag har inte heller kunnat visualliser den lösningen. Kökslådeskenorna måste halt klart modifieras på något vis genom att dom byggs/svetsas ihop med ett gångjärn. Antagligen behövs det skenor både på framsidan och sidan av skåpet för att få det att fungera.

Det finns såna lösningar - att öppna lucka o sen skjuta in den i sidan - men detta kräver en dubbelsida samt specialbeslag - där gångjärnen sitter på en skena, och skenan på sidan (2 skenor då, uppe å nere)

Ni har säkert sett liknande på tvskåp å dylikt.  HÄFELE tysk leverantör tror jag har såna beslag, samt BLUM, även HÄTTISCH kan ha.

Om jag nu ändå skall modifiera så kan jag tänka mig att bygga på med skivor på sidorna av skåpet.
Tack för tipset på leverantörer!

Blum har en typ som heter Pocket Door för montering inne i skåpet. (Skulle alltså behövas extra-sidor på Benno)

Häfele har ett intressant alternativ i glas som fungerar som ett arkivskåp.

Hettich har också jäkligt mycket beslag.

Det ända jag kan tänka mig kan funka i detta befintliga skåp är 270 graders gångjärn/pianogångjärn.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt klart det enklaste (och billigaste) sättet. Köper man "vanliga" 270 graders gångjärn som används för köksskåp behöver man bara modifiera infällningen av gångjärnet i dörren på skåpet. De gångjärn som sitter där är infällda i mindre hål än vanliga köks-skåp. (Det finns kanske 270 graders med infällningshål som stämmer med mina. Får kolla runt lite.)

Redigerat av Zark, 04 February 2007 - 21:35.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.