Quad 12l vs. Monitor Audio RS1
27 svar till detta ämne
Postad 06 February 2007 - 11:44
Unregistered30cee222
-
Unregistered30cee222
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Håller på att kolla lite på nya högtalare och skulle uppskatta lite tips och råd ifrån någon med lite erfarenhet  För tillfället har jag 2 riktigt gamla och stora Genexxa högtalare som mest spelar en massa bas så det mesta blir nog bättre i jämnförelse med dom
Högtalarna kommer drivas av min Onkyo TX-SR803E. Lyssnar i princip på all sorts musik och ser på en hel del film också.
Har kollat runt lite och fastnat för dessa två paket
Frontar: Monitor Audio RS1
Center: Monitor Audio RSLCR
Surround: Monitor Audio BRFX
Frontar: Quad 12l
Center: Quad L center
Surround: Quad Lite
Väger även in det estetiska ganska mycket och den biten tar QUADAarna hem enligt mig.
Någon som lyssnat på dessa och kan ge en kommentar hur de spelar tillsammans med Onkyon? Förslag på andra surround högtalare? Alla kommentarer uppskattas. Kommer även att komplettare med en Sub lite senare.
Redigerat av Unregistered30cee222, 06 February 2007 - 16:23.
Postad 06 February 2007 - 14:55
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
Allt kommer låta bättre än dina Genexxa
Har inte hört RS serien med Onkyo, men med en stärkare som har liknade ljudkaraktär!
Med Monitor Audio paketet får du mycket ljud för pengarna.
Nya Quads har jag inte hunnit lyssna på, men kan återkomma på den punkten.
Om du ska väga in det estetiska ta Quadsen
Postad 06 February 2007 - 17:08
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Håller med.....inte mycket som tar Quad när det gäller finish. Däremot kan jag inte säga hur dom spelar jämfört med RS serien.
Jag kör mina 12or med en Onkyo Integra 2-kanalare från 88 och det låter riktigt bra. Men det är den gamla upplagan.....vet inte hur 12L MKII låter, men dom lär ju inte vara sämre.
Postad 06 February 2007 - 19:27
Unregistered30cee222
-
Unregistered30cee222
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Var och lyssnade på både Monitor Audio RS1 och Quad 12l, lutar åt att det blir Quad. Någon som har förslag på bra surround högtalare till dessa? Någon som lyssnat på Quad L-ite?
Har även läst en del om att Quadarna ska vara svårdrivna, räcker min Onkyo 803 till?
Postad 06 February 2007 - 22:53
Joeykiller
-
Joeykiller
-
Användare
-
-
108 inlägg
Jag har vart å lyssnat på det mesta i klassen 3000-7000 kr bland stativare i stockholm. Monitor audio högtalarna imponerade mig inte, ialla fall för dom pengarna då var det bra mycket mer tryck i quadarna. B&W CM1 lät bra men quad lät ungefär lika fast mindre pengar. Alla andra högtalare som jag lyssnade på gick fet bort!
Jag tyckte quad lät bäst, hade bäst finish ochvar mest prisvärda av högtalarna jag lyssnade på. Quad hade bra med bas, lite tunt i film. Bra diskant och mellanregister. Med en subb till ett surround med quad så tror jag det är svårt göra annat är le som en tok.
Jag ska köpa mig ett par Quad L11 på torsdag,fredag om jag får mina högtalare sålda.
Mvh//Andreas
Postad 08 February 2007 - 10:33
Unregistered30cee222
-
Unregistered30cee222
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Tack för svaren, de blir nog till att slå till på ett par Quad 12:or. Fortfarande lite tveksamm till vad jag ska köra för surround till dessa, verkar inte vara så många som testat Quad L-ite? Någon som har provat dessa eller kan uttala sig om vad dom tror?
Någon som använder sig av Quad L center och har något possitivt/negativt och säga om den?
Och till sist, jag har börjat fundera lite kring vilken sub man ska välja till detta, fått förslag på att köra Velodyne Minivee som jag även provlyssnat och tycker låter bra och är lagom liten. Några andra förslag på vad man skulle kunna ha för sub, kanske i en lite lägre prisklass? Ser gärna att den är i någorlund samma storlek som minivee men lite större går också bra.
Postad 08 February 2007 - 11:55
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Har läst att en del lyssnat på L-ite och tycker dom krossat det mesta i samma prisklass och en bit uppåt. Använd sökfunktionen och sök på Quad i forumet så borde det dyka upp nånting. Annars tror ju jag att L-ite surrarna funkar alldeles utmärkt i en 5.1 uppsättning. Det är inte lika noga med surrarna.
Lyssnar du på musik oxå så skulle jag nog vilja säga att runt 6000:- går gränsen om man vill ha en sub som fixar musik riktigt bra. En annan sub du kanske oxå skulle kolla in är REL Quake II. Ska också vara bra till musik i den prisklassen.
Redigerat av Unregisterede10e9503, 08 February 2007 - 12:08.
Postad 08 February 2007 - 19:27
Unregistered0b0f599e
-
Unregistered0b0f599e
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Jag har vart å lyssnat på det mesta i klassen 3000-7000 kr bland stativare i stockholm. Monitor audio högtalarna imponerade mig inte, ialla fall för dom pengarna då var det bra mycket mer tryck i quadarna. B&W CM1 lät bra men quad lät ungefär lika fast mindre pengar. Alla andra högtalare som jag lyssnade på gick fet bort!
Jag tyckte quad lät bäst, hade bäst finish ochvar mest prisvärda av högtalarna jag lyssnade på. Quad hade bra med bas, lite tunt i film. Bra diskant och mellanregister. Med en subb till ett surround med quad så tror jag det är svårt göra annat är le som en tok.
Jag ska köpa mig ett par Quad L11 på torsdag,fredag om jag får mina högtalare sålda.
Mvh//Andreas
<{POST_SNAPBACK}>
Gillar du klarlack så har ju Quadarna en fördel mot CM1 utseendemässigt också  <OT>Funderar på att sälja mina Quad 12L (Maple) pga att jag jagar stativare med basreflexporten framåt. PM:a om du är intresserad, bor också i sthlm nämligen.</OT>
Redigerat av Unregistered0b0f599e, 08 February 2007 - 19:33.
Postad 09 February 2007 - 11:04
Unregistered30cee222
-
Unregistered30cee222
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Mvh//Andreas
<{POST_SNAPBACK}> Gillar du klarlack så har ju Quadarna en fördel mot CM1 utseendemässigt också 
<OT>Funderar på att sälja mina Quad 12L (Maple) pga att jag jagar stativare med basreflexporten framåt. PM:a om du är intresserad, bor också i sthlm nämligen.</OT>
<{POST_SNAPBACK}>
Hade varit intressant om jag hade fått bestämma helt själv, nu har jag ju dock en tjej som har en del åsikter också  Hon vill nämligen gärna ha ett par svarta i klarlack. Du som har haft ett par Quad 12L, hur placeringskänsliga är dom? Läst en del om att dom behöver en del utrymme runtom, hur mycket pratar man om då? Varför byter du?
Postad 09 February 2007 - 14:48
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Jag har Quad 12L och jag tycker inte dom behöver så mycket plats runt om. Hör ingen speciell skillnad om jag har dom 30cm eller 60cm från bakvägg. Fast det är klart, alla högtalare behöver lite plats att andas. Man ska ju inte sätta dom dikt mot bakvägg, kanske, men en 20-30cm runt om ska räcka.
Postad 09 February 2007 - 16:10
Unregistered0b0f599e
-
Unregistered0b0f599e
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Jag bor i studentlägenhet och den enda placeringen för högtalarna är längs kortsidan av rummet och då hamnar de i varsitt hörn. De har ca 20 cm fri yta bakom och 20 cm fri ytan vid yttersidorna så därför blir de dubbelt så känsliga, dessutom är bakre och främre väggarna i betong. Flyttar jag dem längre ut så täcker den ena ett fönster och den andra en garderob, så jag är tyvärr låst till den möbleringen och därför letar jag högtalare med basporten framåt. Men de är långt ifrån omöjliga, mina QRS Luna som jag hade innan var mer svårplacerade - trots större rum.
I övrigt har jag inget att klaga på, de både låter bättre och ser bättre ut än de borde till det priset.
Lycka till! /Jakob
Postad 09 February 2007 - 16:20
Heron
-
Heron
-
Veteran
-
-
1800 inlägg
Hur låter det om du pluggar portarna?
Postad 09 February 2007 - 16:56
Unregistered0b0f599e
-
Unregistered0b0f599e
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Hur låter det om du pluggar portarna?
<{POST_SNAPBACK}>
Tyvärr lite dovt och onaturligt.
Postad 14 February 2007 - 09:57
Unregistered30cee222
-
Unregistered30cee222
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Har bestämmt mig för att det blir ett par Quad 12L som frontar, en Quad L center och Quad L-ite som bakhögtalare. Nu ska jag bara hitta en bra butik och handla dessa från, någon som vet fler butiker än Audio Concept i Stockholm som säljer dessa så man kan jämnföra lite priser?
Postad 14 February 2007 - 11:50
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Quad verkar vara ett av dessa märken som ligger på en jämn nivå prismässigt över hela landet, så jag tror inte du hittar Quad just nåt billigare än på Audio Concept. Det beror nog på att i Sverige är priserna på Quad pressade i botten. Det finns inget annat land i världen som säljer dom billigare. Dom brukar beställa från utlandet, speciellt Danmark, hos Audio Concept. Kolla priserna från utlandet på internet får du se Annars har ju Lasses Hifi i Falun oxå Quad. Har inte så stor koll så där men jag tror det ska finnas nån återförsäljare i Skåne och nån i Norrland. Finns dock inte så många. Leta i gamla trådar, där står det nog en del om återförsäljare.
Postad 20 February 2007 - 16:28
Unregistered30cee222
-
Unregistered30cee222
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Nu väntar jag bara på att Quadarna ska komma in i lager hos Audio Concept sen så är jag förhoppningsvis en lycklig ägare av ett par 12L MkII
En fråga som dykt upp från en kompis är om det är vettigt att välja qube L-ite som surround då min soffa är ganska nära bakväggen som jag tänkte montera dessa på. Soffans avstånd är ca 40-50 cm från väggen.
Hans förslag var att jag istället skulle kolla på ett par di/bipol högtalare eller kanske Audio pro Qube då dessa skulle matcha både prismässigt och i finish. Vad tror ni om det? Alla åsikter om detta uppskattas =)
Postad 21 February 2007 - 07:27
dimme
-
dimme
-
Beroende
-
-
1189 inlägg
Jag är också väldigt intresserad av ett par Quad 12L eller Quad 11L och undrar nu hur pass stor skillnad det är mellan 11 och 12 ljudmässigt?
Lyssnade på 12L för runt ett år sedan och blev helt såld.
Quad 12L kostar ju lite mer än jag tänkt mig (nypris) men 11L ligger ungefär inom ramen för vad jag har tänkt lägga ut.
Hur bra passar de som frontar i ett hembiosystem?
/Dimme
Postad 21 February 2007 - 09:51
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Jag har haft både 11L och 12L och jag tycker inte det skiljer mycket alls. Hade jag vetat när jag bytte, vad jag vet idag, hade jag nog inte bytt. Det är inte värt prisskillnaden. 11L är mer prisvärd.
12L är något fylligare och har aningens bättre diskant men jag tycker 11L har ett bättre mellanregister. Basen är i stort sett likvärdig på båda. Tycker nästan 11L är en bättre högtalare. Dock har 11L lite lägre känslighet och är därför lite mer trögdriven. Men det ska inte vara några problem för de flesta stärkare, men det är klart, kraft och kvalitet skadar ju aldrig.
Jag har provat 11L tillsammans med T-ampen, som pumpar ut mellan 10 och 15 watt och det gick att spela riktigt högt så det behöver inte vara nåt monster man driver med.
De flesta förståsigpåare verkar tycka att 11L är bättre.
Edit: Fast det är klart, ska du ha en 5.1 uppsättning av Quad, ska du kanske inte välja svagaste receivern.
Skulle tro att 11L passar alldeles ypperligt som frontar. Speciellt om du ska ha sub till.
Redigerat av Unregisterede10e9503, 21 February 2007 - 09:58.
Postad 21 February 2007 - 16:15
Unregistered52a88696
-
Unregistered52a88696
-
Veteran
-
-
2049 inlägg
Ett litet tips i förbifarten. Kanske kan vara värt att kolla in steelth's annons på sina Quad 12l?
Postad 03 March 2007 - 22:18
dimme
-
dimme
-
Beroende
-
-
1189 inlägg
Steelth lyckades tydligen sälja sitt par 12L innan jag hann slå till.
Men jag kunde köpa ett par andra Quad 12L i bird's eye maple. Suveränt ljud, för att inte tala om lacken
Postad 05 March 2007 - 11:23
Unregistered30cee222
-
Unregistered30cee222
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Steelth lyckades tydligen sälja sitt par 12L innan jag hann slå till.
Men jag kunde köpa ett par andra Quad 12L i bird's eye maple. Suveränt ljud, för att inte tala om lacken 
<{POST_SNAPBACK}>
Trevligt och höra att du är nöjd, ska åka och hämta mina i veckan då de kommit nu Vad kör du för övriga högtalare? Surround? Bas? Vad har du för receiver? Kanske lika bra att köpa sig lite nya sladdar till högtalarna när man ändå är på gång, något förslag någon på vad man ska köpa?
Postad 08 March 2007 - 19:24
Unregistered30cee222
-
Unregistered30cee222
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Hej, har nu äntligen fått hem mina Quadar =) Blev lite fundersam bara, hur ser man att det verkligen är den uppraderade versionen, dvs Quad 12L mkII och inte den äldre?
Postad 08 March 2007 - 20:31
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Diskantupphängningen på nya modellen ser annorlunda ut. Den är liksom rundad inåt uppe och nere. På gamla modellen är den rak. Plus att det är andra terminaler. Titta i mitt galleri så ser du hur gamla modellen ser ut.
Redigerat av Unregisterede10e9503, 08 March 2007 - 20:39.
Postad 08 March 2007 - 20:40
Unregistered30cee222
-
Unregistered30cee222
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Tack för svaret, jo dom ser lite annorlunda ut, anledningen att jag frågar är att jag fick för mig att killen som sålde dom tidigare sagt att den nya modellen skulle vara med guld kabelterminaler och guld logga fram, nu var det inte det och då börjar man ju undra om han letat fram ett par gamla. Har du hört något om det?
Postad 08 March 2007 - 20:55
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Var det inte? På Quads hemsida är det iaf guldterminaler på bilderna av 12L. Så det ska det nog vara. Guldlogga däremot, verkar bero på vilken finish du valt. Svart ser ut att ha silverlogga och cherry har guldlogga. Hur det är med övriga finishar vet jag inte. Men guldterminaler ska det vara. Jag har haft både bird´s eye maple och rosewood och på båda satt det guldterminaler och MKII ska väl inte vara sämre?? Ring Audio Concept och fråga.
Postad 08 March 2007 - 21:01
Unregistered30cee222
-
Unregistered30cee222
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Ska göra det, därifrån jag köpt dom =) Har med svart finish för övrigt
Postad 08 March 2007 - 22:14
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Skulle vara kul om du kunde lägga in några bilder på skönheterna, i tråden eller i ditt galleri
Postad 08 March 2007 - 22:57
Unregistered30cee222
-
Unregistered30cee222
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Det kommer, måste ju få lyssna lite först
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|