Oavsett genre, vilken skiva lägger man på när man ska dema sina nya W.A.M.M ?
Kör hårt !!!!
Jag har ingen aning, därför jag startar tråden
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 09 February 2007 - 13:34
Vilken skiva anser ni har bäst ljud produktionstekniskt.
Oavsett genre, vilken skiva lägger man på när man ska dema sina nya W.A.M.M ? Kör hårt !!!! Jag har ingen aning, därför jag startar tråden Postad 09 February 2007 - 22:35
Kör hårt
The hunter med Jennifer Warnes ? Den tycker jag är otroligt dynamisk.... Lät otroligt bra med ett par Dynamic Precition å QLN Reference....... <Osäker på stavningen på slutsteget> Men BRA lät det Postad 09 February 2007 - 23:03
Elton John - Yellow brick Road (SACD)
Pink Floyd - Dark side of the moon (SACD) Fast vinyl är bäst fortfarande, om man har en bra spelare. Postad 10 February 2007 - 04:36
Carla Brunis bägge album, även om åtminstone första har minst på ett spår problem med loudnessrace. Får Zelmanis inspelningar låta skräp.
Postad 10 February 2007 - 11:26
Infected Mushroom brukar ha kanonljud sägs det. Har själv bara "Converting Vegetarians" så jag kan bara svara för den. Men bra låter det!
Och om ni vill ha metal med bra ljud så köp Meshuggah's återutgivning av "Nothing". Grymt tungt och klart ljud. Postad 10 February 2007 - 11:41
Chris Jones- alla skivor (i princip alla artister och album från stockfish-records är nåt i hästväg bra!)
Michael Jackson- alla skivor Pink Floyd - Dark side of the moon grymt välproducerade... Postad 10 February 2007 - 13:20
Några skivor med bra ljud:
Corrs - Unplugged (MTV) (CD) Eric Clapton - Unplugged (CD) Nils Lofgren - Acoustic Live (CD) Eagles - Hell Freezes Over (DVD, DTS) Mark Knopfler - Shangri La (DVD-A) Dire Straits - Love Over Gold (CD) Chris Jones - Roadhouses & Automobiles (CD) Linda Ronstadt - For Sentimental Reasons (CD) Susanne Alfvengren - Tidens Hjul (CD) Postad 10 February 2007 - 22:34
Wow, börjar likna något. Tänkte köpa på mig lite så jag har en samling när jag får hem mina drömhögtalare.
Postad 10 February 2007 - 23:20
Alla skivor från norska Kirkelig Kulturverksted jag har hört har referensljud,
framföralllt de med Kari Bremnes: - Over En By - Soløye (HDCD) - Månestein - Svarta Bjørn - 30 Years' Fidelity (samling med diverse artister) Rekommenderas varmt! Postad 11 February 2007 - 00:07
Schweitziska Yello är perfektionister - alla deras plattor har grym ljudkvalitet! Gillar man tungt synth-gung är dom ett måste!
Postad 11 February 2007 - 00:12
Sen har vi ju lättlyssnade ToTo - bra spännvidd i musiken och alltid grym kvalitet på inspelningarna.
Postad 11 February 2007 - 00:56
Har två Eva Cassidy-plattor som jag fick i julklapp av min sambo...Titlarna är Songbird och Imagine.
Songbird har jag lyssnat på mest... Den är riktigt bra...på alla plan... på med myspysbelysning, inta sötfläcken och rigga upp med en whiskey(eller vad ni behagar) eller vad ni behagar.. I med skivan och luta er tillbaka bara...Man får dock skruva upp en del för dynamiken i skivan är stor - mycket som händer både högt och lågt på dB-skalan. Imagine har jag inte suttit och noga lyssnat på men spåren är bra och tvivlar inte på att den är bra. (brukar nämligen ta en skiva i taget....) EDIT: Åsyftar följande utgåvor: Titel: Songbird Label: Blix Street Records Katalognr: G2-10145 År: 1992, 1996, 1997, 1998 (Samlingsplatta, därav fler än ett årtal - orginalplattorna för respektive spår kommer införskaffas!) _____________________ Titel: Imagine Label: Blix Street Records Katalognr: G2-10175 År: 2002 Har för övrigt lyssnat mer på Imagine nu sedan sist jag skrev i tråden här... Den är ruskigt bra! Jag personligen ogillar ofta när man gör covers, men gör man dem med tillräckligt stor omsorg så känns det helt okej ändå. Imagine-skivan rekommenderas skarpt. //Loofy Redigerat av Unregistered42611, 04 March 2007 - 13:08. Postad 11 February 2007 - 10:49
loofy vänta bara tills du hör songbird på vinyl grabben, dynamiken blir dubblad.
Tara fuki lisa ekdahl (inte ärlor av glas resten är bra dock av de svenska) Redigerat av Unregistered973, 11 February 2007 - 10:50. Postad 11 February 2007 - 10:54
Dynamiken på CD-versionen räcker till och blir över för min del...
Om den blir dubblad så tror jag man får svårt att hitta ett mellanläge där de högsta partierna inte blir för höga och de låga, för låga... hehe Men det kanske bara är jag :S ? //Loofy Postad 12 February 2007 - 02:07
Om man kör natlig demo så "Dire Straits - On Every Street" djävulskt skön, kör den nu förrästen
Postad 13 February 2007 - 12:06
Metallica skivorna Master Of Puppets samt Ride The Lightning som är DCC 24K Gold Remastrade.
Postad 13 February 2007 - 20:49
Mike Stern, t ex skivan "Play" men han har alltid bra ljud, stort med härlig dynamik och livekänsla, som gjort för att spelas HÖGT, man ska ha en väldigt (över-) analytisk anläggning för att det ska bli påfrestande att lyssna på.
Postad 16 February 2007 - 03:56
Testa gärna Cornelius med skivorna Fantasma och Point. Ruggigt välproducerad Shibuya-kei musik. En härlig mix av en österländsk klang med västerländska influenser.
/// Ändrat efter Loofys bra förslag. Artist: Cornelius Titel: Point Label: Matador Katalognummer: OLE332-2 Årtal: 2002 Artist: Cornelius Titel: Fanstasma Label: Matador Katalognummer: OLE300-2 Årtal: 1998 Artist: Blue Man Group Titel: The Complex Label: Lava Katalognummer: 7567-83631-2 Årtal: 2003 Artist: Koop Titel: Sons of Koop Label: Superstudio Katalognummer: 74321478882 / Superstudio Grå C-2 Årtal: 1997 Artist: Koop Titel: Waltz for koop Label: Superstudio Katalognummer: Superstudio Grå C-4 Årtal: 2001 Artist: Koop Titel: Koop Islands Label: Superstudio Katalognummer: Grå C-6 Årtal: 2006 Artist: Massive Attack Titel: Mezzanine Label: Circa Records Katalognummer: WBRCD4 724384559922 Årtal: 1998 Artist: Massive Attack Titel: Protection Label: Circa Records Katalognummer: WBRCD2 724383988327 Årtal: 1994 Artist: Massive Attack Titel: Blue Lines Label: Circa Records Katalognummer: WBRCD1 077778622826 Årtal: 1991 Artist: Tool Titel: 10,000 days Label: Volcano/Tool Dissectional Katalognummer: 82876819912 Årtal: 2006 Artist: Tool Titel: Lateralus Label: Volcano Katalognummer: Saknas (plasten runt om hittar jag inte nu tyvärr..) Årtal: 2001 Artist: Athlete Titel: Tourist Label: Parlophone Katalognummer: Tour01 07243-875926 2 9 Årtal: 2005 Artist: Regina Spektor Titel: Soviet Kitsch Label: Sire Katalognummer: 9362-48953-2 Årtal: 2004 Artist: Regina Spektor Titel: Begin to Hope Label: Sire Katalognummer: 9362-44315-2 Årtal: 2006 Artist: Goldfrapp Titel: Felt Mountain Label: Mute Katalognummer: 724384996321 Årtal: 2000 Artist: Goldfrapp Titel: Black Cherry Label: Mute Katalognummer: CDstumm 196. 0724358319927 Årtal: 2003 Redigerat av fragile, 04 March 2007 - 19:47. Postad 16 February 2007 - 09:42
Regina Spektor`s skiva Begin to hope har en otrolig kvalité rakt igenom.
Rysningar och gåshud på hela kroppen utlovas. Att musiken är egensinnig, lite smått galen och otroligt underhållande är åtminstonde för mig bara positivt. Riktigt kul i dagens mainstream samhälle att det med jämna mellanrum dyker upp utstickare. Edit: Utgiven på Sirerecords. Redigerat av Unregistered0917eae3, 16 February 2007 - 09:43. Postad 16 February 2007 - 13:59
Bra musikval där T.B. Låten samson från den skivan är mer eller mindre genialisk.
Annars funkar alltid Tool framförallt skivorna Lateralus och nyaste 10'000 days. Andra artister som funkar är Goldfrapp och Frou frou. Postad 16 February 2007 - 15:10
Ville bara säga att jag också håller med T.B till 100%
En makalöst bra skiva med ett underbart och kvalitétsrikt ljud! Full pott helt klart. Postad 16 February 2007 - 16:24
Glömde nästan Massive Attacks skivor och Koop. Gillar ni Begin to hope med Regina så lyssna gärna på hennes tidigare skiva Soviet Kitsch, riktigt bra den med.
Postad 21 February 2007 - 16:11
Vet inte riktigt hur jag kunnat glömma denn rek?
Kraftwerk - Minimum/Maximum I och för sig ett "live-album", dock andas det klassisk Kraftwerk-ingenjörskonst över hela produktionen. Alltså mycket väl producerat! Postad 25 February 2007 - 12:14
Tack ska ni ha alla
Fått massor av tips. Ska nog börja med att köpa följande Corrs - Unplugged (MTV) (CD) Eric Clapton - Unplugged (CD) Nils Lofgren - Acoustic Live (CD) Eagles - Hell Freezes Over (DVD, DTS) Mark Knopfler - Shangri La (DVD-A) Chris Jones - Roadhouses & Automobiles (CD) Linda Ronstadt - For Sentimental Reasons (CD) Susanne Alfvengren - Tidens Hjul (CD) Postad 02 March 2007 - 21:45
Måste bara rekomendera alla Michael Jackson skivor speciellt "special edition version Bad".
Varför just den skivan? Quincy Jones har producerat just den skivan och han är den absoluta ljud fanatikern när det gäller att producera musik med topp kvalite. Sedan håller även Norah Jones skivor en oehört hög kvalite. Till sist så vill jag säga Billy Ocean och Jimmy Vaughn. Dessa blir bara bättre och bättre om man demar dem på en fin anläggning. Mvh NeoOne Postad 04 March 2007 - 13:00
Jag vädjar till samtliga att gärna ta fasta på en idé, policy, för att vi skall få en så god vägledning till den välinspelade musiken som möjligt...
När ni refererar till en skivtitel skulle jag mycket gärna vilja veta vilken utgåva ni menar: Label: (skivbolaget) Katalognummer: (återfinns på fodralets rygg, kan vara siffer-bokstavskombination eller bara siffror) Årtal: (oftast bak på omslaget eller på skivan) Detta så man vet vad man skall hålla utkik efter (och inte, om det är ett dåligt exempel man tar upp) Gå gärna in och redigera inläggen ovan med lite mer information om de skivor ni tipsat om... Jag skulle gärna vilja veta vilka utgåvor ni syftar på. Jag personligen kommer allt eftersom jag stöter på gamla inlägg där jag diskuterar en skiva redigera och lägga med den informationen jag ovan nämnt... Och jag börjar med denna tråden. och kommer direkt efter detta inlägg gå in och redigera mina inlägg ovan. Om ni hittar mig diskutera en skiva eller motsvarande där informationen saknas, Skicka mig gärna ett PM så jag kan gå in och redigera de oxå! //Loofy Postad 04 March 2007 - 14:49
Mitt bidrag till denna tråden blir länken till MFSL
MOBILE FIDELITY SOUND LAB http://www.mfsl.com/ Har ett tiotal " vanliga CD " därifrån och de låter mumma .. Mer om tekniken kan ni finna här http://en.wikipedia....elity_Sound_Lab Bla har de givit ut Guns N' Roses - Use Your Illusion på licens från Geffen och det är skillnad. Kom ett par titlar till av G&R Gå in o kika så får ni se själv. MaVeRiC EDIT : Får väl lägga till att det är svårt att få tag i dessa och man kan få betala över hudra dollar för en cd på ebay .. Varje titel säljer slut på momangen o kan endast köpas beg. http://music.search....s_W0QQsacatZ307 Redigerat av Unregistered1103, 05 March 2007 - 03:54. Postad 16 March 2007 - 01:27
Diana krall - live in paris
Diverse Psytrance. Talarna är byggda för det så ja ger dom va dom tål =). Postad 18 March 2007 - 13:48
Mina högtalare är ganska smickrande så den mesta musiken låter bra tycker jag.
Däremot är det ganska typiskt att skivorna med det bästa ljudet också har den sämsta musiken. Några exmpel som har nämnts i tråden är michael Jackson, Sophie Zelmani (zzzzzzz), ToTo och Dire Straits. Det är rena mardrömmen när man ska lyssna på högtalare i hifibutiken och de sätter på den vanliga audiofilkosten av skräpmusik som ”låter bra”. Tools skivor är ganska välproducerade för att vara hard music, likaså det besläktade A Perfect Circle, som låter bättre ljudmässigt än Tool. Några av Tori Amos skivor har väldigt bra inspelningar av hennes röst och flygel, tex Scarlet’s Walk, Boys for Pele och The Beekeper. Bach Collegium Japan på BIS har de förmodligen bästa inspelningarna av Bach hittills. För mig är det dock helt främmande att sitta och lyssna på dålig musik bara för att lyssna på ljudet av inspelningen. Redigerat av Unregistered1197, 18 March 2007 - 13:49. Postad 20 March 2007 - 23:13
Klassikern Muddy Waters - Folk Singer är ett självklart val. Med 45 år på nacken så knäcker denna skivan lätt allt som jag hört på nyare skivor. Dynamik i överflöd och helt underbart ljud. Grym musik med. Classic Records vinyl är mycket fin.
Postad 29 March 2007 - 09:33
Jag vill slå ett slag för Jeanette Lindström, Walk och Caroline Henderson, Love or nothin’ vilka är fantastiska…
Ola A. Postad 30 March 2007 - 03:43
När man snacka ljudkvalite så kan man verkligen ställa som frågan, var det inte bättre förr?
Muddy Waters - My Home Is in the Delta, inspelad 1963!! http://img402.images...thedeltazz6.jpg (Classic Records 180 grams vinyl) Finns det ens nyinspelande skivor med denna dynamik? Eller ens 1/4 av det? Redigerat av Tomas_D700, 31 March 2007 - 17:17. Postad 30 March 2007 - 13:17
Nästa vecka kommer fem ommixade Genesisplattor från Trick of the tail till Abacab på SACD. Hoppas de kommer låta "som de ska".
Annars är ju ett givet val "Klockorna" i 5.1 SACD från Dark side of the moon med Pink Floyd. Rummet blir stort som en kyrka! Postad 10 April 2007 - 21:47
Gershwin George - Rhapsody In Blue
Telarc NAX80058 Det är bra klassisk musik i underbar kvalitet. Den skivan får i princip allt annat att låta som komprimerad pop-musik. F.ö. så kan jag säga att alla utgåvor från Telarc håller mycket hög ljudkvalitet. Jag kan också rekommendera "Infected Mushroom - Im the supervisor" som även den håller hög ljudkvalitet. Postad 21 April 2007 - 10:25
Titel: Celine Dion - Falling Into You
Label: Columbia Katalognr: 483792 2 År: 1996 Riktigt bra ljud och bra musik (Celines bästa skiva). Postad 21 April 2007 - 12:51
Tycker ljudet på den här vinylen är kalas bra!
Pink floyd - Meddle HARVEST Produced by pink floyd recorded in england. År 1971 Redigerat av Unregistered1092, 21 April 2007 - 12:52. Postad 21 April 2007 - 15:04
Jag vet att Porcupine Tree redan rekomenderats i tråden. Men jag skriver om dem endå.
Porcupine Tree - In Absentia Dvd-audio är oerhört bra producerad. För mig var det verkligen en upplevelse att höra In Absentia på Dvd-Audio, fantastiskt!!! Från och med nu är jag övertygad om att Dvd-Audio är ett kanonformat och att multikanalsmusik kan vara fenomenalt. Porcupine Tree:s psykedelsika sound får en närvarokänsla som förstärker känslan i musiken. Alla album med Porcupine Tree som jag hört på cd låter fantastiskt. Deadwing finns också i surround-mix, om den är lika välproducerad som In Absentia så är den ett mästerverk både vad gäller musik och produktion. Postad 24 April 2007 - 10:22
Kan bara instämma. Har tom för mig att någon eller ett par av Tools skivor är HDCD. A Perfect Circle är oxå en fröjd för öronen. Postad 24 April 2007 - 12:49
Joni Mitchell - Blue på 180 grams vinyl (Rhino). Wow säger jag bara. Skivan krossar alla sunkkopior som Krall mm
Postad 30 April 2007 - 09:52
Otroligt vad tips man kan få. Och till min stora häpnad så är dom flesta av dessa rekommenderade skivor lowprice och man kan handla dom för en spottstyver
Alltså, så kan jag lägga undan mera pengar till "mina" Mi3 Postad 30 April 2007 - 21:40
Squarepusher - do you know squarepusher . Den skivan är helt underbar både musik och hifimässigt. Mkt udda ljud och musik för den delen
Postad 15 May 2007 - 09:39
Om du ska köpa Mi3 så måste du införskaffa som tidigare redan nämts,
* Infected Mushroom "Converting vegetarians" ![]() den låter verkligen skitbra på Audiovector's grejer, har själv ett par Mi3-Super, annars om du gillar hårda grejer funkar alltid; * Korn - "Untouchables" ![]() producerad av Michael Beinhorn, om du gillar lite Jazzigt rekommenderar jag synnerligen; * Cassandra Wilson "Thunderbird" ![]() som fick en grammy för Willie Dixon covern " I want to be loved", bluesinpirerad Jazz producerad av T-Bone burnett, ...eller kanske; * John Mayer "Continuum" ![]() ..genuin amerikansk rock/pop sångare, bland det bästa som kommit fram på senare år om du frågar mig, vågar blanda blues med modernt "sound" och fräcka arrangemang. Lycka till! Postad 16 May 2007 - 13:39
Air - Talkie Wakie.
låt 4 på den skivan får en verkligen att vrida på huvudet! Kommer typ klickljud bakifrån på höger kanal. Helt sjukt! Aldrig hört nå liknande ifrån 2kanaler! 5.1 kan ta sig någonstans Postad 16 May 2007 - 13:58
håller med tobbe_breddan. hela den skivan 'talkie walkie' är overkligt välproducerad elektroakustisk musik som dessutom är jäkligt bra! den låter då nästan overkligt fint på min anläggning...
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |