Jag och frugan har planerat att bygga hus nu i framtiden. 1 plans.
Men jag har ingen inspiration på planlösning.
Så jag ber er som har en planlösning dela med er(helst i autocad) så kan jag få lite ideér.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Bygga hus, behöver lite inspiration.
Startad av
mindblow
, Feb 10 2007 11:21
18 svar till detta ämne
Postad 10 February 2007 - 11:21
Hejsan!
Jag och frugan har planerat att bygga hus nu i framtiden. 1 plans. Men jag har ingen inspiration på planlösning. Så jag ber er som har en planlösning dela med er(helst i autocad) så kan jag få lite ideér. Postad 10 February 2007 - 13:26
Kolla på denna sida http://www.byggahus.se/
Postad 10 February 2007 - 13:45
För att underlätta för folk som vill hjälpa till, så skulle ju lite mer info om hur du/ni vill ha det.
Ca yta? Antal sovrum? Antal badrum? Vardagsrum, allrum, hembiorum? vill du ha öppen planlösning t.ex kök och vardagsrum i ett? Lite mer info om hur du vill ha det underlättar lite. Postad 11 February 2007 - 11:27
Inget bestämmt alls, utan det blir så stort det blir.
2st
Hade tänkt mig följande 3 sovrum, ett mindre arbetsrum, öppen planlösning kök & vardagsrum i ett. Plus ett biorum, har småskissat lite och kommit fram till 3,4×6m. Bifogar en fil på mitt tänkta biorum. kom gärna med kommentarer. Biorummet. Postad 11 February 2007 - 21:28
Avgörande för hur huset ska se ut är placeringen på tomten, måtten på tomten och hur
tomten ser ut, vilka sidor ni har grannar på, vart har ni solen vid olika tider på dygnet mm mm. Vad säger detaljplanen? Hur stort får ni bygga? Krav på taklutning och fasadbeklädnad? Med den informationen så är det lättare att placera ut v-rum, kök, sovrum, grov-entré, garage etc och få till en bra planlösning, resten faller på plats så småningom... Ett tips är att fundera ut om ni vill t ex ha köket mot gatan och vart ni vill ha uteplats(er), ska vardagsrummet vara -mot fram eller baksida? Ska sovrummen vara utspridda eller samlade? Desto mer tid ni lägger ner på att speca era krav - desto enklare blir det att hitta rätt lösning. Postad 12 February 2007 - 15:59
Om vi bortser från det du skriver. Tomten är stor så inga grannar på många hundra meter. Området är inte planlagt så taklutning avgör vi själva. Just nu som sagt behöver vi bara inspiration, så släng ut alla ideér och tips ni har så skulle jag vara tacksam. Jag vet också att vi kommer garanterat rita om huset x antal gånger innan vi blir nöjda. Postad 15 February 2007 - 15:13 Slänger in länkar på några byggen (utan rankning eller speciell ordningsföljd) i lite olika stil för inspiration Hell-man , speedomac , cinemax , optiholmen , kacklon , Badguy , biominbio , Bio Royal , EuphoniC , Bob Log III Postad 15 February 2007 - 17:22
Ska sitta och hålla på med det senare ikväll när jag har "tillgång" till AutoCAD. Vet inte om jag är speciellt bra på detta men tycker det är sjukt skoj =) Mitt projektarbete i 3an på gymnasiet var att konstruera ett hus fast då i "miniatyr" ca 1*1 meter sen räkna vi ut värmeutsläpp och sådana saker också.
Ska se om jag kan få ihop några bra planlösningar så lägger jag ut de här ikväll och i veckan. Postad 16 February 2007 - 12:23
Hade verkligen uppskattat det. Super tack! Passerati: tack för länkarna, fick lite bra idéer där! Postad 09 May 2007 - 16:22
Såhär långt har vi kommit nu, kom gärna med synpunkter och idéer.
Det blev 178m² stort, och ett loft på "köks-delen" den ser man inte på ritningen ännu. Garage håller vi på att skissa fram, med en ganska stor förråds-del.
plan.jpg 80.96K
141 Antal nerladdningar
utsida.jpg 119.66K
99 Antal nerladdningar
Redigerat av Jensen, 17 May 2007 - 11:23. Postad 12 May 2007 - 23:38
Om man kollar efter ritningen så blir det helt klart ett intressant hus. Jag tycker det verkar vara väldigt välgenomtänkt med planlösningen, och helt klart underbart att bo i.
Kör hårt. Postad 13 May 2007 - 16:04
Men varför behöver man två matsalsmöbler? Parallella middagsbjudningar
Vi har bänkskiva+barstolar i köket för frukost och ett matbord i matrummet för de hemmamiddagar som inte intas framför TVn... Sen tycker jag det är skumt att sätta ihop kök och vardagsrum, skulle störa mig på att sitta och kolla film och höra kylkompressor och diskmaskin brumma i bakgrunden. Plus att matos mm lär väl komma in i vardagsrummet. Loft i vardagsrummet verkar mysigt och din tvättstuga vill jag ha! Alla nybyggda hus härute i Spånga/Solhem har de där runda fönstren, våga vägra Postad 14 May 2007 - 16:54
Ett "finbord" vid "finare" middagar. Och ett vanligt matsalsbord hade vi tänkt oss.
Allt för husfriden Öppen planlösning är något vi båda vill ha, och det med diskmaskinen och frys/kyl kommer brumma i bakgrunden är inga problem med nyare diskmaskiner, man får bara se till att välja en som går tyst. Har varit och kollat flera stycken som knappt låter någonting om det bara är bra kök. Sen det med matos, se till att ha ett bra utsug och ventilation utifrån nära spisen så är det problemet ur världen. Postad 14 May 2007 - 19:35
Jag tror det blir ett läckert hus med en modern planlösning som med tanke på det är praktisk. Dock har det, enligt mitt sätt att använda huset, den brist som tidigare nämnts (som finns på väldigt många hus).
Att ha kök och vardagsrum helt ihop ger en imponerande och luftig planlösning som är härlig estetiskt tilltalande. Min tanke är dock att om Ni får barn och de växer upp så vill man kanske att ungarna ändå ska vara hemma då och då. Det blir då väldigt svårt att bedriva umgänge parrallellt. Är föräldrarna hemma och ungarna vill göra något annat än att "hänga på rummet". Visserligen får du ha dina leksaker ired, men risken är at de bara är på andra ställen. Det kan vara kul att se vad ungarna gör och träffa deras polare ... Har man 2 plan eller källare så löser det sig enkelt, men jag tycker det allt för ofta glöms bort i ett enplanshus. Å andra sidan - det kanske är tänkt att lösas på loftet. Bra vent vid spisen är inte alltid så lätt. Gör inte som jag gjorde med min första fläktkåpa för ca 10-15 år sedan - gå bara på kapacitet. Vi kunde inte utnyttja kapaciteten ... om vi inte ville at det skulle låta som en jubojet startade i köket. Kolla ljudnivån även på den ... precis som på diskmaskinen finns det idag riktigt bra prylar, men allt för många glömmer fläkten .... Budget? Postad 17 May 2007 - 19:22
På 180 kvm (om man tänker att det ska finnas barn med i bilden) så borde det gå att ordna en barn och en vuxen-flygel på huset. Att ha en öppen planlösning med "bara" sovrum för barnen tenderar att kunna leda till kaos.
En annan tanke är att det inte finns något badrum / toalett i anslutning till föräldrasovrummet, med en klk i anslutning till det så är det annars på god väg att bli det som kallas för master-suite. Ska huset bli strikt enplans eller kommer det att finnas någon nivåskillnad (ett eller två trappsteg) till någon avdelning? Postad 19 May 2007 - 07:38
Update: Nu har vi fått fram priset på huset, 2´600´000, men då är det med BRA marginal. Det blev tyvärr inget loft, skillnaden på priset blev för stort. 400´000 kr kostade enbart loft och trappa.
Det var tanken från början, att skicka upp dem där när man vill ha lite barn-fri-tid. Men tyvärr blev det inget loft
Tack för tipset!
Vi hade räknat med 2,4 miljoner. Men hela kalaset slutade på 2,6. Vilket jag inte är oroad för eftersom man kommer lägga ned en hel del tid själv, plus att han räknade med ganska goda marginaler.
Jag håller med, men huset blir för stort då. Och ekonomin tillåter tyvärr inte det.
Marken är väldigt jämn på tomten, så det blir ingen nivåskillnad. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |