Tycker man ofta läser om "tumregler" som folk nog lika ofta har "hört av kvarterets bästa ljud-guru" och som i många fall är käpprätt, det lilla jag vet om saken åtminstone.
Universal-sanningar ska man passa sig för, det är såna som gör att det man sysslar med blir halv-dant i bästa fall.
Praktexempel: kille i bekantskapskretsen (som har "erfarenhet" av billjud) berättar att han har gjort "en skitbra baslåda"
- " Hur gjorde du, vad använde du dig av för element, basreflex?"
- " Vadå, det var bara att bygga en låda som fick plats i bilen och stoppa i mitt skitfeta Pioneer-element (eller vad det nu var) och stoppa i ett rör... doooh!..."
Och då har han inte en susning om hur rejält snett han är ute och åker, när det gäller rådande expertis. Ett basreflexrör ändrar ju förutsättningarna bara genom att ändra dimension ytterst måttligt. För att ta ett exempel...
Det värsta med det hela är att killen är en (någotsånär) respekterad och erfaren ljudbyggare (i kamratkretsar) som står oemotsagd tills någon efter bättre vetande kan övertyga honom om hur det egentligen funkar, lite ödmjukt, men då skulle ju denne någon i mångas ögon framstå som en besserwisser, och det vill väl ingen?
Han får bygga sina lådor som han vill helt enkelt.
---
Saken är väl den, som jag förstår det, att element är högst speciella och individuellt olika.
För att få ett korrekt samband bör man kunna förstå parametrarna någotsånär och kanske räkna och/eller simulera elementet i en låda och sedan eventuellt mäta upp alstret.
Allt efter behov och tillgång på material som passar in på behoven.
Till exempel om man vill ha en liten låda eller en sluten låda, basreflex eller passiv radiator etc. så blir ju elementval helt olika.
Ett subwoofer-element bör väl rimligtvis ha låg Fs och bra Xmax samt gärna hög känslighet och kanske gärna så låg Vas som möjligt - osv osv osv.
DLS-elementet som nämndes må fungera i en bil (på grund av att förutsättningarna i kupén är helt olik i ett rum) men är väl inget lysande sub-element vad jag kan se... Fs var väl runt 35Hz eller nåt?
En subwoofer ska väl operera åtminstone i 20Hz regionen, vilket man kan få till ändå med bidrag av rummet i lägre regioner osv iofs...
Ett element (konstruktion med låda etc.) i bilkupé och i ett vanligt rum är ju hursomhelst helt olika saker exempelvis, just på grund av att reflekterande ytor påverkar återgivningen kraftigt.
Nu är inte jag någon guru alls, och ingen erfaren kille whatsoever, mer än kanske teoretiskt.
Jag har läst mycket, mycket och ofta om dessa saker och har köpt på mig mätutrustning och ska väl småningom börja bygga... vad det nu blir
Tills dess får jag klassas som någon som vet "litegrann" men mer än inget, och mer om helheten än "kvarterets ljudguru No: 1" kanske...
Det där "NHT"-elementet såg väl egentligen inte helt fel ut, med tanke på pengen, lite hög Vas kanske...
Nån med mer erfarenhet kanske kan se helheten på ett mer komplett vis. Och så är ju elementens prestanda (distorsion etc.) i verkligheten ofta frågetecken, varför man nog kanske ska kolla efter väl använda och utprövade element/konstruktioner som "nybörjare".
Peerless XXLS 10" med slav då kanske, kan det vara något?
Det är i vart fall vad jag själv sneglar på, i min eventuella framtida konstruktion.
Bas/top-system.
Har ett par Vifa 8" á la P21WO-20 liggandes som tydligen är riktigt fina, även lite längre upp, men dom passar inte in i min vision så det får bli något annat med dom, man är ju sugen att bygga något!
Kolla på forumet "Faktiskt.se" där verkar det finnas mycket samlad kunskap. Många (uppenbarligen) trevliga DIY-killar och tjejer.
Om nu inte några hänger här också, vill säga.
EDIT: ps: har du sett hornbasen "Wicked One"? - kanske en blivande basbänk för stereon, eller ett soffbord?
Kan bli riktigt mustigt och behöver inte bli så dyrt heller... hmmm .... kanske nåt för mina Vifa? (nä dom förtjänar bättre)
Redigerat av Unregisteredb38af287, 03 April 2007 - 21:49.