Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ambilight

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 February 2007 - 09:01

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Har sett att en del av Philips skärmar har sk Ambilight, där vad jag förstår tv:n lyser upp bakgrunden i olika färger beroende på vad som visas på tv:n. Skulle vilja veta hur stor skillnad Ambilight gör egentligen, så ni som har en sådan skärm får gärna säga vad nu tycker om den. Förhöjer det känslan när man ser film eller spelar tv-spel eller har ni stängt av funktionen? Berätta! :P Såvitt jag vet så är det endast Philips som har en sådan funktion, så man är ju ganska begränad till just Philips om man vill ha detta..på gott och ont. Kollar runt lite på plasmor just nu och Panasonic och Pioneer är ju starka kandidater men frågan är om Philips kan utmana dom utöver just Ambilight-funktionen. Så vad tycker ni nu då om denna lilla funktion? :)
Tack på förhand..

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 21 February 2007 - 09:03.

Postad 21 February 2007 - 13:13

Dolph_Lundgren
  • Dolph_Lundgren
  • Beroende

• 1170 inlägg
  • 0
Jag har ägt ett par Philips med Ambilight och måste säga att jag älskar det.
Det ger en extra dimension i bilden som man inte är van att få.
Förutom att det förhöjer alla effekter.
(ljussabel strider i starwars har aldrig sätt coolare ut)
så ge det även illusionen av att din tv är mycket större än den är.
förutom Ambilight håller philips även hög kvalitet på sina skärmar(framför allt LCD).
inte pana/pion men nära.

Postad 21 February 2007 - 13:45

Unregisteredf68fa4d1
  • Unregisteredf68fa4d1
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
I brist på Ambilight hemma hos mig använder jag mig av en vanlig pinnlampa bakom TV:n, jäkligt skönt när resten av rummet är nedsläckt.

Tycker själv att philips LCD ger mer crt feeling än många andra tillverkare.

Postad 16 August 2007 - 11:53

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
http://www.aftonblad...rticle577343.ab

Postad 16 August 2007 - 13:43

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Det finns en annan tråd här i forumet om hemmabyggd ambilight:

https://www.minhembi...howtopic=159936

Jag har inte sett ambilight eller hemmabyggd dito annat än på bilder, men när jag läser i tråden så tolkar jag det som att man absolut inte är hänvisad till bara Philips, eftersom man för nån eller några hundralappar enkelt kan ordna egen belysning och uppnå liknande effekt. Och det är inte många färger som är viktigt utan man kommer långt med bara gult/vitt ljus.

Det finns tydligen nån belysning kombinerad med mjukvara till PC som kan ändra färgerna momentant efter vad som visas på skärmen, det verkar motsvara Philips ambilight. Då måste man köra via HTCP eller hur man nu säger...köra filmen från datorn alltså.

En viktig poäng är att det är mindre ansträngande för ögonen att titta på en skärm som har belysning bakom. En annan fördel är att skärmen vips får mycket bättre svärta, vilket givetvis är en synvilla, precis som den att skärmen ser större ut. Men det funkar uppenbarligen.

En rolig grej är att folk är rädda att ha andra lampor tända i rummet eftersom de kan reflekteras i skärmen och man klagar på frontglas på plasma osv osv men tänk på att vi har tittat på CRT i alla år och där sitter det ju ett präktigt kristallklart frontglas och hur mycket har vi lidit av det... :blink:

Redigerat av Unregistered7c808eec, 16 August 2007 - 13:53.

Postad 16 August 2007 - 15:44

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0
Jag är också intresserad av det här med Ambilight. Måste man ha tv:n monterad plant mot en vägg för att få rätt funktion eller kan man ha den stående på en bänk och lite vinklad? Förloras effekten av att tv:n är vinklad?

Postad 28 August 2007 - 10:21

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0

Jag är också intresserad av det här med Ambilight. Måste man ha tv:n monterad plant mot en vägg för att få rätt funktion eller kan man ha den stående på en bänk och lite vinklad? Förloras effekten av att tv:n är vinklad?

<{POST_SNAPBACK}>

Helst ska den väl sitta på väggen. Men min står på stativ o jag tycker det funkar minst lika bra. Det är nog mer en smaksak. O visst vinklar du skärmen får du ju inte en jämn spridning på ljuset. Har några bilder i mitt galleri som visar det.

Redigerat av _FredriK_, 28 August 2007 - 10:24.

Postad 02 January 2009 - 21:09

Chicke
  • Chicke
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Kan man stänga av ambilight:et? på tex philips 7603?

Postad 02 January 2009 - 22:12

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0

Kan man stänga av ambilight:et? på tex philips 7603?

japp det kan du.
Sen kan man ha den på när tv:n är avstängd för att få lite myspys

Redigerat av _FredriK_, 02 January 2009 - 22:12.

Postad 02 January 2009 - 22:34

Pioneer Freak
  • Pioneer Freak
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Har en 37PFL7603D med Ambilight å ja ä helt frälst. Aldrig mer en tv utan!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.