Förslag till val av trämaterial till mediamöbel
Startad av
Z-man75
, Feb 21 2007 11:39
11 svar till detta ämne
Postad 21 February 2007 - 11:39
Har långt gångna tankar och ritningar över en mediamöbel jag ska bygga. Undrar nu om ni där ute har några förslag på träslag i bänkskivor, samt färg i övrigt. Har en Lcd i svart pianolack, så det är ju bra om det matchar hyfsat
. Kommer lägga upp bilder på hela bygget senare, kommer bli riktigt bra och många idéer har jag fått från denna Mycket bra siten!! Vi hörs!!
Postad 21 February 2007 - 17:51
Jag är kär i valnöt, som du kanske ser i mitt galleri, så det tycker jag är det självklara valet
Postad 21 February 2007 - 18:06
Ek är ju "classy", ett tidlöst material som alltid passar. Själv är jag ett stort fan av "nordisk stil" alltså ljusa träslag som björk och lönn. De ger också en snygg kontrast mot en förstärkare i svart pianolack som du sade att du har. Mahogny är ju också classy, en jag gillar personligen inte de mörka träslagen.
Postad 22 February 2007 - 02:08
Har svart LCD...
, tack för tipsen i alla fall.. ska lägga upp bilder på projektet så fort det kommer igång!!
Postad 22 February 2007 - 13:53
Svart passar väl bra till mörkt trä?Har svart LCD...
, tack för tipsen i alla fall.. ska lägga upp bilder på projektet så fort det kommer igång!!
Postad 22 February 2007 - 14:45
Det är sant, men det lutar åt ljusa träslag, då jag även ska tillverka soffbord i samma stil... Blir som en möbelserie, får sälja in mig på IKEA sen...
Postad 22 February 2007 - 16:21
Bland ljusa träslag så tycker jag ask är det självklara valet
Fullt med liv, hårdare än ek, bra att arbeta med, och så känns det väldig nordiskt med Ygdrasil och en lång tradition i svenskt hantverk.
Fullt med liv, hårdare än ek, bra att arbeta med, och så känns det väldig nordiskt med Ygdrasil och en lång tradition i svenskt hantverk.
Postad 22 February 2007 - 16:56
Vet inte, men Masur-björk tycker jag är snyggt oxå? (när vi snackar ljusa träslag)
//Loofy
//Loofy
Postad 22 February 2007 - 18:38
Ek Ek Ek.. Jag gillar Ek.
Funkar ALLTID! och det ser exklusivt ut med.
Funkar ALLTID! och det ser exklusivt ut med.
Postad 22 February 2007 - 18:44
mmm, kör (i princip) bara ek/ekbesläktade färger hemma... Men skall man ha ljusa träslag så. Skall oxå bygga en mediamöbel snart och byta ut min oppli.
//Loofy
//Loofy
Postad 22 February 2007 - 19:23
Som sagt: ek är snyggt och classy, men dyrt. Björk är nog lite billigare. Bok är också snyggt, lite emellan ek och björk kan man kanske säga.
LewisX: Du gör en mycket övertygande talan för ask tycker jag! Och helt klart är det ett snyggt träslag, inte så vanligt heller!
LewisX: Du gör en mycket övertygande talan för ask tycker jag! Och helt klart är det ett snyggt träslag, inte så vanligt heller!
Postad 02 March 2007 - 02:51
Får tacka för alla förslag....
Har bestämt mig för att bygga min möbel i MDF-board, lackad i créme-vitt, eller nåt liknande, som bänkskivor har jag valt en 40mm. massiv ekskiva, tror det blir grymt snyggt som soffbord oxå, eller??
Återkommer som sagt med bilder senare, när jag kommit en bit på bygget (Hm, letar febrilt efter en lokal att hålla till i)
Har bestämt mig för att bygga min möbel i MDF-board, lackad i créme-vitt, eller nåt liknande, som bänkskivor har jag valt en 40mm. massiv ekskiva, tror det blir grymt snyggt som soffbord oxå, eller??
Återkommer som sagt med bilder senare, när jag kommit en bit på bygget (Hm, letar febrilt efter en lokal att hålla till i)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
15 bilder
172 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?