Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Snygga till Badrumsgolv!

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 February 2007 - 20:24

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Tja

Vill fixa till golvet i mitt badrum. Det är idag ett mintgrönt klinkersgolv. De las -00, så det är fräscht, men fult...

Har funderat på att lägga någon typ av trall (såg man väl på Äntligen hemma eller nåt liknande). Men jag har hört att det ska vara VÄLDIGT ohygienskt. Mycket skit och vatten som blir liggande under.

Är det någon som har något annat tipps, förutom att knacka upp golvet och lägga nytt?

Tack på förhand!

/Johan

Postad 21 February 2007 - 21:37

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
man kan ju foga om med nån annan färg på fogen, men det kanske inte gör så stor skillnad...

Postad 21 February 2007 - 22:08

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

man kan ju foga om med nån annan färg på fogen, men det kanske inte gör så stor skillnad...

<{POST_SNAPBACK}>

Tanken var god, och det är ju tanken som räknas. Ska lägga fram det för tjejen och se reaktionen... :lol:

Kom gärna med fler tips.

Tack!

/Johan

Postad 21 February 2007 - 23:04

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Vill man inte lägga nytt så finns det ju inte så många alternativ.

Att lägga trall av trä eller plast tycker jag går fetbort! Såvida man inte är beredd på att plocka ut allt och städa ordentligt minst en gång i veckan :lol:

Som nämnts; byta fogarna. Inte speciellt jobbigt eller dyrt. Finns fogkratsar att köpa.

Flytspackla och lägga in plastmatta.

Flytspackla och måla med golvfärg. Finns olika system med färgade flingor, halkskydd etc.

Postad 21 February 2007 - 23:10

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Att lägga trall av trä eller plast tycker jag går fetbort! Såvida man inte är beredd på att plocka ut allt och städa ordentligt minst en gång i veckan :lol:

Som nämnts; byta fogarna. Inte speciellt jobbigt eller dyrt. Finns fogkratsar att köpa.

Flytspackla och måla med golvfärg. Finns olika system med färgade flingor, halkskydd etc.

<{POST_SNAPBACK}>

Går inte. Ska du lägga plastmatta ska du ha en annan brunn bland annat. Man får göra om hela badrummet.
Jag vet de som lagt ett nytt klinkergolv ovanpå det gamla. Inte optimalt och ingen första handlösning, men tänkbart.
Det går inte att knacka upp golvet, du förstör tätskiktet.
Om du ska kratsa fogarna så akta så du inte drar sönder tätskiktet.

Redigerat av dunde, 21 February 2007 - 23:11.

Postad 21 February 2007 - 23:21

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Att lägga trall av trä eller plast tycker jag går fetbort! Såvida man inte är beredd på att plocka ut allt och städa ordentligt minst en gång i veckan :(

<{POST_SNAPBACK}>

Går inte. Ska du lägga plastmatta ska du ha en annan brunn bland annat. Man får göra om hela badrummet.
Jag vet de som lagt ett nytt klinkergolv ovanpå det gamla. Inte optimalt och ingen första handlösning, men tänkbart.

<{POST_SNAPBACK}>

Hade jag lagt nytt golv hade jag självklart lagt på en ny fuktspärr. Och jag hade sett till att någon som får göra det hade gjort det...

Fan att det ska va så mycket knöl... Varför är det inte köksgolvet jag vill göra om? :lol:

/Johan

Postad 21 February 2007 - 23:24

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Att lägga trall av trä eller plast tycker jag går fetbort! Såvida man inte är beredd på att plocka ut allt och städa ordentligt minst en gång i veckan :(

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Hade jag lagt nytt golv hade jag självklart lagt på en ny fuktspärr. Och jag hade sett till att någon som får göra det hade gjort det...

Fan att det ska va så mycket knöl... Varför är det inte köksgolvet jag vill göra om? :lol:

/Johan

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, men du kan inte bara riva upp golvet. Du får göra om hela badrummet, tätskiktet är en enhet som inte går att skarva.

Postad 22 February 2007 - 00:49

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0

Går inte. Ska du lägga plastmatta ska du ha en annan brunn bland annat. Man får göra om hela badrummet...

<{POST_SNAPBACK}>

Njaa, olika brunnar för klinker och plastmatta är det inte. Däremot föreskriver vissa tillverkare av tätskikt att man skall använda gul klämring till tätmanschetter i stället för den medskickade blå som används till plastmattor (gäller för Purus iaf, vet ej om andra tillverkare har samma färgkodning). Däremot ska brunnen vara typgodkänd enligt SS-EN 1253.

Men visst, mitt förslag om matta var väl inte så genomtänkt egentligen :lol: Ffa måste ju mattan gå upp under väggbeklädnaden.

Postad 22 February 2007 - 11:17

Unregistered0c979212
  • Unregistered0c979212
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
tjena jag vet inte hur det ser ut hos dig men jag antar att det e som hos dem flesta och jag ser inte att du kan lägga några direkt nya saker övan på det gammla har du kollat höjden till tröskelen, jag menar lägga flytspackel och sen andra grjor på så kommer du upp för mycket i höjd väll?

Postad 22 February 2007 - 12:00

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Går inte. Ska du lägga plastmatta ska du ha en annan brunn bland annat. Man får göra om hela badrummet...

<{POST_SNAPBACK}>

Njaa, olika brunnar för klinker och plastmatta är det inte. Däremot föreskriver vissa tillverkare av tätskikt att man skall använda gul klämring till tätmanschetter i stället för den medskickade blå som används till plastmattor (gäller för Purus iaf, vet ej om andra tillverkare har samma färgkodning). Däremot ska brunnen vara typgodkänd enligt SS-EN 1253.

Men visst, mitt förslag om matta var väl inte så genomtänkt egentligen :lol: Ffa måste ju mattan gå upp under väggbeklädnaden.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, du har rätt. Jag var lite otydlig. Vad jag menade är att hans gamla brunn troligen inte finns delar att köpa till så att man måste byta den.

Det enda alternativet som jag ser det är att lägga ett nytt klinkergolv ovanpå det gamla.

@Jaysan: Man får höja dörrkarmen/dörren eller såga dörren och ev. limma/skruva på en träbit för att höja tröskeln.

Postad 22 February 2007 - 12:12

fulpinnen
  • fulpinnen
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
jag är plattsättare själv,och har lagt nya golv och vägg utanpå det gamla.
inga problem alls.försök att ta bort den gamla rostfria silens ram och lägg dit en ny bara.
hela mitt badrum är gjort på detta sätt,bara man har en bra fucktspärr bakom. :lol:

inget flytspackel bara för det tål inte vatten som fix gör.
lycka till :(

Redigerat av fulpinnen, 22 February 2007 - 12:14.

Postad 23 February 2007 - 11:59

niche.g
  • niche.g
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har nottat golv i badrummet det tycker jag är både snyggt och udda

mvh niche.g

Postad 24 February 2007 - 11:43

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

mvh niche.g

<{POST_SNAPBACK}>

Nottat? Vad är det? Har du foto på det?

Tack på förhand!

/Johan

Postad 27 February 2007 - 14:01

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

mvh niche.g

<{POST_SNAPBACK}>

Nottat? Vad är det? Har du foto på det?

Tack på förhand!

/Johan

<{POST_SNAPBACK}>

Han menar nog nåtat. Alltså så som man gör med teak-däck på båtar. Man lägger trä i tunna ribbor, sedan fogar man med svart tätningsmassa mellan.

Men trägolv i badrum är ingen större "hit" om någon frågar mig.

Postad 01 March 2007 - 12:57

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Fast... Just vatten utsätts ju faktiskt båtar också för en hel del... Huruvida det är hygieniskt i längden vill jag dock inte uttala mig om...

/Victor

Postad 02 March 2007 - 08:17

FroZe
  • FroZe
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Det finns även specialfärg för målning direkt på kakel. Vi har målat väggar med färgen och fått ett riktigt bra resultat! Golv kräver väl mer slitstyrka men det är ju en riktigt billig lösning och har du en matta i mitten så borde det klara sig ett bra tag. Dessutom är det ju bara att lägga kakel eller något av de andra alternativen om du inte skulle bli nöjd.....

/Fredde

Postad 04 March 2007 - 19:10

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Det finns även specialfärg för målning direkt på kakel. Vi har målat väggar med färgen och fått ett riktigt bra resultat!  Golv kräver väl mer slitstyrka men det är ju en riktigt billig lösning och har du en matta i mitten så borde det klara sig ett bra tag. Dessutom är det ju bara att lägga kakel eller något av de andra alternativen om du inte skulle bli nöjd.....

/Fredde

<{POST_SNAPBACK}>

Tja

Det kan ju vara en lösning. Har du möjlighet att fota din vägg du målat och lägga upp det här?

Tack!

/Johan

Postad 05 March 2007 - 11:49

FroZe
  • FroZe
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Sure, tror jag har bilder från renoveringen hemma i burken. Kikar ikväll när jag kommer hem och lägger upp något...

#glömde helt av detta... men det kommer länk till både tvättstugan och lite annat godis under helgen med en hel del bilder... så kika efter egen tråd inom kort# /F

/Fredde

Redigerat av FroZe, 09 March 2007 - 08:55.

Postad 09 March 2007 - 10:35

Unregisterede30d5a3b
  • Unregisterede30d5a3b
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Man får inte ha dubbla fuktspärrar!!!
Dvs om de e kakel/klinker under får man inte fuktspärra igen utanpå.... då byggar man in fukten imellan fuktspärrarna.

Postad 11 March 2007 - 22:38

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Sure, tror jag har bilder från renoveringen hemma i burken. Kikar ikväll när jag kommer hem och lägger upp något...

#glömde helt av detta... men det kommer länk till både tvättstugan och lite annat godis under helgen med en hel del bilder... så kika efter egen tråd inom kort# /F

/Fredde

<{POST_SNAPBACK}>

Under helgen? Den börjar lida mot sitt slut nu... ^_^

/Johan

Postad 17 March 2007 - 11:18

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Hur går det med bilderna? :D

/Johan

Postad 27 March 2007 - 20:22

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

/Fredde

<{POST_SNAPBACK}>

Kommer det någon bild? :)

/Johan

Postad 30 March 2007 - 11:22

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Alltså jag kan känna lite att det inte är lönt att göra enklare lösning i ett badrum. Har du fräscht kakel så fuskar du antingen med lite andra mattor, tyger etc för att få bort uppmärksamheten från golvet. Finns mkt att göra bara genom att byta badrumsmöbler och textilier.

Eller om du är så pass missnöjd med golvet så gör du om det riktigt och lägger något som du verkligen kommer känna dig nöjd med

MVH Lorant

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.