Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Viloläge i Vista Ultimate

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 February 2007 - 12:29

Unregistered1b507d7a
  • Unregistered1b507d7a
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Hejs

Har ett svårlöst problem med min HTPC som jag skulle behöva ha lite hjälp med att lösa.

Problemet är att datorn inte tycks vilja gå in i vänteäge enligt ordning och detta är lite irriterande då jag vill kunna schemalägga inspelningar i MCE utan att behöva ha datorn på hela dagarna.

Har konfigurerat datorn att gå ner i vänteläge när man trycker på strömknappen/alt stänger ned datorn med MCE fjärren och datorn verkar gå ner i viloläget utan problem.

Problemet är att det inte går att "väcka" den ur detta läge igen, vare sig med fjärr eller knappen på chassiet, utan jag måste istället hålla strömknappen intryckt i 5 sek så att daton stängs av helt, för att sedan kunna slå igång den igen.

Om jag istället försöker att ta ned datorn i viloläge, startas datorn om och går till välkomst-skärmen igen.

Har labbat lite med olika bios inställningar för viloläge, men inget tycks hjälpa?

Någon som har några idéer på vad som kan vara fel?

Har byggt om min "gamla" pc till HTPC med följande konfiguration:

Mobo: Asus P5AD2-Premium
RAM: 1GB Kingston DDR2 533
CPU: Intel P4 3.2HT
GPU: ATI Radeon X800XT

MVH//zita

Postad 24 February 2007 - 14:51

Unregisteredf5c8dbe1
  • Unregisteredf5c8dbe1
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Hur funkar viloläget för dig annars? Stannar alla fläktar i datorn också?
Jag har det "problemet" att det bara är hårddisken och skärmen som släcks ner, och fläktarna i datorn fortsätter surra vidare.

Postad 24 February 2007 - 15:19

peter120
  • peter120
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Hur funkar viloläget för dig annars? Stannar alla fläktar i datorn också?
Jag har det "problemet" att det bara är hårddisken och skärmen som släcks ner, och fläktarna i datorn fortsätter surra vidare.

<{POST_SNAPBACK}>

Samma problem här. Om man däremot går in under Energialternativ --> ändra schemainställningar --> ändra avancerade inställningar --> multimediainställningar --> när media ändras och ändrar till "tillåt att datorn försätts i viloläge" (puh!) så stängs fläkten av när man sätter datorn i viloläge. Den stora nackdelen är att man inte kan köra mce extender i detta läge. Jag tänkte försöka lista ut hur man gör det. Microsoft har släppt ett kit som heter "away mode for windows vista DDK". Genom detta borde man kunna hitta lösningen.

Ni kan ju själva ge det ett försök:

http://www.microsoft...waymodeDDK.mspx

Det här dokumentet kan vara bra också (följer inte med):

http://www.microsoft...t/awaymode.mspx

Jag kan tillägga också att kitet är till för att skapa drivrutiner, men man kanske kan få lite ledning av det ändå...

Redigerat av peter120, 24 February 2007 - 15:26.

Postad 24 February 2007 - 15:26

Patrik Carlsson
  • Patrik Carlsson
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Har du USB tangentbord + mus. ? Beroende på vad du har för moderkort så finns det "jumprar" som tillåter Väckning om man bryggar dessa rätt. Deault läge för den specifika jumern är inte "väckning" . Kanske kan vara något att skika på. Kolla manulen för ditt moderkort.

//Patrik

Postad 24 February 2007 - 18:12

Unregistered1b507d7a
  • Unregistered1b507d7a
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Har du USB tangentbord + mus. ? Beroende på vad du har för moderkort så finns det "jumprar" som tillåter Väckning om man bryggar dessa rätt. Deault läge för den specifika jumern är inte "väckning" . Kanske kan vara något att skika på. Kolla manulen för ditt moderkort.

//Patrik

<{POST_SNAPBACK}>

Kör med Amitechs lilla IR/USB tangentbord, men har tidigare kört med kabelmus/tgb och hade då samma problem.

Har kollat alla inställningar för "wake" I BIOS och alla alternativ är inaktiverade. Moderkortet är helt "jumperfree", så jag har inga jumprar jag kan ändra heller.

Snackade precis med en kompis om problemet och det visade sig att han hade precis samma problem som jag. Den "gemensamma nämnaren" för oss båda är att vi bägge har byggt våra burkar kring ett Asus mobo och kör Vista Ultimate. Kanske är det något med drivrutiner för chipset i Vista eller liknande som strular?

//zita

Postad 24 February 2007 - 18:19

Unregistered1b507d7a
  • Unregistered1b507d7a
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Samma problem här. Om man däremot går in under Energialternativ --> ändra schemainställningar --> ändra avancerade inställningar --> multimediainställningar --> när media ändras och ändrar till "tillåt att datorn försätts i viloläge" (puh!) så stängs fläkten av när man sätter datorn i viloläge. Den stora nackdelen är att man inte kan köra mce extender i detta läge. Jag tänkte försöka lista ut hur man gör det. Microsoft har släppt ett kit som heter "away mode for windows vista DDK". Genom detta borde man kunna hitta lösningen.

<{POST_SNAPBACK}>

Det där med "multimediainställningar/tillåt att datorn försätts i viloläge" under de avancerade alternativen lät intressant! Ska prova detta snarast och återkommer med svar huruvida det hjälpte!

//zita

Postad 25 February 2007 - 12:21

Unregisteredf5c8dbe1
  • Unregisteredf5c8dbe1
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Samma problem här. Om man däremot går in under Energialternativ --> ändra schemainställningar --> ändra avancerade inställningar --> multimediainställningar --> när media ändras och ändrar till "tillåt att datorn försätts i viloläge" (puh!)

Menar du i kontrollpanelen i Windows eller i själva Media Center-programmet? Jag letade runt lite idag men jag hittade inte rätt :rolleyes:

Postad 25 February 2007 - 12:31

Unregistered1b507d7a
  • Unregistered1b507d7a
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Samma problem här. Om man däremot går in under Energialternativ --> ändra schemainställningar --> ändra avancerade inställningar --> multimediainställningar --> när media ändras och ändrar till "tillåt att datorn försätts i viloläge" (puh!)

Menar du i kontrollpanelen i Windows eller i själva Media Center-programmet? Jag letade runt lite idag men jag hittade inte rätt :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Förutsatt att du kör Vista hittar du inställningarna under "Kontrollpanelen\Energialternativ\Ändra Schemainställningar\Ändra Avancerade Inställningar".

Kan tillägga att detta tyvärr inte löste mitt problem=(

MVH
Zita

Postad 25 February 2007 - 15:12

Unregisteredf5c8dbe1
  • Unregisteredf5c8dbe1
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
okej.. nix, jag kör MCE 2005. så det kanske är annorlunda där?
jag var in och fipplade bland inställningarna och såg att stöd för viloläge inte ens var i kryssat :rolleyes:
just då gjorde det ingen skillnad att kryssa i den rutan men jag ska prova lite mer..

EDIT: Oj, haha, jag märkte inte förän nu att den har tråden handlade om viloläget i Vista ^_^

Redigerat av Unregisteredf5c8dbe1, 25 February 2007 - 15:12.

Postad 26 February 2007 - 13:01

eTe
  • eTe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
finns ett program som heter mce standbytool som löser många problem... fungerar även till vista..
http://www.klantskal..._id=9&Itemid=26

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.