Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

CD-förvaring

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 March 2007 - 18:54

dsundelin
  • dsundelin
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Någon som vet om det finns någon "CD-förvaringsmaskin" som har plats för många skivor. Tänker mig en "maskin" som man placerar in skivor i fack och sedan knappar in på t ex en display vilken skiva som ligger var. Samt att maskinen kan lista de artiklar man knappat in och hämta fram dessa.

Någon som sett något liknande?

Postad 01 March 2007 - 18:57

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Du kan programmera en databas som du kan lägga in skivorna i. Databasen får ju vara byggd enligt din nuvarande CD-förvaring med namn på alla hyllplanen....

Inte riktigt det du söker men funkar alldeles utmärkt... Själv har jag inte programmerat motsvarande bas än men jag har ställt mina skivor i bokstavsordning... :) Kolla första inlägget i gästboken för att kolla hur det ser ut... (även om mina senaste 15-20 Skivköp inte finns med i listan än)

//Loofy

Postad 01 March 2007 - 19:41

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Jag kan inte föreställa mig att det blir översiktligare eller smidigare än en vettig skivhylla (horisontell, alltså). Vill du leka med spellistor, slippa se skivorna i vardagsrummet och kan acceptera det krångligare och mindre översiktliga gränssnittet, skaffa Squeezebox eller Sonos och rippa din skivsamling till .flac.

Postad 01 March 2007 - 21:05

dsundelin
  • dsundelin
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Jag kan inte föreställa mig att det blir översiktligare eller smidigare än en vettig skivhylla (horisontell, alltså). Vill du leka med spellistor, slippa se skivorna i vardagsrummet och kan acceptera det krångligare och mindre översiktliga gränssnittet, skaffa Squeezebox eller Sonos och rippa din skivsamling till .flac.

<{POST_SNAPBACK}>

Om detta var menat till mig så, tanken är att man ska få skivor utan fodral in i den. Översiktligt bryr mig inte, kan jag söka i databasen som någon sa och den plockar fram min skiva är jag mycket nöjd. Det jag inte vill ha är en massa fodral som tar upp hela vardagsrummet, utan som nämnt endast lösa skivor i "maskinen". Skulle dock tro att en sådan maskin kanske inte finns eller så är de nått så grönjävuslkt dyra.

Redigerat av dsundelin, 01 March 2007 - 21:11.

Postad 02 March 2007 - 08:45

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Det jag försökte framhäva är att det är mycket svårare att välja skiva i en databas än från en hylla. Förut hade jag en Bennohylla, vilket
sög

alla
möj-
liga
sätt.
Bland
an-
nat
när
jag
för-
sökte
välja skiva. En datorlista tar ännu längre tid. Min nya lösning (se mitt galleri) är så mycket smidigare. Jag kan svepa med blicken över 80-120 cm breda hyllor: 400 skivor på några sekunder. Det blir också lättare att sortera om efter nyinköp.

Däremot ger databaser möjlighet att sortera och filtrera efter genre, år, betyg med mera. Fast då skulle jag som sagt köra hårddisklagring.

Redigerat av guldfisk, 02 March 2007 - 08:46.

Postad 02 March 2007 - 09:34

dsundelin
  • dsundelin
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Det jag försökte framhäva är att det är mycket svårare att välja skiva i en databas än från en hylla. Förut hade jag en Bennohylla, vilket
sög

alla
möj-
liga
sätt.
Bland
an-
nat
när
jag
för-
sökte
välja skiva. En datorlista tar ännu längre tid. Min nya lösning (se mitt galleri) är så mycket smidigare. Jag kan svepa med blicken över 80-120 cm breda hyllor: 400 skivor på några sekunder. Det blir också lättare att sortera om efter nyinköp.

Däremot ger databaser möjlighet att sortera och filtrera efter genre, år, betyg med mera. Fast då skulle jag som sagt köra hårddisklagring.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det kan nog hända att du fick men nu pratar jag om en färdigbyggd förvarare. Som jag sa tidigare, du stoppar din skiva i ett tomt fack och skriver enkelt in vilken skiva som ligger där på en display på förvararen. Därefter finns en sökfunktion på displayen också som radar upp filmer med dit sökord, välj din film och den rullar fram den. Klart! Jag kan inte komma så mycket smidigare för en som jag som inte vill ha hela vardagsrummet med fodral, 200 DVD fodral tar ganska mycket plats och sedan 200CD-skivor på de.

Hittade något som lite lätt närmar sig mitt önskemål:
http://www.direktron...d.asp?ProdId=36

Redigerat av dsundelin, 02 March 2007 - 09:37.

Postad 02 March 2007 - 16:06

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
OK, jag tror att vi pratar om olika saker, dvs hitta och välja. Att hitta en skiva går fort med en apparat, men att välja (=bestämma sig för vilken) skiva tycker jag är svårare. Man kan som de föreslår på Direktronik ha ett album med omslag, där man kan bläddra. Å andra sidan tycker jag det blir ungefär som att ha skivorna i såna case logic-album, som jag tycker är opraktiska när man passerat storleksordningen 50 skivor. Då är kanske en utskriven lista översiktligare, fast ändå lite tråkig.

Jag hittade en länk till Dacal, som tillverkar cd-biblioteket du länkade till. Annars verkade det svårt att hitta något. Plasmon hade en serie dvd-robotar för professionellt bruk, men den lades ned i somras. Jag tror hårddisklagring har tagit över nästan totalt.

Postad 02 March 2007 - 17:01

dsundelin
  • dsundelin
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Precis där hade du en bättre sida där man även ser lite hur den fungerar. Är något åt det där hållet som jag är ute efter. Nackdel med dacal här tycker jag är att den endast tar 150 skivor, sen var den kanske inte så jätte vacker heller men de är inte lika viktigt. Du har nog rätt i det du säger att man går över till hdd-lagring och därför fösvinner produkter som Plasmons.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.