Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kiss 1600, danskarna har vaknat igen

38 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
KiSS DP-1600 (Blu-ray & DVD-spelare) 1 7.25 (3) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 01 March 2007 - 21:16

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Hej!!

Kiss 1600 är nu på gång. Det är en av de första mediaspelarna baserad på Sigmateks nya 8622 som även har stöd för H.264... visst de kommer med 8634 senare som skall vara bättre, men detta är starten för H.264 spelare för massmarknaden!

Kiss har fått otroligt mycket pisk för sin kvalitet och buggar och gud vet allt, vilket de verkar ha fått rättvist. Jag personligen har ingen maskin från dem, så jag vet inte. Men nu sedan köpet av Kiss från Cisco/Linksys så verkar det som det kan se lite ljusare ut framåt!

Här är broschyren som exklusivt nu finns hos MPCclub.com

Mer info finns på MPCclub.com

Fler mediaspelare åt folket!! :)

Postad 01 March 2007 - 22:14

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0
Var mycket snack redan med DP600:an om att Cisco/Linksys skulle borga för bättre och stabilare produkter. Resultatet? Jo alla stackars DP600 ägare sitter fortfarande och väntar på den från grunden omskrivna firmware som enligt KiSS ska lösa alla buggar. Precis som om en helt omskriven firmware skulle vara buggfri...

Postad 01 March 2007 - 22:26

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Tjena!!

Jag håller med dig... samtidigt är det ju viktigare för Cisco att vara rädd om sitt namn... Så jag tror nog att kvalitetssäkringen gått upp ett par snäpp från den tidigare Åsa-Nisse nivån....

Piskan har nog vint ganska fint i vårt grannland! Vi får ju ändå ha klart för oss att detta är den första helt nya produkten sedan Cisco/Linksys köpet... så det kan ju innebära en viss förändring.

Självklart är ju "seeing believing"... så är det! Men det närmar sig ju i alla fall! Spännande!!

Postad 02 March 2007 - 22:51

Mohawk
  • Mohawk
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Som sagt drömma går ju alltid. Jag har haft olika Kiss sedan 450 kom ut och det har varit mycket snack men väldigt liten verkstad.
Skulle vara roligt om de lyckas med en ny spelare som fungerar, men jag tror ju inte på någon spelare före början av 2008 om den skall komma från Kiss, men som sagt det är ju bara en gissning.

/Mohawk

Postad 03 March 2007 - 00:15

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Då hinner dom kanske även få med 802.11 N som WiFi

Postad 03 March 2007 - 02:10

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0
*ironi* Ja och 2010 kanske de fixat alla buggar. *ironi* :unsure:

Postad 03 March 2007 - 12:34

piraya01
  • piraya01
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
vore nice med det chipsetet på ett Pci-kort till datorn :unsure: för tysta htpc byggen :D))

Postad 07 March 2007 - 18:14

blueberry
  • blueberry
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Skickade ett mail till Kiss för att se när den dyker upp i Sverige. Detta är svaret:

Dear Sir,

Thank you for contacting Linksys Networked Entertainment and for your interest in our Linksys products.

The KISS1600 will be available in april in Sweden and the price will be 299 Euro (sorry I don't have it in swedish kroner).

Thanks

Så nu vet vi det. Kanske skulle frågat om mjukvaran på denna är lika sunkig som på övriga spelare men då kanske jag inte hade fått något svar...

Redigerat av blueberry, 07 March 2007 - 20:11.

Postad 09 March 2007 - 18:48

Gentle_man27
  • Gentle_man27
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Först en Jamo. Fram och tillbaka, fram och tillbaka mellan service stället och mig. På den tiden fanns inte någon progressive pal / ntsc i en och samma maskin med receiver inbyggd.

Efte 5 turer och 1 år lämnade jag tillbaka eländet (3 års tillägsförsäkring fanns). Fick istället med mig Kiss-DP 558
Det jag inte visste är att företagen nog är sammanlänkade på något sätt...

Snacka om problem. Nätverksdelen funkar inte alltid, den hänger sig, white noise vid tv tittande på högsta volym (skrämmer slag på alla i lägenheten och grannar också). CD uppspelning slutar fungera efter firmware uppgradering och när man uppgraderar till en nyare så försvinner andra funktioner.

Kort och gott, efter 5 mån och 4 firmware uppgradering gick den tillbaka på reklamation. Killen i servicen trodde mig inte, men jag slängde upp 4 papper på service ärenden - "this is a Product Known Issue. Our new firmware will solve this problem...

Aldrig mer en Kiss eller Jamo spelare.... Det var på tiden före htpc...

Postad 09 March 2007 - 19:37

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Gentle_man27:

Jamos o Kiss enda likhet är väl att det är Danska bolag?? Mig veterligen har dom inget annat gemensamt...

När det gäller Kiss har dom gjort mycket skit, aldrig lyckats göra bra mjukvara... så att du haft problem med 558:an det förstår jag!

Skillnaden nu är att Kiss blev uppköpta av Linksys/Cisco... riktigt stort amerikanskt datacom-företag. Sedan dess har nog piskan vint i smörrebröd-landet... den första nya produkten är just den vi skriver om här, Kiss 1600. Det skall vara helt annan mjukvara, så förhoppningsvis kommer problemen vara historia.

HTPC är ju dessvärre inte helt problemfritt heller...

Vad fick du nu istället då??

Postad 09 March 2007 - 20:44

Gentle_man27
  • Gentle_man27
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Kanelbulle. Jag fick pengarna tillbaka. :)
Killen på Siba ville ge mig en ny spelare och jag totalvägrade. Sa att han skulle få se mig varje vecka flera gånger tills han lyfte på luren och slog en signal till Kiss.

Slängde fram support mailen som stöd för honom och han tog sig faktiskt tiden att ringa och fick bekräftat att nej, ingen firmware finns som löser produkten och ja alla firmware som kommit har inte varit tillräckligt bra. Han frågade vad Kiss skulle göra för att lösa detta och de sa :rolleyes: Det kommer snart en ny firmware :) ;) :)

Till och med han flinade och cashade upp.
Likheten förutom att fjärrisen är en nästan identisk kopia, är att det nog är en del kiss delar i jamo dvr-50. Fick detta bekräftat från Jamo någon gång

Nu har jag precis fått ihop en htpc (special import chassi som inte finns i Sverige). Långt ifrån strulfritt - men det är jag som styr strulet den här gången än någon trött dansk tekniker som råkodar firmware taskigt :)

Att det nu är en kombination med Linksys / Cisco kanske är bra, bättre. De kan i sådant fall kanske lyckas få nätverksdelen att inte köra 30 kb / s och få tcp protokoll att fungera. Men jag tror att mediacenter av den typen är lite dött då det finns problem med tv-kort och för många standarder och parning av kort. Det kräver en STB box...

Postad 15 March 2007 - 16:47

piraya01
  • piraya01
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
boxen visade på cebit idag:)

http://www.idg.se/2.1085/1.99456

Postad 22 March 2007 - 16:11

nemnok
  • nemnok
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Såg att en leverantör till mig har lagt upp Kiss DP-1600 i sitt sortiment och att den ska komma in till lagret 070420.. Priset bör hamna någonstans mellan 3000-3500:- Finns nog de som prispressar den så hårt att de kan hamnar under 3K men då har de inte mycket till marginal... B)

Postad 22 March 2007 - 19:16

Unregistered04aec2d3
  • Unregistered04aec2d3
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag var en missnöjd ägare av en kiss dp-600 tills idag då jag lämnade tillbaka skiten till siba. Buggigare skit får man leta efter. Men jag väntar med spänning på 1600:an

Postad 06 May 2007 - 17:49

morberg
  • morberg
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0
Någon som har köpt denna än?

Postad 06 May 2007 - 18:23

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Finns den att köpa i Sverige ännu?

Postad 06 May 2007 - 19:24

morberg
  • morberg
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Finns den att köpa i Sverige ännu?

<{POST_SNAPBACK}>

Såg bara att den hade ett pris nu och trodde att den gick att få tag på.

Postad 06 May 2007 - 19:38

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Tjena allihop!!

Om någon missat så kommer Tvix med sina nya 4100 o 5100 dv samma processor som i DP-1600 (H.264), de verkar komma till Europa i veckan som kommer. Vi får väl se hur lätta dom blir att få tag på!!

Det kommer väl någon form av recension av MPCclub.com så det är oxå nåt att kika på! Tvix har ju ett väldigt bra rykte!

Postad 14 May 2007 - 21:51

magmog
  • magmog
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Här är recentionen på Kiss 1600: http://www.mpcclub.c...log.php?id=5038

Verkar ju sådär lagom imponerande... crappiga danska kodare.. *suck*

Postad 14 May 2007 - 22:20

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Kolla här då....

Nu har HiJack nästan testat klart Tvix:arna, den andra spelaren som använder samma chip som DP-1600.... sicken skillnad!! Det verkar som Tvix skåpar ut DP-1600 rejält.. tyvärr!!

Han har mycket rätt i det han skriver! :rolleyes:

Postad 17 May 2007 - 12:03

timeblade
  • timeblade
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Återstår bara att tacka Kanelbulle och övriga minhembioforumare för ännu ett undviket felköp.

TViX here we go!

Hur klarade man sig egentligen före prisjakt..? ;)

Postad 17 May 2007 - 12:49

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0

Hur klarade man sig egentligen före prisjakt..?  :D

<{POST_SNAPBACK}>

förr i tiden så var inte tekniken lika buggig samt väldigt mycket mera begränsad :lol:
idag så ska skiten ut så snabbt som möjligt och då blir första köparen alltid BETA testare ;)

...förutom i KISS serien då.... där är vi alla ALPHA testare än idag :lol: :lol:

Postad 06 July 2007 - 17:28

mlindstedt
  • mlindstedt
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hej! Jag har idag testat Kiss 1600 och måste säga att jag är skapligt nöjd förutom en ganska avsevärd detalj.

Spelaren har väldigt bra H.264-stöd men överhuvudtaget inget stöd för Matroska-containern (.MKV).

Hade det varit så att spelaren klarat det hade den varit en stark kandidat till hemmabion. Nu lär det nog bli en HTPC istället.

Postad 07 July 2007 - 11:23

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

• 1067 inlägg
  • 0
Till alla er som funderar på att investera i en Kiss-produkt.

Gör inte det! Värre företag finns nog inte.
Har själv en DP-600 som jag trodde skulle kunna ersätta en htpc. Visst funkar den, men oftast så buggar den ut ganska ordentligt. Sen att dom hela tiden säger att det ska komma nya firmware-uppdateringar, men att dom aldrig släpps gör inte saken bättre.

Håll er ifrån Kiss. Ni kommer bara få en produkt där ni själva får sitta å felsöka HELA TIDEN. Kiss borde lägga ner hela sin verksamhet eller iallafall se till att släppa produkter som fungerar!
Specifikationerna ser ju väldigt trevliga ut på pappret, men i verkligheten så fungerar det föga!

Postad 08 July 2007 - 08:24

valle74
  • valle74
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Har nu använt min KiSS 1600 i en vecka och är nöjd, hade en DP-600 förrut och skillnaden i stabilitet är mycket stor. Stöder dom flesta filformat men då inte MKV.
Men det finns lösning på det, använder TVERISTY. www.tversity.com. Som transcodar mina MKV´s(720P) i realtid från servern till KiSS 1600. Har inte stött på något filformat ännu som den inte klarar.

Postad 11 July 2007 - 15:11

johnnykarlberg
  • johnnykarlberg
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Hackar x.264 filmer? I hög upplösning?

Postad 13 July 2007 - 15:32

valle74
  • valle74
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Njaa... Hackar Hackar det tycker jag inte, ibland i stora panoreringar så kan man se lite hackning.
Jag använder En liten specialösning dock.
Från KiSS 1600 är den kopplad till en PowerLine AV (Ethernet över strömkabel) som i sin tur är kopplad till en WAP200 Linksys Accesspunkt med Rangebooster, för att få lite mer bandbredd just för HD. Accesspunkten är bryggad trådlöst till en annan WAP200 som sitter i sin tur på en switch där mina Media servers och NASar är kopplade.

Med direkt kabel eller direkt Powerline lösning så funkar det säkert ännu bättre.

Ni med KiSS DP-600 liggande, prova den nya firmwaren... Då blir den nästan som en KiSS 1600 förutom H264 stöd såklart. USB drivarna är uppgraderade dessutom så det går bra att köra HD direkt på USB vilket var svårt förrut.

Jag kör bara 720P

Postad 02 August 2007 - 17:32

mackan85
  • mackan85
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Tjena,

fick hem en kiss dp-1600 på prov.

Lite snabbare än föregångarn kiss dp-600 som jag också har.

Kan nu streama direkt från min QNAP TS-109 direkt till dp-1600 utan att datorn är igång, rätt trevligt. Har dock bara hunnit prova xvid och det flyter på bra.

MEN varför i ****t stöder inte dp-1600 x264 , eZlink stöder inte heller konvertinger on the fly av x264 heller...

Postad 03 August 2007 - 14:18

abit
  • abit
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Funkar textning från QNAP TS-109 till Kiss DP 1600?

Postad 11 September 2007 - 11:56

midju
  • midju
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Någon som har problem med uppskalning? funkar den överhuvudtaget? Har just köpt en dp-1600

Postad 12 September 2007 - 10:32

018niklas
  • 018niklas
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hur upplever ni ljudnivån på DVDn, köpte en DP600 men lämnade tillbaka den innan jag ens hunnit upptäcka alla buggar för att DVDn lät värre än....

Bättre nu?

/ Niklas

Postad 14 October 2007 - 11:01

Unregistered083ee5bd
  • Unregistered083ee5bd
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hejhej och ursäkta att det blir lite av en upprepning ...

Det verkar som att ni är några stycken därute som har skaffat er en dp1600 och som verkar nöjda.

Om jag ska försöka tolka vad som står i den här tråden så verkar den fungera tillräckligt bra för att spela musik, dvd-er, visa bilder över hemmanätverket och streama "vanliga" filmer (dvd iso) över wlan. Stämmer det?

Den verkar tillräckligt användarvänlig för att kunna funka också för den som bara vill använda den (svärfar måste också klara det här). Stämmer det?

Lite mellan raderna verkar det som att KISS tidigare har haft ett gäng måndagsexemplar och ofärdiga lösningar ute men att ni som har köpt den här verkar ha fått stabila varianter. Stämmer det?

Tar tacksamt emot små recensioner och kommentarer till det här ovan.

Själv tror jag att det är denna eller kanske en ziova cs505 som jag behöver för att få upp film m m i vardagsrummet.

Postad 18 November 2007 - 16:16

Robiin
  • Robiin
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har nu haft min Kiss dp-1600 i snart en månad..
Är väldigt nöjd en så länge.. Men det är en sak som jag saknar.
När man har kopplat in en portabel hårdisk, finns inget sätt så man kan komma åt den från datorn?
Att få möjligheten att kunna kopiera filer fram och tillbaka genom nätverket hade varit perfekt.

Ingen som vet ifall detta är möjligt?

Postad 10 December 2007 - 16:13

s_o_n_y
  • s_o_n_y
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Tjao !

Har också inhadlat denna KISS 1600. Den fungerar kanon och är snabb i menyerna jämfört med gamla dp-558

Dock så har jag inte förstått hur man ska streama hd dvd eller dylikt från datorn ? Den hittar inga filer. Är det någon som har koll på hur man gör ?

Mvh Robin

Postad 10 December 2007 - 17:07

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Tjena på er!

En nackdel med DP-1600 är att den saknar SMB (Samba), detta gör att ni inte kan sätta upp den mot datorn hur som helst. Ska ni streama material får ni installera en Upnp-server. HD-DVD kan du glömma att streama, det som gäller är H.264-filer, WMV-HD, Divx-HD, Xvid-HD, Mpeg2. HD-DVD ligger i EVO-filer vilket alltså inte går.

Det bästa ni kan göra är att köra antingen en NAS-server (m Upnp) eller en PC med en Upnp server. Då kan ni streama material och självklart spara ner mot den osv. Det går inte att spara mot en USB-disk som är installerad mot DP-1600:an.

:lol:

Postad 10 December 2007 - 19:00

s_o_n_y
  • s_o_n_y
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hallå !

aha.. me då förstår ja lite mer. Vad är det för skillnad på h.264 och x.264 ?

Och vart kan man hitta sampels med dessa format så man får testa lite ?

Kan man rippa ner Blu-Ray eller HD-DVD filmer så man kan streama dessa ?

Den är juh en del av hemmabio anläggningen så man vill ju kunna utnyttja HDMI utgången och enkelheten på den =)

//Robin

Postad 10 December 2007 - 23:03

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Tjena!!

X264 är en GPL-variant för att generera H.264-filer! Så det är Open Source.

Du kan inte Rippa en Blu-ray eller HD-DVD för att köra i DP-1600. Du måste antingen konvertera den till ett format som din DP-1600 klarar och anpassa den rätt (lägre datahastighet osv). Alternativet är en programvara som klarar Transcoding (den konverterar "on the fly"), ofta innebär Transcoding försämring av bilden. Konvertering tar tid... puh...

Det bästa du kan göra är att ställa en fråga eller läsa på tex MPCclub.com, där huserar många Kiss/Linksys ägare, där kan du nog få bra tips. Själv har jag aldrig ägt någon!

Lycka till!! ;)

Postad 16 August 2008 - 17:25

gustis
  • gustis
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Hej ! Är Kiss 1600 utan det obligatoriska kissbruset och går det att köra webbradio på den

hej hej från gustis ;)

Postad 22 September 2008 - 13:34

MaDub
  • MaDub
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Köpte KiSS DP-1600 för några veckor sedan och är är än sålänge nöjd. Hade en DP-558 innan vilken buggade sig själv ut ur mitt vardagsrum sakta men säkert. Brusproblemen finns ju inte för den har ingen TV-tuner. Men två problem har jag.
1. Volymjustering fungerar inte med digitalt ljud (DP-558 hade denna bugg i tidigare firmware).
2. Min externa hårddisk Western Digital My Passport Essential 320GB funkar inte (däremot mobiltelefon med USB-kabel).

Nån som har nåe tips?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.