Världens bästa film?
168 svar till detta ämne
Postad 08 March 2007 - 20:48
Unregisteredf3a05ae2
-
Unregisteredf3a05ae2
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Tänkte göra en tråd angående vilken världens bästa film är enligt er och se om det stämmer överens med vad IMDb har på sin topplista. Om varje person skriver vilka hans/hennes 5 bästa filmer är i ordning från 1-5 så sammanställer jag det emellanåt. 1:a placeringen motsvarar 5 poäng, 2:a placeringen 4 poäng osv osv. Alltså ju mer poäng filmen sammanlagt får, ju bättre är den. Skriv gärna själva filmnamnen i fet stil och originaltiteln på engelska så blir det lättare att urskilja dem. Skriv heller inte hela trilogier på en plats som t.ex. LOTR trilogin eller Matrix trilogin. Utan välj en eller lägg dom på olika placeringar. Kommentera gärna era filmval och diskutera efter sammanställningarna av vår topplista. Förstår att detta är jättesvårt eftersom många olika filmer har sin egna speciella charm, men det kan vara kul att se ändå vad ni tycker. Ska bli spännande att se! Här kommer min lista:1. The Lord of the Rings: The Return of the KingDen tredje filmen i Sagan om Ringen trilogin har verkligen allt tycker jag. Den har lyckats på alla punkter som är viktiga. Har en riktigt bra story, är spännande hela filmen igenom, utomordentligt bra effekter, musik som är magisk och verkligen passar in i sitt sammanhang, skådespelarna gör alla riktigt bra framföranden. Humor finns det även i filmen och det är en riktigt episk saga som får en att bli förstummad gång, på gång och på gång igen.2. The Godfather Part IIGudfadern 2 är riktigt bra fast den har några år på nacken. 1:an är även den riktigt bra men 2: an är snäppet bättre. Robert De Niro och Al Pacino gör båda mycket bra roller och filmen handlar både om den före detta maffiabossen Vito Corleones väg upp till toppen som "The Godfather". Samtidigt fortsätter berättelsen om Michaels väg upp till att bli lika respekterad som sin far en gång var. Denna gräver sig mer in i Michael som person och visar på ett så hemskt sett hur han blir mörkare och mörkare inombords och som person. Även fast han mördar sina egna familjemedlemmar så känner man ändå med honom på något sätt och förstår hur hemskt han har det. Trots att Marlon Brando gör en otroligt bra insats i 1: an är inte Robert De Niro och Al Pacino mycket sämre, i den här filmen visar de varför de är så kända och populära idag.3. GladiatorJa, vad ska man säga om detta mästerverk.......den är så otroligt vackert gjord, strids scenerna ute i fälten såsom på arenan är även dom vackra på nått sätt. Det som får mig att verkligen älska denna film är hur stämningen är uppbygd runt själva handlingen. Man får verkligen känslan av hur Russel Crowes roll som Maximus känner sig och hans önskan om "hämnd" på Kejsaren som låtit döda hans familj. Ridley Scott är en av ett fåtal regissörer som kan lyckas med en sådan här film och det gör han också, med råge. Ett rent mästerverk!4. Schindler's ListSom jag precis nämnde i Gladiator så är det även i det här fallet fast i en större omfattning känslan av det fruktansvärda som hände under andra världskriget och det är något som verkligen biter sig fast efter att man har sett den. Man kommer på något sätt så nära det som händer vilket gör det än mer hemskt. Att göra filmen svart-vit känns som ett väldigt bra val, det är svårt att beskriva varför men det känns bara naturligt att den ska vara svart-vit. Skådespelarna är ju även i den här filmen självklart mycket bra och jag tänker även på den stora mängden av statisterna.5. Fight ClubDen här filmen är bara så otroligt cool, enkel men ändå så speciell. Att verkligen bara skita i allting och göra helt vad man känner för är så häftigt visat i den här filmen. Det är ingen vanlig klassiker om man jämför med filmer som Godfather och 2001: A Space Oddyssey eller andra sådana filmer men på något sätt är det ändå en klassiker just för att den var något helt nytt och det lyckades David Fincher verkligen bra med!"What we do in life echoes in eternity" Maximus addressing his troops in Germania on Gladiator.
Redigerat av Unregisteredf3a05ae2, 11 March 2007 - 21:30.
Postad 08 March 2007 - 21:32
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5366 inlägg
Trevligt Initiativ till denna tråden ska bli spännade ja Min top 5 är som följer!! 1. Gudfadern / The Godfather 1972En fantastisk filmatisering om Familjen Corleone med Marlon Brando som Don Vito Corleone med sina 3 söner Michael, Fredo och Sonny samt dottern Connie Corleone som han styr med järnhand, den bästa maffia filmen i mitt tycke och stillbildande i sin genre.. Ett stort mäktigt släkt epos om Corleones, deras vänner och fiender och skumraskaffärer osv 2. Terminator / The Terminator 1984En av de bästa actionfilmer som gjorts och som är en klassiker i actiongenren, med ett österikiskt muskelberg i sin paradroll som The Terminator och Linda Hamilton i sitt livs roll som den jagade Sarah Connor, allt i denna film är så perfekt och ändå var det en lågbudgetfilm men med stort hjärta och en brinnande vision gjorde James Cameron ett mästerverk... 3. Harmonican en hämnare / Once upon a time in the west 1968En fantastisk western som är en hämndhistoria, där Charles Bronson gör den mystiske främlingen med harmonican, som hjälper änkan Claudia Cardinale att komma undan den onde Henry Fonda som spelar oerhört bra, detta är en film av Sergio Leone som bekant gjorde Clintans 3 spagheti westerns och som regisserat mästerverket Once upon a time in America också.. 4. När Lammen Tystnar / The silence of the lambs 1991Anthony Hopkins gör här en av de läbbigaste psykopater på film och blev för evigt förknippad som Hannibal Lector the Canibal. Jodie Foster gör sitt livs roll och belönades givetvis med en Oscar för sin rollgestaltning av den unge oerfarne FBI agenten Clarice Starling, som i jakten på massmördaren Buffalo Bill tar hjälp av en annan psykopat Hannibal Lector. För att komma mördaren på spåren får hon utstå den ena påfrestningen efter den andre, en oerhört spännande välregisserad och grymt skådespelad film som biter sig kvar i minnet och lämnar ingen oberörd.. 5. Hajen / JAWS 1975Steven Spielberg kan nog hållas ansvarig till att badsäsongerna inte var de bästa i mitten av 70 talet med sin stillbildande film om en skräckinjagande vithaj som sätter skräck i en mindre fiskeort där Roy Scheider spelar skickligt polischef Martin Brody som måste sätta stopp för denna haj med borgmästaren över axeln endast tänkandes på sommarnäringen och vilken dålig PR det är med en HAJ.. Richard Dreyfuss och Robert Shaw gör fina rolltolkningar som en marinbiolog och inskränkt fiskare som tillsammans med Scheider gör några av de häftigaste scener sedda på vit duk!!
Redigerat av henke007, 08 March 2007 - 21:35.
Postad 09 March 2007 - 14:02
Unregisteredf3a05ae2
-
Unregisteredf3a05ae2
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Ja det tycker jag jag också men hoppas att andra börjar svara på det.
Kom igen och skriv nu vilka era favoritfilmer är!
Postad 09 March 2007 - 15:41
ALDA
-
ALDA
-
Forumräv
-
-
705 inlägg
Svårt att rangordna dom inbördes men just nu är detta min lista: 1. The Lord of the Rings: The Fellowship of the RingMan satt bara och gapade första gången man såg den. Otroligt fängslande film som trots att den är nästan fyra timmar lång inte känns FÖR lång. Referenskvalitet på både ljud och bild dessutom. 2. HeatMichael Mann är en av mina favoritregissörer och det här är nog hans bästa film. Helt fantastiskt kriminaldrama med flera scener som gått till historien. Bankrån-scenen som är 15(!) minuter lång utan dialog och med en pulserande "beat" i bakgrunden -magiskt! Också flera bra skådespelarprestationer av Pacino, DeNiro, Kilmer - m.fl. 3. GladiatorStorslaget historiskt drama suveränt filmat av Ridley Scott och med Russel Crowe i sin bästa roll. Ljud och framför allt bild i referenskvalitet. 4. Das BootEnligt min mening den bästa krigsfilm som någonsin gjorts. Visar med otrolig realism hur livet i en tysk U-båt under 2a världskriget såg ut. Under filmens gång växer sympatin fram för detta sammansvetsade gäng. 5. Shawshank RedemptionFantastiskt gripande fängelsedrama med Tim Robbins och Morgan Freeman i starka roller. Helt underbart slut på filmen som pricken över i. Andra kandidater som definitivt är med på min topp-10 lista: The Matrix Dances with Wolves The Thing
Postad 09 March 2007 - 17:39
Der Wiking
-
Der Wiking
-
Forumräv
-
-
578 inlägg
1. Pulp Fiction
2. Sin City
3. Highlander
4. Mångalen
5. Nycklen till frihet
Så känns listan idag!
Postad 09 March 2007 - 19:04
mattek
-
mattek
-
Veteran
-
-
1627 inlägg
1, Boondock Saints
2, Blues Brothers
3, the shining
4, Blade
5, evil dead
Postad 09 March 2007 - 20:29
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1450 inlägg
1. Fargo. Fargo2. Pulp Fiction. Pulp Fiction3. Sagan om Ringen-trilogin. Lord of the Rings-triology. Om dessa inte får slås ihop så Return of the King 4. Midnight Express. Midnight Express5. The Shining. The ShiningFyra av fem som har original-titel som svensk titel. Undrar om det är ett kvalitetstecken
Postad 09 March 2007 - 20:38
Turtle
-
Turtle
-
Beroende
-
-
1399 inlägg
1. The Lord of the RingsThe Fellowship of the Ring Alla 3 filmerna kommer som 1:a för dom ska ses ihop! Men eftersom jag måste välja så får det bli ettan för den har lämnat det största intrycket! 2. The Last Of The MohicansEn av mina absoluta favoriter! Kan se den hur många gånger som helst. 3. TrojaTycker att den är Brad Pitt´s bästa roll hitills. 4. The Last SamuraiVerkligen älskar den här filmen! 5. Saving Private RyanDen första delen bara tog all must ur en på bio. Sen kan man ju göra den här listan hur lång som helst. Och om jag skulle svara om några månader så skulle det säkert bli ännu svårare. Här kommer flera som jag valde mellan. Spiderman(Bästa filmatiseringen av en teknad serie) Dansar med vargar Open Range Braveheart Shawshank Redemption Heat Collateral De Skoningslösa Bad Boys I och II Pirates of the Caribbean I & II Gladiator Black hawk down Patrioten (Mel Gibson)
Redigerat av Turtle, 13 March 2007 - 12:51.
Postad 09 March 2007 - 20:48
floorwalker
-
floorwalker
-
Rookie
-
2 inlägg
1. Memento
2. The Usual Suspects
3. Fight Club
4. Gladiator
5. Snatch
Postad 09 March 2007 - 21:13
Unregisteredf2c3ef7e
-
Unregisteredf2c3ef7e
-
Lärjunge
-
-
333 inlägg
1. The ThingFilmen sitter klistrad på mina näthinnor från första gången jag såg denna, John Carpenters bästa och rollprestationen av Kurt Russell är underbar. Citatet [Norris' head grows legs and tries to walk away] Palmer: You gotta be fucking kidding. 2. Indiana Jones and the Last Crusade Alla Indiana Jones filmer är favoriter, fast denna är nog den roligaste, kemin mellan Ford och Connery är så rolig. Citatet Street Vendor: Water? Marcus Brody: No thank you, fish make love in it. 3. Evil Dead 2Sam Raimis mästerepos? Bruce Campbell är helt underbar, bättre än ettan (?) svartare humor, han växer flera storlekar genom dom filmerna. Citatet [upon gaining the chain saw in place of his lost right hand] Ash: Groovy. 4. Dawn of the Dead "1978"George A Romeros grymma zombie film, denna har verkligen gjort att jag gillar zombie filmer. Citatet "When there's no more room in hell, the dead will walk the earth" 5. SaharaFaktiskt en äventyrsfilm man blev imponerad av när den kom, en ren matiné film, det var nog det som gjorde att den har fastnat som en favorit. Citatet Al Giordino: Hey Dirk! Where are we headed? Dirk Pitt: Hell if I know... but we're making great timeHar grymt mkt favorit filmer samt referensfilmer, skall sanningen fram så har jag ännu inte sett vare sig I.Robot eller Troy nån gång, fast dom har grymma scener:P
Postad 09 March 2007 - 21:39
sunix91
-
sunix91
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
1. tenacious d the pick of destiny
2. forrest Gump
3 inside man '
4 the warriors
5 lucky number slevin
Postad 09 March 2007 - 22:14
Tiny Turtle
-
Tiny Turtle
-
Veteran
-
-
1869 inlägg
1. Se7en
2. The Silence of the Lambs
3. Jaws
4. The Usual Suspects
5. Heat
Postad 09 March 2007 - 23:04
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Vad menar vi med bra film? Är det tekniskt brilliant film? Nej, oftast är det en film som tilltalar oss särskilt på ett subjektivt plan. Man kan ha en favoritfilm under många år och sedan blir den plötsligt meningslös. Här är mitt försök till en lista men den kommer att vara annorlunda om ett halvår: (1) Rumble FishMångbottnad film med idel duktiga skådespelare och ett unikt filmspråk. Allegorisk och vacker. (2) Star Wars Episode IIIDen visuellt mest avancerade filmen till dags dato. Specialeffekterna är dock en bisak till handlingen och personteckningarna som utvecklas med rasande fart till en spännande och gripande historia som ställer hela Star Wars serien i ett nytt ljus. Den ständiga spänningen mellan Obi-Wan och Anakin sSkywalker kulminerar i en strid på liv och död mellan lärljunge och läromästare, fader och son och bröder. (3) 12 MonkeysFascinerande historia om mänsklighetens framtid och tidsresor. Terry Gilliam, som allid balanserar på gränsen mellan vansinne och genialitet lyckas, kombinera bägge sidorna i samma film. Stort plus för Madeleine Stowe, dessutom. (4) HeroVisuell poesi. Storyn är ganska enkel men som den berättas. Storpolitik och kärleksdrama i ett. Olika sätt att beskriva samma verklighet. Fajten i regnet i spelhuset är min favoritscen. (5) Point BreakGary Busey, Keanu Reeves och Patrick Swayze i absolut toppform. Vacker historia om bankrån, surfning, polisarbete, vänskap och konkurrens. Egentligen borde jag sätta fem filmer av Ridley Scott överst för han är min favoritfilmskapare men även om han gör tekniskt perfekt film så kan Blade Runner inte mäta sig med Episode III i upplevelse. Rumble Fish slår Thelma & Louise, Hero klår Kingdom of Heaven och Point Break är mer underhållande än Black Hawk Down. Ingen annan har gjort en film som 12 Monkeys. Så är det bara. Kan tillägga att jag avskyr The Shaweshank Redemption som jag tycker är en av de smörigaste och kletigaste filmer som jag sett.
Redigerat av Unregistered1197, 11 March 2007 - 13:45.
Postad 09 March 2007 - 23:30
sebolon
-
sebolon
-
Amatör
-
-
68 inlägg
1. Alla "Sagan om Ringen" filmerna
2. "Schindlers List"
3. Alla "Matrix" filmerna
4. "Scarface"
5. "Nyckeln till Frihet"
Listan kan egentligen bli hur lång som helst men men.
Postad 10 March 2007 - 01:46
Unregisteredcededbef
-
Unregisteredcededbef
-
Användare
-
-
186 inlägg
1. Shawshank Redemption (Nyckeln till frihet)
2. Hero
3. Return of the king
4. American History X
5. Sällskapsresan
Egentligen omöjligt att få ihop en topp fem-lista då jag var tvungen att välja bort Gudfadern, Dawn of the dead (1978), Se7en, Forrest Gump, Romper Stomper, The Departed, Fargo, Evil Dead, Der Untergang, Pianisten, A clockwork orange, Alien, Jaws, Donnie Darko, Butterfly effect, Kill bill 2, Finding Neverland, Shrek, The Thing, Star Wars m fl
Postad 10 March 2007 - 01:59
Unregistered9c603b2b
-
Unregistered9c603b2b
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
1) The shawshank redemption (Nyckeln till frihet)
2) Sagan om ringen trilogin
3) Saw trilogin
4) The Usual Suspects / The departed (Delad 4:e plats  )
5) Hard Candy
Redigerat av Unregistered9c603b2b, 10 March 2007 - 02:01.
Postad 10 March 2007 - 11:31
Unregisteredcededbef
-
Unregisteredcededbef
-
Användare
-
-
186 inlägg
Kan tillägga att jag avskyr The Shaweshank Redemption som jag tycker är en av de smörigaste och kletigaste filmer som jag sett. 
<{POST_SNAPBACK}>
Det där är ju intressant. Den var ny. Själv har jag några filmer jag har lite svårt för av samma anledning, bl a Gladiator. Sedan har det ju gjort en del pinsamma filmer som är extremt överreklamerade såsom min hatfilm nummer 1 "Lost in translation" som alla recensenter hade totalsågat om efternamnet på skaparen inte hade varit Coppola. Man måste ju vara politiskt korrekt numera för att få jobba som journalist.
Postad 10 March 2007 - 11:37
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
1) THE PREDATOR Århundradets actionfilm. Bara iskalla karaktärer, ingen kärlek, Mr Schwarzenegger, sist med inte minst Rovdjuret. ""You ugly mother faaaakka!"" 2) TWELVE MONKEYSBrad Pitt är sjukt bra som deppig och schizzofren djurrättsaktivist. Bruce Willis hur grym som helst. Denna sköna framtidsrulle upphör aldrig att förvåna. Håller högsta kvalitet även efter x-antal ggr sedd. 3) THE THINGMusiken av Ennio Morricone sätter stämningen direkt. Otroligt spännande stämning med tanken att sitta isolerad nere på antarktis med ett odjur som du vet finns men inte vet vem.. 4) THE TERMINATOR IINäst bästa actionfilmen som nånsin gjorts. Man bara dog när man ser Arnold gå in i korridoren med hagelgeväret i handen och inte visste vad som skulle hända...plötsligt är han goodguy...thats love 5) THE SHAWSHANK REDEMPTIONBra Story, otroligt bra skådelspelare, dramatisk, underhållande, ja..filmen har det mesta.
Postad 10 March 2007 - 11:45
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Det där är ju intressant. Den var ny. Själv har jag några filmer jag har lite svårt för av samma anledning, bl a Gladiator. Sedan har det ju gjort en del pinsamma filmer som är extremt överreklamerade såsom min hatfilm nummer 1 "Lost in translation" som alla recensenter hade totalsågat om efternamnet på skaparen inte hade varit Coppola. Man måste ju vara politiskt korrekt numera för att få jobba som journalist.
<{POST_SNAPBACK}>
Mmmm... Gladiator är snyggt gjord men jag gillar inte heller hur storyn utvecklar sig. För mycket kompromiss tycker jag. Så blev det ju Ridley Scotts största publiksuccé. Personligen kan jag se Gladiator för det snygga filmspråket. Lost in Translation är OK om man gillar Bill Murray, vilket jag gör. Annars saknar den poäng. 2) TWELVE MONKEYS Brad Pitt är sjukt bra som deppig och schizzofren djurrättsaktivist. Bruce Willis hur grym som helst. Denna sköna framtidsrulle upphör aldrig att förvåna. Håller högsta kvalitet även efter x-antal ggr sedd.
<{POST_SNAPBACK}>
Före inspelningen ville Brad Pitt testa om hans psykotiska kroppsspråk var rätt. Så han åkte till en psykiatrisk klinik i en småstad på vischan där ingen kände igen honom och drog sin reportoar. Sant nog blev han intagen. Nästa dag ville han bli utsläppt men läkarna trodde inte på honom när han sa att han var skådespelare. Så han fick ringa produktionsteamet så att de kunde få ut honom från psyket.
Redigerat av Unregistered1197, 10 March 2007 - 11:46.
Postad 10 March 2007 - 11:48
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
[quote name='Chris Lymme' date='Mar 10 2007, 12:45 '] [/quote] Före inspelningen ville Brad Pitt testa om hans psykotiska kroppsspråk var rätt. Så han åkte till en psykiatrisk klinik i en småstad på vischan där ingen kände igen honom och drog sin reportoar. Sant nog blev han intagen. Nästa dag ville han bli utsläppt men läkarna trodde inte på honom när han sa att han var skådespelare. Så han fick ringa produktionsteamet så att de kunde få ut honom från psyket. <{POST_SNAPBACK}> [/quote] (Hörde samma sak om Brian Enos bror...Roger Eno fast han blev kvar i ett år..!)
Postad 10 March 2007 - 11:54
ganja
-
ganja
-
Lärjunge
-
-
278 inlägg
1. Twelve Monkeys2. Magnolia3. Leon4. Apocalypse Now5. Old Boy
Redigerat av ganja, 10 March 2007 - 12:44.
Postad 10 March 2007 - 12:03
threnode81
-
threnode81
-
Lärjunge
-
-
388 inlägg
1. HappinessSvart komedi när den är som bäst. 2. Bad Boy BubbyDen mest originella film jag sett. Tragisk. 3. The Wicker Man 1973Älskar/Hatar film. Jag älskar den 4. HeroJet Li's bästa film. Fotot i filmen är bland det bästa jag sett. 5. I Am SamSkam att inte Sean Penn fick en Oscar för den här rollen. Han klassade ju ut Denzel som vann för Training Day det året. Och Dakota Fanning gör också sin bästa prestation hittills i denna film.
Postad 10 March 2007 - 12:24
Unregisteredf3a05ae2
-
Unregisteredf3a05ae2
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jätte roligt att få läsa era svar om vilka era favoritfilmer är, men jag har fått ett litet dilemma, vad tycker ni, flera har ju röstat på hela trilogier. Från början hade jag tänkt att vi skulle välja ut en av filmerna, eller ska vi göra så att vi slår ihop alla gudfader filmerna, alla matrix filmerna och alla Sagan om ringen filmerna. Jag kan ju tycka att det blir lite missvisande kanske om man gör så och orättvist. Men vad tycker ni?
//Niklas
Postad 10 March 2007 - 12:27
mannen_82
-
mannen_82
-
Rookie
-
3 inlägg
Postad 10 March 2007 - 13:21
petelaw
-
petelaw
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
The lord of the rings The fellowship of the ringFilmen fick mig att åka ner till Wellington New Zeeland till premiären av return of the king. (får sådan ångest när jag nu tänker på att jag blev erbjuden som statist, tackade nej. Något som jag får leva med resten av mitt liv..) Star wars A new hopeMay the force be with you. James Bond You only live twiceRakett bas i en vulkan Velvet goldmineGlamor med Ewan Mcgregor The lord of the rings The two towers Öppnigen, mitten, slutet allt.
Postad 10 March 2007 - 16:41
Pompen
-
Pompen
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
Fem bra filmer: 1) The Thing (sett den en gång per år sedan 1984) 2) The Godfather: Part II (är inte detta en dokumentär?) 3) Apocalypse Now (originalet, inte director's cut)* 4) Pulp Fiction (Keitel är roligast) 5) The Remains of the Day (Hopkins som bäst) Angående den populära LOTR -Return of the king: När Legolas åker skateboard, herregud... *) "Director's cut" är engelska och betyder ungefär "lite längre - lite sämre"
Redigerat av Pompen, 12 March 2007 - 21:49.
Postad 10 March 2007 - 20:05
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Jätte roligt att få läsa era svar om vilka era favoritfilmer är, men jag har fått ett litet dilemma, vad tycker ni, flera har ju röstat på hela trilogier. Från början hade jag tänkt att vi skulle välja ut en av filmerna, eller ska vi göra så att vi slår ihop alla gudfader filmerna, alla matrix filmerna och alla Sagan om ringen filmerna. Jag kan ju tycka att det blir lite missvisande kanske om man gör så och orättvist. Men vad tycker ni?
//Niklas
<{POST_SNAPBACK}>
I så fall kan man ju rösta på hela Mannen utan namn-triologin med Clintan? Eller alla 6 Star Wars? Nåja, min lista numera i inbördes ordning: 1. Apocalypse Now 2. The Usual Suspects 3. Pulp Fiction 4. Hajen 5. Blade Runner
Redigerat av phil neal, 12 March 2007 - 10:23.
Postad 10 March 2007 - 20:29
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Får jag vara lite jobbig och fråga alla som har röstat på Apocalypse Now varför ni anser att det är en av de fem bästa filmerna någonsin? Lika nyfiken blir jag när någon röstar på Citizen Kane.
Postad 10 March 2007 - 21:01
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Det är nog tyvärr omöjlgt att göra en topp 5 lista för mig, då det är lite olika efter känsla eller tekniska lösningar...
Men vill ändå skriva in några som skulle komma in på min topp 50 iallafall..
LA Confidential
Romper Stomper
Gosford Park
Traffic (Den från detta millenium)
House of Flying daggers
Det våras för Frankenstein (Dialogen är så otroligt töntigt ordvitsig)
Postad 10 March 2007 - 21:01
Unregistered416bff02
-
Unregistered416bff02
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
1. The Lord of the Rings: The Fellowship of the RingSkulle kunna säga hela trilogin, men väljer första filmen.2. Donnie DarkoGillar denna skarpt!3. The Shawshank Redemption4. Bang Bang You're Dead5. Old SchoolVärldens bästa komedi?
Redigerat av Unregistered416bff02, 15 March 2007 - 17:41.
Postad 10 March 2007 - 23:03
Unregisteredf2c3ef7e
-
Unregisteredf2c3ef7e
-
Lärjunge
-
-
333 inlägg
Ingen som säger star wars filmerna, dom gamla alltså? sagan om ringen verkar vara populär bland dom lite yngre här på forumet.
Postad 10 March 2007 - 23:32
Unregistered2e3b64ba
-
Unregistered2e3b64ba
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
tråden finns väl redan? Världens Bästa film?
Postad 10 March 2007 - 23:48
ganja
-
ganja
-
Lärjunge
-
-
278 inlägg
Får jag vara lite jobbig och fråga alla som har röstat på Apocalypse Now varför ni anser att det är en av de fem bästa filmerna någonsin? Lika nyfiken blir jag när någon röstar på Citizen Kane.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag väljer att citera din motivation: "Varför vet jag inte". En del filmer gillar man helt enkelt, speciellt de som känns "äkta", som har något att förmedla och inte bara är en resa från A till B. När det gäller Citizen Kane så har jag inte lyckats se den utan att somna.  tråden finns väl redan? Världens Bästa film?
<{POST_SNAPBACK}>
Det var ju lite annorlunda upplägg här, med poängsystem och allt... De flesta verkar dock inte ha läst första inlägget (eller så är det lite hälsosam civil olydnad).
Redigerat av ganja, 10 March 2007 - 23:51.
Postad 10 March 2007 - 23:55
Unregisteredb0131ecf
-
Unregisteredb0131ecf
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Väldigt svårt att säga en topp 5. Ändras titt som tätt. Men här är 5 st som har sin speciella plats på dvd hyllan, samt spelas ganska ofta 1. Man on fire 2. Gladiator 3. The butterfly effect
Dessa 3 har jag nog sett flest gånger, och rekomenderat starkt till vänner å bekanta. 4. the predatorSom en sa tidigare här, stenhård action rakt av. 5. Dawn of the deadNyinspelningen, funkar helrätt. Detta var svårt som tusan! För det finns så många riktigt bra filmer! Listan vill man göra mkt längre. Sen att ranka en högre än en annan är ännu svårare. Alla bra filmer är bra på sitt sätt
Postad 11 March 2007 - 01:46
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Jag väljer att citera din motivation: "Varför vet jag inte". En del filmer gillar man helt enkelt, speciellt de som känns "äkta", som har något att förmedla och inte bara är en resa från A till B.
<{POST_SNAPBACK}>
Kände på mig att den skulle komma. Nog vet jag varför jag gillar mina filmer men det blir så bökigt att förklara så jag lät bli. Däremot så ser man ofta att filmkritiker etc ofta sätter Apocalypse Now och Citizen Kane högt och jag tänker att filmerna har hypats långt mer än hälsosamt. Apocalypse Now tycker jag är teatralisk, tråkig och rörig. Inte alls bra och halva teamet tycks ju också ha lidit av nervsammanbrott när den spelades in. Vi har åtminstone sluppit en annan kritikerhaussad och överskattad film, Dr Strangelove.
Postad 11 March 2007 - 03:53
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5366 inlägg
Redigerat av henke007, 11 March 2007 - 11:09.
Postad 11 March 2007 - 05:17
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
Finns väldigt många bra filmer och jag kan helt enkelt inte göra någon listplacering.
En grej jag dock inet fattar är varför Lord of the rings ligger så högt, måste vara något av det mest äverkattade någonsin, maken till data-animerad skit får man leta efter. jämför striderna i Lord of the rings med Braveheart t.ex. Braveheart: så mycket verkligare, så mycket råare så det finns inte, Lord of the rings är en liten "leksak" i jämförelse.
Sen klassiska filmer som Gudfadern äger ju ganska så mycket, och även Scarface är ju ganska mäktig. sen beror det ju en hel del på också vad man gillar för TYP av film.
Jag slår också ett slag för "The butterfly effect", (med otroligt nog Ashton Kutcher i huvudrollen) som är riktigt grym.
Postad 11 March 2007 - 09:40
Ganska svårt att utse bästa filmer på rakhand.. Ialla fall för mig då jag ser runt 3-10 rullar i veckan.
Men filmer jag verkligen älskar är gudfadern, saving private ryan, lord of war, crank..
Filmer med Spielberg, Tom Hanks, Al Pacino brukar rankas rätt bra av mig..
Postad 11 March 2007 - 09:41
ganja
-
ganja
-
Lärjunge
-
-
278 inlägg
Apocalypse Now tycker jag är teatralisk, tråkig och rörig.
<{POST_SNAPBACK}>
Ungefär exakt vad jag tycker om Star Wars Episode III... men visst är det kul att alla inte tycker likadant  Vi kanske skulle skapa en ny tråd; "Filmer jag inte förstår hur andra kan tycka om"? Där skulle jag kunna ta upp sega filmer som Citizen Kane, the Departed, Det Stora Blå...
Postad 11 March 2007 - 09:54
CallMeNobody
-
CallMeNobody
-
Beroende
-
-
1126 inlägg
1: Muppets treasure island.
Vad kan man säga? Ta bort ungen som sjunger i början så är det en 10/10-rulle. Så hysteriskt rolig att man kan se den om och om igen.
2: Star wars ep4-6
Garderar mig och tar den första SW-sviten på andraplats.
3: The Seahawk (Slaghöken) med det lilla pervot Errol Flynn. De bättre vetande säger att denna inte är i samma klass som Captain Blood och alldelles för överproducerat, ett exempel på det är scenen då den nyssen rymda besättningen äntrar riggen under full sång (detta råkar vara min favoritscen så kritikern ifråga, UP YOURS!)
3: Captain Blood.
Jag gillar piratfilmer...
4:T2.
Den första kanske är bättre men det var denna jag fastnade för först.
5: Who finds a friend finds a treasure (Snedseglarna)
"Me Annulu, mama queen of island... Bongo bongo"
"Kamasukasonofabitch!"
Postad 11 March 2007 - 12:13
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Apocalypse Now tycker jag är teatralisk, tråkig och rörig.
<{POST_SNAPBACK}> Ungefär exakt vad jag tycker om Star Wars Episode III... men visst är det kul att alla inte tycker likadant Vi kanske skulle skapa en ny tråd; "Filmer jag inte förstår hur andra kan tycka om"? Där skulle jag kunna ta upp sega filmer som Citizen Kane, the Departed, Det Stora Blå...
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, det är inte sant. Öppningsscenen till Episode 3 från rymstriden till kraschlandningen är den bästa och mest spännande öppningsscenen i filmhistorien. Resten av filmen är otroligt snygg och spännande och George Lucas har lyckats ge ett enormt djup åt rollpersonerna, som var riktigt töntiga i Episode IV, V och XI. Med Episode III lyckades han helt vända Star Wars-sagan på huvudet så att det blev en historia om Darth Vader, istället för som man trodde i början, Luke Skywalker. Till och med dialogen, som är George Lucas stora svaghet, är nästan lyckad i Episode III. Men du har rätt, vi borde skapa en tråd om de mest överskattade filmerna. Nu är det gjort!
Redigerat av Unregistered1197, 11 March 2007 - 12:28.
Postad 11 March 2007 - 12:39
Unregisteredf3a05ae2
-
Unregisteredf3a05ae2
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Inte för att vara jobbig men eftersom jag hade tänkt göra en lista där jag räknar ihop allas nomineringar till vilka era favoritfilmer är genom att lägga ihop poängen som jag även nämner i första inlägget så kan detta bli ganska svårt eftersom vissa inte riktigt har följt en 1-5 lista och även lite andra saker. Självklart förstår jag att det är skitsvårt att säga vilka sina 5 bästa filmer är eftersom alla filmer har sin egna speciella charm och så tycker man ju olika från gång till gång. Men för er som inte riktigt har följt de "regler" som jag nämnde i första inlägget vore det ju jätte bra om ni kunde editera det i era inlägg. Många har ju gjort rätt men en del av er kunde fixa till inläggen lite grann så blir det lättare för mig att ta med era röster, för tillfället kan jag nämligen inte ta med era röster, tack.Och som sagt, förstår att det också är svårt men skriv helst inte alla matrix filmerna, alla LOTR filmerna etc etc för då kan jag inte ta med de rösterna i beräkningen här heller. Mvh Niklas
Redigerat av Unregisteredf3a05ae2, 11 March 2007 - 12:40.
Postad 11 March 2007 - 15:39
Unregisteredfe65247c
-
Unregisteredfe65247c
-
Användare
-
-
190 inlägg
1. Scarface2. Goodfellas3. Schindler's List4. The Silence of the Lambs5. Where Eagles Dare
Postad 11 March 2007 - 16:07
Unregisteredf3a05ae2
-
Unregisteredf3a05ae2
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag ska nu försöka göra en sammanställning och redovisa de filmer ni röstat på och räkna ut vilka filmer som har fått mest poäng. De personers inlägg som jag än så länge inte kan ta med i beräkningen är följande: sebolon Wasted mannen_82 Marcus B. Bjornstrom_ CallMeNobody Detta på grund av att ni måste ändra lite saker i era inlägg så att det går att ta med era röster. Läs första inlägget i tråden så kan ni se vad ni ska rätta till. Om ni inte vet vad ni ska ändra, fråga mig. Länken dit är HÄR!När ni som vill fixat detta kan ni antingen skriva det här i tråden eller skicka ett PM till mig.
Redigerat av Unregisteredf3a05ae2, 18 March 2007 - 13:22.
Postad 11 March 2007 - 21:19
Turtle
-
Turtle
-
Beroende
-
-
1399 inlägg
Postad 11 March 2007 - 21:28
Unregisteredf3a05ae2
-
Unregisteredf3a05ae2
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Ok, jättebra, men det är fortfarande en sak där som gör att jag inte kan ta med din röst, det har jag iofs inte skrivit i första inlägget men det ska jag skriva till och det var om att bara ta en film i trilogin på varje plats, inte alla. Eftersom vissa andra inklusive mig själv skriver en av filmerna som t.ex. sagan om konungens återkomst eller sagan om de två tornen vet jag inte till vilken av dem jag ska lägga till poäng från vissa som skriver hela trilogier, även om du vill ha med hela trilogin på första plats får jag nog be dig att välja en av dem eller sätta alla tre filmerna på första, andra och respektive tredje plats men det kanske du inte vill......det är upp till dig.
Postad 12 March 2007 - 10:32
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Fixat mitt inlägg nu, missade det där om poängen. Avstår att kommentera varför jag gillar dessa, men till er som känner sig träffade; MÅSTE man kunna motivera varför man tycker en film är bra? Räcker det inte bara med ett "Fasen vilken bra film"? Eller är jag inte tillräckligt kunnig om jag inte kan motivera varför jag gillar en viss film?
Postad 12 March 2007 - 10:37
Unregistereded94f3cc
-
Unregistereded94f3cc
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
1. Star Wars IV - A New Hope
2. Star Wars V - The Empire Strikes Back
3. Schindlers list
4. Första Sällskapsresan
5. Aliens
Redigerat av Unregistereded94f3cc, 12 March 2007 - 15:52.
Postad 12 March 2007 - 14:54
Unregisteredf3a05ae2
-
Unregisteredf3a05ae2
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Absolut inte, det är helt fritt om ni vill kommentera era filmval eller inte.
Däremot går det återigen inte att skriva era filmval utan inbördes ordning, eftersom det då inte går att skilja vilken ni ger 5 poäng eller 1 poäng kan jag då inte sammanställa rösterna och lägga till poäng till de filmerna eftersom jag inte vet vilka ni har gett poäng, så läs första inlägget i tråden så vet ni hur ni ska rösta.
Postad 12 March 2007 - 14:55
Unregisteredf3a05ae2
-
Unregisteredf3a05ae2
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
BTW, tack så mycket phil.neal. Då kan jag ta med dina röster i beräkningen.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Film
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|