Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektorköp till källare

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 March 2007 - 15:34

rickricaro
  • rickricaro
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Är ute efter en projektor till våran källare där den kommer att användas till film och playstation i första hand.
Det är ca 4.5m från väggen där duken skall sitta till bakre väggen. Det finns möjlighet till näst intill komplett mörklägging, dock

så är tak och väggar vita förutom "dukväggen" som är mörkröd.
Kommer att använda den utrusting jag har idag så signalen kommer att bli komponent från en Pioneer DVR-530H
Prisklass max 12-13 tusen.

Har skummat runt i forumet och på nätet och kommit fram till att för ett mörkt rum skulle Sanyo PLV-Z5 och en duk med 1.0 gain.

Nu vill jag ha kommentarer angående mina antaganden.

Postad 12 March 2007 - 16:50

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Z5:an verkar onekligen vara riktigt bra i den prisklassen, men jag hade nog allt sneglat lite på DLP-sidan också, särskillt på Sharp XV-Z2000 och Toshiba MT700

Mellan dessa 3 tror jag det mest handlar om tycke och smak. Själv fick jag välja LCD för jag behöver lensshiften, annars är nog frågan om jag inte hade valt en DLP istället, med sin riktigt sköna svärta och simultankontrast.

Redigerat av mikeett, 12 March 2007 - 16:51.

Postad 12 March 2007 - 20:19

Unregisteredd6ab7d3b
  • Unregisteredd6ab7d3b
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Det låter som i min källare :P
Själv kör jag med Sony HS-60 och är otroligt nöjd B) ;)

/Andreas

Postad 14 March 2007 - 21:46

rickricaro
  • rickricaro
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Lensshift klarar jag nog mig utan men däremot en bra zoom kan väl vara önksvärt för att inte få allt för stor bild. Vill helst ha projektorn nära bakre väggen då det endast är 210cm takhöjd.

Klarar DLP av att få en rektangulär bild även om dom sitter uppe i taket, styrs det mjukvarumässigt i så fall? eller måste den även sitta rätt i höjd för att få bilden där man vill. Om inte så är det väl LCD som gäller för mig.

Nu har jag inte sett på dågon DLP så det är väl något jag får försöka göra.
Men då borde väl Optoma HD70 också vara ett bra alternativ det är ju trots allt en nyare modell med hdmi anslutning och är väl lite mer framtidsäker.

Andreas63, la en bild i mitt galleri hur det ser ut i dagläget.

Postad 22 March 2007 - 14:36

rickricaro
  • rickricaro
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Nu har jag provat att lägga in HD70 i en 3D modell.
Jag har flyttat ut den en bit från bakre väggen (inga långa personer får gå förbi den) samt vinklat upp den 3.8°.
Min fråga: Den förvrängning jag får i dom övre hörnen, korrigerar man det med keystone?
Försämrar det bilden så mycket som man läst om?

3D bilden finns att beskåda i mitt galleri.

Postad 23 March 2007 - 08:25

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Som sagts så många ggr innan, använd kesystone som en sista utväg om du absolut måste.

Jag hade provat att zooma ut bilden så de övre hörnen täcks och de nedre går ut på dukens maskering. Om bilden skulle upplevas skev så kanske jag hade provat med keystone men det bästa är att placera projektorn så att man slipper välja mellan skev bild och keystone.

Snygga bilder förresten, blir säkert mysigt och fint där nere.

Postad 23 March 2007 - 12:28

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
hoppa över keystone, några grader syns ändå inte och de offset vinkel som anges i manualen stämmer inte riktigt jag kryssmäte upp en bild och det felade på nästan 10 cm på höjden så jag fick göra nytt längre fäste än beräknat. offset är inte så våldsamt som anges.

Men bulta den dikt an i taket gör fäste med en träplatta som bultas i kvartumsgängan i projektorn och sen direkt i taket.

om du sen ska ha allt fast uppmonterat satsa då på att bygga en fast skärm/duk

Lycka till.

Postad 23 March 2007 - 14:22

Crow
  • Crow
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
e det nån skillnad mellan keystone o lens shift eller e det samma sak... fattar inte riktigt...

Postad 23 March 2007 - 23:59

Unregistered1d722762
  • Unregistered1d722762
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Lensshift flyttar bilden upp och ner alternativt sidledes utan att förändra bildens proportioner eller kvalitet. Keystone är ett mjukvarusätt att ändra bildproportionerna, t.ex om man upptäcker att bilden inte har en helt rektangulär form, utan kanske är bredare där nere, så kan man rätta till det. Dock anses detta försämra kvaliteten eftersom man då lägger till en onödig förvrängning av bilden.

Postad 24 March 2007 - 00:02

Crow
  • Crow
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
tack så mkt :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.