Hotrodding the X-Fi (Guide!)
29 svar till detta ämne
Postad 13 March 2007 - 23:08
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Här är en relativt enkel guide till hur man förbättrar ljudet avsevärt på sitt X-Fi kort, iaf om man ska tro på han som skrivit guiden. Jag citerar orginaltråden på www.head-fi.org: he X-Fi is without question the best gaming card, but the sound quality is average at best. As someone who is used to high end external DACs with discrete output, to me the sound quality of the X-Fi can be best described as "low-fi". But rest assured X-Fi owners, we can make it far better! I actually prefer the fully hotrodded X-Fi XtremeMusic over the Benchmark DAC1. Yes, that's what I just said =). It matches the dynamics and detail of the DAC1, but with a wider soundstage, less fatigue, and far more musicality it's not even comparable.
This guide works for sound cards in general and not only the X-Fi, but X-Fi is the most logical choice because of its versatility.
Tools needed: Solder iron ($2) (I used Hakko 936 but any iron will work) Solder wick (helps remove stock opamp) Thin solder (only a little is needed) LM4562 SOIC (free samples from National Semiconductor) Blackgate 2200uF 16V (from www.partsconnexion.com or www.percyaudio.com) ERS Paper (from Partsconnexion or Percy Audio)
A sound card consists of a DSP, a DAC chip, and an analog output stage that consists of opamps. Opamps and capacitors are the two worst offenders of sound quality. With any soundcard you can change these opamps to far better ones, remove capacitors no longer needed due to the better opamp, and give it more power by increasing the size of the power supply filter capacitors on the sound card. The sound card also sits inside a computer which is full of EMI radiation that introduces noise and degrades sound quality (especially treble). That's why audiophiles use external DACs. But now you have better shielding technology so it's no longer an issue. You can put a silicon carbide/nickel board on the back of the card. Alternatively, there is this thing called ERS paper that is much easier to apply. Basically, you can do what this guy did: http://www.head-fi.o...ad.php?t=141880
You should still mount the sound card as far away from the video card as you can. The lowest PCI slot should be used if possible.
Summary: (1) Replace the stock JRC NJM4556 opamp with LM4562 SOIC (2) Short out the DC output filter capacitors (3) Replace the sound card's power supply capacitors with larger ones that are at least several times the original value. Quality matters, especially specs like ripple current. Blackgates were chosen for this application, but Nichicon KG would also be an excellent choice due to its specs. (4) Apply the ERS Paper onto the back of the sound card. You need a layer of insulating material between the sound card and the ERS paper since it's electrically conductive.
 The mods make a HUGE difference. It's definately worth doing. And it's very easy to do especially with this guide. Takes less than an hour and doesn't cost much money.
Specs X-Fi XtremeMusic, Platinum, Fatal1ty FPS, and XtremeGamer uses a JRC NJM4556 opamp for the main channels and three ST4558 opamps for the surrounds. They utilize the CS4382 DAC, which we will prove is a very good DAC. The X-Fi Elite Pro uses the JRC NJM2114 opamp for the main, three JRC NJM2068 for the surrounds, and the even better CS4398 DAC, which is the same DAC used in the Lynx, E-MU 1820, Headroom MicroDAC, Musiland MD10, Zhaolu 2.5C and other high end DACs. As you can see, these are good DACs. With these mods, even the "lowly" XtremeMusic will blow them all out of the water.
Impressions of the stock X-Fi XtremeMusic is that it is muddy-sounding, has a plasticky tone that lacks weight, lacks bass impact due to loose-sounding boomy bass. Background is fairly quiet due to a good board layout. Midrange detail is good but not great, while dynamics and soundstage leave much to be desired. I also have a hard time making out the notes when several instruments are playing. There is also not much texture to the instruments. Better DACs have a resonant quality to them that mimicks real life sounds, and the X-Fi lacks it. Still, the X-Fi is better than the vast majority of comsumer sound cards like low-end M-Audios and the Audigy series. It is also better than any portable player I've heard, but that's not saying much.
Enter the National Semiconductor LM4562 The LM4562 is a new opamp specifically designed for audio application and that's why it's a league above all other opamps for audio. Pretty much everyone I know who has used this opamp has been amazed by it. At the time of this writing, it's a league above the best OPA and LT and AD opamps I've tried. It has a PSRR (power supply rejection ratio) and CMRR (common-mode rejection ratio) above 120dB, so it doesn't care about the poor quality power that computer sound cards get! This will give sound cards that use them an edge over all DACs except ones that use an expensive discrete analog output.
From http://www.national..../LM/LM4562.html: To ensure that the most challenging loads are driven without compromise, the LM4562 has a high slew rate of ±20V/µs and an output current capability of ±26mA. Further, dynamic range is maximized by an output stage that drives 2k loads to within 1V of either power supply voltage and to within 1.4V when driving 600 loads.
Best of all, this opamp doesn't leak DC current, so we can remove the DC filter capacitors! Those degrade sound quality the most. This will be our first step. Short the capacitors C23, C76, C50, and C77 which are circled in the diagram. You can short them using only solder and wire is not required.
 Listen to the card now and you notice that the top end opens up and midrange has better clarity.
One thing about the NJM4556 opamp is that it's a weird size longer than the usual SOIC opamp, but the card itself supports the smaller SOIC standard just fine. I cut off the NJM4556, desoldered the remains using a copper wick, and soldered on the LM4562. Make sure it's in the original orientation, which you can tell by the lettering.
 Pretty small, but still easy enough to solder.
 The NJM4556 has been removed. It's a terrible opamp and deserves to die.
 Put the card back in and notice the massive transformation. There are too many improvements to describe for this one! If you use the surround sound, you can also replace those three with LM4562 as well. The M33078 is the input opamp, and that can also be replaced if you do recording.
 Next up we will replace the power filter capacitor. The 470uF Jamicon that Creative uses has a record for failing and leaking brown crap. We will replace this with a 2200uF 16V Blackgate and hotglue it in place. Make sure the orientation is correct if using polar capacitors. Even if you're not a beleiver in changing power filter caps, the Blackgate has 1/5 of the ESR as other capacitors, excellent ripple current results, and is one of the only electrolytic capacitors that last nearly forever, as in dozens of lifetimes longer than other electrolytics. Nichicon KG would also be an excellent choice due to its specs. Anyway, the effect of this mod is tighter bass and greater warmth. I say that the choice of capacitor does matter. Take a listen before the next mod. This is essential because the next mod changes the sound signature and you may or may not like the change.
 We will now shield the DAC chip, DSP chip, opamps, and the entire backside of the soundcard. There are many options, from Texas Instruments to ERS Paper. This is not snake oil. Shielding really makes a difference. I used ERS Paper, which is electrically conductive so you need an insulation layer between it and the sound card. This mod made the sound noticeably warmer and more analogue-sounding. The digital, hyper-detailed sound is now gone and some will miss it. You will notice it right away and would probably want to turn up the volume since now it is less fatiguing. Who would have thought that shielding makes such a big difference?
Update: After 20 hours, the sound has changed from the Blackgates burning in (previously it was too warm). Now I definately think that the shielding paper should be used.
Other Mods: The X-Fi uses Jamicon capacitors, which are known to either fail or deviate very significantly from their specs over time. A complete recap is not unreasonable. You can buy Panasonics from Digikey, or Nichicons from Percy Audio.
There are other mods but I don't have the schematics to the X-Fi so I don't know how to apply them. If others discover new mods I can add them to the list.
Jag har själv beställt gratisprover av LM4562 opamparna, kostade 9,77$ med shipping och handling, det stog att det skulle ta 3-5 dagar. Nu ska jag bara hitta en kondensator, någon som vet någon bra på elfa?
Redigerat av ekon, 13 March 2007 - 23:10.
Postad 15 March 2007 - 12:12
Unregistered524bfdda
-
Unregistered524bfdda
-
Användare
-
-
187 inlägg
Ja, det är inte utan att man blir sugen på att modda elite pro kortet i htpcn, såg även en del diskussioner om detta på avsforum. det verkar onekligen bli ett rejält lyft av ljudet. det är bara de där små ytmonterade opamparna som gör att jag håller mig tillbaka än så länge.. men det känns som en tidsfråga detta..
Postad 23 March 2007 - 20:02
Myllerman
-
Myllerman
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Nån här som har gjort modden än ?
Fick mina opampar idag. Galet små allså.
Ska invänta kondingen och pappret oxå..
Postad 27 March 2007 - 11:30
Rushdie
-
Rushdie
-
Rookie
-
6 inlägg
Varför sitter det fyra stycken opamps på x-fi? Orginal så sitter det en NJM4556 för main och tre för ST4558 "surround". Men stereo+(center/sub)+(bakhöger/bakvänster) är ju 5.1. Vad är den sista opamp:en till för? Eller byter kortet opamp för stereoutgången? Verkar skumt. Anledningen till att jag frågar är att jag väntar på mina LM4562:or, borde komma under veckan... Men jag kunde bara få tag på tre stycken, så en utav de gamla opamp:arna får sitta kvar, och troligtvis blir det väl surround (bakvänster/höger) som jag låter vara.
Någon som vet någon filterkodning på elfa som skulle funka? Vetefan vilka egenskaper man skall prioritera.
Edit: Äh, det är ju jag som är full. Det är ju 7.1 på X-Fi. Så går det när man inte har alla indianer i kanoten.
Redigerat av Rushdie, 27 March 2007 - 13:14.
Postad 29 March 2007 - 17:43
Myllerman
-
Myllerman
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Fick min moddad idag, jisses vilken skillnad. Allt blev bättre. Klart prisvärd mod. Gick lös inne i burken och skärmade av _lite_ oxå 
Postad 30 March 2007 - 11:21
Myllerman
-
Myllerman
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Måste bara skriva igen, det är så stor skillnad att det nästan är löjligt. Speciellt för dom pengar det kostar
Bra mycket mer spelglatt ljud.
Tveka inte !
Redigerat av Myllerman, 30 March 2007 - 11:22.
Postad 31 March 2007 - 12:42
Unregistered524bfdda
-
Unregistered524bfdda
-
Användare
-
-
187 inlägg
vilka modifieringar gjorde du? bara opampar och skärmning eller? jag måste nog snart ta tag i detta.. använder du också elite pro kortet?
Vad gick prylarna på för modden, och var har du fått tag på grejjerna?
Redigerat av Unregistered524bfdda, 31 March 2007 - 12:44.
Postad 31 March 2007 - 13:42
Myllerman
-
Myllerman
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
vilka modifieringar gjorde du? bara opampar och skärmning eller? jag måste nog snart ta tag i detta.. använder du också elite pro kortet?
Vad gick prylarna på för modden, och var har du fått tag på grejjerna?
<{POST_SNAPBACK}>
Gjorde hela modden inklusive kortsluta kondingarna. opamparna från http://www.national.com/ och blackgate + ERS papper från http://www.partsconnection.on.ca/Har Platinum (Xtreme music)
Postad 26 October 2008 - 13:00
mikaelmark
-
mikaelmark
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Hej!
Har läst guiden om moddningen av X-fi, och gett mig på det!
På mitt X-fi Xtreme Music har jag bytt fyra Opamp till Texas Instruments THS4032 (istället för LM4562) och ersatt kondingen (som endast var på 220 uf) med en 2200 uf 16V samt klistrat på några lager isolerad aluminiumfolie ansluten till chassit, på baksidan av kortet.
Försökte även brygga de fyra kondingarna som beskrivs, men då fick jag inget ljud!
Vet någon hur man ska lödbrygga dessa? Jag lödde samman + och -, kanske man ska göra på något annat sätt?
Mvh: Mikael
Redigerat av mikaelmark, 30 October 2008 - 08:42.
Postad 30 October 2008 - 09:17
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Vad går en LM4562 op på?
EDIT: De hade dem på elfa.
Redigerat av Explorer45, 30 October 2008 - 09:19.
Postad 11 November 2008 - 13:58
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3271 inlägg
Har precis beställt 3st OP'ar som samples. Hur många behöver man till ett X-Fi Music?
Postad 15 November 2008 - 11:25
mikaelmark
-
mikaelmark
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Upp till fem st, det beror på. Om du bara använder tvåkanals stereo så behöver du bara byta en - NJM 4556 (denna opamp används i Grados RA-1 hörlursförstärkare för ca 4000:- https://www.prisjakt...kt.php?p=19446)Om du använder dig av surround/ flerkanal behöver du även byta ut de tre ST4558. M33078 behöver du bara byta om du använder analog in - tex spelar in från kassett, vinyl etc. Själv har jag bytt alla fyra till THS4032 (mycket fin opamp), struntade bara i att byta M33078. Vid användning av lödfläta finns risk att skada kortet om man är osäker. Så har man inte tillgång till att blåsa bort dem (vilket också kan vara svårt då det är så trångt till intilliggande komponenter) rekommenderar jag att man klipper av benen med en fin avbitare och sedan använder lödfläta för att ta bort lodet och benen. Tänk också på att man inte bör blanda blyat och oblyat. Jag har av Creatives support fått veta att han trodde det skulle vara oblyat på alla deras kort, men eftersom jag inte kunnat finna någon symbol på kortet med antingen RoHS eller överstryket PB, samt att jag tycker lödningarna ser så blanka ut, så utgår jag från att mitt kort från 2005 är gjort med blyat tenn. Mvh: Mikael Mvh: Mikael
Postad 15 November 2008 - 17:53
Unregistereda73534df
-
Unregistereda73534df
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Fick min moddad idag, jisses vilken skillnad. Allt blev bättre. Klart prisvärd mod.
Gick lös inne i burken och skärmade av _lite_ oxå 

Vad kostade moddningen?
Postad 18 November 2008 - 23:46
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
verkligen spännande modd, synd bara att man har Titanium... fungerar modden på den också tro..
Postad 30 January 2009 - 21:05
olafett
-
olafett
-
Rookie
-
5 inlägg
Halvgammal tråd, men aktuellt.
Är det någon som vet en konding med hifiegenskaper som kan ersätta blackgaten på 2200uF 16V? Gärna i Sverige eller Europa då förstås.
Redigerat av olafett, 30 January 2009 - 21:08.
Postad 08 March 2009 - 14:42
ZaXxx
-
ZaXxx
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Kan man lita på att den nya opampen inte läcker ström? Undrar också om det finns en kondensator 16v med audifikala egenskaper.
Postad 08 March 2009 - 15:49
Unregistereda73534df
-
Unregistereda73534df
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Kan man lita på att den nya opampen inte läcker ström? Undrar också om det finns en kondensator 16v med audifikala egenskaper.
Den är garanterat mycket bättre iallafall. Om jag minns rätt så köpte jag 40522015 på www.electrokit.se till mitt moddade X-Fi XtremeMusic.
Postad 08 March 2009 - 22:55
ZaXxx
-
ZaXxx
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Den är garanterat mycket bättre iallafall. Om jag minns rätt så köpte jag 40522015 på www.electrokit.se till mitt moddade X-Fi XtremeMusic.
beställde ett par opamper från electrokit bland annat just en lm4562 till mitt kort. Jag hörde en kille säga att han inte fick nåt ljud när han bryggade kondensatorerna, har du erfarenhet av det? Oj 40522015 fungerade den bra?
Postad 20 March 2009 - 21:49
Unregistereda73534df
-
Unregistereda73534df
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
beställde ett par opamper från electrokit bland annat just en lm4562 till mitt kort. Jag hörde en kille säga att han inte fick nåt ljud när han bryggade kondensatorerna, har du erfarenhet av det? Oj 40522015 fungerade den bra?
Ledsen att det har dröjt med svaret. Tyvärr misslyckades min moddning av kortet och så jag kan tyvärr inte hjälpa dig på den delen. Däremot har jag ett Auzentech X-Fi Prelude och det låter galant med LM4562 som opamp
Redigerat av Unregistereda73534df, 20 March 2009 - 21:57.
Postad 21 March 2009 - 15:44
ZaXxx
-
ZaXxx
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Ledsen att det har dröjt med svaret. Tyvärr misslyckades min moddning av kortet och så jag kan tyvärr inte hjälpa dig på den delen. Däremot har jag ett Auzentech X-Fi Prelude och det låter galant med LM4562 som opamp 
Synd att det misslyckades
Postad 21 March 2009 - 16:31
Unregistereda73534df
-
Unregistereda73534df
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Synd att det misslyckades 
Det är sånna smällar som man får ta när man experimenterar med elektronik  Berätta gärna om du lyckas få ihop ditt kort.
Postad 05 May 2009 - 00:53
Unregistered5ee49fef
-
Unregistered5ee49fef
-
Användare
-
-
194 inlägg
Lite sent ut med att hitta denna tråd nu kanske, men vore intressant och höra ifall det är flera som har gett sig på denna mod?
Verkar onekligen väldigt intressant, men har absolut inga erfarenheter innom denna typ av operationer och det känns något riskfullt.
Postad 18 August 2009 - 20:29
Smoothy
-
Smoothy
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Väcker upp en gammal tråd men det är väll bättre än att starta en ny.
Det här är exakt vad jag skulle vilja gör med mitt eXtreme music. Jag har dock svårt att hitta komponenter som passar, särskilt kondensatorerna som nämns. Har någon koll på var man kan hitta dessa?
Postad 19 August 2009 - 02:14
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Väcker upp en gammal tråd men det är väll bättre än att starta en ny.
Det här är exakt vad jag skulle vilja gör med mitt eXtreme music. Jag har dock svårt att hitta komponenter som passar, särskilt kondensatorerna som nämns. Har någon koll på var man kan hitta dessa?
Kolla alltid med Elfa först iaf
Postad 19 August 2009 - 05:29
Smoothy
-
Smoothy
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Elfa har en så oförskämd frakt så jag försöker undvika dom så gott det går.
Kan en kondensator ha för höga värden i det här fallet? Eller går det kräma på med vilka som hälls på det här kortet
Postad 19 August 2009 - 07:59
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
spänningståligheten måste vara samma eller högre än original.
övriga värden ska stämma exakt, om man inte vet exakt vad kondingen gör för något...
Är den "bara" en filterkonding på ingången så är det inte så noga och på utgångarna så skadar det inet att sätta på lite större varianter som man dessutom kan by-pasa med finare 2st Wima 0,22uF och 0,022uF för varje kondensator, för bästa resultat.
Postad 19 August 2009 - 08:03
Unregistered5ee49fef
-
Unregistered5ee49fef
-
Användare
-
-
194 inlägg
Jag bytte opampen på mitt kort samt power filter kondningen och drog in en ghettoskärmning med folie över mitt kort.
Blev ett riktigt bra resultat, även om jag tror att det till 99% beror på opampen.
Postad 19 August 2009 - 08:20
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Yes, OP-amparna är typ det första man ska byta och fixa med kondingarna kan man göra, det kan göra ritigt stor skillnad på den mesta elektronik
Postad 20 August 2009 - 22:18
Smoothy
-
Smoothy
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Har nu bytt opamp vilket enbart tog ca 30 minuter men var ett litet **** med min allt för stora lödkolv.
Skillnaden är stor! Får ett helt annat "flyt" i musiken, särskilt hårdrock. Ett stort lyft för 40:-
Det jag nu ska göra är att ta bort fyra små kondensatorer till opampen och bytta ut en något större kondensator,a llt enligt guiden.
Vet någon om hyfsat bra 22uf kodningar som man kan ersätt de 4 som ska tas bort enligt guiden? Känns bättre att köra ett par för att vara säker att ingen DC kommer genom och förstör lurarna/mina öron.
Postad 26 September 2009 - 21:22
ZaXxx
-
ZaXxx
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Gjorde kondendastor bytet stor skillnad? Ingen som har en sådan till saluu?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|