Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Åke Blom´s kreationer från sluten av 70

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 March 2007 - 20:03

Maxxxie
  • Maxxxie
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag ärvde ett par högtalare (Supreme 28 byggda av Åke Blom) av min far när jag var mycket liten 12-13 år bara.

Jag hade inte lyssnat på dom på ett bra tag kanske 4-5 år men jämnförde dom nu med ett par Audio pro blue diamond som min kamrat nyligen införskaffat, då han var ohotad i basregistret (med sina aktiva sidmonterade basar och att det är en fullstor golvhögtalare). Så slog mina gamla Supreme 28 honom på fingrarna rejält i alla andra syften ! Efter åtskilliga timmars lyssning och justering samt kabelbyte var dom fortfarande ohotade.

Ljudet från mina Supreme 28 var ofärgat mer distinkt och klarare, stråkar framkom betydligt klarare och naturligare, samt piano hade en härligare klang.

Jag undrar nu om det finns någon typ av dokumentation om dessa högtalare, min far sa endast att de 1978 kostade 1645 kronor styck och att dom var "det bästa i butiken just nu" när han köpte dessa.

Är det någon typ av lyckträff jag hittat eller står dessa högtalare sig än idag ?

Mvh Max

Postad 18 March 2007 - 14:34

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Även om jag inte har någon egen erfarenhet av dina högtalare så har du förmodligen rätt. Dagens högtalarkonstruktioner har inte utvecklats så mycket i grunden sedan 70-talet . Utvecklingen har snarare fokuserats på billigare genvägar till bra ljud så att en välljudande högtalare idag kostar mindre än den skulle ha gjort för 30 år sedan, relativt sett.

En välkonstruerad och välljudande gammal högtalare kan mycket väl stå sig mot moderna varianter. Sedan handlar det också om ljudideal osv. Själv använder jag fortfarande ett par B&W-högtalare från 80-talet på grund av deras detaljerade ljud och torra, rena klang (plus att de låter 3 gånger så stora som de är).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.