Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Usbfläkt till xbox360

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 March 2007 - 11:34

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1086 inlägg
  • 0
Har trend mediabänk ifrån bitc.
Placerade xboxen i ena skåpet för att få ner ljudvolymen, vilket blev bra, men tycker att den går oroväckande varm. Har gjort ett extra hål på 70mm i backstycket men det verkar som luften står still. Tänkte att man kunde haft en eller eventuellt två, in och ut, fläktar som kopplades vi usb porten. Har bara hittat "leksaks"fläktar när jag sökt på nätet. Är dator fläktar 12V? Borde inte vara så svårt att bygga en egen lösning om man bara kunde hitta tysta 5v (volt ut på usb?) fläktar. Tips?

Vet inte om detta hamna i rätt...
... passar även i "Inredning och möbler" och "Gör det själv".
:D

Postad 18 March 2007 - 13:17

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0
:blink:

Har trend mediabänk ifrån bitc.
Placerade xboxen i ena skåpet för att få ner ljudvolymen, vilket blev bra, men tycker att den går oroväckande varm. Har gjort ett extra hål på 70mm i backstycket men det verkar som luften står still. Tänkte att man kunde haft en eller eventuellt två, in och ut, fläktar som kopplades vi usb porten. Har bara hittat "leksaks"fläktar när jag sökt på nätet. Är dator fläktar 12V? Borde inte vara så svårt att bygga en egen lösning om man bara kunde hitta tysta 5v (volt ut på usb?) fläktar. Tips?

Vet inte om detta hamna i rätt...
... passar även i "Inredning och möbler" och "Gör det själv".
:P

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan alltid prova denna
Där kan du ställa fläktarna antingen på auto: då sköter boxen allt själv,
på manuell kan du stega upp fläktarna stegvis.
Den kyler bra mycket bättre än orginal fläktarna!

Nackdel --> Neonljuset, Du kanske inte behöver bry dig om det eftersom din står i ett skåp :P Boxen blir inte tystare med dessa fläktar.
Fördel --> Du får en "tuff" lcd display som du kan plocka av vid behov, dessutom kan du ändra fläkthastigheten till önskat läge.

Postad 18 March 2007 - 13:51

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1086 inlägg
  • 0
Inte riktigt vad jag hade tänkt mig men tack för tipset. Gör nog ingen nytta eftersom den omgivande temperaturen i skåpet är så varm.
Tror att den enda lösningen är att få cirkulation på luften dvs få in och ut luft ifrån utsidan skåpet. Finns det överhettningsskydd i xboxen? Har inte haft några problem än men tycker att den blir väldigt varm efter någon timmas användning.

Postad 18 March 2007 - 23:37

Unregistered409cb17f
  • Unregistered409cb17f
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Postad bild

http://www.nyko.com/.../products/?i=71 kolla in den, kanske nåt sådant du är ute efter..

Postad 18 March 2007 - 23:40

rayko
  • rayko
  • Mästare

• 3653 inlägg
  • 0
nyko intercooler sägs vara en stor fara för xbox 360.Alltså ska man inte köpa den.

Postad 19 March 2007 - 00:18

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1086 inlägg
  • 0

http://www.nyko.com/.../products/?i=71    kolla in den, kanske nåt sådant du är ute efter..

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för tipset!

Tror dock inte på den typen av lösning när man har xboxen i ett skåp. Fungerar säkert ok om man har den fristående alternativt om bänken var öppen bak. Tanken med en separat fläkt monterad på baksidan av bänken, t ex en tyst 80-92mm, var att få ett bättre luftflöde utan att höja ljudnivån. Att ha den via usb-porten kändes som en smidig lösning.

Citat ifrån ett test:
"According to Nyko’s reports, the Intercooler can cool the Xbox 360 as much as 10 degrees or as little as 1 degree, depending on the area of the console. Obviously, this temperature will differ depending on the surrounding room temperature. The Intercooler 360 isn’t an air conditioner, so its cooling effect is only as a result of increased airflow – just like a room fan."

Postad 20 March 2007 - 01:19

Unregisteredfdecda08
  • Unregisteredfdecda08
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Det funkar jättebra att ha xlådan i ett skåp så länge som:
1. Man gör sig av med den varma luften
2. Man tillför rumstempererad luft rätt in i lådan.

1: Ta ett antal tomma "dassrullar"och tejpa ihop ett "avgasrör" som passar mellan Xlådans utblås och ditt nygjorda hål i bakstycket på bänken. DU fattar principipen. Det viktiga är att det inte är LÄCK någonstans. (inte att man använder just dassrullar och tejp. ff varför inte ta och plasta en skräddarsydd konstruktion....du vet... glasfiberarmera lite.... plasta lite....sniffa lite lösningsmedel....låter som ett trevligt lördagsnöje i garaget)

2. Gör samma sak fast mot insuget.

ja....åsså får du ju tänka till "riktigt hårt" på hur du placerar hålen i bakstycket...för annars....ja du fattar...

Lycka till :-)

Postad 26 March 2007 - 15:45

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

nyko intercooler sägs vara en stor fara för xbox 360.Alltså ska man inte köpa den.

<{POST_SNAPBACK}>

nä d tror inte jag heller.. skulle d vara bra så skulle MS släppa en orginalare illa kvickt!!!!

Postad 13 April 2007 - 09:37

b0wlingb0y
  • b0wlingb0y
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
JMKbiker,

Har du löst detta än? Jag sitter nämligen i samma situation nu och känner också att boxen blir lite varmare än jag känner mig bekväm med...

Postad 13 April 2007 - 11:08

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

JMKbiker,

Har du löst detta än? Jag sitter nämligen i samma situation nu och känner också att boxen blir lite varmare än jag känner mig bekväm med...

<{POST_SNAPBACK}>

Kan man inte lägga den i kylskåpet?? :)

Postad 13 April 2007 - 12:24

b0wlingb0y
  • b0wlingb0y
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
Blir inget snyggt med teven ovanpå.... :P

Postad 13 April 2007 - 12:36

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1086 inlägg
  • 0

JMKbiker,

<{POST_SNAPBACK}>

Har börjat på en egenlösning... slaktat en usbkabel som jag skarvat ihop med en chassiefläkt. Testat med att provisoriskt montera den i bakkant på bänken för att suga ut den varma luften. Har kommit fram till att det inte räcker med bara en fläkt, funderar på att skaffa några till. Fläkten är 12v och går därför ganska långsamt men också mycket tyst. Har tänkt prova med att montera två fläktar som tar in luft ifrån nedersta hyllplanet och två dom blåser ut ifrån översta hyllplanet. Tyvärr har det stått still några veckor för mek med motorcykel istället.

Någon som vet hur mycket belastning USBporten klarar?

Postad 13 April 2007 - 12:49

b0wlingb0y
  • b0wlingb0y
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
Jag tänkte ta ett gammalt nätagg och koppla på chassifläktar, funkar väl? Jag har en helt ny TV bänk och inte så sugen på att borra hål för inluft. Ska testa med fläkt(ar) i bak för att suga eftersom det redan är öppet för sladdar där, återkommer med resultat...

Postad 18 April 2007 - 23:03

b0wlingb0y
  • b0wlingb0y
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
Har nu snickrat ihop min lösning! Gjorde som en fläkt tunnel, den är helt isolerad i bak på boxen och leder ut luften. I slutet har jag satt en 16db 80mm fläkt som jag har kopplat till en batterieliminator. I facket där boxen står har jag också en 120mm fläkt som blåser in frisk luft.
Resultaten är jag GRYMT nöjd med, Temperaturen i facket där 360 står låg innan på mellan 43 - 46 grader (efter nån timmes spelande), nu efter fläktarna har jag som max kommit upp i 28 grader och detta efter 4tim spelande!!! Tempen snittar ca 27 grader nu vilket är en sänkning med nästan 20 grader.
Så det var väl värt att lägga ner några timmar på detta projekt... ;)

Postad 19 April 2007 - 09:49

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Bilder?? :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.