Vad som är negativt, positivt, om bildkvalité, zoom, LCD, videofångst etc. Funderar på en sådan kamera nämligen.
Canon Digital IXUS 70
(Kompaktkameror)
|
1
|
(31)
|
Inga priser |
Postad 19 March 2007 - 03:30
Vad som är negativt, positivt, om bildkvalité, zoom, LCD, videofångst etc. Funderar på en sådan kamera nämligen.
Postad 23 March 2007 - 22:07
Postad 23 March 2007 - 22:12
Postad 24 March 2007 - 17:30
bildkvalitén e väl helt okey, har nästan enbart fotat i mörker me blixt så ska väl inte säga för mkt. Men de ser fint ut även då, sålänge man inte zoomar in för mkt.
annars så e den snabb o har roliga funktioner. FD e ju skoj t.ex. Ta bort röda ögon direkt i kameran o redigera video o så likaså.
Timelapse e kul de me.
LCDn är väldigt bra.
Video blir också riktigt bra, ljudet också, filmade på kareoke bar igår o e förvånad över att man både kan se folk o höra vad som sjungs trots hög volym, som annars bara har lett till brus för mig.
skadar inte att den e snygg heller.
negativt: önskar blixten vore snabbare, tror ifs inte att andra kameror är snabbare. Nått annat vet ja inte riktigt..kanske att man kunde ta bilder i snabb serie, typ burst funktion lr va de heter, men återigen så e de väl bara nått systemkameror klarar av med nått vidare resultat ändå.
sen måste ja säga att man får helt okey programvara till, ja tycker de funkar bra iaf. Man kan redigera bilder o video(på rätt basic nivå ifs) o så kan man foga samman bilder till panorama osv.
Postad 26 March 2007 - 13:24
har haft den i lite mer än en vecka nu. Blev utsatt för rejält test igår ute på fyllan.
bildkvalitén e väl helt okey, har nästan enbart fotat i mörker me blixt så ska väl inte säga för mkt. Men de ser fint ut även då, sålänge man inte zoomar in för mkt.
annars så e den snabb o har roliga funktioner. FD e ju skoj t.ex. Ta bort röda ögon direkt i kameran o redigera video o så likaså.
Timelapse e kul de me.
LCDn är väldigt bra.
Video blir också riktigt bra, ljudet också, filmade på kareoke bar igår o e förvånad över att man både kan se folk o höra vad som sjungs trots hög volym, som annars bara har lett till brus för mig.
skadar inte att den e snygg heller.
negativt: önskar blixten vore snabbare, tror ifs inte att andra kameror är snabbare. Nått annat vet ja inte riktigt..kanske att man kunde ta bilder i snabb serie, typ burst funktion lr va de heter, men återigen så e de väl bara nått systemkameror klarar av med nått vidare resultat ändå.
sen måste ja säga att man får helt okey programvara till, ja tycker de funkar bra iaf. Man kan redigera bilder o video(på rätt basic nivå ifs) o så kan man foga samman bilder till panorama osv.
Du kan inte lägga upp lite bilder, är väldigt sugen att köpa den här kameran pga storleken och den verkar inte allt för dålig heller
Postad 26 March 2007 - 21:50
Postad 27 March 2007 - 07:11
Postad 28 March 2007 - 20:30
såg den här kamera nu i dagarna å ska utomlands på tisdag. Så hade tänkt å köpa en ny kamera i dagarna å tycker den ser väldigt intressant ut....
så skulle bli jäkligt glad om nån kunde säga om den är värd å köpa...
hade en ixus 60 förut tills jag söp bort den
å den var jag nöjd med...
så vad tycker ni som har den.... är de bara å slå till eller..?
Postad 28 March 2007 - 22:36
Saknas bildstabilisator på en sådan här liten kamera eller alla bilderna blir klara ändå?
Postad 29 March 2007 - 21:13
Detta är dock utan blixt, går att göra i blixtläge också men då kommer den upp till knappt 1b/s beroende på hur mörkt det är.
MVH
Huckerby
Postad 17 April 2007 - 23:56
inomhus läge
IMG_0083.JPG 3.02MB
814 Antal nerladdningarauto läge
IMG_0086.JPG 2.41MB
605 Antal nerladdningar
Postad 19 April 2007 - 18:40
Är kameran alltså känslig för när man skakar lite när man trycker ner kamera knappen och tar foto?
Postad 20 April 2007 - 18:36
Postad 21 April 2007 - 12:30
Bifogad fil(er)
Postad 24 April 2007 - 06:31
Eller så sänker du ISO-nivån (ligger på antagligen ISO400-800 på den bilden) till ISO200 om möjligt, med längre slutartid som reslutat. Men fotar du med bra stöd eller stativ så spelar slutartiden mindre roll så länge motivet inte rör sig.
Postad 13 June 2007 - 12:38
Postad 14 June 2007 - 12:08
Vad jag vill veta är om den tar acceptabla foton inomhus- samt om fotona är skarpa och fokuserade när man fotograferar vanligt vid t.ex bilsemester, resor, folk, fester, vardagligt etc (för man springer ju inte omkring med ett stativ). För utomhus har man ju bra ljus för det mesta.
Postad 17 June 2007 - 19:27
Bilder finns nu i mitt galleri. Kan även tillägga att jag inte har stor kameraerfarenhet.
Tips välkomnas!
Postad 21 June 2007 - 04:13
Är det en märkbar skillnad?
EDIT: Hittade svaren jag sökte på www.cyberphoto.se, bland annat skriver de:
"De snabbaste kompaktkamerorna har idag (2007) en maximal läs- och skrivhastighet på ca 3,5-4 MB/s, eller 20-25x hastighet om man föredrar den termen...Man behöver därmed inte ett snabbare minneskort än med ca 25x hastighet för att minnet ska behöva vänta på kameran istället för tvärtom."
Redigerat av Pompen, 23 June 2007 - 02:49.
Postad 26 June 2007 - 10:10
Så ska man använda minneskortet till något annat än att bara ha det i kameran spelar det ingen roll. Men det är så liten prisskillnad så jag köper bara snabba kort.
Postad 26 June 2007 - 10:16
Jag är helt nöjd med kameran, den ligger alltid i bilen eller i fickan när jag är ute.
Postad 26 June 2007 - 16:49
Postad 27 June 2007 - 00:12
I manuella meny finns det något som heter, Evaluerande, centrumvägd och spot. Vad är detta?
Någon som vet?
Går att ändra exponeringstiden i manuella läget, är det samma som slurtartid?
Tacksam för svar
Postad 27 June 2007 - 09:05
1. I manuella meny finns det något som heter, Evaluerande, centrumvägd och spot. Vad är detta?
2. Går att ändra exponeringstiden i manuella läget, är det samma som slurtartid?
Manualen på cdn är väl hyfsad? Men den är kanske lättare att förstå om man är lite inläst generellt på foto. Kolla bl.a fotosidan.se som har några artiklar samt googla
1. Evaluerande - kameran läser av ljuset i större del av bilden och bedömmer vilken exponering som ska användas (slutartid, iso, ..). Centrumvägt - lägger större vikt på centrum i bilden vid avläsning. Spot - tar bara hänsyn till en punkt mitt i bilden. Vill man t.ex ha korrekt exponering på ett ansikte kan man köra med spot och sikta på ansiktet. Om inte ansiktet ska vara centrerat så kan man låsa exponeringen. På min 850 trycker man då på "ISO". Kolla manualen för 70:an
Ta några bilder med de olika på samma motiv och se skillnaden på histogramet. Gärna på ngt med mkt kontraster. Kostar inget och det är roligare att ta bilder när man förstår hur det hänger ihop
2. Ja det är samma.
Redigerat av Supernaut77, 27 June 2007 - 09:07.
Postad 27 June 2007 - 12:14
1. I manuella meny finns det något som heter, Evaluerande, centrumvägd och spot. Vad är detta?
2. Går att ändra exponeringstiden i manuella läget, är det samma som slurtartid?
Manualen på cdn är väl hyfsad? Men den är kanske lättare att förstå om man är lite inläst generellt på foto. Kolla bl.a fotosidan.se som har några artiklar samt googlaJag hade inte tagit ett kort innan jag köpte min i våras..
1. Evaluerande - kameran läser av ljuset i större del av bilden och bedömmer vilken exponering som ska användas (slutartid, iso, ..). Centrumvägt - lägger större vikt på centrum i bilden vid avläsning. Spot - tar bara hänsyn till en punkt mitt i bilden. Vill man t.ex ha korrekt exponering på ett ansikte kan man köra med spot och sikta på ansiktet. Om inte ansiktet ska vara centrerat så kan man låsa exponeringen. På min 850 trycker man då på "ISO". Kolla manualen för 70:an
Ta några bilder med de olika på samma motiv och se skillnaden på histogramet. Gärna på ngt med mkt kontraster. Kostar inget och det är roligare att ta bilder när man förstår hur det hänger ihop![]()
2. Ja det är samma.
Ahh det fanns manual på cdn
Bra förklarat nu fattar jag lite mer, får göra som du sa och testfota nåt objekt och jämföra.
Tackar o bockar
Postad 27 June 2007 - 14:06
Postad 15 August 2007 - 09:33
Postad 15 August 2007 - 09:38
Postad 15 August 2007 - 11:32
Batteri tiden är OK - ha med 1-2 extra batteri tycker jag. För använder du mycket blixt o kollar på bilder etc så tar ju batteriet slut. Saknar helt klart batteri indikator. Fattar inte varför Canon envisas med att inte ha en sån.
Mitt tips: Köp och lär dig använda kameran - ge den en chans för bilderna blir bra. Du har ju 30 dagars öppet köp på Elgiganten.
Postad 15 August 2007 - 11:55
Batteri tiden är OK - ha med 1-2 extra batteri tycker jag. För använder du mycket blixt o kollar på bilder etc så tar ju batteriet slut. Saknar helt klart batteri indikator. Fattar inte varför Canon envisas med att inte ha en sån.
Håller med där, lite dåligt. Man ser först när batteriet är nästan slut att man behöver ladda, man kanske har 5st bilder kvar sen dör den.
Postad 05 September 2007 - 12:56
Novis kameraägare
Postad 05 September 2007 - 14:36
Jag har inte sett några i min kamera.
Postad 06 September 2007 - 14:16
Postad 06 September 2007 - 15:42
Postad 06 September 2007 - 16:29
Postad 21 October 2007 - 14:05
Postad 21 October 2007 - 14:52
- SanDisk SecureDigital SDHC 8GB Ultra II, 9-10MB/s (60x hastighet)
- SanDisk SecureDigital SDHC 8GB
De kan förhoppningsvis inte lista tillbehör som inte passar, men är du osäker skicka ett mail till dem på Cyberphoto annars.
Jag har inte testat 8Gb kort så jag vet inte.
Postad 30 November 2007 - 10:29
Vilka andra kameror bör man jämföra med för en allroundfotograf som mest tar semester/fest-bilder?
Viktiga funktioner får ju sägas vara att bilden tas omedelbart efter att man trycker ner knappen och inte som på min nuvarande digitalkamera en halv sekund senare, att den inte tar lång tid på sig att ladda blixten, och att inte bruset vid inomhusbilder är alltför kraftigt.
Postad 06 January 2008 - 16:35
Men jag har märkt något med min iaf och det är att den har lite svårt för att fokusera när jag zoomar. Med max vidvinkel blir alla bilder kalas men med lite zoom så blir bilderna ofta ganska suddiga.
Självklart kör jag inte med digital zoom utan max 3x och försöker hålla kameran stilla m.m
Mest utomhus jag märkt detta, inne med blixt funkar allt kanon och fokus ligger bra men ute utan blixt + när man zoomar så...
ISO verkar det vara smartast att låta stå i Auto, den väljer inte så höga ISO-tal iaf har jag märkt och den verkar välja aningen högre iso när man zoomar så det kanske hjälper en o få en kortare slutartid och skarpare bild. Jag hade fler skarpa bilder vdi zoomning med lite högre iso runt 200 iaf än jag hade med bilder där jag låst iso till 80
Iaf, jag är supernöjd med bilderna den tar men jag får fler oskarpa vid zoomning än jag är van vid med en digitalkamera. Visst man kan ju alltid ta flera stycken av samma motiv hela tiden men det känns ju som att man hellre letar lite tricks för att kanske få skarpare bilder
Nu är det ju iofs skräpväder ute men iaf, hyfsat bra ljus ändå.
Funktionen "Mina färger" är ju underbar, man kan dra på lite kontrast och skärpa m.m så får man lite mer "drag" i bilderna direkt ur kameran. Se bilden på segelbåten vid bryggan, ena är med det aktiverat och den andra utan.
*De zoombilderna som är suddiga här fick jag skarpa också men bifogar bara de suddiga för att visa vad jag menar, visst jag kanske har skakat till lite vid bildögonblicket men jag har rätt stadiga händer och fotat en del innan i mina dar så jag tycker det vore konstigt om det skulle bero på det helt plötsligt.
Bifogad fil(er)
Postad 06 January 2008 - 19:07
Postad 10 January 2008 - 17:30
Är nog extra svårt att hålla den exakt stilla då den är såå liten och det blir ju känsligare när man zoomar mkt med men då kör jag numera med 2 sek timern, då kan man fokusera och trycka av och bilden tas 2 sekunder senare. Mkt enklare att hålla kameran still då i det ögonblicket bilden tas.
Batteritiden är ju som tidigare känt inte så superbra men uppgifterna om cirka 200 bilder stämmer rätt bra med lite kikande imellan m.m, jag har ett extra batteri till min och det är bra att ha så man inte står där med batteritorsk.
Mkt nöjd för övrigt med den lilla rackaren
Postad 10 January 2008 - 18:13
Känns tråkigt att kameran är oanvänd då - vet någon vad det beror på att IXUS 70 inte tar bra bilder på så lång avstånd? Vad är det man ska titta på gällande specifikationen? om man ska jämföra kameror.
Postad 04 February 2008 - 09:51
Postad 04 February 2008 - 11:34
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Panasonic DMC-FX50 vs Canon digital ixus70
5 bilder
34 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler