Sökresultat     Sökningen pågår   Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
 Söker efter filmer  
 Gå till filmdatabasen
 Söker efter produktkategorier  
 Se alla kategorier (på Prisjakt)

Söker efter användare  
 Avancerad sökning
 Söker efter gallerier  
 Se alla gallerier
 Sök forumtrådar  
 Avancerad sökning

Du måste vara registrerad för att kunna logga in.
Som registerad användare kan du:

• Skapa ett galleri och filmsamling
  • Skriva inlägg i forumet
  • Skapa prisbevakningar på Prisjakt
  • Annonsera gratis på Marknaden.

Om du inte har ett konto, kan du registrera dig här.

Användarnamn  Glömt ditt användarnamn? Klicka här
Lösenord  Glömt ditt lösenord? Klicka här

Stäng  

Välkommen gäst ( Logga in | Registrera ) Våra regler · 

2 Sidor V   1 2 >   Gå till första olästa inlägg
Svara Starta ny tråd
Linux MCE, Demo o jämförelse

posta Mar 21 2007, 08:31
Inlägg #1
beppe34

Wannabe
*

Gick med: 2007-03-08
Saknar galleri, filmsamling, annonser

Fick en länk på mejlen som demonstrerar Linux MCE.

Detta kanske är old news för er men det var nytt för mig i alla fall.

http://video.google.com/videoplay?docid=-4...477313460&hl=en

När väl HTPC:n är ihopplockad så ska jag grotta djupare i detta och se ifall det kan vara ett alternativ för mig.

Det här inlägget har ändrats av beppe34 Mar 21 2007, 12:47

posta Mar 21 2007, 09:17
Inlägg #2
Pulver

Beroende

Gick med: 2004-01-13
 Har 117 bilder i Galleriet

Nope, det här är nog inte "old news" för någon - detta är nytt.

Hemsidan http://www.linuxmce.com/ är nere pga överbelastning.

Jag tittade på videon, och visst är det imponerande.

Personligen föredrar jag dock fortfarande traditionell fjärrkontroll-navigering och har ingenting emot blått interface wink.gif

Men, det är klart spännande med ett nytt gratis linux-alternativ smile.gif

posta Mar 21 2007, 12:00
Inlägg #3
mlindstedt

Wannabe
*

Gick med: 2006-08-16
 Har 122 filmer i samlingen

Benägen att hålla med Pulver.

Verkar onekligen mycket imponerande med alla miljarder funktioner, dock gillar jag upplägget mer i Vista MCE

posta Mar 21 2007, 12:15
Inlägg #4
Magnus Thome

Beroende

Gick med: 2005-04-07

Kanonintressant video smile.gif

Lite grejer han sa har jag lite svårt att tro på (att den automatiskt vet hur alla tv-apparater som finns ska sättas på OCH välja rätt ingång tex rolleyes.gif ) Men den här mjukvaran ska jag följa med stort intresse!!!

Det här inlägget har ändrats av Magnus Thome Mar 21 2007, 12:16

posta Mar 21 2007, 12:32
Inlägg #5
Pulver

Beroende

Gick med: 2004-01-13
 Har 117 bilder i Galleriet

Citera(Magnus Thome @ Mar 21 2007, 13:15 )
Lite grejer han sa har jag lite svårt att tro på (att den automatiskt vet hur alla tv-apparater som finns ska sättas på OCH välja rätt ingång tex  rolleyes.gif )

Absolut, det verkar lite för bra för att vara sant. De flesta funktioner han visar är tekniskt möjliga - men att de skulle fungera rakt av sådär är inte så trovärdigt.

posta Mar 21 2007, 12:37
Inlägg #6
Patrik_S

Amatör
**

Gick med: 2006-12-20
 Har 33 bilder i Galleriet
 Har 66 filmer i samlingen

verkar grymt intressant! kommer att följa stenhårt!

lite skeptiskt till vissa funktioner men endel andra är ett måste för mig och något som jag gärna flyttar över till htpc'n.

Det här inlägget har ändrats av Patrik_S Mar 21 2007, 12:39

posta Mar 21 2007, 12:47
Inlägg #7
beppe34

Wannabe
*

Citera(Pulver @ Mar 21 2007, 12:32 )
Citera(Magnus Thome @ Mar 21 2007, 13:15 )
Lite grejer han sa har jag lite svårt att tro på (att den automatiskt vet hur alla tv-apparater som finns ska sättas på OCH välja rätt ingång tex  rolleyes.gif )

Absolut, det verkar lite för bra för att vara sant. De flesta funktioner han visar är tekniskt möjliga - men att de skulle fungera rakt av sådär är inte så trovärdigt.
*

Jo. det finns ju en klar "religös" ton som går ut på att höja Linux till skyarna och trycka på Microsoft så mycket får man nog ta med en nypa salt.

Ska bli intressant när siten kommer upp igen så det går att kika lite mer på systemet.

posta Mar 21 2007, 12:50
Inlägg #8
Magnus Thome

Beroende

Jag satt o tänkte att det är synd när man utvecklar nåt nytt o sitter o dissar MS MCE på detaljer som inte stämmer.... Den som kan göra det absolut bästa systemet är den som kan och förstår alla fördelar konkurenterna har, inte bara nackdelarna....

Men det ser VERKLIGEN spännande ut biggrin.gif ohmy.gif laugh.gif

Det här inlägget har ändrats av Magnus Thome Mar 21 2007, 12:50

posta Mar 21 2007, 13:08
Inlägg #9
Buck Rogers

Användare
**

Gick med: 2007-03-06
 Har 27 bilder i Galleriet

Det där lät ju spännande.
Om jag aldrig har kört linux förr skulle en installation av linux mce vara överkurs?
Är det lika enkelt som att inst XP?

posta Mar 21 2007, 13:14
Inlägg #10
Patrik_S

Amatör
**

enligt texten till videon så skulle det vara minst lika enkelt som windows att installera med måttliga datorkunskaper ....vi får la se

posta Mar 21 2007, 13:17
Inlägg #11
Magnus Thome

Beroende

Om LinuxMCE är så bra som de påstår får man väl pusha för linuxdrivisar till tunersarna..... hehe laugh.gif Jag har redan mailat länken till D-E wink.gif

posta Mar 21 2007, 13:33
Inlägg #12
frollic

Guru
Gruppikon

Gick med: 2003-05-12

Citera(Magnus Thome @ Mar 21 2007, 14:17 )
Om LinuxMCE är så bra som de påstår får man väl pusha för linuxdrivisar till tunersarna..... hehe  laugh.gif  Jag har redan mailat länken till D-E  wink.gif

Som jag redan skrivit i den andra tråden, så är inte D-E speciellt heta på att släppa sin gamla drivare för 2.4 kärnan till någon, och Linuxdrivare generellt är de inte alls pigga på att skriva iöht.

Kod
But in any way, we have decided not to support Linux.
See also the other post in "Developing Applications for FireDTV".

Regards

http://www.firedtv.com/Forums/tabid/311/fo...ic/Default.aspx

posta Mar 22 2007, 08:15
Inlägg #13
dhanjel

Veteran

Gick med: 2003-02-25
 Har 16 bilder i Galleriet
 Har 14 filmer i samlingen
 Har 2 annonser i Marknaden

Man får väl ta och installera det när man kommer hem ikväll och se om det är nåt att ha smile.gif

posta Mar 22 2007, 16:08
Inlägg #14
spuck

Amatör
**

Gick med: 2006-07-15

Verkar ju riktigt intressant. Fast måste man verkligen ha ubuntu 6.10 för att det ska funka? Verkar ju lite konstigt. Får väll ta o byta dist om det verkligen är bra. ph34r.gif

posta Mar 23 2007, 07:31
Inlägg #15
Patrik_S

Amatör
**

helt klart intressant, men jag väntar lite med att testa tills det har kommit lite längre in i testfasen....har en klockren installation av MediaPortal som jag inte vill fördärva
(vill inte ha dualboot, då jag har konfugureat den så tt den ska vara snabb som busen i uppstart)

posta Mar 23 2007, 08:42
Inlägg #16
beppe34

Wannabe
*

Är det nån som fått tag i installationsfilen?
Det är bara "dead links" överallt.

Ifall nån hittar ett källa där filen finns så kan ni väl skriva en rad här eller i PM.

posta Mar 23 2007, 10:17
Inlägg #17
Magnus Thome

Beroende

Jag fick ner den igår kväll via en länk som fanns i deras supportforum. Har inte meckat in det i nån burk än, ska koppla in en tredje separat disk på testburken (Vista o MCE2005 på de jag har nu....)

posta Mar 23 2007, 10:53
Inlägg #18
beppe34

Wannabe
*

Hej Magnus

Är det Installern som du har fått ner?
mce-installer_1.0.0-1_i386.deb på hela 85 Kb

Undrar ifall den fungerar?
Är inte den konfigurerad att hämta och installera programmet (ala windowsupdate) från http://www.linuxmce.com/ ?

Är det så - då tror jag inte den fungerar.

Det ska finnas en .Iso fil med hela MCE installationen så att man kan göra en "offline" installation.
Har du fått ner Iso filen?

De skriver i forumen att de håller på att tweaka lite i .Iso installationen och ska släppa den så fort de är klara, men jag skulle vilja kika på den som fanns utlagd innan de blev Diggade och allt brakadeihop för dem.

Man är ju lite otålig biggrin.gif

posta Mar 23 2007, 11:22
Inlägg #19
Magnus Thome

Beroende

Citera(beppe34 @ Mar 23 2007, 11:53 )
Hej Magnus

Är det Installern som du har fått ner?
mce-installer_1.0.0-1_i386.deb på hela 85 Kb

Undrar ifall den fungerar?
Är inte den konfigurerad att hämta och installera programmet (ala windowsupdate) från http://www.linuxmce.com/ ?

Är det så - då tror jag inte den fungerar.

Det ska finnas en .Iso fil med hela MCE installationen så att man kan göra en "offline" installation.
Har du fått ner Iso filen?

De skriver i forumen att de håller på att tweaka lite i .Iso installationen och ska släppa den så fort de är klara, men jag skulle vilja kika på den som fanns utlagd innan de blev Diggade och allt brakadeihop för dem.

Man är ju lite otålig  biggrin.gif
*

Du har helt rätt unsure.gif laugh.gif rolleyes.gif Ooops. Jag kollade filen o den var precis som du sa. Så då är det bara o vänta då......

posta Mar 23 2007, 18:13
Inlägg #20
krille356

Användare
**

Gick med: 2006-07-23

Hej

Har just laddat hem .iso installationsfillen, finns en länk på LinuxMCE´s forum.

http://www.meatflavoredbeer.com/

Kör vanligtvis inte Ubuntu men håller på att installera det nu för att kunna installera LinuxMCE, får se hur det gå......

Det här inlägget har ändrats av krille356 Mar 23 2007, 18:15

posta Mar 24 2007, 08:26
Inlägg #21
krille356

Användare
**

Finns även som torrent nu.

LinuxMCE 1.0 Installer

LinucMCE

Fick tyvärr inte min installation att fungera i går, verkar som att versionen från http://www.meatflavoredbeer.com/ inte är komplett.

Ska testa med torrenten i stället.

posta Mar 25 2007, 07:15
Inlägg #22
menhallå

Forumräv

Gick med: 2005-08-10
 Har 51 bilder i Galleriet
 Har 1 annonser i Marknaden

Wow! Vill ha! Men noll koll på Linux. sad.gif
Jag håller tummarna för krille365. Om du får det att fungera så kan du väl göra en "LinuxMCE för dummies" ? smile.gif

posta Mar 25 2007, 08:20
Inlägg #23
krille356

Användare
**

Det fungerar biggrin.gif !!!!!

Ni som vill testa, använd torrenterna från mitt förra inlägg.

Det finns en quickstart guide på http://wiki.linuxmce.com/index.php/QuickStart_Guide

Anledningen att jag har haft en del strul med installationen är att den första .iso filen jag fick tag på var skadad. När jag sen fick tag i en korrekt version via torrent så fick jag problem med mitt nätverkskort under Ubuntu. LinuxMCE är beroende av att kunna ladda hem olika paket via webben under hela installationen.

Väll installerat så måste jag säga att det verkar vara ett otroligt kompetent och komplicerat system.

LinuxMCE kunde tex. spela de HD klipp jag hade liggandes på min HDD direkt efter installationen.

Den mesta konfigurationen görs via en vanlig webbläsare, konfigurationen är inte helt enkel att förstå sig på och kräver att man är beredd att lägga en del tid på att få allt att fungera.

Användargränssnittet inne i själva MCE är jäkligt fräckt och snabbt att navigera i, skiljer sig dock ganska mycket från ett "vanligt" media center.

Ett tips för er som vill testa är att först installera Ubuntu, sen göra all konfiguration för systemet så som olika drivrutiner mm. Efter att allt funkar som det ska inklusive nätverk dry.gif så installerar ni LinuxMCE som då kommer att hitta den mesta hårdvara som ni tänker använda.

posta Mar 25 2007, 11:10
Inlägg #24
Magnus Thome

Beroende

Fick också igång det (med tricket att lägga ison i /var/linuxmce under installation.

Men J****R vad mycket inställningar det är i linuxmce!!!! blink.gif blink.gif blink.gif

posta Mar 25 2007, 14:03
Inlägg #25
krille356

Användare
**

Citera(Magnus Thome @ Mar 25 2007, 11:10 )
Fick också igång det (med tricket att lägga ison i /var/linuxmce under installation.

Men J****R vad mycket inställningar det är i linuxmce!!!!  blink.gif  blink.gif  blink.gif
*

Håller med dig, det är så mycket inställningar så att man behöver en vecka på sig för att få koll på vad alla gör smile.gif

Personligen tycker jag att det känns som att tonvikten ligger mer på övervakning och husautomationsbiten än på mediecenter delen.

Gränssnittet tycker jag dock är bra och väldigt snabbt att navigera i, om man jämför mot många andra MCE program.

posta Mar 26 2007, 06:01
Inlägg #26
menhallå

Forumräv

Gick med: 2005-08-10
 Har 51 bilder i Galleriet
 Har 1 annonser i Marknaden

Några frågor:
1) Mycket inställningar innan man får igång MCE eller efter... Stor risk att jag tröttnar på vägen om jag inte får igång det (relativt) snabbt.
2) Vilken prestanda behövs det? Har en gammal IBM 400Mhz som står och samlar damm. 190 MB RAM och 10 GB HDD. Ja-ja, den är gammal. Skall användas för att spela upp inspelat material.
3) Kan man läsa NFTS-diskar via nätverk från Linux? Alla mina andra datorer har XP.
4) Är inte intresserad av home automation. Kan man inte välja bort dom paketen och endast köra media delen?

posta Mar 26 2007, 08:45
Inlägg #27
frollic

Guru
Gruppikon

Gick med: 2003-05-12

Citera(menhallå @ Mar 26 2007, 07:01 )
3) Kan man läsa NFTS-diskar via nätverk från Linux? Alla mina andra datorer har XP.

Ja.

posta Mar 26 2007, 12:55
Inlägg #28
raptorjr

Lärjunge

Gick med: 2004-04-18

Lite gnäll: Vad är syftet med att först behöva ta hem en ISO, och sedan ändå behöva ladda hem en installer som sätter igång istallationen? Svårt att lägga den på cd-skivan?
Och varför ens ha en cd-skiva om man ändå behöver nätuppkoppling.

Skulle vilja ha en skiva som har allt på sig så jag kan installera en standalone mediadator, utan att först behöva släpa den till ett nätverksuttag eller dra en massa sladd.

Kan även tillägga att jag ännu inte lyckats installera trots nätverksuppkoppling och en helt ren dator.

posta Mar 26 2007, 14:23
Inlägg #29
Magnus Thome

Beroende

Det jag tyckte var trist var att man måste köra linuxmce-burken som DHCP-server.... sad.gif Jag har redan DHCP uppsatt liksom. Varför inte valmöjlighet. Tydligen så använder de DHCP för att hålla koll på alla andra apparater i nätverket utifrån mediahanteringen osså, så huvud-linuxmce-burken måste köra det men... nääää blink.gif

posta Mar 26 2007, 15:09
Inlägg #30
krille356

Användare
**

När jag installerade LinuxMCE så fick jag välja om jag ville köra DHCP på datorn eller inte, i och med att jag redan har en DHCP server i mitt nätverk så valde jag att inte köra DHCP på LinuxMCE burken vilket funkade fint.

Tror att det är så att man måste ha en DHCP server i sitt nätverk men det måste inte vara din LinuxMCE dator smile.gif

2 Sidor V   1 2 >
Svara Starta ny tråd
1 användare läser den här tråden (1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare)
0 medlem(mar):

Lo-Fi-version Tid: 9th September 2010 - 08:28
Detta forum sponsras av
log
log
  hellbit
1 timme sedan
Fjärrarna
  DoktorA
10 timmar sedan
  Se_BBB_e
11 timmar sedan

Prisjakt © 2000 - 2009 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.