Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

H/K AVR-245 eller Marantz SR4001?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 March 2007 - 11:32

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0
Vilken hade ni valt av Harman Kardon AVR-245 och Marantz SR4001?

Idag har jag surroundhögtalare från audi-pro, men dessa ska senare bytas ut mot KEF KHT2005.2.
Skiljer ju ungefär ca 2000kr mellan dessa två modeller, så frågan är om man får vad man betalar för. Dvs man får mer från H/K än från Marantzen?

Jaja hur som helst, vilken hade ni valt och varför?

TACK!

Postad 25 March 2007 - 11:38

Schumann
  • Schumann
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag hade valt Onkyo TX-SR604! Stod själv i valet och kvalet mellan Marantzen och Onkyon... Bestämde mig för Onkyon för du får jävligt mycket för pengarna och beställ från tyskland så sparar du ännu mer. Beställde min för 3500 SEK ink frakt och allt! Leverans nästa vecka! Om inte tyskarna har lurat mig! :-)

/Schumann

Postad 25 March 2007 - 16:53

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0

Jag hade valt Onkyo TX-SR604!

<{POST_SNAPBACK}>

Ogiltigt val! :)

Postad 25 March 2007 - 21:17

quattromaniac
  • quattromaniac
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Jag har oxå sneglat på dessa 2 recivrar, H/K gick bort för att den inte använder ljud från HDMI å marantzen verkar vara för klen i basen för min smak..... Så just nu lutar det åt en onkyo TX-674E för min del.....

Postad 26 March 2007 - 16:17

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0
Vad för sorts ljudkaraktär är du ute efter?
Dessa två förstärkare skiljer sig ganska rejält från varandra, så det beror helt på vilket smak du har.

Personligen har jag ägt båda och jag valde H/K:n just för att den har mer tryck i de nedre regionerna än vad Marantzen har. Marantzen är lite mörkare i ljudkaraktären medans HK/:n är lite mer neutral men med lite mer tryck i basen, vilket jag uppskattar mycket.
Ljudet i Marantzen kan väl beskrivas som lite tillbakadragen, men ganska detaljerat och klart. Dock tycker jag den låter lite burkigt på högre volymer, samt att Marantzen saknas mycket i de nedre regionerna enligt mig. H/K:n är inte alls lika tillbakadragen utan fläskar på ganska ordentligt, men har fortfarande bra kontroll och spelar klart och fint även på högre volymer.

Jag betalade 1000:- mellan Marantzen och H/K:n (4995:- för Marantzen och 5995:- för H/K:n), så för mig blev valet enkelt. H/K:n tyckte jag gav mer för pengarna, men bra ljud för mig behöver inte vara bra ljud för dig, så det bästa är att du kilar ner på stan och lyssna på respektive för att bilda dig en egen uppfattning om ljudet.

Postad 26 March 2007 - 19:04

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0

Vad för sorts ljudkaraktär är du ute efter?

<{POST_SNAPBACK}>

Basen är viktig, men lika viktigt tycker jag att det är att man hör klart och tydligt ljudet från centern när det enbart är konversation i en film.
Stort plus om den även är bra på att spela 2-kanals ljud.
Kortfattat= Rent, klart och tydligt ljud med bra bas

Ska försöka ta mig till en butik och hoppas på att kunna jämföra dessa två då

Postad 27 March 2007 - 00:18

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0
Hej.
jag hade valt Marantzen ...det är en mycket mer kompetent reciver än H/K och har en betydligt bättre ljudbild dessutom ....än H/K så där finns det ett klart SVAR..

MARANTZ.

//Golfen

Postad 27 March 2007 - 07:46

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Jag lägger min röst på Marren alla dagar. Tidigare var jag ute efter det där extra trycket och trodde att H/K var det ända alternativ för mig. Men när jag provlyssnade på H/K tyckte och tycker fortfarande att de har en bumlig bas, grötigt mellanregister och dålig diskant. Generellt tycker jag att H/K är dyra med och tycker helt klart att Marantz ger mer för pengarna.

// Sat

Postad 27 March 2007 - 08:01

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0
Men trådskaparen vill ju ha lite mer bas, då är absolut H/K ett bra val.
Har ni som ratar H/K lyssnat på exemeplvis AVR-245?
Med tonkontrollerna på 0 eller om man kopplar bort tonkontrollern så är basen verkligen inte bumlig.
Inte för mig iallafall.
Marantzen har bra ljud, men tenderar att bli burkigt på lite högre volymer. Avsaknaden av bas fick iallafall mig att rynka på näsan. Det kändes som den klippte bort vissa frekvenser helt enkelt.
Men som sagt, försök lyssna på båda två. Skriv gärna dina egna intryck här sen:)

Postad 05 April 2007 - 18:49

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0
Blev tyvärr inget provlyssnade då det inte fanns möjlighet till det. Men de två personerna jag pratade med rekommenderade H/K framför Marantzen och de sa även att de skulle välja den istället för SR5001 som även är dyrare ...

Så nu är jag ägare till en H/K AVR-245. Super nöjd hittills, var ett mycket stort lyft från min gamla trötta sony stärkare. Bilder kommer snart i mitt galleri!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.