Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Grå duk eller vit för ganska ljus biomiljö?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 March 2007 - 15:51

INJAsam
  • INJAsam
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hej!

Funderar på en vilken duk man skall köpa nu när projektorn snart skall beställas. Jag har ej möjlighet att mörklägga helt utan kommer ha projektorn i vardagsrummet där det kan vara ganska ljust ibland. Duken ska bli 100tum+.

Optoma greyline duk eller någon vit? :)

/rookie

Postad 29 March 2007 - 13:20

Unregistered4caf00ca
  • Unregistered4caf00ca
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Går i samma funderingar mellan grå och vit duk.

Hur är det egentligen? Jag trodde att vit duk var bäst lämpad i optimalt ljuskontrollerade lokaler då man ej behöver "fuska till sig" extra kontrast, och att gråa dukar funkade bäst där man hade lite ströljus som annars förstör svärtan. Men på Elitescreens beskrivning av dukmaterial står det precis tvärtom. Vit duk för moderately light controled rooms, och grå duk för ambient light controlled rooms.

Jag kan få det totalt mörkt i mitt rum, däremot så har jag medelljusa väggar som reflekterar ljus ganska bra tillbaka på duken. Vad tror ni passar mig bäst?

/Förvirrad

Postad 29 March 2007 - 13:24

tazzi
  • tazzi
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
hehe ludvig har också läst det där på ett antal sidor där det står precis tvärt om. proffsen säger att grå duk förvränger färgerna osv. men vet inte hur mycket. jag köpte iaf en vit adeo plano duk som jag är nöjd med :rolleyes:

Postad 18 May 2007 - 10:05

Baltasar82
  • Baltasar82
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Tjena!

Har precis beställt Sanyo Z5 och Euroscreen Diplomat Greyline 16:9 104" är jäkligt sugen på resultatet, har aldrig haft proje förr. Vad har ni för proje o duk? Hur blev bilden?

Postad 18 May 2007 - 10:53

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
alltså det enda problemet med att se film i relativt ljusa rum är att svärtan i bilden blir lidande, i dom flesta fall spelar det ingen roll utan du kan se filmen helt utan problem, bara om det är en film med mycket mörka scener så kanske du har svårt att se vad som händer, men det är inte hellet säkert.

så köp du en vit duk den kommer vara bäst.

men är det just en bra svärta du vill ha så köp en optoma, men den för med sig andra problem som snäv vinkel att titta på, så en vanlig vit duk är nog bäst allround ändå. gäller bara att se till att den inte träffas av direkt ljus ifrån någon lampa eller sol så brukar det inte vara några problem att kolla film trots mycket ströljus.

Postad 20 May 2007 - 07:33

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Visst är det 'bara' svärtan som blir lidande, men blir den lidande tillräckligt mycket (d.v.s. mycket ljus i rummet) så blir bilden blek och 'urvattnad'.

Vit duk är heltklart att föredra så långt det går, men ibland blir man tvunger att använda grå duk för att inte bilden skall upplevas som urvattnad.

Postad 20 May 2007 - 08:16

Dman
  • Dman
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
Ett tips kan vara att köpa projen först och vänta med duken tills man provskjutit på tapeten, tupplur rullgardin eller vanligt papper.

På det sättet kan man bilda sig en egen uppfattnig om vilken duk som kan vara lämplig. Inte för att jag påstår att man får bra bild på dylika material, men det kan vara så att man får en liten aha-upplevelse ang. storlek och placering. Det är inte alltid bilden blir så bra i den storlek man tänkt sig, eller att projen går att placera där man planerat.

Själv märkte jag att det gick att skruva fram skaplig bild med en Z3:a tom. på en mörkblå tupplur, vilket gjorde att ångesten med att prova en grå duk försvann.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.