Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ytterligare ett projekt

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 April 2007 - 22:33

flickanOkråkan
  • flickanOkråkan
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej alla. Vilket underbart forum jag har hittat här !

Jag har som många andra här långt framskrida planer på att bygga mig ett litet biorum och mängder med funderingar har krupit fram.

Jag är oskuld på minhembio och vet inte vart jag ska lägga tråden då jag egentligen har såväl rena byggtekniska frågor (väggisolering, sandgolv, undertak etc) som frågor kring placeringar av utrustning mm.

Jag har ett par riktigt små rum Bifogad fil  hobbyrum_tidigare.gif   32.7K   56 Antal nerladdningar

som jag genom att redan i dagsläget tagit ned ett par väggar påbörjat förvandlingen till ett större rum.

ett första utkast till hur det eventuellt kommer se ut finns här Bifogad fil  hobbyrum_nu.gif   56.19K   55 Antal nerladdningar

Läget just nu är alltså ett stort (nåja) rum med uppbrutet golv och nedtagna mellanväggar. I bild två finns en ny mellanvägg inritad, det är där jag befinner mig i bygget just nu och funderar på exakt vart jag ska sätta den.

Rummet är som framgår av skissen 4610 * 3000 mm och skall genom en ny mellanvägg bli lite kortare för att göra plats för ett 'maskinrum' där man kommer åt baksidan på 19"-racken och även projektorn vid behov.

Hoppas ni orkar läsa och har fått en inblick i hur det ska bli. Mina frågor rakt upp och ned är;

1. Golvet är nu en obehandlad gjuten betongplatta i marknivå. Den var tidigare uppreglad, isolerad med sågspån och ett gammalt fint trägolv lagt. Det är nu i containern. Min tanke är att bygga ett nytt sandgolv för bästa akustik. Hur ska man göra det enligt konstens alla regler ? Jag har surfat runt mycket och sett olika förslag.

De flesta verkar vara överens om att plattan skall behandlas på något sätt och sedan direkt sand på det xx millimeter, sedan någon hård blå frigolit för värmeisolering och slutligen golvspån ovan. Förslag och synpunkter ?!

2. Den nya mellanväggen. GIPS - MINERALULL - GIPS ? Eller ? Vad klär man väggarna med sedan ? Jag har i en del studios sett en typ av mjuka skivor, nästan som sådana man har i ett undertak fast de verkar vara mycket tjockare. Vad är det här ? Det är alltså inte några små portabla ljudfällor utan hela väggarna är klädda med detta från golv till tak runt om.

3. Ska man verkligen totaldöda rummet ? En inspelningsstudio kanske är en sak, men här vill man ju ha en viss akustik så det inte är helt dött. Hmm. ?

Det får räcka så länge.. Hoppas någon vill svara på en del frågor.

Observera att skissen bara är ett förslag, jag vet inte alls exakt dukstorlek etc. Det är dessvärre ett ganska litet rum jag har fått över.

Bifogad fil(er)

Postad 20 April 2007 - 22:08

flickanOkråkan
  • flickanOkråkan
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
*bump*

Verkligen ingen som har något att säga ?

Postad 21 April 2007 - 02:08

Unregistered5e22afb9
  • Unregistered5e22afb9
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Ta det lugnt... det kommer antagligen bättre kommentarer vad det lider.

Man kan åtgärda själva rummet på två sätt:
A. Ett sätt är att man åtgärdar/dämpar själva rummet med diverse åtaganden. Den här åtgärden kräver en hel del egen kunskap, eller inhyrd sådan.
B. Trixa till det med hjälp av elektronik.
Det bästa är i mina ögon/öron en kombination av båda.

1. Du har till synes ett litet rum. Kan du inte fimpa bakväggen helt för att maximera storleken på rummet, och placera elektroniken fritt på något lämpligt ställe?
Sandgolv är något jag har missat, när det avser akustiken.

2. En del reglar upp allt och det är bra bara man har tänkt på avluftningen. I en källare kan det i många fall handla om en lagom medelväg. Ibland är det takhöjden som kan ställa till det, osv.
Allt handlar om en lagom kompromiss. Man kan tapetsera väggar och tak med "kontors" skivor, men man bör inse vad detta hjälper samt innebär.
I ett källarrum av ordinär storlek får man ibland hyfsat stora problem med vissa basresonanser (omkring 30Hz), och det går inte att trolla bort med isoleringsplattor, ett lager gipsskivor eller varför inte en god portion humor.

3. Vill man och kan dämpa hela rummet så blir det i slutändan ett "skumt" rum. Det är absolut inget rum som man spontant vill umgås i.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.