Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vi som har rörförstärkare

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 April 2007 - 23:31

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Ja, kan vara kul med en tråd och se vilka som använder sig av rörförstärkare. Själv så hörde jag min första riktiga rörförstärkare för ca 12-13 år sedan. Hade själv en tung Onkyo för- och slutsteg, men när jag fick lyssna på en snubbes rör mono steg och försteg, så tänkte jag direkt efteråt, detta vill jag ha. Det han hade var Genesis monoblock och Seer försteg. Namnet på märket var Tube Technology.

Jag köpte deras "värsta" försteg, Prophet, och hade börjat sparat ihop för Genesis blocken när jag råka vara i Göteborg på Hifi stället (bra butik) för lyssna på lite tyngre hifi så såg jag att han hade Tube Technology's massiva integrerade förstärkare, Synergy. Lyssna på den med en Luxman CD och Von Schweikert VR-8 och det var en ren njutning. Fick en rätt bra deal på demo exet men var inte säker om jag skulle ha integerade förstärkare, för man missar ju chansen att byta slutsteg mm. Efter en vecka tänkande så ringde jag för fråga lite mer och fick då ännu bättre deal så jag kunde inte säga nej. Så jag köpte den 1999 och sålde mitt försteg. Och är mycket nöjd med mitt val än idag, även om det kliar i fingrarna att ha en till hifi uppsättning :(

Några bilder på den, gamla som nya (inte vidare bilder, dåligt ljus i rummet):

Postad bild

Ja, kanske skulle damma av innan kortet :huh:
Postad bild

Under luckan i mitten så kan man ställa varje rör enskilt under drift (den är i mute läge då)
Postad bild

Postad bild

Så vilka mer har rörförstärkare och vad använder ni? :D

Redigerat av nin, 11 April 2007 - 23:32.

Postad 12 April 2007 - 12:11

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Finns det verkligen ingen mer som har rörförstärkare här? :D

Postad 23 May 2007 - 22:06

Unregistered1e2ba420
  • Unregistered1e2ba420
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Kul tråd!

Pushar själv för rörförstärkare om än i en något humanare prisklass. Ska om allt går som tänkt dra iväg till reference audio på fredag och köpa en yarland fv34c-III för den rimliga summan 3990:-.

Provlyssnade den förra veckan och tyckte den lät väldigt behaglig främst när den matades med bob dylan och nick drake.

När jag däremot skulle lyssna på stadium arcadium drog demokillen på så mycket att mina öron nästan pajjade! Men men... Ser fram emot privilegiet att testa den i hemmiljö! Och med vinyler...

Postad 23 May 2007 - 22:47

Unregistereda8f82565
  • Unregistereda8f82565
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0
Jag har modifierade Dynaco MKIII:or - låter fantastiskt fint men den ena har fått nå't slags nätbrum och jag vet inte hur jag ska avhjälpa felet. Jag vet ingen som reparerar rörprylar.

...så nu kör jag med S.A.T Amplifix som också låter fint tillsammans med Squeezebox och Dynaudio Contour 1.3

Skulle gärna vilja få mina monoblock genomgångna om jag bara visste hur det skulle gå till.

Som försteg använde jag förresten ett Radford rörförsteg.

Jag har också haft en liten integrerad Audion rörstärkare hemma som nog inte gav mer än nå'ra watt men den var väldigt välljudande.

HS

Postad 24 May 2007 - 08:59

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Har inte rör, men är mkt nyfiken. Får den lokale handlaren in något,
så ska jag definitivt ta hem och testa.

Kanske ett försteg i rimlig prisklass kan vara nåt att börja med.

Postad 24 May 2007 - 09:23

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Det verkar inte som så många har upptäckt dem även om många hört talas om dem. Jag är en av dem som hört de i ord men inte i verkligheten.

Är själv väldigt nyfiken på rörstegen. Får se vad det blir i framtiden hört att Vincent ska ha något hybrid som verkar intressant.

// Sat

Postad 24 May 2007 - 10:56

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

När jag däremot skulle lyssna på stadium arcadium drog demokillen på så mycket att mina öron nästan pajjade! Men men... Ser fram emot privilegiet att testa den i hemmiljö! Och med vinyler...

<{POST_SNAPBACK}>

Antar det var CD versionen och den är ju helt värdelöst ljud på. Inte undra på det låt illa när ni spelade högt.

Postad 24 May 2007 - 20:35

Unregistered1e2ba420
  • Unregistered1e2ba420
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Antar det var CD versionen och den är ju helt värdelöst ljud på. Inte undra på det låt illa när ni spelade högt.

<{POST_SNAPBACK}>

Precis! och han envisades med att dra upp volymen på just den ;) Brukar spela den på ytterst måttlig volym hemma. Allt för taskig mastering... Blood sugar sex magik har däremot en mix/master som inte går av för hackor!

För att återknyta till ämnet ska jag så fort jag slutar imorrn ner på söder och styra upp min allra första rörförstärkare!

Leve livet!

Postad 26 May 2007 - 09:17

Unregistered1e2ba420
  • Unregistered1e2ba420
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Så kan jag då tillslut infinna mig i denna skara! Har kopplat in och lyssnat ganska konstant sen jag köpte den, och det första som slog mig var hur följsamt diskanten avbildas.

Mina celestion f28 spelar med en ganska välexponerad diskant, så jag har tidigare (läs med transistor) haft problem med vass och skärande diskant. Det problemet verkar nu helt bortblåst, och även på höga volymer kan jag nu återigen njuta av musik!

Testade och spela stadium arcadium, och visst, diskanten känns inte lika påträngande som tidigare, men det låter fortfarande väldigt hårt och stelt. Dock finns även här en klar förbättring mot tidigare!

Det ultimata testet blev dock att riva av ett par hårda låtar med led zeppelin och danzig (som jag tidigare haft mycket svårt att lyssna på pga för hård diskant). Till min glädje och stora förvåning var dessa två fenomenala band nu återigen fullt njutbara även med volympottan högt vriden!

God bless me valves!

Over n' out!

Postad 26 May 2007 - 11:45

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Testade och spela stadium arcadium, och visst, diskanten känns inte lika påträngande som tidigare, men det låter fortfarande väldigt hårt och stelt. Dock finns även här en klar förbättring mot tidigare!

<{POST_SNAPBACK}>

Ska du lyssna på den skivan så är det vinylen som gäller.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.