Mycket gips...
Efter att ha fått lite insyn i hur bygget av några lägenheter av det lyxigare slaget i HBG, så har jag förstått att om man vill ha ett rejält ljud-isolerat rum så krävs det "tunga" väggar som inte gärna vibrerar. Tänk högtalar-låda...
Dessa lägenheter garanterar byggherren så pass bra ljudisolering så att ljudet från förbipasserande brandbilar knappt kommer att höras alls genom fönster och den vägg som är ut mot gatan (en trottoar ifrån gatan)...
Deras knep med fönsterna känner jag inte till, men väggarna är bl.a. klädda med 3 lager gips!
Förutom den sedvanliga isoleringen.
Eftersom ett dedikerat ljudrum inte alltid presterar så bra ljudmässigt resultat om väggarna är väldigt massiva (som t.ex.) betong, men ljudisolering kräver väldigt massiva väggar samtidigt, så är mitt tips att "klä" ljudrummets väggar med mycket gips, på väggarnas "utsida" sett ifrån rummet. På insidan skulle du helst inte använda något gips alls, för att få fin dämpning, men det kanske inte är så praktiskt. Om möjligt så kanske du kan låta någon kortvägg vara fri från gips-skivor och istället klä den väggen med någon form av textil. Detta koncept har jag stött på flera gånger redan här på forumet och ägarna till dessa rum har inte behövt anstränga sej mycket för att övertyga mej om konstruktionens förträfflighet...
Självfallet så ska du försöka trycka in isolering i väggarnas alla hålrum. Oavsett hur du bygger dina väggar. Isoleringen bidrar ju också lite till ljudisoleringen och lämnar du en vägg i ljudrummet gipsfri så behövs isoleringen för att rummets ljuddämpning ska bli effektiv...
Ett annat tips som kan förbättra ljudåtergivningen lite högre upp i frekvens, kan vara att låta några väggar stå lite "assymetriskt". Snedställda helt enkelt.
-Inte snyggt, är nog den första tanken många får, men grejen är den att om man bara snedställer en vägg med några centimeter så kan det göra en hel del för hur ljud i det övre frekvensomfånget uppfattas. Detta för att snedställda väggar inte lika lätt genererar stående vågor och andra resonans-fenomen. Långt ner i frekvens så spelar några centimeters förskjutning ingen större roll eftersom våglängden är så stor, men redan uppe vid någon kiloHertz så kan en snedställning ha en stor betydelse...
Hur man sen löser det praktiskt är kanske en annan femma, men det viktiga är att försöka undvika helt parallella väggar. Tänk biolokal eller teater. Dessa rum är väldigt ofta koniskt utformade. Antingen så är rummen bredast vid scenen och smalare i den andra änden eller tvärtom. Det är inte bara för att få plats med mycket folk (antingen i publiken eller på scenen) utan ger också ljudmässiga fördelar. Det är ju trots storleken ganska sällsynt med en akustik inne i en biolokal i stil med akustiken inne i en stor medeltida kyrka!
Nåja...
Lycka till med ditt livs projekt. Jag är mitt uppe i mitt och avundas dej lite på samma gång som jag faktiskt inte alls är avundsjuk

, med tanke på hur mycket jobb du har framför dej....