Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Proson Conquest 8255 mk2 sprakar, sprängd?

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 April 2007 - 19:04

Keepan
  • Keepan
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0

Tjenare, köpte mitt hemmabio paket för dryga 2 månader. Paketet var ett 5.0 paket från Dynavoice som ursprungligen skulle innehålla M-65:orna, detta köptes av fynda.se. Pga. att M-65orna va slut och dem hade proson inne istället lyckades jag få dem istället. Är grymt nöjd med hela anläggningen ända tills jag har börjat märka att högra högtalaren har börjat ge av ett konstigt sprakande vid "party-volymer" dvs. drygt -15 db på min yamaha förstärkare. Det är inte konstant utan sprakar till några gånger under en låt..

Det är bara den ena högtalaren som beter sig på detta vis och källan spelar ingen roll, händer samma sak vid dem volymerna både från radio:n och datorn. Är det diskanten som börjat gå sönder (då jag inte kan se några andra skador på dem andra elementen) eller kan det kanske rent av vara så att den får för lite kontakt med sladden?

För övrigt Supra Classic 4.0 och biltemas banankontakter som sitter mellan högtalaren och förstärkaren.

Skulle man kunna skrova loss diskanten och ta sig en titt på den utan att sabba någon garanti? För visst har väl fynda.se nå visst antal år garanti på sina högtalare?

MVH Keepan

Postad 12 April 2007 - 19:11

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Det bästa skulle ju vara att kontakta fynda gällande problemet eller hur :) :)

Ta och slå dem in pling imorgon så ska du se att det löser sig.

Det du kan göra nu är att försöka lokalisera problemet så gott det går så att de på fynda kan hjälpa dig lättare.

/Martin

Postad 12 April 2007 - 20:09

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Innan du gör några kirurgiska ingrepp så kolla om det verkligen beror på högtalaren. Koppla med samma kabel till den andra och gör samma sak där. Skulle det börja spraka vid högre volymer i den andra högtalaren då så är det förmodligen ena kanalen i receivern som spökar lite.

Postad 12 April 2007 - 22:15

Keepan
  • Keepan
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0

Innan du gör några kirurgiska ingrepp så kolla om det verkligen beror på högtalaren. Koppla med samma kabel till den andra och gör samma sak där. Skulle det börja spraka vid högre volymer i den andra högtalaren då så är det förmodligen ena kanalen i receivern som spökar lite.

<{POST_SNAPBACK}>

Joo, det vore kanske en god ideé... Synd bara att man dragit kablarna så bra, kommer säkert ta mig en timme att lyckas med det :)
En fråga bara, måste det sitta en högtalare i både kanalerna? Tänkte om jag nu sätter in högra kabeln till vänstra högtalaren och låter sedan den ordinarie kabeln ligga och samla dam på marken (+ och - ska ju inte ligga emot varann vad jag förstått) men kan det bli något annat jux i recivern i sådannafall?

Är lite för lat för att orka dra en annan sladd till den missljudande högtalaren då dem ligger lite illa till.. :)

Ska iallafall göra detta och sedan höra av mig till fynda.
För visst ska det väll inte vara så? Min förra stereo som iofs var 20 år gammal hade också missljud och sprakade till vid djup bas och sådant men på nyare anläggningar så ska inte dem problemen finnas?

Postad 12 April 2007 - 22:42

Nune
  • Nune
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Bytt sladdarna bak på recivern istället så slipper du en massa jobb med sladdarna.

Postad 12 April 2007 - 22:53

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0

Bytt sladdarna bak på recivern istället så slipper du en massa jobb med sladdarna.

Lite enklare, jaa :)

Postad 13 April 2007 - 10:50

Keepan
  • Keepan
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Aaa.. det är smart :)

Postad 13 April 2007 - 14:31

Keepan
  • Keepan
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Okej, nu har jag testat byta sladdar med dystert resultat.. Samma högtalare som fortfarande bråkar.

Funtar på att kontakta fynda nu men vet inte riktigt vad jag ska säga till dem. Ersätter dem högtalare som man själv (kanske) orsakat skada på? Om jag spränger en högtalare vilket det nu verkar som hänt så är det väll mitt eget fel? Någon som änns vet om dem har några garantier?

Har inga exakta datum när jag fick dem framför mig men jag skulle tippa på att det är lite mindre än 2 månader som stått hos mig.

Postad 13 April 2007 - 15:11

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Kan du lokalisera vad ifrån sprakandet kommer? Vilket av elementen är det som låter basen, mellanregister, diskanten?

Hör med fynda så hjälper dom dig med all säkerhet och om dom kommer fram till att du spelat sönder ett element så kostar dessa max upp till 400st.

/Martin

Postad 13 April 2007 - 17:05

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0
Värt att notera är att Dynovice / Proson / Genexxa / JWS whatever ofta är MYCKET effekttåliga, så man spelar inte direkt sönder dom i första taget. En dålig förstärkare kan dock släcka högtalare ganska enkelt ifall man krämar för mycket, då förstärkaren kan klippa och vad jag minns, skickar ut likström till högtalaren = inte bra.

Redigerat av widde, 13 April 2007 - 17:06.

Postad 14 April 2007 - 14:35

Keepan
  • Keepan
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Joo jag tycker det verkar lite skumt att jag lyckas spela sönder högtalaren med så klen reciver som RX-V459an är men det verkar inte bättre.

Jag är inte 100% säker men det låter som det är diskanten som sprakar till, skulle även kunna vara mellan registret men utifrån så ser det iallafall helt ut.

Ska väll kontakta fynda då när orken kommer, är trots allt inget jätteproblem då jag endast kan spela några timmar på dem volymerna medans päronen inte är hemma och vid lägre volymer så spelar den fortfarande rent...

Postad 14 April 2007 - 15:23

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Det kan vara något som sitter löst. Jag har haft ett liknande problem med mina Jamo D590. I vissa låtar på vissa toner så kom det ett rasslande ljud från ena högtalaren. Först tyckte jag att det kom från diskanten när jag satt och lyssnade men när jag gick närmare högtalaren så upptäckte jag att det var från basen. Vid en närmare obduktion av högtalaren så upptäckte jag att baselementet inte satt fast ordentligt i lådan och det som orsakade oljudet var att elementet vibrerade mot lådan på vissa frekvenser. Efter en fastdragning av skruvarna så löste sig problemet.
Det kan även vara något i högtalaren som ligger mot något annat och som vibrerar vid vissa toner och skapar oljud.

//Håkan

Postad 14 April 2007 - 15:38

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0
Jag hade samma problem med ett par C88`or för ett tag sedan..

Det var ena ledaren som går från anslutningsplinten på en bas som nästan helt "juckat" av.. Lödde på en lite längre tråd så att konrörelsen fördelades ut över längre tråd.

Funkar fortfarande kanon!
Tyvärr blåste jag basarna i den andra högtalaren senare men det var med alldeles för mycket effekt så det kan jag inte skylla på proson..

Postad 14 April 2007 - 15:59

Keepan
  • Keepan
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Jag ska ta fram en skruvmejsel och känna lite på skruvarna då. Går det att skruva loss elementen för att kolla att allt ser bra ut inuti också eller är det något som endast borde göras av lite erferna personer?

Postad 14 April 2007 - 16:23

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0
Det är inga problem att lossa elementen om du inte har tummen mitt i handen :blink:
Set ut att vara 4mm insex. när du lossat skruvarna så får du lirka ut dom, kanske använda en tunn kniv el likn. eftersom elementen är försänkta.. var försiktig bara så du inte skadar faneren! tar du det bara lugnt så är det inga problem! var försiktig när du drar fast skruvarna igen, använder du en "L" insex nyckel så kan du dra med mycket moment utan att men tar i och sruvarna är ju dragna i MDF så det är lätt att dra isönder gängorna..

Postad 14 April 2007 - 17:20

Unregistered1129
  • Unregistered1129
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Joo jag tycker det verkar lite skumt att jag lyckas spela sönder högtalaren med så klen reciver som RX-V459an är men det verkar inte bättre.

<{POST_SNAPBACK}>

Problemet med att spela sönder högtalare är faktisk att man har en för liten förstärkare som inte klarar att leverera "ström" så det räcker och börjar att förvränga. Det har kostat mig diskanter för i tiden. Det är årsaken till att så många tycker om NAD och Harman Kardon (och andra) som kan leverera stöm i spetsbelastningar. RX-V459'an är inte känt för att vara mycket strömstärk. (Fast den har bra klangbild).

Lycka til med att lösa problemet.

Postad 14 April 2007 - 18:02

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Problemet med att spela sönder högtalare är faktisk att man har en för liten förstärkare som inte klarar att leverera "ström" så det räcker och börjar att förvränga. Det har kostat mig diskanter för i tiden.

Råkade ut för samma sak för ett tag sen med mina gamla högtalare, upptäckte det när jag var hemma hos föräldrarna där den uppsättningen nu står. Ena diskanten är helt död. För mycket rock n' roll på hög volym kanske :blink:

Har en liten fråga: i mindre kassa "plast-stereo/ anläggningar så låter det oftast otroligt illa och förvrängt när man spelar högt, varför pajjar aldrig de diskanterna? är det för att det allt som oftast är en simpel kon-diskant?

Postad 17 April 2007 - 12:30

Keepan
  • Keepan
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Jag testade skruva lite på skruvarna idag och det var troligtvis där problemet låg. På högtalaren som krånglade satt nästan alla skruvar lite halv löst och jag kunde säkert skruva in hela elementen 1-2 mm längre in medans den andra högtalaren var ganska hårt spända, någon enstaka bara som behövde en omgång. Lyckades spela upp till -10 db med radion som källa utan att höra några missljud, högre kändes det inte som mina öron klarade :)

Tackar för tipsen pojkar.

Postad 17 April 2007 - 13:07

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Alltid roligt med uppföljningar där det sluta bra.

Ta det som vana att vid nya högtalare kollar man alltid skruvarna till elementen. Skruva inte för hårt bara för om de är gängade i MDF så börjare de snurra ganska lätt.
Jag kör ett litet tips från farsan min då jag själv har som vana att dra gängor. Hålla verktyget mellan tummen och pekfingret för då ge greppet med sig innan gängorna. detta funkar nästan alltid.

Men lyssna kritiskt när du dra på så de inte distar (lättare med klen förstärkare) för då blir de som sagt innan likström till högtalarna = Poff.

Spela på / Martin

Redigerat av MGW, 17 April 2007 - 13:13.

Postad 28 April 2007 - 15:44

Keepan
  • Keepan
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Nää nu har jag hittat samma sprakande igen, trodde det gått över men tyvärr byte jag ljudprogram samtidigt så problemet kvarstår, dock vid högre volymer.

Jag hade iallafall tänkt skruva ut elementet nu, har börjat tro att det är mellan registret som bråkar. Skulle vilja ha lite bra tips om hur man får ut det då jag skruvat loss alla skruvar man det sitter fortfarande kvar...

Postad 28 April 2007 - 16:54

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0
Kom sprakandet tillbaks när du bytte ljudprogram?? Isaådanafall så borde problemet ligga där och inte i högtalaren.

Spela högt och lyssna nära högtalaren så hör du vart sprakandet kommer ifrån. Låter det illa i alla element så kan det vara signalen som det är fel på.

För att lossa elementet kan du ta en kniv med smalt blad eller liknande och försiktigt bända ut elementet.

Postad 28 April 2007 - 19:04

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
han testade ju att skifta kablarna och det va fortfarande samma som spökade så det är högtalaren.

Vet inte hur portarna sitter på den men man kan i vissa fall trycka ut elemntet bakfrån genom porten.

Postad 29 April 2007 - 09:11

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0
Portarna sitter tyvärr långtifrån.
Det kan änen vara anslutningarna på baksidan som låter. Jag har 6mm2 kabel till mina och då blir det inte något tryck på den inre brickorna som då börjar rassla, främst vid högre frekvenser typ akustisk musik eller sång.. Knappt hörbart men otroligt irriterande! trodde att talspolen på mellanregistret var bränd men när jag testade att spela högt och lyssnade nära högtalaren så hörde jag tillslut att det kom bakifrån..
Lite tejp som fixerade brickorna så var det löst..

Postad 29 April 2007 - 22:27

Keepan
  • Keepan
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Fast detta låter bra mycket högre än så några mindre vibrationer... Hade några polare över här en kväll och bad dem sätta sig till rätta och digga lite musik. Efter drygt 1 minuts spelande så fråga dem om högtalaren verkligen ska rassla så där jäkligt. Som vanligt vid högre volymer... Ingen av dem är några speciella finsmakare när de gäller ljud system utan vanliga 16-åringar som vill gifta sig med mina högtalare typ. Så tydligt är iallafall ljudet.

Man skulle kunna säga att det påminner om att släpa ett 5 kilos tungt järnrör på asfalt..

Men som sagt, skulle va kul att kunna ta loss elementen så man får ta sig en titt på dem. Dem är ju liksom ner valsade så man kommer ju inte under dem med en kniv.. Ska ta och ringa fynda det första jag gör på Onsdag oavsett om jag fått loss elementen eller inte.

Postad 29 April 2007 - 22:56

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Dom kan vara knepiga att få bort så om du är osäker så låt fynda kolla på den istället.

Hoppas att det löser sig / Martin

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.