Jag sitter och väntar på mitt Vista nu och blev lite nyfiken.
Postad 19 April 2007 - 19:19
Jag sitter och väntar på mitt Vista nu och blev lite nyfiken.
Postad 19 April 2007 - 20:19
Vista blog
Vet dock inte om jag kan kalla det rumskalibrering utan mer auto inställning av dB & Delay, detta dock med enkel mick som dom skriver, med mer "avancerad" mic så ska man tydligen kunna jämna ut frekvenskuvan för varje individuell högtalare också så då är det tal om rumskorr iaf...
Dock kräver detta ett ljudkort med hårdvaru & drivrutins stöd för dessa "audio enhancments", fåla hoppas att creative kan implementera de i kommande drivare för iaf X-Fi serien
Redigerat av Tellus82, 19 April 2007 - 20:26.
Postad 19 April 2007 - 20:42
Verkar som att hårdvaru kraven inte är allt för höga då detta tydligen ska stödjas av alla intel chip sedan två år tillbaks, dock krävs fortfarande drivrutinsstöd för det. Sen så är väl det intressanta hur väl det fungerar i praktiken. Att det justerar frekvens behöver inte betyda att det gör det bra & att det inte skitar ner ljudet
Hur som, jäkligt spännande att följa denna utveckling, hade faktiskt inte hört nåt om detta förräns du tog upp det här
Postad 19 April 2007 - 20:51
AVS Forum (inte den minsta tråden...)
Edit:
Saxat från AVS Forum
If anyone has the Enhancements tab missing for their sound card, I wrote a tutorial on how to tweak the Windows registry to add it. I was written for the X-Meridian sound card but the exact same procedure can be done for any other audio device who is missing the tab. Simply replace the terms 'X-Meridian' in the procedure with the name of your audio device.
Here is the link:
Vista audio enhancement enableling guide
Redigerat av Tellus82, 19 April 2007 - 20:58.
Postad 20 April 2007 - 09:01
Jag räknar kallt med att det funkar lika bra som Meridian's version
Vavava?? Vad har jag nu missat?! Hur gör man detta med X-Meridian? Hade jag ingen aning om, jag köpte det bara för ljudkvalitet! Tips på länk med guide/mer info?
Edit: *Doh* Ser att den länkade guiden är för bl.a. X-mer. Missförstod dig att det var något inbyggt i Meridian, inte att den kunde använda Vistas.
/Victor
Redigerat av SweVictor, 20 April 2007 - 09:06.
Postad 20 April 2007 - 15:07
Postad 20 April 2007 - 15:22
Postad 20 April 2007 - 15:37
Guide
För att få hem filen måste man vara reggad på AVS Forum, byt sedan ut X-Meridian till de ljudkortsnamn du behagar/har...
Edit:
Har nu provat med lite micar men tyvärr så kan man nog klassa de ja har för ren skit "tillverkat före finska vinterkriget" så resultaten är väl en "smula" dåliga... Någon som har något förslag på en inte allt för jäkla dyr omnidirektionell mic med så rak frekvensgång som möjligt?
Redigerat av Tellus82, 20 April 2007 - 15:39.
Postad 20 April 2007 - 16:17
Kul att du är igång!!! Jag väntar med spänning på dina resultat. Jag har en Behringer ECM8000Det är inget du laddar ner utan det finns direkt i Vista... Om du kikar i denna länk så hittar du en guide för hur du ska göra för att aktivera det fliken under ljudegenskaper i kontrollpanelen. Detta bör man inte göra utan några förkunskaper om registereditorn...
Guide
För att få hem filen måste man vara reggad på AVS Forum, byt sedan ut X-Meridian till de ljudkortsnamn du behagar/har...
Edit:
Har nu provat med lite micar men tyvärr så kan man nog klassa de ja har för ren skit "tillverkat före finska vinterkriget" så resultaten är väl en "smula" dåliga... Någon som har något förslag på en inte allt för jäkla dyr omnidirektionell mic med så rak frekvensgång som möjligt?
hemma men har dessvärre inget Vista än
Skulle va kul om du kunde lägga upp lite före och efter screens på kalibreringen
Postad 20 April 2007 - 16:21
Jag menade HighEnd tillverkaren av ljud och bild Meridian , inte ljudkort's tillverkarenJag räknar kallt med att det funkar lika bra som Meridian's version
Vavava?? Vad har jag nu missat?! Hur gör man detta med X-Meridian? Hade jag ingen aning om, jag köpte det bara för ljudkvalitet! Tips på länk med guide/mer info?
Edit: *Doh* Ser att den länkade guiden är för bl.a. X-mer. Missförstod dig att det var något inbyggt i Meridian, inte att den kunde använda Vistas.
/Victor
Postad 20 April 2007 - 16:24
Kul att du är igång!!! Jag väntar med spänning på dina resultat. Jag har en Behringer ECM8000
hemma men har dessvärre inget Vista änVad tror du om Behringer micen?
Skulle va kul om du kunde lägga upp lite före och efter screens på kalibreringen
Satt precis & kika på den micken, nära en beställning men ja är inte god att hitta en mikförstärkare med phantom matning, vad kör du till det? & vart köpte du din mik?
Postad 20 April 2007 - 16:28
Den är en kompis som jag har lånat, men den är köpt på Musikbörsen i Gävle.Kul att du är igång!!! Jag väntar med spänning på dina resultat. Jag har en Behringer ECM8000
hemma men har dessvärre inget Vista änVad tror du om Behringer micen?
Satt precis & kika på den micken, nära en beställning men ja är inte god att hitta en mikförstärkare med phantom matning, vad kör du till det? & vart köpte du din mik?
Micförstärkare till är en Behringer Ultragain Pro Model Mic2200.
Postad 20 April 2007 - 16:41
Här har ni en liten bild på mätresultat med en riktigt skitmick, delay resultaten stämmer mkt bra med högtalarplaceringen, frekvens & dB däremot verkar en "smula" off... EDIT: ja, nu ska man ju vara ärlig & säga att jag inte räknade på delaytiderna men efter en snabb kalkyl så verkar väl tiderna va off dom med så till vida att storleksordningen felar, själva skillnaden mellan högtalarna är nog inte så fel & enda skumma resultatet är väl subben men de kan ju va ett fasfel nånstans... (micken?) & då korigerar nog vista resultaten genom att förskjuta resten av högtalarna mot subben...

& efter mätningen så ser man att rumskorrigeringen är "enabled"
Redigerat av Tellus82, 20 April 2007 - 16:47.
Postad 23 April 2007 - 20:16
Postad 08 May 2007 - 22:34
Hmm.. Jag har inte fliken (Enhancements)??? Vad kan jag ha missat?rackarns att de ska va ca 30 mil till närmaste MusikBörs....
Tack för tipset iaf
Här har ni en liten bild på mätresultat med en riktigt skitmick, delay resultaten stämmer mkt bra med högtalarplaceringen, frekvens & dB däremot verkar en "smula" off... EDIT: ja, nu ska man ju vara ärlig & säga att jag inte räknade på delaytiderna men efter en snabb kalkyl så verkar väl tiderna va off dom med så till vida att storleksordningen felar, själva skillnaden mellan högtalarna är nog inte så fel & enda skumma resultatet är väl subben men de kan ju va ett fasfel nånstans... (micken?) & då korigerar nog vista resultaten genom att förskjuta resten av högtalarna mot subben...
& efter mätningen så ser man att rumskorrigeringen är "enabled"
Postad 09 May 2007 - 14:15
Det är inget du laddar ner utan det finns direkt i Vista... Om du kikar i denna länk så hittar du en guide för hur du ska göra för att aktivera det fliken under ljudegenskaper i kontrollpanelen. Detta bör man inte göra utan några förkunskaper om registereditorn...
Kan du köra en teleguidning med mig då jag har absolut NOLL förkunskaper om registereditorn...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
114 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?