Om bara håller sig till rätt innervolym så kan du i stort sett formge den hur du vill. Jag har bland annat gjort subbar av papprör m.m. Det som är vikigt är att stadga den så mycket som möjligt. Lådan skall vara stum för bästa resultat. Ett enkelt sätt är att köpa papprör. Det finns varianter som har rätt tjock godstjocklek(typ 1cm). De är inte helt lätta att få tag på. De flesta som säljs är den tunna varianten. Men tack vare den runda formen så blir även de klart stabilare än om man hade samma godstjocklek med en "fyrkantig" låda.
När jag säger portad så menar jag basreflex. Det finns olika varianter av lådtyper. De som är vanligast och enklast är basreflex och sluten.
När man väljer lådtyp så är det parametrarna på elementet som avgör vilken typ som passar bäst.
Basreflex: Ventilerad låda med en port(rör) som lite förenklat spelar djupare ju längre rör.
+Lättdrivet(krävs inte så mycket effekt)
+Spelar oftast djupare
+Spelar oftast högre
+Lätt att justera portens längd för att prova olika avstämningar
-Känslig för "fel". Dvs volym på lådan och framför allt portens längd
-Kan upplevas "bumlig"(men rätt konstruerad så låter det oftas fint)
-Tål inte mycket effekt vid väldigt låga frekvenser(under avstämingen). Vilket kan ge okontrollerat fladdrande.
-Blåsljud kan uppstå i porten om den ej är tillräckligt stor
-"Rullar" av snabbt under avstämingen. Dvs spelar med god kraft till en visst Hz sen tappar den snabbt.
Sluten: Som det låter:)
+Effekttålig(dämpar membranets rörelse)
+Okänslig för variationer på volymen(inom rimliga gränser)
+Spelar ofta tight och "musikaliskt".
+Rullar av långsamt. Vilket gör att den ofta spelar djupare än vad det ser ut på "pappret" tack vare rumstödet.
+Enklare att EQ:a för att nå djupare utan att riskera att elementet bottnar
-Tungdriven
-Spelar inte lika starkt
-Spelar inte lika djupt
-Kan även den bli bumlig om man tvingar ner volymen allt för mycket.
Det du behöver för att bygga är:
1. Sticksåg(såga ut hål för element, eventuell port och för förstärkaren)
2. Skruvdragare/borrmaskin(skruva ihop lådan, element, för borra osv.)
3. Cirkelsåg eller liknande(såga ut bitar till lådan). Går ju även att få den utsågade hos lokal snickare/trävaruaffär för en billig penning. Jag brukar låna den gratis när jag köper och såga själv, men det lär ju inte alla gå med på

3. Lådkolv. Löda fast sladdar på högtalaren.
Detta är det som är viktigast att ha. Sen så kan man komplementera med handöverfräs för att fixa snyggare finish med rundade hörn, försänkta element m.m.
När det gäller element så finns det hur mycket som helst. Ett element som verkar prisvärt(speciellt på utförsäljningen) som egentligen är till för bilbruk(nu kommer säkert folk att spy galla över mig:) är detta
http://www.nardik.se.../bas/gt410.html.
Den i kombination med t.ex.
http://www.hifikit.s...prod.asp?id=931 . Så har du en sub som borde hamna runt 3000:- med allt material. Ett lådförslag som verkar trevligt är runt 40 liter vilket får anses vara rätt litet. 12" i samma serie verkar också rätt trevlig i en 50-60liters sluten låda.
Bara att köpa, bygga en testlåda i billig spånskiva och lyssna:)
När det gäller tätning så räcker det fint med trälim vid montering av bitarna.