Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Basbygge i sommar!

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 April 2007 - 09:53

Salomonsson
  • Salomonsson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej, är ny på forumet :)

Har länge tänkt att det skulle vara skoj att bygga en bas till hemmabiot nu när jag blivit av med min Jamo E8.

Har byggt en del grejer i mitt liv men inget då högtalarelement eller annat
tekniskt ingår. Tänkte att det vore en rolig utmaning då sommarlovet börjar och man kan hålla på med det ett tag.

Problemet är att jag inte alls vet mycket som subb-bygge. Har försökt läsa lite här på forumet men det är svårsmält.

Var ska jag börja?

Jag är inte ute efter en tung bas som dånar i hela lägenheten utan kanske en 8" som är lätt att driva med min Jamo AVR-693 och som kan användas bra till både musik och film.

Så vitt jag vet finns det två alternativ. Antingen köper jag del för del och gör allt själv eller så köper man en färdig sats med alla komponenter. Det sistnämda kanske är lättare men då kanske en del av spänningen försvinner?

Har någon tipps om någonstans på nätet där man kan läsa mer om basbygge?
Alla tipps och tankar tas tacksamt emot :(

Postad 21 April 2007 - 12:34

hammond
  • hammond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Som alltid finns det ju att par frågor som kräver svar.

1. Pris?

2. Hur stor får den vara?

3. Hur djupt ska den spela?

4. Hur högt?

5. Ska den vara passiv(eftersom du vill driva den med din Jamo AVR-693)?

Redigerat av hammond, 21 April 2007 - 12:38.

Postad 21 April 2007 - 13:34

Lund-gren
  • Lund-gren
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Du kan ju kolla in mitt basbygge som jag håller på med nu så kanske du kan få lite inspiration iallafall https://www.minhembio.com/Lund-gren :)

Postad 21 April 2007 - 21:53

Salomonsson
  • Salomonsson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Bra att du kom med lite frågor hammond så jag blir mer specifik!

1. Pris?
Nu har jag inte så bra koll vad olika element
kostar o.sv...men om man drar en gräns vid 4000 kanske sammanlagt för allt.

2. Hur stor får den vara?
Jag har innan haft en 8" Jamo E8 som dånar på rätt hyggligt. Så något liknande vore att föredra. Vad är nackdelarna om man skulle gå ner till en 6"?

3. Hur djupt ska den spela?
Nu börjar min okunnighet om basar komma fram. Jag är inte alls haj på alla de olika termer o.sv som man kan använda. Decibell och sådant. Så om någon kunde förklara så vore det toppen :(

4. Hur högt?
Samma gäller här.

5. Ska den vara passiv(eftersom du vill driva den med din Jamo AVR-693)?
Jag skulle vilja ha den aktiv. Eller uppstår problem då?

Var är det för komponenter som ingår i en subbas egentligen om man ska bygga den från "skratch". Och vart ska jag få tag på allt? Måste jag handla olika delar på olika ställen eller
kan man få tag på allt på samma ställe? Jag har förstått att det ingår en massa uträkningar på låddimensioner o.sv....följer dom med när man köper element eller?

Ber om ursäkt för min okunnighet inom ämnet, men jag skulle gärna vilja bygga något i början och jag tycker samtidigt om att lära mig nya saker :)

Lund-gren: Fint bygge! Nu ska jag inte bygga saker i samma storlek men mycket inspirerande!

Postad 21 April 2007 - 23:25

Valhalla
  • Valhalla
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0
Jag har nyligen byggt en baslåda med en 10" bilbas. Är väldigt nöjd med både ljud och utseende.

Postad 22 April 2007 - 02:38

hammond
  • hammond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
1. För 4000:- går dett att göra rätt mycket.

2. Nackdelen med 6" är att utbudet på element som lämpar sig för subbas inte är så stort. Det vanligaste är att köra med 8-12".

3. NÄr jag skriver om att spela djupt så menar jag "mörka" toner. När man konstruerar en låda till ett element så kan man mer eller mindre bestämma hur långt ner den ska spela. Vill man nå till de riktigt låga tonerna(under 25-30Hz) så innebär det ofta stora lådor eller någon form av kompensering(t.ex. en EQ som höjer upp de lägsta tonerna). Sen så är element som klarar av att spela riktigt djupt oftast dyra.

4. Högt är ju då hur mycket tryck(decibel) som man vill ha. Vill man "riva" hus så kräver det vissa egenskaper. För att nå höga ljudtryck så krävs det mycket flyttad luft. Högtalaren fungerar ju som en "pump" som skapar tryckförändringar i luften. För att klara detta behövs det stor membranyta eller lång slaglängd(eller allra helst båda). Valet står oftast mellan kvalite eller kvantité( lite överdrivet men stämmer ju i princip). Har du en budget på t.ex. 1000:- så kan du köpa en 8" av bra kvalite och få en musikaliskt korrekt bas men kanske inte det sista i dommedags ljudtryck. För samma pengar så kan du köpa 6st lågbudget 12" och få kraftigt ljudtryck men ytrymmes krävande och tveksam kvalite. Men du har ju klarat dig fint med en 8" förut så en 10" eller liknande vore kanske nåt.

5. Aktiv är bättre på alla sätt förutom att det blir dyrare än en passiv. DU belastar inte förstärkare och har möjlighet att ställa in ljudet på ett bättre sätt.

Komponenterna du behöver är:

1. Baselement. Dvs högtalaren.

2. Förstärkare

3. Lådmaterial. T.ex. spånskiva, mdf m.m.

4. Skruvar, lim eventuell basport m.m.

När det gäller uträkning av låda så finns det bra program som sköter detta. t.ex. winisd(http://www.linearteam.dk). För att använda detta krävs det att du har parametrar på elementet. Detta finns för det mesta från tillverkaren. Ofta finns det rekommenderade storlekar på lådor osv. Ett annat sätt är att kolla på olika forum och se hur andra har gjort och kanske använda samma grejer.

Ett förslag skulle kunna vara:

Förstärkare: http://www.hifikit.s...prod.asp?id=931

Element: http://www.hifikit.s...prod.asp?id=223

I en portad låda på ca 60 liter med 30cm 10cm diameter port.

Med alla kostnader så borde du hamna på ca 4000:-

Som du kanske märker så är det en hel del att ta hänsyn till(bara behandlat en liten del av allt).

Men som en tumregel så kan man säga att bygga en stor och bra baslåda är lättare och billigare än en mindre med samma prestanda. Allt är en kompromiss. Det som är så bra med hemmabygge att man kan skräddarsy till sina egna önskemål.

Postad 24 April 2007 - 20:21

Salomonsson
  • Salomonsson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Tack för de fina tipsen, hammond!

Som du själv skriver är det ingen lätt match att göra en subbas. Verkligen inte
när man inte direkt har någon erfarenhet av det sen innan.

Jag är ingen riktig audiofil. har ett par B&W CDM-1 högtalare och det är därför jag vill kunna komplettera med lite bas. Självklart vill jag ha bra saker men särskilt höga och låga toner
är inget jag lägger vikt på. Den ska se fin ut och fungera som den ska helt enkelt, och eftersom jag bor i lägenhet och kommer göra det ett tag framöver betyder det inte att jag kan dra på för fullt alla tider. Jag lägger också stor vikt vid själva utförandet av högtalaren...bara det är ju halva nöjet!

Nu kanske 4000 kr, har jag kommit på, är rätt mycket för en subbas. Hur är det med kvalitet på komponenter om man skulle dra ner det sammanlagda priset till 3000 kr?

Hur kan en lådkonstruktion se ut...? För jag kan inte tänka mig att det kommer med någon beskrivning på hur lådan i själva verket ska se ut när man köper elementen...utan bara de dimensioner den ska ha. Eftersom lådan ska vara så tät som möjligt så lär det väl finnas speciella knep att tillgå?

Jag vet vad en basport men vad har den egentligen för funktion? Du skriver "ev. en basport".. vilket betyder att man kan välja om man vill ha det eller inte? Får basen en annan sorts karaktär med hjälp av en basport?

Hur mycket pill är det med elementen när de väl ska på plats. Behöver man löda fast några kablar eller vad behövs för verktyg egentligen?

Postad 24 April 2007 - 21:29

hammond
  • hammond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Om bara håller sig till rätt innervolym så kan du i stort sett formge den hur du vill. Jag har bland annat gjort subbar av papprör m.m. Det som är vikigt är att stadga den så mycket som möjligt. Lådan skall vara stum för bästa resultat. Ett enkelt sätt är att köpa papprör. Det finns varianter som har rätt tjock godstjocklek(typ 1cm). De är inte helt lätta att få tag på. De flesta som säljs är den tunna varianten. Men tack vare den runda formen så blir även de klart stabilare än om man hade samma godstjocklek med en "fyrkantig" låda.

När jag säger portad så menar jag basreflex. Det finns olika varianter av lådtyper. De som är vanligast och enklast är basreflex och sluten.

När man väljer lådtyp så är det parametrarna på elementet som avgör vilken typ som passar bäst.

Basreflex: Ventilerad låda med en port(rör) som lite förenklat spelar djupare ju längre rör.

+Lättdrivet(krävs inte så mycket effekt)
+Spelar oftast djupare
+Spelar oftast högre
+Lätt att justera portens längd för att prova olika avstämningar

-Känslig för "fel". Dvs volym på lådan och framför allt portens längd
-Kan upplevas "bumlig"(men rätt konstruerad så låter det oftas fint)
-Tål inte mycket effekt vid väldigt låga frekvenser(under avstämingen). Vilket kan ge okontrollerat fladdrande.
-Blåsljud kan uppstå i porten om den ej är tillräckligt stor
-"Rullar" av snabbt under avstämingen. Dvs spelar med god kraft till en visst Hz sen tappar den snabbt.

Sluten: Som det låter:)

+Effekttålig(dämpar membranets rörelse)
+Okänslig för variationer på volymen(inom rimliga gränser)
+Spelar ofta tight och "musikaliskt".
+Rullar av långsamt. Vilket gör att den ofta spelar djupare än vad det ser ut på "pappret" tack vare rumstödet.
+Enklare att EQ:a för att nå djupare utan att riskera att elementet bottnar

-Tungdriven
-Spelar inte lika starkt
-Spelar inte lika djupt
-Kan även den bli bumlig om man tvingar ner volymen allt för mycket.

Det du behöver för att bygga är:

1. Sticksåg(såga ut hål för element, eventuell port och för förstärkaren)

2. Skruvdragare/borrmaskin(skruva ihop lådan, element, för borra osv.)

3. Cirkelsåg eller liknande(såga ut bitar till lådan). Går ju även att få den utsågade hos lokal snickare/trävaruaffär för en billig penning. Jag brukar låna den gratis när jag köper och såga själv, men det lär ju inte alla gå med på:blink:

3. Lådkolv. Löda fast sladdar på högtalaren.

Detta är det som är viktigast att ha. Sen så kan man komplementera med handöverfräs för att fixa snyggare finish med rundade hörn, försänkta element m.m.

När det gäller element så finns det hur mycket som helst. Ett element som verkar prisvärt(speciellt på utförsäljningen) som egentligen är till för bilbruk(nu kommer säkert folk att spy galla över mig:) är detta http://www.nardik.se.../bas/gt410.html.

Den i kombination med t.ex. http://www.hifikit.s...prod.asp?id=931 . Så har du en sub som borde hamna runt 3000:- med allt material. Ett lådförslag som verkar trevligt är runt 40 liter vilket får anses vara rätt litet. 12" i samma serie verkar också rätt trevlig i en 50-60liters sluten låda.

Bara att köpa, bygga en testlåda i billig spånskiva och lyssna:)

När det gäller tätning så räcker det fint med trälim vid montering av bitarna.

Postad 25 April 2007 - 10:05

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

När det gäller tätning så räcker det fint med trälim vid montering av bitarna.

<{POST_SNAPBACK}>

En bra enkel text men en kommentar...

Trälim tätar inte.

Trälim fungar bara om man har 100% kontakt mellan ytorna. Du kan inte bygga upp limspalter (som är täta och starka med trälim). Det gåt fint med epoxy (tror att PL400 funkar också).

Så kan du såga och limma med 100% kontakt (INGA glipor någonstans) kommer din låda vara tät med bara trälim. Men annars får du göra som vi andra dödliga och täta med lämplig fogmassa (latex, akryl)

Postad 25 April 2007 - 20:44

hammond
  • hammond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Hehe. Tja, en lat4ex fog skadar nog inte:) Tätar inte trälim om man tar på rikligt så det pressas ut? blir det porer eller sugs allt in i skivan? Fogarna brukar bli rätt schysst när man kör med cirkelsågbord eller vad det kallas:) Men det är sant att få till det med bara cirkelsåg är ju lite jobbigt. Brukar jämt dra lite snett på slutet, vilket är sjukt irriterande:)

Postad 26 April 2007 - 07:08

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Trälim limmar ytor starkt men inte starkt i sig själv.

Kommer inte ihåg vart limmet tar vägen men det blir inte tätt..

Stor del av fogarna brukar vara ok... men det blir sällan 100% så genom att använda latex i alla hörnen så kommer man mycket närmare 100% än om man hoppas att man gjort det bra...

Men monterar man subbsteget i samma kavitet som elementet kan man givetvis strunta i allt vad tätning heter... Eftersom steget läcker normalt som ett såll

Postad 26 April 2007 - 19:45

hammond
  • hammond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Jo substeget är ju inte direkt tätt. Smidigt med en http://hifikit.se/show_prod.asp?id=698 så slipper behöver subben inte bli onödigt stor/tung. Brukar gå att få tag på för nån tusing begagnat.

Till sluten låda kan det vara bra med nåt litet(obs LITET) hål som tillåter tryckutjämning om man skruvar ihop den i nåt kallt garage eller nåt:)

Postad 27 April 2007 - 09:51

Unregisteredc519f885
  • Unregisteredc519f885
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Några sågtips om du sågar själv. Om du använder cirkelsåg så köp en klinga med fler tänder för ett finare snitt. Använd en linjal eller regel som anslag, du blir det garanterat rakt. jag har själv en sänksåg från Festool med linjal och det blir superbra snitt.

Postad 27 April 2007 - 10:29

Foilan
  • Foilan
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Limma med silikon, det blir tätt! Lägg till ett vinkeljärn på insidan eller nåt. Då sitter det för den fetaste bas!

Trälim (och andra enkomponentslim) härdar genom att lösningsmedlet dunstar om ngn undrade, så tätt? Njae...

Postad 27 April 2007 - 11:41

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Silikon är inte speciellt bra om man tänkt lacka eller måla...

Sen är de silikonfogar jag sett inte varit stela... Jag föredrar nog PL400 eller trälim istället... och latexfog...

Postad 27 April 2007 - 18:13

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
vill du vara extrem så plastar du lådan invändigt

Postad 27 April 2007 - 19:37

hammond
  • hammond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Här har du just en sub med jbl bas: http://www.diyforum....opic.php?t=1760

Postad 23 June 2007 - 16:20

Salomonsson
  • Salomonsson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Var uppe hos den lokala Ljudstudio affären här i Växjö och berättade att jag ville försöka bygga en liten sub till mitt hemmabio. Han rekommenderade en 10" med ett tillhörande slutsteg.
Kommer tyvärr inte ihåg namn o.sv men det såg bra ut :o

Han sa att lådan får nog bli på ca 60 liter. Låter det korrekt?

Vad är det ultimata materialet att dämpa lådan med?

Hur lång borde basporten vara och hur ändras ljudet efter längden på den?

Jag vill gärna att den ska se bra ut. Har någon lite tipps på hur man ska måla och eventuella färger som passar bra? Mina B&W frontar är körsbär så eventuellt kanske det gick att skaffa några MDF skivor med körsbärfanér? Fast det kanske man vara svårt att få tag på.

Andra som han rekommendera något?

Postad 23 June 2007 - 16:48

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Var uppe hos den lokala Ljudstudio affären här i Växjö och berättade att jag ville försöka bygga en liten sub till mitt hemmabio. Han rekommenderade en 10" med ett tillhörande slutsteg.
Kommer tyvärr inte ihåg namn o.sv men det såg bra ut  :o

Han sa att lådan får nog bli på ca 60 liter. Låter det korrekt?

Vad är det ultimata materialet att dämpa lådan med?

Hur lång borde basporten vara och hur ändras ljudet efter längden på den?

Jag vill gärna att den ska se bra ut. Har någon lite tipps på hur man ska måla och eventuella färger som passar bra? Mina B&W frontar är körsbär så eventuellt kanske det gick att skaffa några MDF skivor med körsbärfanér? Fast det kanske man vara svårt att få tag på.

Andra som han rekommendera något?

<{POST_SNAPBACK}>

1 hur skall man veta hur stor lådan skall vara när det inte finns några som helst parametrar
2 det ultimata är vanligt isover
3 det är forfarande lådan och elementet som bestämmer

Postad 25 June 2007 - 17:21

Salomonsson
  • Salomonsson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Tack för påpekningarna, x-12!

Har bestämt mig för ett baselement från DLS på 10". Till detta blir det en förstärkare från
Ljudia.

Killen i affären säger att jag borde köra dubbla lager med 22 mm MDF. Håller ni med om detta?
Lådan kommer ha volymen 28 liter. Lite dum fråga, men är det MED lådan eller ska 28l vara ren luft innuti lådan?

Hur många spikes ska man ha under lådan som den står på? Snubben i butiken sa tre stycken...men varför inte ett i varje hörn? Alltså 4?

Vad tycker ni lådan på 28l ska ha för mått med tanke på att elementet är 10"? Jag vill gärna ha den rätt smal och hög så den blir lättplacerad.
Efter att ha funderat en stund så kom jag på att lådan kommer ju vara grymt liten. Ett 10" element i en låda på 28 liter är inte stort väl?

Är som sagt total nybörjare på detta så om ni kan komma med tips att tänka på genom hela byggandeprocessen så vore det väldigt snällt :P

Postad 25 June 2007 - 18:01

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Tack för påpekningarna, x-12!

Har bestämt mig för ett baselement från DLS på 10". Till detta blir det en förstärkare från
Ljudia.

Killen i affären säger att jag borde köra dubbla lager med 22 mm MDF. Håller ni med om detta?
Lådan kommer ha volymen 28 liter. Lite dum fråga, men är det MED lådan eller ska 28l  vara ren luft innuti lådan?

Hur många spikes ska man ha under lådan som den står på? Snubben i butiken sa tre stycken...men varför inte ett i varje hörn? Alltså 4?

Vad tycker ni lådan på 28l ska ha för mått med tanke på att elementet är 10"? Jag vill gärna ha den rätt smal och hög så den blir lättplacerad.
Efter att ha funderat en stund så kom jag på att lådan kommer ju vara grymt liten. Ett 10" element i en låda på 28 liter är inte stort väl?

Är som sagt total nybörjare på detta så om ni kan komma med tips att tänka på genom hela byggandeprocessen så vore det väldigt snällt  :P

<{POST_SNAPBACK}>

det räcker med en enkel 22mm i mdf med tanke på lådans storlek 28 liter
vad skall du andvända den till det är viktigt
vilken dls bas skall du köpa
det är altid inner volym som menas

Postad 25 June 2007 - 19:52

Salomonsson
  • Salomonsson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Jag la tyvärr inte DLS basens namn på minnet. Men en 10" var det (595 kr)

Jag tror nog också att ett lager 22mm mdf räcker. 44 blir nog för mycket för en så pass liten låda.

Den ska användas till mestadels musik men även till lite film. Ska komplettera mina B&W CDM-1 högtalare som är lite fattiga i basen. Har en JAMO AVR-593 förstärkare till det.

Vad blir skillnaden på ljudet om man har baselementet på framsidan eller under? Det blir en dovare och mullrigare bas om man har den under än över? Det vore rätt snyggt att ha basen neråt men porten på framsidan tror jag! :P

Basporten behöver väl inte vara på samma sida som baselementet väl?

Tack på förhand!

Postad 25 June 2007 - 20:11

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Jag la tyvärr inte DLS basens namn på minnet. Men en 10" var det (595 kr)

Jag tror nog också att ett lager 22mm mdf räcker. 44 blir nog för mycket för en så pass liten låda.

Den ska användas till mestadels musik men även till lite film. Ska komplettera mina B&W CDM-1 högtalare som är lite fattiga i basen. Har en JAMO AVR-593 förstärkare till det.

Vad blir skillnaden på ljudet om man har baselementet på framsidan eller under? Det blir en dovare och mullrigare bas om man har den under än över? Det vore rätt snyggt att ha basen neråt men porten på framsidan tror jag! :P

Basporten behöver väl inte vara på samma sida som baselementet väl?

Tack på förhand!

<{POST_SNAPBACK}>

sorry men det kommer inte att funka basen har för högt fs
har ett anat alternativ det blir lite dyrare men basen kan gå lågt priset på basen är 990
http://www.carbonize...6ccbb13a9f26354
och med en låda på 90 liter så kan den bli riktigt skojig.

Postad 09 July 2007 - 19:25

Salomonsson
  • Salomonsson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Subben är byggd nu och jag tycker att den ser mycket bra ut och låter finemang!

En fråga bara. Hur länge bör den spelas in ungefär och bör man göra det på något speciellt sätt?

Bilder kommer när jag klätt den i svart tyg ;)

Postad 22 July 2007 - 12:09

Salomonsson
  • Salomonsson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Här ser ni resultat på det jag har gjort!

Postad bild

Gå till mitt galleri för att kolla på fler bilder.

Tack för all den hjälp jag fått från er på forumet :(

Postad 03 September 2008 - 13:45

Salomonsson
  • Salomonsson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Nu kommer en liten uppdatering!

Jag har varit bortrest hela sommaren och när jag kom tillbaka för några veckor sedan så fungerar inte subban som den ska. Hon har varit kopplad till ett grenuttag under sommaren men det hade jag stängt av genom att trycka på knappen så den inte lyser, dock tog jag inte ut sladden ur väggen. Den dånar då jag kopplar in den till elen....även när jag inte har den kopplad till något annat och har den på OFF och skruvat ner volym o.sv helt och hållet.

Jag har precis öppnat upp henne och alla sladdar sitter som de ska. Det har heller inte varit någon i lägenheten under tiden jag varit borta?

Vad kan problemet vara? Åska? Kan man se på någon slutstegskomonent om det är något fel?
Det är ju ett Zachry DSW-150 så det inte jättedyrt...men det vore dumt att köpa ett nytt om det nu är något annat som är problemet.

Tack på förhand!

Postad 03 September 2008 - 15:36

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Kolla RCA kablarna, jag fick ett sjukt dånande ljud när min förgrening från 1-2 RCA gick sönder. Annars har jag för mig att det var någon annan som hade samma problem med ett dånande ljud och jag har för mig att han bara behövde byta kontakten till samma kontaktuttag som allt annat i stereo hyllan var in. Annars mycket snygg basmodul.

MVH Patric

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.