Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Akustik, lite hjälp..

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 April 2007 - 11:12

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Ska inom kort hjälpa min polare att bygga hans biorum och jag har lite frågor om hur man får ordning på akustiken i rummet...

Rummet är 4 gånger 6,5m och 250 högt.

Tanken är att smälla upp ett ecophon sombra innertak till att börja med, men sen vet jag inte riktigt hur man går till väga.

Vi kommer att använda en duk på mellan 3-3,5m bred (2,35:1 format), högtalarna kommer att sitta bakom duken, och min tanke är att ha väggen "öppen" bakom duken, dvs. om man lyfter av duken så ser man isoleringen, bra ide ljudmässigt?

Sen ska man väl ha nån typ av absorberande ljudfällor på sidoväggarna vid frontarna för att undvika tidiga reflektioner? Bra ide?

Samt nån stor ljudfälla på bakväggen, typ som vid duken? Bra ide?

Är som sagt inte helt insatt på detta ämne och det jag skrivit ovan är bara spekulationer.

Är tacksam för ALLA svar jag får, men mest från folk med koll på läget! ;)

Postad 02 May 2007 - 11:08

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Inte en kotte som kan hjälpa mig? :ph34r:

Postad 02 May 2007 - 11:27

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Detta är inte mitt starka ämne, men en fundering dyker upp: Vad ska du ha för duk som funkar med att ha högtalarna bakom?

Ljudfällor för tidiga eflexer och på motstående vägg är självklart bra ideer.

När det gäller Sombra så är det enligt min mening ganska lättmonterat. Finns montageanvisningar på ecophon.se .

Postad 02 May 2007 - 17:50

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Lutar starkt mot en ScreenResearch duk, i 2,35:1 format i 350cm bredd, specialgjord för att kunna ha högtalarna bak duken...

Killen jag snackade med föredrog den före Stewarts motsvarighet, inga hål i duken heller som på billigare dukar som tex. Euroscreen... :ph34r:

Min fråga är snarare VAR man ska sätta ljudfällor generellt, och om jag är rätt ute, vill ju inte överdämpa heller...

Postad 03 May 2007 - 11:43

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Har du läst http://www.component.se/docs.php?id=33 ?

När det gäller tidigar reflexer tycker jag det är enklast att sätta sig på lyssningspositionen. Be en polare gå vid sidoväggen med en spegel. Där du i spegeln kan se högtalren är en utmärkt position för att få bort första reflex.

Postad 03 May 2007 - 11:50

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Inte att förglömma är golvet :o En stor tjock matta eller heltäckningsmatta gör oftast underverk för ljudet B) (oavsett vilka högtalare man har B) )

MVH Kribban

Postad 03 May 2007 - 18:36

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Jo det är sant, en fläskig heltäckningsmatta ska det vara i hela salongen.... :o

Tack för tipsen, mer tack! B)

Postad 03 May 2007 - 20:01

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
finns riktigt bra akustikintresserade på hififorum.nu som kan hjälpa dig.

Postad 08 May 2007 - 22:46

Gargantua
  • Gargantua
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Tycker att du ska börja med billiga åtgärder som att lägga in matta och bygga absorbenter för att ta bort förstareflexen (glöm inte att det ska vara för båda högtalarna på bägge sidor) och vänta med akustiktaket tills du testat.
Det kan lätt bli överdämpat med akustiktak och det är ju surt att behöva riva ner det :) .

Postad 10 May 2007 - 13:20

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
grejjen är att taket är tänkt att fylla flera funktioner, akustik, gömma en massa kablar, montera stjärnhimmel samt att taket blir svart... :)

Men ecophon sombra, monterat 10cm från tak, utan extra dämpning (dom är väl bara typ 2cm tjocka plattorna?), borde väl inte överdämpa?

Pris är inte lika viktigt som att det blir snyggt och bra, funderar på att bygga in ljudfällorna i innerväggarna...

Tack för era svar, MER! :wub:

Postad 10 May 2007 - 13:37

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

• 1281 inlägg
  • 0
Du behöver mer än 10cm mellan tak och akustiktak för att det ska bli en riktig klass a-absorbent av taket. Minns inte om det var 20 cm som gäller eller mer.

Postad 12 May 2007 - 00:47

Gargantua
  • Gargantua
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Läste ditt första inlägg igen och såg att det ska vara ett biorum. Är inte den mest insatta men har hört att det inte ska vara lika känsligt för överdämpning som ett rum för musiklyssning. Anledningen till att jag nämnde det är att jag har sett hos flera hifi/hemmabio-affärer att de börjat ta ner eller i alla fall justerat taket och annat i rummet för att just musikljudet varit för livlöst.

En sak att tänka på är att dämpa reflektioner vilket du gjort, en annan är att bryta upp ljudet för att undvika stående vågor etc. Det kan man göra med diffusorer. Det finns många avancerade varianter, bl a kan man bygga s.k. gälar på väggarna mm. En medlem har ett mycket känt exempel på det: Cinemax.

Ett enklare sätt (allt är relativt :) ) kan vara att göra taket ojämnt genom att bygga en sarg runtom eller bara på sidorna. Dessa kan innehålla spottar, kablar, ventilation och även dämpning vid behov.

Ännu bättre att bygga typ rutor med tjockare balkar i taket för att bryta upp ljudet. Detta kan kombineras med balkar på väggarna. Har också sett lösningar med snedställda bokhyllor i de bakre hörnen (med böcker i lite slumpmässigt) som fungerat som diffusorer.

Är som sagt ingen stjärna på detta. Leta gärna runt i Galleri och Filmsamlingar så får du mycket inspiration.

Lycka till!

Redigerat av Gargantua, 12 May 2007 - 00:51.

Postad 14 May 2007 - 11:24

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Det ska antagligen byggas fejkade pelare, 6st, 2per sida samt 2 på bakvägg, främst av estetiska skäl då man kan bygga in högtalarna i dessa, men även för att ljudet ev. ska bli bättre, de borde ju funka lite som diffusorer?

Högtalarna är Jamo THX2, så pelarna kommer i princip byggas efter högtalar måtten, dvs. ca. 43cm breda, samt 15cm djupa.

Funderar på att "böjja" bakre svagt och dessutom fylla "hörnen" med dämpning, och på så sätt få det både snyggt och funktionellt. Bra ide?

Tack för era svar, MER!! :rolleyes:

Postad 15 May 2007 - 14:22

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Jag gick efter IÖ:s tips och tycker att det fungerar över förväntan. Light beskrivning = Takbjälkar i taket för att bryta takreflexen. Matta på hela golvet för få kontroll på oönskade golvreflexer. Dämpvägg bakom respektive front högtalare för att få bort oönskade reflexer som ändå bara grumlar till ljudet. :)

Postad 16 May 2007 - 11:04

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
IÖ?

Postad 16 May 2007 - 11:11

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
IÖ = Ingvar Öhman (mer känd som ägaren till InoAudio) Han kan en hel del angående akustik.

MVH Kribban

Postad 16 May 2007 - 18:02

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
ok., tack! :D

Postad 29 November 2007 - 04:02

robinno1
  • robinno1
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Ska inom kort hjälpa min polare att bygga hans biorum och jag har lite frågor om hur man får ordning på akustiken i rummet...

Rummet är 4 gånger 6,5m och 250 högt.

Tanken är att smälla upp ett ecophon sombra innertak till att börja med, men sen vet jag inte riktigt hur man går till väga.

Vi kommer att använda en duk på mellan 3-3,5m bred (2,35:1 format), högtalarna kommer att sitta bakom duken, och min tanke är att ha väggen "öppen" bakom duken, dvs. om man lyfter av duken så ser man isoleringen, bra ide ljudmässigt?

Sen ska man väl ha nån typ av absorberande ljudfällor på sidoväggarna vid frontarna för att undvika tidiga reflektioner? Bra ide?

Samt nån stor ljudfälla på bakväggen, typ som vid duken? Bra ide?

Är som sagt inte helt insatt på detta ämne och det jag skrivit ovan är bara spekulationer.

Är tacksam för ALLA svar jag får, men mest från folk med koll på läget! ;)

Akustik kan beräknas matematiskt återkommer I frågan!. :wub:

Postad 29 November 2007 - 15:57

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

Akustik kan beräknas matematiskt återkommer I frågan!. :)

Fast du kan inte matematiskt uppskatta väggarnas absobtionsförmåga utan att ha undersökt rummet :)

Det enda du kan göra är att uppskatta reflektioner vid höga frekvenser som ändå inte exciterar rörelser i
väggarna.
Var noder och bukar hamnar i verkligheten beror mycket på hur väggarna är uppbyggda (beror på hur väggar är
uppbyggda, hur flexibla de är osv). Det brukar aldrig stämma helt genom att man enbart matematiskt räknar på det.

En duktig akustiker har en (en? nää många) gånger sagt något i stil med:
Det är omöjligt att ge ett förslag på åtgärder som kan tillämpas på alla
befintliga rum, alla rum är olika och måste undersökas och behandlas var för sig.

Och det är väldigt sant. Två till måtten liknande rum kan vara väldigt olika varandra akustiskt.

Screen Research duk ClearPix 2 är helt suverän när det gäller akustisk genomsläpplighet.
Fast du ska inte ha varianten med "extra duken" bakom som säljs för att inte duken ska bli lika känslig för
ljusa bakgrunder. I så fall är det bättre du klär väggen bakom med ett mörkt tyg eller dylikt.
Det är inte för att man får en större dämpning (vilket man får, genomsläppligheten minskar) utan det är för att
du ökar reflektionerna i duken (eftersom det är hart när omöjligt att få fibrerna att ligga precis bakom varandra,
och det vill man ju inte heller för då är extra tyget verkningslöst med tanke på att göra duken mindre känslig
för ljusreflektioner bakifrån).

Har själv en ScreenResearch ClearPix 2 duk i 16:9 format, 2,28 cm bildbredd fast ramspänd då.
Min sitter framför en absorbentvägg, varför jag behövde en akustiskt genomsläpplig duk.
Den funkar suveränt, hördes ingen skillnad mot innan den sattes upp (e.g. den är verkligen genomsläpplig och
reflekterar ytterst lite ljud).
Fungerar precis lika bra att spela igenom.

Jag skulle förresten INTE dämpa hela taket med Ecophon skivor. Möjligtvis då en meter eller kanske 2 i främre
delen av rummet (ovanför frontarna).
Det är betydligt viktigare att ha en bra heltäckningsmatta (golvreflexer tenderar att låta mer illa).
Tänk på att det är bra om mattan har långa "strån". Helst ca. 8 mm långa (enligt en tidigare nämnd akustiker i
denna tråd). ;)

Har du tänkt att bygga rummet med en eller flera etager så kan det vara lämpligt att låta dessa agera som
basabsorbenter samtidigt!
Fast var de ska vara absorberande ska nog en som kan rumsakustik svara på. Att absorbera på fel ställen med
avstämda absorbenter kan vara mer till skada än till nytta.

P.S. I sammanhanget att akustikreglera ett rum riktigt är det en akustiker (som IÖ) inte dyr. I mitt fall var det
knappt en tiondel av kostnaden för att bygga rummet. D.S.

Redigerat av Unregisteredff90150f, 29 November 2007 - 15:58.

Postad 10 December 2007 - 11:15

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
När man läser dessa trådar så är det många som varnar för att inte överdämpa. Men är det så lätt att dämpa för mycket? När man tittar i gallerierna så ser man ju moderna rum med kala väggar och golv, dessutom oerhört lite prydnadssaker som diffuserar.

När någon då skriver en fråga här som tex:
-Jag har eko i mitt rum vad göra?
Då blir ju svaret ofta:
-Sätt upp några mattor på väggen, men för guds skull överdämpa inte.

Är det verkligen så lätt att överdämpa?

Om vi nu tittar på mitt vardagsrum. Har stora problem med akustiken ska tilläggas. Jag har inte så mycket plats på att kunna akustikförbättra. Fler mattor eller heltäckningsmatta is out of the question. Bakom högtalarna sitter redan dämpväggar, likaså på bakre kortsidan. På ena långsidan sitter det fönster med gardiner och på andra några tavlor och IKEAskåp. Nu finns ju bara taket kvar. Runt 30M2 helt odämpat hård gips. Rimligtvis borde det göra underverk att få upp någon typ av akustiktak. Eller?

Hoppas på lite synvinklar dessutom lite tips om ni tittar i mitt galleri.

Mvh Henrik

Postad 10 December 2007 - 15:59

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Överdämpa kan vara att

- dämpa vissa frekvenser (läs: diskant) mer än andra
- dämpa bort vissa reflektioner så att andra (ofta mer illaljudande) problem framgår tydligare
- dämpa tak istället för golv (ibland finns golv-, men inte takreflex med på inspelningen)

---

Lonesome crow:
Du borde placera dämptavlorna tätare och lägre ned - förstareflexen kommer på insidan av högtalarna. Synd att du inte vill ha mer mattor, till exempel under soffan. Överväg att skaffa draperier att dra för vid musiklyssning. Att ha skivor och böcker bakom skåpdörrar är outnyttjad diffusion.

Postad 17 December 2007 - 21:16

Unregistereddd199671
  • Unregistereddd199671
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Och så kan man ju tillägga att om det gäller biorum (som är extremt onaturliga/redigerade ljudmässigt), så blir det ännu svårare att överdämpa. Personligen (för detta är ju egentligen bara åsikter) så gillar jag väldämpade biorum. Därför gillar jag inte att ha biorum för musiklyssning. Och att även att man skulle kunna överdämpa tex ett vardagsrum med ett par absorbenter eller tjocka gardiner ser jag som helt (nåja) omöjligt.

Däremot så är det nog många som på måfå försöker att hjälpa upp akustiken i ett rum, vilket inte alltid ger önskat resultat.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.