Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DIpol Högtalaren

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 May 2007 - 00:21

Unregisteredcbca902f
  • Unregisteredcbca902f
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
har ett par infinity Beta ES250 och har funderat mycket och länge hur jag ska placera dem..

1. Just nu har jag dom precis till höger och vänster av där man sitter och båda är riktade mot mitten.
Men har även sett dem som har högtalarna bakom sig och riktade frammåt. så vilket är mest riktigt ?

(Om dom ska vara på höger respektive vänster sida så borde man ju kunna köpa 2 olika modeller. Eftersom upphängingen om man skruvar upp dem på väggen blir fel på ena sidan, eller så blir den ena högtalaren riktad åt motsatt håll. det där verkar lite lurigt om ni förstår vad jag menar, men kankse inte spelar någon roll ?)

2. varje högtlarare har bak 4st kontakter, men det har jag hört enbart är för att man kan köra dem som surround och bakre surround, stämmer det ?

(Här kommer det problemet med att höger och vänster högtalare ser lika dana ut igen, på andra sidan kommer ju "fram bli bak" jämnfört med andra sidan? )

3. Och det där med knappen:

+ / -
+
+ / +

Någon som har lust att förklara vilket som är vilket och vad skillnaden är?

(I något läge tycker jag den låter mer på ena sidan än andra, därav tyckte jag det verkade konstigt om man hänger upp dem på väggen för då spelar ena högtalaren högst fram och andra högtalaren högst bak.. hoppas jag lyckats förklara det där nu ^^ )

4. Varför säljs dom en och en ? behöver man inte alltid 2 och är det någon vits med att köpa fler än 2 ?

Redigerat av Unregisteredcbca902f, 07 May 2007 - 00:26.

Postad 08 May 2007 - 20:32

Unregisteredcbca902f
  • Unregisteredcbca902f
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
bump

Postad 11 May 2007 - 18:57

Unregisteredcbca902f
  • Unregisteredcbca902f
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
bump..

är det ingen på forumet som kan svara ? har sökt och hittar inte svaren på mina frågor..

Postad 16 May 2007 - 20:47

Unregisteredcbca902f
  • Unregisteredcbca902f
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
bump bump, gör ett försök till... kan ingen iaf länka till någon sida där det står ganska utförligt hur man ska plasera dom och hur dom fungerar ?

Postad 17 May 2007 - 02:12

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Placering beror lite på om du kör eller 5.1 eller fler. Och nej, man kan köra en 6.1 anläggning med bara en högtalare bak om man så vill. Vanligast är 5.1 eller 7.1.

dipol-högtalare fungerar ju som så att du har en zon utan ljud rakt in mot lyssningspositionen, sedan två lober som lägger ljud frammåt och bakåt. Den ena loben är positiv den andra negativ. Som normal rekommendation bör båda loberna för höger respektive vänster kanal vara riktade framåt. Annars får du en del skumma fenomen. Och det brukar vara det som du ställer in med brytare på högtalarna.

Normal placering för surroundhögtalare är rakt vid sidan eller upp till 15 grader bakom lyssningsposition. Ca 2 fot, eller 60 centimeter ovanför lyssningsposition. Men beroende på rum så är inte alltid detta möjligt. Det finns ett antal konfigurationer där man kör med sidohögtalare som bipol och bakhögtalare med monopol, eller 4 stycken dipol.

Svaren på inställningarna borde stå i manualen. Men de torde vara som följande. Sedan får du kolla vilken av loberna som är aktiv så du får vända på den ena så de positiva loberna är riktade åt samma håll i rummet. Framåt i dipol-läge.

+ / + - Bipol läge där båda fram och bak ligger i fas
+ / - - Dipol läge där fram och bak ligger i olika fas
+ / - Monopol läge där bara ena sidan används.

Normalt sett ska du använda anslutningsblecken mellan kontakterna. Tar du bort dessa och sätter högtalaren i bipol så tar varje par ingångar hand om varsin sida på högtalaren. Det gör att du kan koppla två bak-kanaler till samma fysiska högtalare för en 7.1 anläggning. Så till vänstra högtalaren kan du koppla "surround left" och "surround back left" för att på så vis få en fysisk högtalare att ge ljud från båda dessa kanalerna. Alternativt om du har 3 stycken kan du ha en av dessa bakom dig och ge ljud både på surround back left, och surround back right.

BTW - Det lönar sig att googla lite ibland. All info fanns här och här.

Redigerat av Damocles, 17 May 2007 - 02:17.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.