Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony Vaio VGN-C2Z

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 May 2007 - 08:37

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0
Kommer att flytta till sommaren till en mindre lägenhet och har insett att det kommer bli jobbigt att försöka möblera in min stationära dator där. Så därför är jag nu på jakt efter en hyfsad laptop. Eftersom mitt spelintresse på dator i princip är obefintligt nuförtiden så behövs inget prestandamonster, den biten får 360:n klara av. Datorn kommer i huvudsak att användas till surfning, en hel del bildbehandling, musik och filmuppspelning.

Jag är inte sådär värst insatt i datorer och skulle därför behöva lite tips och hjälp. Jag är ute efter en ganska liten och smidig laptop som inte är tokigt klen och har därför fastnat för Sonys Vaio VGN-C2Z som jag tycker ser ganska trevlig ut på pappret samt till utseendet.

Nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av denna? Är det nåt att ha? Om inte, har ni några andra tips?

/Onk

Postad 07 May 2007 - 13:13

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0
Hittade en till laptop som verkar intressant. En Fujitsu Siemens Amilo Si1520. Verkar rätt likvärdig på pappret om man jämför med Vaion. Är det kanske mer dator för pengarna än Vaion? Vad tror ni?

/Onk

Postad 08 May 2007 - 20:03

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0
Vaion ligger bland dom populäraste produkterna på Prisjakt bland bärbara datorer. Ingen som har testat en och kan ge ett utlåtande?

Postad 15 May 2007 - 09:37

Unregistered58be4d9a
  • Unregistered58be4d9a
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Skulle oxå vilja veta om det är någon som har några utlåtande om C2Z.
Någon måste väl som sagt ha testat denna otroligt populära dator...

Postad 15 May 2007 - 20:06

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
En till ansluter sig och är nyfiken på C2Z verkar ju väldigt prisvärd, det enda man saknar är en kortläsare för SD-kort, samt webcam i skärmen, samt hade det varit fint med N-utkastet i den. Man kan inte få allt. För dom pengarna verkar den VÄLDIGT prisvärd, guld värt med 2GB i ram.

Postad 16 May 2007 - 13:07

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

det enda man saknar är en kortläsare för SD-kort

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det är en sak som jag också tycker den faller på. Men enligt Sonys hemsida ska det följa med en adapter för SD-kort. Om man kollar på specsen.

Postad 16 May 2007 - 13:09

Unregistered58be4d9a
  • Unregistered58be4d9a
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag har kollat runt lite på andra forum och det enda som jag lyckats få reda på är att batteritiden är dålig. Annars inget negativt.

Hoppas att någon som faktiskt har provat den kan ge sina synpunkter.

Postad 16 May 2007 - 14:46

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Jag har kollat runt lite på andra forum och det enda som jag lyckats få reda på är att batteritiden är dålig. Annars inget negativt.

Hoppas att någon som faktiskt har provat den kan ge sina synpunkter.

<{POST_SNAPBACK}>

Du får gärna länka, jag har själv sökt runt på Google. Men det enda jag kan hitta är liknande sidor som Prisjakt på olika språk.

Postad 17 May 2007 - 10:01

Unregistered58be4d9a
  • Unregistered58be4d9a
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Det finns en recension på PC för alla som gav lite info kolla länken: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.98216

Enda jag har hittat ännu.

Jag kommer nog att beställa, men byta från Vista till XP tills problem med Vista har lösts.
Batteritiden verkar också bli väsentligt bättre med XP.

Postad 19 May 2007 - 13:00

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Såg idag på Sonys hemsida att dom har en ny serie som kallas "Graphic Splash Edition" detta skapas på datorn "VGN-C290" som är helt konfigurerbar på deras hemsida, är det någon som vet om dessa datorer kommer säljas i Sverige, grymt snygga är dom iaf.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  C290GS.jpg   49.44K   94 Antal nerladdningar

Postad 22 May 2007 - 12:20

Unregistered58be4d9a
  • Unregistered58be4d9a
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Har beställt C2Z från Dustin, väntar bara på leverans...

Postad 22 May 2007 - 16:57

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Vi vill ha ett utlåtande sen :blink:

Postad 22 May 2007 - 17:34

Unregistered16ea03d1
  • Unregistered16ea03d1
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Den är ju sjukt läcker! ;)

Tyvärr så saknar den både HDMI ut och S/PDIF. Är det någon som vet någon lösning hur man kan koppla HDMI till TV'n (Sony KDF 50-E2010) och digitalt ljud till recievern, så beställer jag en c2z på stört! Har inget annat sätt att mata TV'n med HD-material än med den laptop jag ska investera. Borde jag satsa på en annan maskin kanske? Synd isf, när den för övrigt skulle passa mig perfekt!

Edit: Kan detta vara en lösning för mig?
http://vaio.sony.se/...VN C Series#w14

Har jag fattat fel om jag tror att jag kan koppla på Sony Vaio VGN-C2Z på denna dockningslösning (VGP-PRC1) och använda DVI-D-utgången och konvertera till HDMI in i TV'n och köra HD-material upp till 720p? Dock löser det fortfarande inte mitt problem att få ut DolbyDigital (eller ljud över huvudtaget) till recievern :blink:

Redigerat av Unregistered16ea03d1, 22 May 2007 - 22:14.

Postad 23 May 2007 - 16:20

Unregistered16ea03d1
  • Unregistered16ea03d1
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Kan bara tillägga att jag beställde en i natt på Experts internetbutik. Kunde inte hålla bulten.

Nu blir det inga dyra nöjen i sommar.. :rolleyes:

Postad 24 May 2007 - 15:01

Unregistered58be4d9a
  • Unregistered58be4d9a
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Har precis hämtat min nya C2Z och packat upp den.

Såå snygg. :wub:

Har inte dragit igång den ännu men har faktiskt redan en sak att anmärka på...
Batteriet glappar!!! :)
Vet inte om det är kass konstruktion eller om det bara e mitt ex. men föga smickrande på en dator som denna.
Jag ska kolla med med kollegan som köpt en oxå, om han har samma problem.

Fortsättning följer...

Postad 24 May 2007 - 15:30

Unregistered16ea03d1
  • Unregistered16ea03d1
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Har precis hämtat min nya C2Z och packat upp den.

Såå snygg. :wub:

Har inte dragit igång den ännu men har faktiskt redan en sak att anmärka på...
Batteriet glappar!!! :D
Vet inte om det är kass konstruktion eller om det bara e mitt ex. men föga smickrande på en dator som denna.
Jag ska kolla med med kollegan som köpt en oxå, om han har samma problem.

Fortsättning följer...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har precis packat upp min också. Håller med dig, sååååå snygg! :)
Älskar Sony's läckra design. Den känns portabel men ändå rejäl på nåt sätt.

Trist att batteriet glappar, mitt sitter stabilt. Har du låst det (säkert dum fråga...)

Återkommer också med mer info. Fråga om ni vill veta något!

Postad 28 May 2007 - 09:25

Unregistered58be4d9a
  • Unregistered58be4d9a
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Kollegans dator hade inte riktigt lika mycket glapp men det fanns där.
Jag har låst det, men visst utan att låsa det glappar det ju väldigt mycket...

Har stött på ett litet annat problem dock; det visade sig att med Vista Home kan man inte koppla upp sig mot vårat nätverk på jobbet.
Måste nu köpa ett nytt OS för några tusen och ominstallera allt...kul va!!!

Postad 30 May 2007 - 22:34

Unregistered16ea03d1
  • Unregistered16ea03d1
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Kollegans dator hade inte riktigt lika mycket glapp men det fanns där.
Jag har låst det, men visst utan att låsa det glappar det ju väldigt mycket...

Har stött på ett litet annat problem dock; det visade sig att med Vista Home kan man inte koppla upp sig mot vårat nätverk på jobbet.
Måste nu köpa ett nytt OS för några tusen och ominstallera allt...kul va!!!

<{POST_SNAPBACK}>

För några tusen? Hur många OS ska du ha? :)

Byt jobb istället <_<

Tråkigt att du bara har klagomål på c2z'n. Jämfört med alla andra laptop'ar jag har testat så är den här i en klass för sig. Visserligen saknar den en del portar som jag hade behövt, men det visste jag ju innan jag beställde. Det går ju docka den så man får fler portar, men det blir en senare utgift.

Postad 01 June 2007 - 12:38

Unregistered58be4d9a
  • Unregistered58be4d9a
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Installerade XP Proffesional men det blev inte något vidare bra...en hel del buggar.
Kollade med Sony vad man kunde göra eller installera, men de kunde inte hjälpa mig.
De tyckte inte att det är någon bra ide alls att byta OS på deras VAIO datorer (typiskt).

Får nog "tyvärr" köpa datorn som Hem-PC eller liknande istället och köpa ny jobbdator.
(det är ju dock inte så jobbigt)

C2Z kommer bli en klockren dator att ha hemma iaf. Och med dockn.stn. DVI-HDMI till TVn blir det riktigt bra.

I like it ;)

Postad 04 June 2007 - 21:59

Unregistered16ea03d1
  • Unregistered16ea03d1
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Installerade XP Proffesional men det blev inte något vidare bra...en hel del buggar.
Kollade med Sony vad man kunde göra eller installera, men de kunde inte hjälpa mig.
De tyckte inte att det är någon bra ide alls att byta OS på deras VAIO datorer (typiskt).

Får nog "tyvärr" köpa datorn som Hem-PC eller liknande istället och köpa ny jobbdator.
(det är ju dock inte så jobbigt)

C2Z kommer bli en klockren dator att ha hemma iaf. Och med dockn.stn. DVI-HDMI till TVn blir det riktigt bra.

I like it :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kommer framöver också satsa på en dockningsstation. Tyvärr så är det inte så fett ställt just nu, så det blir nog tyvärr inte inom den närmsta framtiden. Du får gärna återkomma vad du har gjort för dockningslösning sen.

Jag beställde en riktigt snygg laptopväska från England. Fanns visserligen i Sverige också, men nästan 300:- dyrare trots säker frakt från UK.

http://www.datakits....rry-p-3556.html

Postad 05 June 2007 - 19:21

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Upp med bilder!

Postad 24 June 2007 - 16:28

Unregistered16ea03d1
  • Unregistered16ea03d1
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Ska fota och lägga upp när nya mobilen anländer i veckan. Har ingen bra kamera nu.

Postad 17 July 2007 - 00:51

Keng
  • Keng
  • Lärjunge

• 465 inlägg
  • 0
hoppas jag kan ge liv i tråden.
Undrar om nån har gjort en clean install för att kasta bort sony.s skit?

Postad 14 August 2007 - 08:00

zonco
  • zonco
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
sitter med en fz11s och har pillat xx antal timmar för att få den att fungera med xp, lyckades baka in drivrutiner till satakontrollern och få igång det men finns i stort sett inga drivrutiner till mina komponenter i denna... t.ex grafikkortet. 8400M GT, det står med att det finns lite överallt men icke, finns till 8400 GS.

Så ni som ska köpa en ny bärbar och vill köra xp... tänk er för, för tillverkarna verkar ha gett upp XP mer eller mindre.

vaio-link.com kommer dock efter en diskussion valt att ta fram drivrutiner på deras hemsida för XP.. som de tidigare hade bestämt sig för att hoppa... inte bara vi som ogillar vista? :)

jag kör vista ultimate på min burk nu, utan sonys prog. mm... och visst det funkar, men efter en cleaninstall så drar vista 600mb ram efter boot. heeeeeelgalet! en xpinstall drar ungefär 140mb. en viss skillnad..

c2z är för övrigt en shyst laptop, dock ej i min smak alls. men den har bra specs och är relativt liten.. (ej slimmad).

// zonco

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.