Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stativhögtalaren som föll i golvet

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 May 2007 - 20:53

Unregisteredd8265939
  • Unregisteredd8265939
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Vår innekatt vällte ner den högra B&W 6001S3 surroundhögtalaren. Den satt på ett 90cm stativ och hela kitet åkte i golvet så att högtalarens hela högra sidan fick direkt kontakt med golvet.

Resultat: Hela diskantelementets upphängning blev intryckt och ligger inne i lådan och skramlar. Mao det blev inga synliga skador på själva elementet. Utan där det en gång satt ett silverfärgat diskantelement är nu bara ett svart hål kvar.

Vad tror ni om utsikterna att själv laga det?

Vad skulle det kosta att lämna in eländet på HIFI klubben?

Eller bör man köpa nytt? och kan man i så fall köpa 1st högtalare i ställer för ett par, någonstans (beg. pris???)

Mvh, samuel

Postad 08 May 2007 - 21:02

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Kolla runt lite tidningar och dylikt. Kan säkert finnas någon tråd om detta med om du söker lite. Det du ska söka efter är iallafall företag som fixar det åt dig. HiFiklubben skulle nog bara skicka det vidare om du talar med dem.

Tyvärr vet jag inga priser, men det är mitt tips.

// Sat

Postad 08 May 2007 - 21:14

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Är högtalarparet yngre än 5 år och du tecknade en försäkring hade den gällt i det här fallet.

Den där diskanten byter din närmaste hifiklubb på fem röda! Inga som helst problem. Infästningen av själva elementet är på insidan. detta gör att man måste plocka ner mellanregistret oxå för att komma åt skruvarna på insidan.

Skall inte svära på det men har för mig att diskanterna till 600-serien kostar 800:-. Givetvis skulle man ju kunna tänka sig att du först tar med dig lådan med den trasiga diskanten. Det vore kanske lämpligt att prova med en diskant från ett Demoex FÖRST. så man verkligen kan jämföra att det bara är diskanten som har pajat.

In och berätta vad som hänt för din närmaste Hifiklubb så löser dem det.

//Loofy

Postad 08 May 2007 - 21:34

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Känns nog som att det blir att byta diskant tyvärr <_<. Får hoppas att lådan höll ordentligt också men som sagt tralla in till närmaste Klubb så ska de kunna ordna en ny diskant :unsure:

Postad 09 May 2007 - 02:31

dagas
  • dagas
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0
Jag hoppas du inte låter katten komma i närheten av dina högtalare igen. Jag vet hur det är att ha katt. Jag skyddade hela tiden min soffa mot våra katter men när jag studerade i Kanada i ett år och sen kom hem hade de såklart rivit sönder massor av den nya dyra soffan. När katten stänger av playstationet för en medan man spelar är inge kul heller. Men nu bor jag ensam och har inga husdjur så inga problem där. Lite ensamt bara.

Jag råkade trycka in diskanten på min mammas stereo när jag var liten men märkte ingen direkt skillnad, men så var det knappast nån bra stero att börja med ändå.

Slutsats, småbarn och katter ska inte vara nära högtalare :)

Postad 09 May 2007 - 07:49

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Kattstackaren? Kan inet tycka synd om katten ... :)

Gällande diskanten så kan jag inte exakt hur kopplingen ser ut på just din högtalare, men jag är rätt ohändig och har ändå bytt ett gäng diskanter själv. 2 av dem efter snack med just hifiklubben. Ring dem och får du inget svar så maila till supporten så får du säkert ett klart svar på pris mm.

Postad 09 May 2007 - 08:04

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0

Är högtalarparet yngre än 5 år och du tecknade en försäkring hade den gällt i det här fallet.

Den där diskanten byter din närmaste hifiklubb på fem röda! Inga som helst problem. Infästningen av själva elementet är på insidan. detta gör att man måste plocka ner mellanregistret oxå för att komma åt skruvarna på insidan.

Skall inte svära på det men har för mig att diskanterna till 600-serien kostar 800:-. Givetvis skulle man ju kunna tänka sig att du först tar med dig lådan med den trasiga diskanten. Det vore kanske lämpligt att prova med en diskant från ett Demoex FÖRST. så man verkligen kan jämföra att det bara är diskanten som har pajat.

In och berätta vad som hänt för din närmaste Hifiklubb så löser dem det.

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>

Känns som det är värt att teckna en försäkring om nu diskanten kostar 800:- :) Vad kostar en försäkring detta fallet?

MVH Kribban

Postad 09 May 2007 - 08:17

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
En fem-årig försäkring för ett par 601:or (som kostar 3600:-) kostar 695 kronor.

Jupps. En försäkring ÄR lämplig om man har katt och små barn ffa. Men de nya avtalen täcker dessutom stöld... eller mer att den går in och eliminerar din hemförsäkrings självrisk... + att det inte är någon avskrivning.

//Loofy

Postad 09 May 2007 - 08:24

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Hemförsäkringen täcker ju stöld. Försäkringar till prylar är bara onödigt.

*edit* läste bara halva ditt inlägg loofy sry :)

Redigerat av Unregisterede74beff4, 09 May 2007 - 08:24.

Postad 09 May 2007 - 08:26

barrman
  • barrman
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Har du drulle tillägg på hemförsäkringen?
Den kommer med största sannolikhet täcka detta
självrisk tillkommer ju dock.

Drulle tillägg på hemförsäkringen är sättet att försäkra hifiprylar tycker jag !

Postad 09 May 2007 - 08:29

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Barrman: Precis - du slipper självrisken som din hemförsäkring kräver utav dig trots drulletillägget.

kan ju länka till villkoren här direkt (om nu trådskaparen hade föräkring):

AONs villkor. Ganska kul att den täcker projektorlampan under de första fyra åren oxå :)

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 09 May 2007 - 08:34.

Postad 09 May 2007 - 08:30

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0
Det här ju lite intressant för mig som har funderingar på att skaffa ett par schyssta stativare... Eftersom jag också har katter alltså...

Om man vill ha ett par riktigt stabila stativ, typ "vältsäkra", vad rekommenderas då?

Postad 09 May 2007 - 08:38

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Sir Anslem. OM B&W är intressant så tycker jag du kan titta på 705:orna med tillhörande orginalstativ.

Du skruvar nämligen fast högtalaren underifrån. Jag tror att måtten även passar för CM1. Men är inte helt säker där.

Här har du en bild ur grodperspektiv från helgen då jag hade dem hemma för utvärdering:
Bifogad fil  IMGP0349.JPG   2.28MB   56 Antal nerladdningar

Nu har jag bara skruvat i två av fyra skruvar.

Vet dock inte vad stativen väger, men det krävs ganska ordentlig kraft för att välta dem iallafall.

//Loofy

Postad 09 May 2007 - 08:43

Unregisteredd8265939
  • Unregisteredd8265939
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Till saken hör att jag köpte högtalaren i Tyskland via en kille här på forumet för sisådär 3 år sedan. Så man kan ju undra hur hifiklubben ställer sig till det (som enda återförsäljaere av B&W i Sverige)...
Tecknade aldrig en specifik försäkring för dessa. Däremot har jag och sambon en "drulleförsäkring" men med 1500kr självrisk ;)

Kanske man kan argumentera inför försäkringsbolaget att man inte bara kan köpa en utan måste köpa högtalarna parvis ifall man kan få ut dem på försäkringen. Om självrisken ligger på 1500kr kan jag i så fall lika gärna få ett nytt par istället för laga ena högtalaren. Och på så vis totalt ha 3st fungerande 601:r där bak :)

Edit: btw: Inga ytliga skador uppstod för övrigt på högtalaren. Jag misstänker att högt. sladden bromsade lite utav fallet + att högt. föll rätt i golvet med dess ena sida och inte med ett hörn eller kant först. Tur i oturen ifall det till sist går att laga den.

Tack för era svar!

/samuel

Redigerat av Unregisteredd8265939, 09 May 2007 - 08:45.

Postad 09 May 2007 - 08:57

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0

Det här ju lite intressant för mig som har funderingar på att skaffa ett par schyssta stativare... Eftersom jag också har katter alltså...

Om man vill ha ett par riktigt stabila stativ, typ "vältsäkra", vad rekommenderas då?

<{POST_SNAPBACK}>

spika fast stativen och limma fast högtalaren :)

Postad 09 May 2007 - 09:35

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

spika fast stativen och limma fast högtalaren :)

<{POST_SNAPBACK}>

Ha ha, okej, kör på det!! ;)

Loofy: Är högtalarna då förberedda med "skruvhål"? Känns sådär att dra i en skruv i trät annars...

Postad 09 May 2007 - 10:36

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Anslem: Jajamensan... Det sitter redan gängade hål i högtalarn (tror det är M6) men man får ju med skruvarna till stativet....

hehe hade inte föreslagit detta alternativ om man hade varit tvungen att dra en träskruv rakt genom ett par högtalare för över 12 000:- känns inte allt för häftigt att göra det :)

//Loofy

Postad 09 May 2007 - 10:38

Unregisteredd8265939
  • Unregisteredd8265939
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Köpte mina på Hifikitt för en mindre summa. de känns stabila. men eftersom de är dryga 90cm blir de naturligt instabila med en högtalare som B&W 601S3 á 6Kg

Vet om en del som använt sig utav självhäftande kardborreband mellan stativ och högt. men tydligen hade detta inte hjläpt i det här fallet. Den kombinationen + att man ser till att stativets fot "förlängs"/förstoras med tex. några träribbor som skruvas fast borde ju förbättra stabilitet avsevärt. Funderar faktiskt på att göra det.

Men kanske man borde satsa på ett par KEF ägg i alla fall som tanken var innan jag köpte dessa högtalare.... jaja. lät att vara efterklok.

Å andra sidan kan mn ju helt enkelt skänka bort kattstackaren till någon vänlig själ.

/samuel

Postad 09 May 2007 - 10:50

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0

Anslem: Jajamensan... Det sitter redan gängade hål i högtalarn (tror det är M6) men man får ju med skruvarna till stativet....

hehe hade inte föreslagit detta alternativ om man hade varit tvungen att dra en träskruv rakt genom ett par högtalare för över 12 000:- känns inte allt för häftigt att göra det :)

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>

Ha ha, nej det är kanske sant, men man vet ju aldrig... Men påverkas inte ljudet av att man skruvar fast högtalaren i stativet?

Postad 09 May 2007 - 11:06

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Den katten hade varit illa ute om jag haft den.:)

De katter som finns i detta hushåll har inte tillträde till vardagsrummet där anläggning och högtalare står för att eliminera olycksrisken.

Det finns ju stativ som kan sandfyllas om jag inte är helt fel ute, det kan ju vara en lösning. Ytterligare en variant är den du skrev - att skänka bort katten. Såvida inte planlösningen medger att den nekas tillträde till rummet där anläggningen står.

Postad 09 May 2007 - 11:25

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Anslem: Nej... Högtalaren är som sagt byggd för just det stativet. Så det påverkar inte ljudet.

//Loofy

Postad 09 May 2007 - 11:39

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0

Anslem: Nej... Högtalaren är som sagt byggd för just det stativet. Så det påverkar inte ljudet.

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>

Okej, det låter ju bra... *Lägger till B&W på listan över möjliga inköpskandidater* :)

Postad 09 May 2007 - 11:44

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har köpt stativare med nypris kring 25 med skruvmärken under. Kanon tycker jag som betalade kring 8' eftersom de hade en skada (om ingen kommer att se och som inte påverkar ljudet).

Postad 09 May 2007 - 12:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Diskanten sitter fast utan skruvar, tryckt och vriden i.

Om den har hoppat ur utan att gå sönder så borde den gå att få dit igen. Sen är väl
risken stor att membranet har blivit intryckt, men det är inte säkert. Det sitter lite försänkt
i mitten.

Magnetens vikt kan däremot ha knäckt hela upphängninge i baffeln. Då har du en bra anledning
att uppgradera till DM685 :huh:

Min lillebror tryckte in denna 1 månad efter att jag hade köpt högtalarna :) ;)
Bifogad fil  pajad_diskant_mindre.jpg   108.76K   1 Antal nerladdningar

edit: glöm inte tätningsringen.

Redigerat av Ageve, 09 May 2007 - 15:18.

Postad 09 May 2007 - 12:37

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0

hehe hade inte föreslagit detta alternativ om man hade varit tvungen att dra en träskruv rakt genom ett par högtalare för över 12 000:- känns inte allt för häftigt att göra det ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har köpt stativare med nypris kring 25 med skruvmärken under. Kanon tycker jag som betalade kring 8' eftersom de hade en skada (om ingen kommer att se och som inte påverkar ljudet).

<{POST_SNAPBACK}>

Ha, där ser man, det var ju ingen dålig affär! Då skulle jag också kunna leva med ett par skruvhål :)

Postad 09 May 2007 - 13:31

henrik_k
  • henrik_k
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Här finns ytterligare lite info om konstruktionen (visserligen 602 s2 men troligen liknande konstruktion).
http://www.hififorum...?TOPIC_ID=60570

Postad 09 May 2007 - 14:24

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

hehe hade inte föreslagit detta alternativ om man hade varit tvungen att dra en träskruv rakt genom ett par högtalare för över 12 000:- känns inte allt för häftigt att göra det ;)

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Ha, där ser man, det var ju ingen dålig affär! Då skulle jag också kunna leva med ett par skruvhål :)

<{POST_SNAPBACK}>

Alltså är skruvhålen genomgående så att de når en akustiskt verksam volym så kommer de att
påverka lådans avstämning. Det är iof lätt att åtgärda genom att exempelvis fylla upp hålen med
latexfog.

Till trådskaparen, ta en ordentlig titt på baselementet också!
Har man kraftiga motorsystem på elementen så är det rätt lätt att chassit blir lite vint efter att hårt
slag i backen (90 cm är ett rätt högt fall) vilket kan medföra att talspole bobbinen blir lite skev.
Kan bli att låta rätt illa...

Postad 09 May 2007 - 15:12

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Alltså är skruvhålen genomgående så att de når en akustiskt verksam volym så kommer de att
påverka lådans avstämning. Det är iof lätt att åtgärda genom att exempelvis fylla upp hålen med
latexfog.

<{POST_SNAPBACK}>

Visst. aknske skulle ha nämnt det. Sorry. I mitt fall var hålen inte genomgående ... och de "sattes igen" med 2-komponentlim ... bara "för säkerhetsskull" ... :)

Postad 10 May 2007 - 07:18

Unregisteredd8265939
  • Unregisteredd8265939
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Demonterade högtalaren helt igår kväll och strök på lim på de ställen där hållaren till diskanten hade lossnat/spruckit. Nu på morgonkvisten har jag monterat ihop högtalaren igen och kan nöjt konstatera att den fungerar som den ska!
Inga konstiga disharmonier eller annat otrevligt utan bara välljud!
jag var riktigt rädd ett tag för att det också skulle vara annat inuti högtalaren som hade gått i sönder.
Pratade med en kille på Hifiklubben på Sveavägen i Sthlm igår och han sade att en ny plastfront + diskant i runda slängar skulle kosta 900kr exkl. frakt från Danmark/England

Så de 64kr jag lade på Loctite superlim räddade min dag!

Tack för alla era svar och synpunkter!

/samuel

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.