Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Komponenter i signalens väg...

37 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 May 2007 - 06:42

Xris
  • Xris
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Tjena, mitt första inlägg :)

Jag undrar om någon kan redogöra för hur känslig signalen är från D/A-omvandlaren till högtalaren. Det jag menar är hur viktiga är elektronikkomponeneterna i det olika stegen. Främst är det väl kondensatorer jag syftar på.

Är den svaga signalen mellan D/A och första OP-förstärkaren lika känslig för bra konding som signalen i högtalarens delningsfilter? :(

Postad 11 May 2007 - 09:38

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

• 1126 inlägg
  • 0
Som i allt råder det olika meningar i det men kan ta ett faktiskt exempel. Polarens CD, en Marantz CD-57 (tror jag den hette) hamnade hos mig när lödkolven var framme och då passade jag på att ta bort de elektrolyter på 10uF som sitter på utgångarna och ersätta dem med vanliga koppartrådar och det blev en markant förbättring, så även om du kanske inte märker så stor skillnad bland de dyrare så gör du säkert det i gränsen mellan billigt skräp och de litet finare sakerna.

Postad 11 May 2007 - 10:56

Xris
  • Xris
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Jo, jag har Marantz CD5400 och har bytt ut några samt tagit bort två elektrolyter... :) jag upplevde skillnad, inget snack om det, men inte lika stor skillnad som att byta konding till diskant eller mellanregister (som jag nu tagit bort helt, lite mer mellanbas men oj vad mycket mer detaljer :( )

Så det jag undrar är... finns det lika mycket att vinna på att pilla i försteg o slutsteg med kondingar...?

Edit: det är kondingen till mellanregistret som är borttagen, elementet sitter i en sluten låda där nu volymen begränsar den nedre frekvensen

Redigerat av Xris, 14 May 2007 - 08:18.

Postad 11 May 2007 - 12:38

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Att joxa i filter utan ha koll ger mycket konstiga effekter... undra om verkligen högtalren blev bättre av att du fimpade komponenter??? Får vara en usel grundkonstruktion i så fall...

Att ta bort utgångskondensatoerna kan vara vanskligt så det är de som ser till att CD:n inte skickar ut DC... Men vet man vad man gör är det ju bara att köra...

Det verkar finnas ett hat mot kondensatorer... Fattar inte varför....

De sitter ofta där de sitter av en anledning... Visst kan man välja bättre och kanske mer lämpade. Men att hålla på att ta bort dem sabbar generellt... I alla fall om konstruktionen är någorlunda korrekt.

Men visst det finns säkert någon som hatar motstånd som löder ut dem också...

Postad 12 May 2007 - 07:15

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

• 1126 inlägg
  • 0
plocka bort komponenter helt i högtalare kan väl knappast vara så lyckat men om man t.ex. har ett försteg men en konding på ingången så behöver man ju knappast ytterligare en på källans utgång.

Postad 13 May 2007 - 12:48

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Så det är en omöjlighet att en CD skickar ut DC? Men att en förförstärkare kan det?

Postad 14 May 2007 - 06:54

Xris
  • Xris
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Att joxa i filter... jo jag kan erkänna att jag inte har några mätinstrument utöver mina öron som sedan ska njuta av resultatet. Jag har förstått att det är knepigt att pilla med delningsfilter men jag får anse att jag har haft riktigt flyt. :P

Angående moddningen av CDn så hittade jag ett en tråd där flera pillade med spelaren o gjorde mätningar osv... så den åtgärden var inte på eget initiativ. Dvs det mättes upp att det inte skickade ut DC med den kopplingen. Med givet resultat blir man sugen på att titta i förstärkaren... om man kan byta upp sig.

Det jag har mot kondingar (läs elektrolyter) är att jag upptäckt hur mycket bättre det kan låta genom att byta upp sig. :)

Postad 14 May 2007 - 08:04

Xris
  • Xris
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Är det ingen som kan svara på om en svag signal är mer eller mindre känslig för bra kondensator än en förstärkt signal? :P

Postad 14 May 2007 - 10:32

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Anledningen till att du inte får några svar är att det går inte att svara på.

Fel kondring på fel plats är inte bra... Så enkelt är svaret.

I en vettig konstruktion har konstruktören valt en kondring som lämpar sig för ändamålet. Att svara så som du verkar vilja är bara dumt...

Du måste definiera vad som är en BRA kondring innan vi kan svara på om det är värt att byta.

Att ta en kondensator men hög läckström i en sample/hold krets är ju korkat... Alltså väljer man en med låg... Spelar det ingen roll om det sitter 8 eller 12 uF så kan man ta en 10 uF elyt... (ligger man under 80 % av märkspänningen kommer livslängden vara helt ok för en modern elyt.) osv. osv.

Så om du VET så väl vad som är en bra kondring i din krets är och det sitter inte en sådan i kretsen så är det ju bara att byta...

Redigerat av GrodanB, 14 May 2007 - 10:37.

Postad 14 May 2007 - 11:12

Xris
  • Xris
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Jag har fått för mig att elektrolyter inte gör ett bra jobb genom hela frekvensområdet, om det stämmer så borde det väl vara bättre att välja annat material i kondensatorn (vilket blir dyrare).

..."skadas" en svag signal då mer/mindre än en förstärkt... min okunskap i ämnet gör att jag inte förstår svårheten i frågan!?

Postad 20 May 2007 - 10:01

A_Electronics
  • A_Electronics
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Det råder som sagt många meningar om vilka kondensatorer som är bäst/sämst i olika tillämpningar. Generellt och i viss mån vedertaget av de flesta kan man lista kondensatormaterial enligt nedanstående:

1. Polystyren och silvermica, anses av de flesta vara de bästa för signalvägen gällande lågnivå t.ex. i DACar eller försteg, dessa finns ofta i mycket små värden.
2. Polypropylen (metalliserad), kommer tät inpå ovanstående, används med fördel i signalvägen speciellt i högtalare, men även i all form av elektronik.
3. Polykarbonat, används sällan men har lite bättre egenskaper än polyester.
4. Polyester, används i mycket stor utsträckning som avkoppling i strömförsörjning men även i signalväg, avses vara en av de sämre plastfilmskonden. men har höga CV-värden dvs. mycket kapacitet vs. storlek. Passar ofta mycket bra att byta ut mot småelyter i signalvägen.
5. Organsiska torra elyter (Sanyo OS-CON), anses vara mycket bra, en elyt med egenskaper som en polyester konding eller lite bättre.
6. Vanliga elyter, har sämst ljudegenskaper av alla listade, gör sig bra i strömförsörjning, men har inget att göra i signalvägen enligt mitt tycke. Speciellt i högfrekvens applikationer, undantaget kan vara i subwoofer filter där endast låga frekvenser passerar, härvid märks sällan någon skillnad.

Teorin bakom varför vissa material är bättre än andra är en hel vetenskap, vilket jag hänvisar till litteraturen.

PS. Leta gärna upp artikeln "Kondesatorer i LF-kretsar" från tidningen Allt om Elektronik 2/1991.

Postad 21 May 2007 - 07:44

Xris
  • Xris
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Nu har jag bytt ut den enda (en per kanal) kondensatorn i signalens väg i försteget från lyt till polypropylen. Jag är verkligen glad att jag gjorde det, den tydligaste skillnaden är ökad 3D-känsla ;)

Den integrerade förstärkaren jag talar om är XTZ class-A 100D.

Sen dök det upp en ny fråga, som jag hoppas A_Electronics kan svara på; i början av slutsteget passerar signalen en "finare" kondensator (gissar att det är polypropylen map storlek mot värde) men efter den så är det bara elektrolyter!? Varför börja bra o avsluta med lyt? :blink:

Postad 24 May 2007 - 08:20

Xris
  • Xris
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Hmm... vem som helst med ett vettigt förslag får naturligtvis svara. :wub:

Av alla som pillar med slutsteg borde någon ha några ideer... :)

Postad 24 May 2007 - 08:34

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Du ber om absoulta svar i ämnen som handlar om smak och/eller placebo...

Ofta sätter man elytar parallellt och "finare" i serie. Så elytarna sitter kanske inte i signales väg utan fungerar som av/återkopplings komponenter.

Byt om du vill... se om det blir bättre... och i så fall grattis.

Postad 24 May 2007 - 09:01

Xris
  • Xris
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Jag har inget kopplingsschema så jag följer banorna på kortet o i slutsteget så delar det upp sig åt flera håll (blir lätt lite snurrigt där). Det är väl för att man kan välja mellan klass A resp AB.

Jo, det kan vara en tanke att elyterna bara används parallellt på resten av signalvägen. Får se om jag orkar följa upp banorna o skissa ner...

En fråga till GrodanB; du verkar vara skeptisk till att misstro elektrolyter, har du inte upplevt skillnaden mellan elyt o bättre konding? Jag tror knappast att du har elyt i delningsfiltret till diskanterna och varför har du inte det?

Postad 24 May 2007 - 11:52

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Det finns 2 problem med elyter.

1. Tolerans.
2. Livslängd. (inte lika stort problem idag som tidigare.)

Jag har ingen elyt i mina filter pga. 1. och lite 2. Men har haft i gamla konstruktioner...

Jag skulle använda elyter i diskanten om de hade bättre tolerans. Har inte sett att små elytar inte klarar 20Khz (krokig DC)

Postad 24 May 2007 - 12:39

Xris
  • Xris
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Jag skulle använda elyter i diskanten om de hade bättre tolerans. Har inte sett att små elytar inte klarar 20Khz (krokig DC)

<{POST_SNAPBACK}>

Högtalarelementen i din konstruktion i galleriet ser ut att vara av bättre kvalitet, du borde få väldiga förbättringar på mellanregister om du parallellkopplar bättre konding över elyten. Jag antar att du inte redan gjort det med hänvisning till citatet ovan.

för min del så spelar det ingen större roll hur en elyt ser ut på pappret, om ett byte av konding (från elyt till polypropylen) ger ett odiskutabelt bättre resultat (på alla sätt i ljudbilden) i signalens väg i diskantens delninsfilter, varför skulle det spela mindre roll tidigare i signalens väg... (vilket GrodanB iofs inte sagt) :wub:

Postad 24 May 2007 - 13:50

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Hmm... kanske bäst att strunta i kondensatorer och försöka säga det jag vill säga:

Rätt komponent på rätt ställe.

Dvs. OM de egenskaper en elyt har (Brister och Fördelar) är det du söker SKALL du använda en elyt...

Du använder elyt som ordet dålig.

Tex. "Byta ut elytarna mot något bättre."

Här menas att de är "per definition" kassa och alla andra är bättre...

Sådeles är det inte garanterat bättre att byta eller ta bort en elyt...

Menar inte att du har fel eller att du inte får en förbättring...

Men ofta lurar man sig själv och tror att annat ljud är samma sak som bättre ljud...

Och... inte sällan har man faktiskt inte ett annat ljud :wub: dvs. placebo... (OBS!! jag är inte imun mot detta !!SBO, åkt dit på olika demon och hör skillnader på samma sak osv...)

Postad 24 May 2007 - 14:15

Xris
  • Xris
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
...om den (elyten) sitter i den analoga signalens enda väg, dvs måste passera, så har jag själv erfarit i min utrustning att den med fördel bör bytas ut (har fortfarande slutsteget kvar). Placebo eller inte så "inbillar" jag mig att samtliga modifieringar av min utrustning (moddat cd, förstärkare, egna signalkablar, kraftigt modifierat högtalarna samt delningfilter) har gett resultat till det bättre (enligt mitt tycke o det är ju jag som ska lyssna :wub: ).

Resultaten har både förvånat och inspirerat folk som lyssnat :)

Allmänt tips: börja med rumsakustiken

Lite OT, men GrodanB, din tube trap i hörnet hur ser den ut under kläderna? Upplevde du stor skillnad?

Postad 24 May 2007 - 15:07

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Hur den ser ut... Det är ett gjutrör som är uppsågat.. insidan är ett varv med gullfiber och sedan sydde jag ett rör av "högtalartyg".

Jodå de hjälper. Men djupbasen har den svårt att göra mycket med då den är på tok för liten. :wub:

Postad 24 May 2007 - 22:49

Matte_D_I_Y
  • Matte_D_I_Y
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Ren allmänt brukar man väl säga att man ska ha så bra komponenter som möjligt i början på signalvägen, eftersom signalen sen ska förstärkas upp i olika steg och då förstärker man ju felen också, men detta brukar då gälla brus, distortion mm.

I förstärkarkopplingar brukar man använda dubbelmatningsspänning just för att man ska slippa kondensatorer i signalvägen, men en förstärkarkoppling brukar ändå innehåller en massa kondensatorer, men då brukar dessa vara en del av t ex lågpass-filter mm som behövs för att en förstärkare inte ska självsvänga mm, så ta inte bort dessa.

visst kan man plocka bort elektrolyter och ersätta med andra typer, men då kan man ju lika gärna byta motstånd och transistorer också, för de påverkar signalen lika mycket. Hört talas om låg brusiga motstånd ?

Postad 25 May 2007 - 07:43

Xris
  • Xris
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Nej jag har inte hört om lågbrusiga motstånd. Handlar det om tydligt hörbara förbättringar eller blir det hårklyverier (vilket jag anser att byte av elyter i signalväg inte är) och mer placebo för man vet att det är lågbrusigt...?

Vilka motstånd samt motsvarande transistorer anser du är lågbrusiga och var hittar man sådana?

Postad 25 May 2007 - 17:49

Matte_D_I_Y
  • Matte_D_I_Y
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Lågbrusiga motstånd brukar vara av typen metallfilmsmotstånd eller tunnfilmsmotstånd och brukar ha en blå färg men behöver inte ha det. De vanligaste och billigaste motstånden brukar vara av typen kolytskiktsmotstånd och är inte lågbrusiga och är även temperaturberoende. Man brukar rekommendera metallfilmsmotstånd i audiokretsar. Men vilken typ av motstånd det sitter i en färdigbyggd förstärkare är svårt att säga. Men låg brusnivå vill man alltid ha, hur ska man annars höra de (o)hörbara detaljerna som ska finnas där......

Transistorena ska man nog inte ge sig på att byta, då man måste veta exakt vad de som sitter där har för data.

Sen kan man undra varför en helt ny flerkanals-receiver i mellanklass bara har ett signal/brus förhållande på 60dB, medans en två kanalsförstärkare för 2000kr har över 100dB signal/brus-förhållande. Vad är det för skräp de stoppar in i dessa flerkanals-förstärkare. Vi kan alltså lika gärna spela gamla kassettband, då de har lika mycket brus.

Postad 28 May 2007 - 09:19

Xris
  • Xris
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Vill nog minnas att motstånden är blå i färgen :)

Postad 28 May 2007 - 09:27

Xris
  • Xris
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Mätte lite på motstånden, jämförde värden på höger resp vänster kanal och upptäckte att det skilde något. Tex i försteget, om jag går baklänges; pre-out / motstånd / kondensator / op /... där motstånden har värdena 508 ohm vänster mot 511 ohm höger. Är det något man bör ändra på (om man är noga) eller är det bara "löjligt" att bry sig?

Postad 19 June 2007 - 06:49

Xris
  • Xris
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Ingen intresserad person som har någon åsikt? :)

Postad 25 June 2007 - 00:20

Unregistered5325ac40
  • Unregistered5325ac40
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Som Matte_D_I_Y skriver så är det allmängiltigt att ju renare signal du har från början dessto mindre skräp får du med i slutet. Vilken effekt GDS-moddar har beror givetvis främst på ifall man ändrar något direkt i signalvägen. Vissa kondingar (och andra komponenter) fyller som sagt andra funktioner.

Tja, visst kan du köpa ca 10 000 motstånd för att försöka hitta ett par precist matchade.....har du otur behöver du köpa en batch på 100 000. Och sedan ska du ha ett mätinstrument som är tillräckligt exakt.

Annars är 3 ohm skillnad för två motstånd strax över 500 ohm ungefär lika med 0.6% tolerans. IMNSHO innebär det en fjärt i rymden jämfört med de asymmetrier för ljudet som dina högtalare (konstruktion) , deras placering och samverkan med rummet innebär.

Men jag skulle inte säga att det är "löjligt", onödigt besvär utan effekt jämfört med annat är min åsikt.

Postad 25 June 2007 - 06:22

Xris
  • Xris
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
OK, då har jag fått någons åsikt, och jag kommer följdaktligen inte att göra något åt motstånden :P

Postad 18 December 2007 - 14:16

Xris
  • Xris
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Nu har dock ändrat en del i förstärkarens signalväg... se mitt galleri :lol:

Postad 27 December 2007 - 02:58

Gunnar_R
  • Gunnar_R
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Tantaler ska ju tydligen vara "bra" (bättre än elyter) i signalvägen. Det är i alla fall den uppfattningen jag har fått.

Frågan är hur det är med keramer?

Postad 18 February 2009 - 14:53

Xris
  • Xris
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Tänkte slänga ut en fråga...

Bakgrund: när jag lyssnar på flerkanal (film) använder jag min xtz classA-100 D som slutsteg. Vid 2-kanal är CD-spelaren kopplad direkt till xtz. Men det "läcker" spänning ut via "amp in" bakåt till flerkanalaren när den inte är på. Jag måste då höja volymen ca 4-5 dB mot om jag rycker sladden på "amp in". För att inte behöva rycka sladden varje gång funderar jag på att sätta en diod i signalens väg.

fråga: Hur tror ni att en diod fungerar/låter i signalens väg mellan försteg och slutsteg? :)

Postad 18 February 2009 - 15:28

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Först måste du tänka efter i fall lågnivå arbetar i AC eller DC, sen är svaret rätt enkelt :)

Postad 19 February 2009 - 09:18

Xris
  • Xris
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Först måste du tänka efter i fall lågnivå arbetar i AC eller DC, sen är svaret rätt enkelt :)

Med risk för att göra bort mig... utifrån din formulering (o lite logiskt tänkande) säger jag att det är AC och då skulle en diod inte riktigt fungera som jag önskat ;)

Då blir det enda alternativet att sätt en lättåtkomlig brytarkontakt på vägen ;) då min nya bänk in låter mig komma åt som förrut B)

Postad 19 February 2009 - 16:57

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Xris, precis, det funkar dåligt.

Postad 20 February 2009 - 08:42

Xris
  • Xris
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Hur stark kan strömmen/spänningen vara på lågnivå? ...när man dimensionerar kontakten :wub:

Postad 20 February 2009 - 09:38

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Hur stark kan strömmen/spänningen vara på lågnivå? ...när man dimensionerar kontakten :wub:

Några milliampere och några volt

Postad 20 February 2009 - 13:09

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Några milliampere och några volt

Ja, ett bra värde är väl 270mV i 22kOhm.

Redigerat av ekolnskungen, 20 February 2009 - 13:10.

Postad 25 February 2009 - 10:25

Xris
  • Xris
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Så blev det :rolleyes:

Mer detaljer finns i galleriet.

Bifogad fil(er)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.