Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Jordbrum eller vad är det?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 May 2007 - 19:58

Frisk
  • Frisk
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Har ett litet problem med en stereo med subwoofer. Är någon slags jordbrum eller liknande.
Förstärkaren är en 5.1 kanals Grundig-reciver, till den är det kopplat ett 5.1 canton-system, när stereon är i stanby alt. man precis har bytt kanal brummar det. När stereon har insignal, oavsett om det är ljud eller inte försvinner brummet.

Vad som är testat hittills:
Kopplat ut alla ingångar förutom högtalarna, en optisk kabel och subwoofern, fortfarande brum.
Vänt stickpropparna både till subwoofer och förstärkare, fortfarande brum.
Kopplat ut bakhögtalarna (om kablarna på något sätt skulle kunna ta in störningar) fortfarande brum.
Kopplat ut en bit av lågnivåkablen, så enbart mittpinnen suttit i, fortfarande brum, möjligt ännu mer.
Kopplat ur lågnivåkabeln helt från förstärkaren, brummet försvann.

Kabeln är en skärmad 50ohms-kabel, men ingen skillnad nu jämfört med "lakritsremmen" som satt där förut.

Är inte hemma så har inte tillgång till oscilloskop m.m. men när jag mätte på min egna anläggning uppfattade jag det som att signalen skickades i "jorden" på signalkablen, och signaldelen var jord (i alla fall så jag upplevde det när jag mätte, men var en snabb och slarvig mätning) Kan det vara något liknande här, att den jordar signalen, och inte jorden?

Någon som har en idé på vad detta kan bero på? Har testat allt jag kommit på.

dessa högtalare:https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=141933
förstärkare är jag inte säker på, men den är inte allt för gammal.

Postad 17 May 2007 - 13:19

Tellus82
  • Tellus82
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Antar att subben inte har en jordad stickpropp, detta gör att den får sin jordning via stärkaren & brummet försvinner. Det är dock ovanligt att jordningen upphör när förtäsrkaren sätts i standby. Brummet orsakas av att subben inte har någon jordning alls iaf. (väldigt vanligt) & den får den från förstärkaren...

Postad 17 May 2007 - 13:43

rilletheman
  • rilletheman
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Ligger din förstärkare och subb på samma säkring? du kan få en potenial (stavas d så?) annars vilket kan ge jordbrum. om så e fallet pröva att lägga dom på samma uttag så försvinner nog ditt brum.

Postad 22 May 2007 - 11:42

johan1972
  • johan1972
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Ett tips!

Prova att ta ur antennsladden till radio/tv ur väggen. Försvinner brummet då?

Postad 22 May 2007 - 13:20

saftas
  • saftas
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Ett annat tips är att sätta subwoofern i samma kontakt i väggen som förstärkaren.

Det kan bero på potentialskillnad mellan olika utrustningar och det betyder i enkla drag att de har olika spännigar i jordkabeln i förhållande till varandra. (rätta mig om jag har fel)

Postad 22 May 2007 - 16:01

Frisk
  • Frisk
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Missade kanske skriva det, allt sitter i en och samma förgreningsdosa, altså på samma fas, samma propp osv. och som jag skrev, TV m.m. var urkopplat, enbart sub och DVD-spelare, via optisk ingång.

Kan vara något som du, Tellus82 skriver att det är pga ojordad subb, lät konstigt att skyddsjorden skulle vara samma som signaljorden, men så var det tydligen på min subwoofer, så kan mycket väl vara så även på den (är det ens tillåtet att använda skyddsjorden på detta sätt?)

Tycker ändå det verkar konstigt att det skulle spela någon roll, alla enheter sitter ju i samma förgreningsdosa, inget är jordat, har ju samma nolla.. och samma etta, men får väl testa vidare någon gång när jag är där, tack så mycket för alla svar än så länge i alla fall!

Postad 22 May 2007 - 17:54

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2384 inlägg
  • 0
Jag har problemet att tjuter ibland i center.....ingen som stöt på detta kan de vara fas jord relaterat kanske ?

Postad 25 May 2007 - 10:43

Frisk
  • Frisk
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Jokkmokksjocke: Tjut i centern låter inte som något jordrelaterat, snarare någon störning på vägen... låter i alla fall inte som det skulle ha med jord att göra..

Kollat mer nu, subwoofern har inte ens någon jord, så att felet beror på det verkar inte sannolikt. Kan dock inte förstå varifrån jordbrummet kommer.

Postad 25 May 2007 - 11:52

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Har ett litet udda problem med jordpotentialer.

Jag fick koppla mina subbar ojordat pga av olika jordpotentialer mellan subben & recivern. Kopplade jag dem i samma utag så var det inga problem men om jag kopplade dem till ett utag på en annan säkring samtidigt som lågnivån var inkopplad så blev det ett kraftig jordbrumm.
Lösningen för mig blev att göra en kort skarvkabel där jag inte kopplade in jord och vips så var brummet borta. Om ena subben fortfarande hade koppling till jord så kom brummet tillbaka i båda subbarna, båda subbarna var alltså tvungna att vara kopplade utan jord för att eliminera problemet.

Någon som har en förklarning till varför det är så?

/Martin

Postad 28 May 2007 - 20:43

Frisk
  • Frisk
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
MGW: som jag skrev tidigare, verkar som skyddsjord och signaljord är anslutna till varandra, altså är allt sammankopplat om du har ena subben jordad, om du dessutom har något som sitter ihop med en TV(antenn) eller liknande blir det en jord-loop där mellan, om du dessutom kör på olika säkringar, och kanske t.o.m. olika faser är det inte så konstigt om det blir jordbrumm,

Postad 28 May 2007 - 21:07

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Har ett litet problem med en stereo med subwoofer. Är någon slags jordbrum eller liknande.
Förstärkaren är en 5.1 kanals Grundig-reciver, till den är det kopplat ett 5.1 canton-system, när stereon är i stanby alt. man precis har bytt kanal brummar det. När stereon har insignal, oavsett om det är ljud eller inte försvinner brummet.

God kväll!

Har just skaffat mig ett slutsteg + försteg o upplever samma fenomen som du. När försteget är i standby brummar det rejält i högtalarna men slutar direkt när man drar igång det. Både för- och slutsteg sitter i samma dosa.

Klurar på om det kan vara min lampa med dimmer som bråkar samt hur löste du problemet tillslut?

Mvh Robert

Postad 28 May 2007 - 21:14

johan1972
  • johan1972
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag testade det som du sa MGW

göra en kort skarvkabel där jag inte kopplade in jord

men jag var tvungen att fasvända stickproppen osså men sen var det knäpptyst i båda subbarna. Kan tillägga att jag använder galvaniska avskiljare (mantelström filter) till radio/tv dessutom. Antar att jag kan ta bort dessa nu ;)

Fan vad länge jag har hållit på och testat hit å dit äntligen klart... :wub:

Bra tråd!!

Redigerat av johan1972, 28 May 2007 - 21:17.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.