Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Wii Komponentkabel

122 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 maj 2007 - 09:30

dred
  • dred
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
För att hjälpa till lite så kan jag lägga upp dessa bilderna som jag tog för att försöka visa skillnaden med en komponentkabel på en LCD tv.

Dock så måste jag säga att det är svårt att fånga det på kamera då det för det första inte är så kalas att fota tvn :D och för det andra så är det när saker rör på sig som man ser det mest.

Komposit bilderna är till vänster och de nya komponent bilderna till höger.
Komposit körde jag i 480i innan och kör nu 480p med komponentkabeln.

Menyn såg helt annorlunda ut, det blå sträcket som går över skärmen var det nästan myrornaskrig i förut, såg ut som den var animerad.
Nu blev den dock rak och fin :blink:
Postad bild

Surfa går kalas mycket bättre, man slipper zooma som en idiot för att allt är otydligt.
Postad bild

Ännu en web bild i mer detalj.
Postad bild

Lite bilder från Zelda med. Detta är loggan som blödde färg med komposit. Mycket tydligare nu.
Postad bild

Menybilden där man väljer save gubbe.
Innan var det inte lätt att se vad det stod.
Postad bild

Ytterliggare lite inzoomat, väldig skillnad blev det ;)
Postad bild

Snabbmenyn som man har uppe i höger hörnet blev klart förbättrad med.
Postad bild

Slutsats, klart värt de ynka 99kr jag betalade för kabeln. Gjorde mer skillnad än jag trodde det skulle göra.
Enda negativa är att den "lågbudget-antialiasing" man fick innan för att allt var otydligt är ju borta. Så det blir en smula taggigare än det var innan, men inte heller där var det så mycket som jag trodde det skulle vara.
Tyvärr har jag upptäckt att något är galet på komponent ingången i min 32" LCD tv så jag har fått något konstigt flimmer över hela bilden. Ska dock lämna in den så de kan fixa det.

#2

Postad 22 maj 2007 - 14:10

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

  • 728 inlägg
  • 0
efter det här åkte komponentkabel upp inköpslistan... verkar vara stor skillnad. skulle gärna vilja ha bildexempel från andra spel också... surfa verkar vara störst skillnad.

big up! kul att du gör detta!

#3

Postad 23 maj 2007 - 08:25

bjorka
  • bjorka
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Bra bilder för att visa detta dred!
Hade själv exakt samma upplevelse när jag gick ifrån komposit till Scart RGB.
Dvs det blev en "rak" blå linje i menyn och man såg texten när man surfade.
Spelen kändes också lite taggigare när man plötsligt fick en renare bild.

#4

Postad 15 juni 2007 - 09:12

dred
  • dred
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Kul att ni uppskattar detta :wub:

Kommer att ta mer bilder när jag får tillbaka min LG LCD tv. Hade problem med komponentingången, blev ett konstigt flimmer i bakgrunden hela tiden. Så när denna kommer tillbaka från reperation så dyker det upp fler bilder, har 15 spel där hemma som kan aggera som exempel nu med ;)

#5

Postad 15 juni 2007 - 14:45

Unregistered36467c42
  • Unregistered36467c42
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Oh! 99kr låter väldigt billigt, vart hittade du detta fynd?

/Ztranger

#6

Postad 15 juni 2007 - 16:30

dred
  • dred
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Den hittade jag på Console.se.
Finns en som kostar lite mer som heller inte ska vara dum.

#7

Postad 18 juni 2007 - 20:49

adude
  • adude
  • Forumräv

  • 654 inlägg
  • 0
Asid Tech - Wii HD Pro Component Cable 269:- http://www.webhallen...od.php?id=68830

Brooklyn - Wii Komponent kabel (Component Cable) 189:- http://www.webhallen...od.php?id=73804

Mad Catz - Wii Component Video Cable 249:- http://www.webhallen...od.php?id=68029

Monster GameLink™ Component Video and Stereo Audio A/V Kit 799:- http://www.webhallen...od.php?id=76335

Nintendo Wii - Component Video Cable 379:- http://www.webhallen...od.php?id=66169

Speed-Link Component Cable för Wii 249:- http://www.webhallen...od.php?id=71586

Undrar hur monster kabeln skiljer sig från nintendos egna component kabel

#8

Postad 18 juni 2007 - 21:19

EvenSteven
  • EvenSteven
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Kan någon förklara för mig vad dessa kablar gör? Förtydligar bilden?

En annan sak.... vad är skillnanden mellan Nintedos original och den på console för 99:- ?

#9

Postad 19 juni 2007 - 08:54

dred
  • dred
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0

Kan någon förklara för mig vad dessa kablar gör? Förtydligar bilden?

En annan sak.... vad är skillnanden mellan Nintedos original och den på console för 99:- ?

<{POST_SNAPBACK}>


Komponentkabeln tillåter dig att köra i 480p upplösning istället för max 480i. Dessutom så gör de bilden klarare och färgerna flyter ut mycket mindre.

Skillnaden mellan kablarna är väl mest längden samt materialet de är gjorda i. Personligen så betvivlar jag att Nintendos är så otroligt mycket bättre än de andra du kan köpa för en 200 kr.
Monsterkabeln tror jag bara säljer pga sitt namn. Har jämfört monsterkablar med andra innan när det gäller HDMI och jag kan absolut inte se skillnaden som rättfärdigar de tredubbla priset.

Dessutom blev jag förvånad när detta stod under features:
"Delivers high-definition video (720p/1080i) and enhanced stereo sound."

Varken 720p eller 1080io stöds av konsolen så vem bryr sig? Du kan inte använda den till DVD uppspelning eller koppla den till någon annan produkt, så varför behövs det?

Redigerat av dred, 19 juni 2007 - 08:58.


#10

Postad 19 juni 2007 - 16:28

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0

Skillnaden mellan kablarna är väl mest längden samt materialet de är gjorda i. Personligen så betvivlar jag att Nintendos är så otroligt mycket bättre än de andra du kan köpa för en 200 kr.
Monsterkabeln tror jag bara säljer pga sitt namn. Har jämfört monsterkablar med andra innan när det gäller HDMI och jag kan absolut inte se skillnaden som rättfärdigar de tredubbla priset.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu överför HDMI en digital signal och inte en analog... det är klart att Monsterkabeln inte ser bättre ut än en no-name från Kjell o co. Så länge du inte har några sparklies (vita punkter som lyser till här och där) så är det ingen som helst skillnad i bildkvalitet mellan en HDMIkabel för 10 000 kr och en Kjell-kabel för en hundring i samma längd.

Komponent är i motsats till HDMI analogt så där spelar kabeln definitivt roll för bildkvaliteten. Dock så kommer du förmodligen inte se nån skillnad i det här fallet, det märks först om du drar långa kablar och kör med stor bild.

#11

Postad 21 juni 2007 - 11:20

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlägg
  • 0
Hur bra kabel du behöver beror också mkt på din TV, hur förlåtande den är i sin analog till digital-konvertering. ÄR din tv tjurig så kan monsterkabeln definitivt vara ett bra köp. Ett bra exempel är min pappas Sonya 40u2000 som med en vanlig standard fullstift-scart fick en totalt otittbar bild via DVD, men med en dyrare variant (kommer inte ihåg märket - men 500:- kabel typ) fick en mycket bra bild.

Får du problem med ghosting, brus och suddig bild med din komponentkabel kan monster vara en bra ide.

På hdmi ska det som sagt inte spela någon stor roll alls, så till vida man inte är extremt känslig för sparkles eller ska ha lång kabel. Jag måste ha 15m dvi-hdmi och då är supra enda valet för mig t.ex. (hdmi-hdmi hade gått med billigare märke, med DVI-standarden via grafikkort är sämre och sänder oftast en svagare signal).

#12

Postad 21 juni 2007 - 11:25

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

  • 1 272 inlägg
  • 0

Komponentkabeln tillåter dig att köra i 480p upplösning istället för max 480i. Dessutom så gör de bilden klarare och färgerna flyter ut mycket mindre.

<{POST_SNAPBACK}>


576i är max och inte 480i. Personligen kör jag fortfarande 576i för att jag tyckte att 480p blev sämre då upplösningen är nästan 100 pixalar mindre i höjdled. Men jag har kanske en bra deinterlacer i min TV.

#13

Postad 22 juni 2007 - 09:29

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlägg
  • 0
SirIdot: Jo men alla spel som körs i 576i, körs verkligen inte i 576i utan de extra linjerna är bara svarta fält. Dessutom går 576i i 50hz vilket innebär att du kommer ha 50 eller 25fps till skillnad från 30/60 fps. Detta blir en ganska rejäl skillnad i speltempo m.m. mot vad det är tänkt att vara.

Jag har också en bra deinterlacer i min tv och 576i är snudd på bättre, eftersom min deinterlacer filtrera bort jaggies på ett bra sätt och stillastående bilder likväl är lika eller ännu mer skarpa än i 480p. Men det gäller bara fåtalet spel tyvärr.

Lite skillnad från spel till spel dock. Zelda ser värre ut i 480p för det har så ruggit mkt aliasing (enda som är värre är Resident evil 4 det är otäckt på den punkten..) men vissa spel som Excite truck blir helt muppiga att spela i 576i 50hz då det blir letterboxade och hackar som bara den. Och återigen andra spel - Super Paper mario - blir fantastiskt skarpa och fina i 480p.

Däremot vågar jag påstå attt *på en interlaced tv*, t.ex. en 50hz CRT , ser 576i via RGB/component bättre ut än 480p gör på någon progressiv platttv eller LCD/DLP-projektor.

#14

Postad 24 juni 2007 - 16:38

Hämähäkki
  • Hämähäkki
  • Forumräv

  • 673 inlägg
  • 0
Tackar för bilderna Dred, beställde en komponentsladd jag med.

#15

Postad 27 juni 2007 - 15:00

dred
  • dred
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Har fått tillbaka tvn nu så jag tänkte se om jag kunde lägga upp lite mer bilder när jag får tid över.

#16

Postad 27 juni 2007 - 17:20

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0
Jag kan bidra med en bild. Jag kör dock med projektor så det är lite svårt att få till bra kort tycker jag, kameran tar in för mycket ljus så komposit ser bättre ut än vad det gör i verkligheten och komponent ser lite suddigare ut än vad det gör i verkligheten. Men trots det var de här bilderna rätt bra.
Opera på Wii visar tråden "Ångrar ni att ni köpte eran PS3" :)
Smileygubben är väl mest talande, sen är färgerna lite blekare på kompositsladden också.
Komposit till vänster och komponent till höger för den som tvekar. Precis som de ovanstående bilderna alltså.
Postad bild

#17

Postad 28 juni 2007 - 08:49

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

  • 1 272 inlägg
  • 0

Lite skillnad från spel till spel dock. Zelda ser värre ut i 480p för det har så ruggit mkt aliasing (enda som är värre är Resident evil 4 det är otäckt på den punkten..) men vissa spel som Excite truck blir helt muppiga att spela i 576i 50hz då det blir letterboxade och hackar som bara den. Och återigen andra spel - Super Paper mario - blir fantastiskt skarpa och fina i 480p.

<{POST_SNAPBACK}>


Där har vi nog förklaringen. När jag ställde om till 480p spelade jag just Zelda en stund innan jag gick tillbaka till 576i.

#18

Postad 19 september 2007 - 11:35

paholainen
  • paholainen
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Tänkte skaffa komponent till mitt Wii också.
Nån som kan rekommendera en Komponent > VGA adapter som är bra.

#19

Postad 19 september 2007 - 12:02

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlägg
  • 0
Kan ju vara värt att nämna för alla som föredrar 576i över 480p på platt-tv. Man får lite "budget-antialiasing" med interlaced och allt blir alltså en smula suddigare vilket med en för hög skärpa inställd kan upplevas som bättre än 480p med för hög skärpa inställt. Alltså kan man sannolikt få en bättre bild med 480p än 576i bara man sänker skärpan en smula (om den nu är för högt ställd).

Dock så är det säkerligen som så att vissa tv-apparater är bra på att hantera 576i men dåliga på 480p, så det gäller så klart att vara uppmärksam.

#20

Postad 19 september 2007 - 14:48

EvenSteven
  • EvenSteven
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Platt-TVn (Samsung 42" C96) kommer på fredag. Så nu funderar jag på att köpa en komponent kabel. En sista fråga:

-Är det verkligen märkbar skillnad när man kopplar in komponentkabel jämfört med den vanliga? Alltså när man drar igång Wiit och ser direkt "wow" det är ju skillnad faktiskt. (Hade tänkt att köpa den där från console)

#21

Postad 20 september 2007 - 14:57

j0nkan
  • j0nkan
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Platt-TVn (Samsung 42" C96) kommer på fredag. Så nu funderar jag på att köpa en komponent kabel. En sista fråga:

-Är det verkligen märkbar skillnad när man kopplar in komponentkabel jämfört med den vanliga? Alltså när man drar igång Wiit och ser direkt "wow" det är ju skillnad faktiskt. (Hade tänkt att köpa den där från console)

<{POST_SNAPBACK}>



Nä det kan jag väll inte påstå. Jag ser en direkt skillnad vid surfning i webläsaren när man läser text etc, även de små "rutorna" i menyn som inte är fylld med nått, där ser man en antydan till "myrornas krig" vilket inte märktes av när jag körde via SCART.

Skulle du ha tv skärmar bredvid varanda & jämfört så skulle du säkert se skillnaden tydligare =) Titta på bilderna i början av tråden vetja! Men det är enl mig klart värt 2-300:-

Har man en HD-tv så ska man ju utnyttja den så gott det går imo <_<

Redigerat av j0nkan, 20 september 2007 - 14:57.


#22

Postad 20 september 2007 - 23:09

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlägg
  • 0
tja evensteven, jag skulle vilja påstå att skillnaden mellan att köra komposit och komponent (eller scart rgb som är nästan lika bra, med nackdelen att det inte funkar med progressiva upplösningar) är defintivt "wow". Som vhs kontra dvd ungefär.

Det är rena rama ramla av stolen-skillnaden, och inga bilder på nätet som lagts upp gör skillnaden rättvis eftersom kompositvideons allra otäckaste nackdelar bäst upplevs vid rörlig bild... Titta här t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Dot_crawl på ett problem med kompositvideo och föreställ dig nu att härligheten rör på sig också. Jag ryser i hela kroppen.... (nåväl, nu kanske din nya tv har ett bra kamfilter så att du slipper större delarna av just detta problem)

Men visst, jag spelar Wii från drygt 2m håll på 42" plasma och *då* är det rätt stor skillnad. Allt handlar i slutändan om hur långt i från man sitter i förhållande till hur stor bildvisare är. Skall tilläggas att min Plasma är rätt så bra på att hantera kompositsignaler, så det är inte där skon klämmer. Komposit är helt enkelt *aldrig* bra. Det kommer alltid vara suddigt, med blödningar och andra störningar.

Sedan är det dock som så att det faktum att du får en renare och klarare bild med alla detaljer från wii:t inte alltid gör dig glad, då själva grafiken i spelen inte alltid är så lysande. Precis som vissa människor blir snyggare efter ett par drinkar, kan vissa Wii-spel bli snyggare om de görs rejält suddiga :P Zelda är ju ett ganska bra exempel på ett spel som nästan ser bättre ut över komposit, av den enkla anledningen att spelet är vackert, men är plågat av så otroligt mycket aliasing att det kan vara plågsamt stundvis. Som tur är kan man ju då dra ned skärpan om man kör via komponent och på så vis få en suddig bild (om det nu är det man vill!) utan att för den skull behöva få alla andra nackdelar som kompositvideo innebär. (en annan lösning är ju att kombinera ditt Wii-spelande med stora mängder alkohol - d.v.s partykonsol).

Nej men helt allvarligt, bildkvalitetsskillnaden mellan kompositvideo och *vad som helst annat* är enorm och kan inte nog understrykas. Det handlar inte om att utnyttja en HD-TV full ut; kompositvideo är helt enkelt så dåligt som det kan bli och något som ska undvikas även på 15 år gamla CRT:s.

#23

Postad 21 september 2007 - 11:49

EvenSteven
  • EvenSteven
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Tror nog jag blev ganska övertygad nu. Åker till console och köper den där komponentkablen för 99:- (då många säger att det inte är någon skillnad mellan den och övriga).

#24

Postad 22 september 2007 - 09:21

mano2k
  • mano2k
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Stor skillnad helt klart.. Någon som vet hur en scart rgb-kabel står sig mot komponent för wii?

*edit* bjorka hade ju svarat på just den frågan högre upp.. doh

Redigerat av mano2k, 24 september 2007 - 15:11.


#25

Postad 28 september 2007 - 19:21

EvenSteven
  • EvenSteven
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Jag köpte en komponentkabel (den för 99:- på console.se) och jag måste säga att jag inte ser någon jeffla skillnad.

Jag kommer nog lämna tillbaka den. Hellre slippa en jobbig, kort och fet sladd, än o typ inte märka nån skillnad :S

Redigerat av EvenSteven, 28 september 2007 - 19:21.


#26

Postad 28 september 2007 - 20:30

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Jag köpte en komponentkabel (den för 99:- på console.se) och jag måste säga att jag inte ser någon jeffla skillnad.

Kör du 480p med komponentkabeln från ditt Wii? Sedan är det inte alla spel som lyfts med komponentkabeln. Wii Sport och Super Paper Mario blir knivskarpa i 480p hos mig, men Zelda ser inte nämnvärt bättre ut (lite bättre flyt i grafiken däremot).
Sedan beror det självklart på hur din TV behandlar kompositsignalen (originalkabeln) från Wii. Är det en bra deinterlacer/kamfilter i TV:n, så blir skillnaden ännu mindre.

Grimmy ett par inlägg ovan har redan beskrivit detta väldigt bra.

Redigerat av Walkir, 28 september 2007 - 20:33.


#27

Postad 28 september 2007 - 23:49

EvenSteven
  • EvenSteven
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Har en Samsung 42C96.

Tänkte precis fråga det, finns det någonstans i Wii menyn man ställer in så det spelas upp i 480p? Var?

#28

Postad 29 september 2007 - 14:11

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Tänkte precis fråga det, finns det någonstans i Wii menyn man ställer in så det spelas upp i 480p? Var?

Gå in i Wii Options / Wii Settings / Screen / TV Type

Där kan du sedan välja mellan 576i, 480i eller 480p

#29

Postad 29 september 2007 - 16:49

EvenSteven
  • EvenSteven
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Vilken är bäst ? :)

Edit: Jag ser ingen skillnad mellan 670i och 480p .. =/ iaf inte i wii menyn, ska väl ta o testa i spm..

Redigerat av EvenSteven, 29 september 2007 - 16:56.


#30

Postad 30 september 2007 - 14:56

EvenSteven
  • EvenSteven
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Jag ska nog ta o lämna tebax kabeln. Ser ju ingen skillnad alls ..

#31

Postad 02 oktober 2007 - 16:07

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlägg
  • 0
Det är fullt rimligt att du inte, med komponentkabeln, ser någon skillnad mellan 576i och 480p. Du bör endast se skillnader vid rörelser där eftersom 576i är lika skarpt, eller t o m skarpare vid en stillastående bild - alltså Wii-menyn. Skillnaden ska bli mellan komponentkabeln (oavsett upplösning) och komposit.

Jag undrar dock starkt hur bra den där komponentkabeln från console för 99:- egentligen är då flera inte säger sig se någon skillnad med den. Men flera som har orginalkabeln ser dramatiska skillnader. Jag betvivlar inte att din tv har bra kamfilter och deinterlacer men skillnad mellan komponent och komposit ska vara dramatiskt. Men å andra sidan finns det ju många som inte ser skillnad mellan vhs och dvd också för den delen så allt är ju i slutändan subjektivt. I synnerhet som den något suddigare bilden med komposit filtrerar bort lite aliasing.

Redigerat av Grimmy, 06 oktober 2007 - 17:39.


#32

Postad 08 oktober 2007 - 23:16

phillewee
  • phillewee
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0
Köpte Komponent Kabel först på elgiganten för 499 men lämnade tillbaks den för att köpa den på kjell & company för 199 kr istället me OT

Komponent kabeln gör verkligen skillnad, märkte detta främst när jag jämförde med spelet " Rayman raving rabbids " kan starkt rekommendera det då den inte kostar många hundralappar heller.

#33

Postad 09 oktober 2007 - 17:12

rayko
  • rayko
  • Mästare

  • 3 653 inlägg
  • 0
skillnaden mellan RGB scart och komponent är hur stort (när man spelar wii)???????

#34

Postad 09 oktober 2007 - 17:23

adude
  • adude
  • Forumräv

  • 654 inlägg
  • 0

skillnaden mellan RGB scart och komponent är hur stort (när man spelar wii)???????

<{POST_SNAPBACK}>


inte så mycket

#35

Postad 21 oktober 2007 - 22:36

Kollba
  • Kollba
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0
Får ta o införskaffas när tv´n kommer . Hittade en för 99:- på tekinkmagasinet

#36

Postad 30 oktober 2007 - 16:26

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
Webhallen har medlemsrabatt på Monster-kabeln, 499. Köpte den mest på skoj, bilden blev aningen stabilare än 9.99$ kabeln från play-asia.com. Det märks ganska tydligt i Wii Sports Tennis, bilden blev super lugn.

Det som däremot lyfte rejält var ljudet, tycker det blev en stor förbättring.

Redigerat av SweMart, 30 oktober 2007 - 16:27.


#37

Postad 17 november 2007 - 18:45

Kollba
  • Kollba
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0
Har idag kopplat in med komponent på tjejens Philips Hd tv o vilken bild man fick fram! När jag kollar på videoklipp hemma på vanlig tv så ser det ut som man tittar på en datorskärm med dålig uppkoppling det blir fyrkanter. Men inte med tjejens tv jättebra bild!

#38

Postad 17 november 2007 - 23:26

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

  • 1 000 inlägg
  • 0
Brooklyn för 189 kr på Webhalen och den för 99 kr på Teknikmagasinet var båda slut. Blev GAMEs egna (?) kabel för 249 kr. Klart nöjd. Hade redan komponentkabel till PS2:an så jag visste hur mycket bättre bilden skulle bli.

#39

Postad 28 november 2007 - 08:40

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Dum fråga, men vad innebär RGB-Scart? :S

#40

Postad 28 november 2007 - 10:50

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
När man skickar 480p/576i material så har RGB-Scart bättre bildöverföring än komponent (dock är det en väldigt liten skillnad).

I RGB-Scart skickar man Röd, Grön, Blått och Sync för sig själva, i komponent har min mixat ihopa vissa signaler och dessa behövs mixas upp igen i mottagaren sen.
Den medföljande kabeln ger INTE RGB-Scart då den har gått över till komposit innan den kommer till Scart-Adaptern.

#41

Postad 28 november 2007 - 11:31

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

När man skickar 480p/576i material så har RGB-Scart bättre bildöverföring än komponent (dock är det en väldigt liten skillnad).

Hur skickar du 480p via en RGB-Scart? Trodde det var omöjligt.

EDIT: Jag vet att ett fåtal produkter kan ta emot komponentsignal via SCART, men det är inte samma sak.

Redigerat av Walkir, 28 november 2007 - 11:38.


#42

Postad 29 november 2007 - 00:17

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
Hmm det kanske bara är 480i då, har inte riktigt koll på min NTSC...

Man kan skicka ganska mycket via RGB-Scart, det är mer en fråga om mottagaren klarar av att tolka signalen...

#43

Postad 08 januari 2008 - 08:59

Zeeker
  • Zeeker
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

skillnaden mellan RGB scart och komponent är hur stort (när man spelar wii)???????

<{POST_SNAPBACK}>


inte så mycket


Inte så stor skillnad så att det är lönt att kosta på sig komponentswitch osv?
Funderar på en SCART istället men vill givetvis ha bra bild... (har bara en upptagen komponentingång på TVn :) )

#44

Postad 08 januari 2008 - 10:43

adude
  • adude
  • Forumräv

  • 654 inlägg
  • 0

skillnaden mellan RGB scart och komponent är hur stort (när man spelar wii)???????

<{POST_SNAPBACK}>


inte så mycket


Inte så stor skillnad så att det är lönt att kosta på sig komponentswitch osv?
Funderar på en SCART istället men vill givetvis ha bra bild... (har bara en upptagen komponentingång på TVn :) )


Vill du ha en skaplig switch å så kostar dem ju därefter. finns ju både billiga å dyra, nej då inte wii enbart handlar om grafik så skulle ju iaf ja köra rgb-scart.. blir för mkt pengar för den lilla skillnaden.

#45

Postad 08 januari 2008 - 13:10

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0

Inte så stor skillnad så att det är lönt att kosta på sig komponentswitch osv?
Funderar på en SCART istället men vill givetvis ha bra bild... (har bara en upptagen komponentingång på TVn :) )


hrm :D

#46

Postad 12 januari 2008 - 18:23

Bulldoozer
  • Bulldoozer
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Om man vill köra med komponent till Projektor på ena sidan rummet och ljud till recievern mitt emot(4m), hur skall man bära sig åt då?

//mvh

#47

Postad 13 januari 2008 - 02:54

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

  • 728 inlägg
  • 0
man får köpa en rca-förlängningskabel och skarva, blir inte bra, men är antagligen bästa sättet :mellow:

#48

Postad 13 januari 2008 - 05:02

Bulldoozer
  • Bulldoozer
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

man får köpa en rca-förlängningskabel och skarva, blir inte bra, men är antagligen bästa sättet :mellow:



Låter som att det är riktigt kört då, eller vad har folk haft för lösningar? Det måste väl gå på nätt sätt? Ganska sent så jag är trög tänkt just nu... ;)

/Mvh

#49

Postad 13 januari 2008 - 11:47

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

  • 728 inlägg
  • 0
alltså, jag kör så, fast jag inte har så långt mellan tv och förstärkare... det fungerar, det gör det... och jag har riktiga kablar så det blir ingen loss sådär... testa, fungerar det inte, lämna tebax kablarna..

#50

Postad 05 februari 2008 - 14:01

Zeeker
  • Zeeker
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag köpte en SCART till min Samsung 40" och är helnöjd helt enkelt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.