Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canon Ixus 75, bristande bildkvalitét?

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canon Digital IXUS 75 (Kompaktkameror) 1 8.062498 (15) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 23 May 2007 - 09:44

Hilken
  • Hilken
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Har nyligen köpt en Canon Ixus 75 men måste säga att jag är grymt missnöjd med bildkvalitén.

För det första så tar den dåliga bilder inomhus. Har den inställd på automatläge samt bästa bildkvalitén och största upplösningen. Men bilderna blir inte alls bra.

Sedan blir det en hel del röda ögon (typ varannan bild) även med funktionen för att ta bort/minska röda ögon påslagen...

Någon annan här ute som har erfarenhet om kameran.
Har även tagit kontakt med Canon om bildkvalitén och skall skicka in en bild för granskning. Ska bli spännande att se vad de svarar...

Postad 27 May 2007 - 11:22

klangkraft
  • klangkraft
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hilken, jag har samma erfarenhet av Ius som du har. Jag har iofs 70-varianten med sökare och lite mindre display, men kameran i övrigt lär vara lika. Det blir precis som du skriver väldigt dåliga inomhusbilder med mycket brus och obefintlig skärpa. Jag har också undrat om jag gör något fundamentalt fel...? Så här ###### kass kan den helt enkelt inte vara.

Min Epson 850Z från förra seklet tog bättre bilder.

Postad 28 May 2007 - 16:08

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Låter som ni har ngn auto-iso påslagen. Blir inomhusbilderna brusiga? Sänk iso till 100-200 och håll den riktigt stilla/stativ när du tar bilden så blir det nog bättre ;)

Röda ögon är kanske svårt att komma ifrån. Min 850IS använder hjälplampan för att blända de man plåtar. Jag har inte provat det mkt och vet inte om 70'an är likadan men nog blir det röda ögon ibland. Nackdelen med inbyggd blixt tyvärr :wub:

Postad 29 May 2007 - 09:35

Hilken
  • Hilken
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Har auto-iso men iso-talet ligger på max 200 när jag knäpper inomhus. Har testat att med lägre men det är samma skit hursomhelst.

Har lagt ut bilder för Canon att studera nu och sitter jag som på nålär och väntar på svar.
Tillverkar de verkligen så dåliga kameror nu förtiden.... *besviken*

Postad 29 May 2007 - 10:19

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Ok, kan du inte lägga in en bild här så får vi kika på den? Minska dock inte ner den till maxbredd utan länka så vi kan se den i 100% :blink:

Edit: Ge oss gärna också information om slutartid, iso bländare osv för bilden. (Finns på egenskaper/properties i utforskarn)

Redigerat av Supernaut77, 29 May 2007 - 10:24.

Postad 05 June 2007 - 09:47

Unregistered429c130c
  • Unregistered429c130c
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Vad är skillnade mellan en ixus 70 och en ixus 75 (förutom typ 300:- )??

Skall köpa kamera till tjejen

Postad 05 June 2007 - 12:33

Huckerby
  • Huckerby
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Det med "röda ögon" är alltid problem på kompaktkamerorna, men det som Canon gjort på bla. Ixus70 är att lägga in borttagning av röda ögon direkt i kameran.

Det du gör är att när du tagit en bild och fått röda ögon, går du över till att titta på bilderna, där trycker du på meny, bläddrar neråt och där finns borttagning av röda ögon.

MVH

Huckerby

Postad 06 June 2007 - 18:05

toreskogman
  • toreskogman
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag var och klämde och kände på IXUS 75:an häromdagen och gillade den verkligen. Jag håller på att leta kamera i 2500-300 kr-klassen, och har ungefär samma önskemål, eller mer specifikt:

-Liten
-Snygg, så man inte skäms för att använda på fest och liknande
-Bra "känsla" att hålla i
-Stor display, minst 2,5" men gärna 3"
-Snabb
-Bra allmänt auto-läge, eftersom jag sällan hinner tänka efter
-Vissa inställningsmöjligheter, om jag hinner tänka efter

Dock blir jag lite osäker på IXUS 75 efter att ha läst en del från er som fått dåliga bilder.

Dags för mig att byta nu, eftersom jag har en Canon PowerShot A20 (2Mpix).

Postad 06 June 2007 - 18:19

toreskogman
  • toreskogman
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag har IXUS 75 som nummer ett på min lista nu när jag funderar på att köpa. Trist att se att ni fått dåliga bilder. Jag kanske måste tänka om...

Jag gillade verkligen känslan och utseendet när jag kände på den, plus att en kompis är grymt nöjd med en tidigare generations IXUS, tror det är 750.

Säg gärna till om du får ordning på bilderna...

Postad 07 June 2007 - 09:03

Arnor
  • Arnor
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag blir också förbryllad när jag läser att ni får dåliga bilder med Ixus 75an. Jag har läst flera tidningar där den fått toppbetyg!

Postad 07 June 2007 - 09:37

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Det här med dåliga bilder inomhus är inget unikt för just Ixus 75, faktum är att majoriteten av digitala kompaktkameror har problem med detta och rent av ger mycket dåliga resultat. Detta gäller alltså under dåliga ljusförhållanden som det ofta är inomhus.

Problemet med röda ögon är också vanligt. Ju kompaktare kamerorna blir, ju närmare objektivet måste man placera blixten. Och ju närmare de sitter bredvid varann ju större är risken att det blir röda ögon. För att motverka detta brukar det finnas ett blixtläge som skjuter ut en förblixt innan bilden tas, på så sätt får man pupillen att dra ihop sig och därmed risken för röda ögon att minska. Men det fungerar ju inte alltid riktigt bra ändå...

Jag har ingen erfarenhet av just den här modellen, men dåliga inomhusbilder är alltså ett vanligt problem. Jag skulle inte avråda ett köp av Ixus 70/75 p.g.a. detta, men är man ute efter en kamera med bra lågljusegenskaper så bör man nog se sig om efter andra alternativ.

Postad 07 June 2007 - 15:09

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Jag blir också förbryllad när jag läser att ni får dåliga bilder med Ixus 75an. Jag har läst flera tidningar där den fått toppbetyg!

<{POST_SNAPBACK}>

Samma här. Kan inte ni som påstår sig ha fått dåliga bilder lägga upp några här tillsammans med tillhörande info som bländare, slutare och iso? (Skala inte bilderna)
Till skilland från ljudintryck kan man ju enkelt jämföra bild på ett rättvist sätt :)

Postad 17 June 2007 - 19:39

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Har tagit alla bilderna i mitt galleri med ixus 70. Precis köpt den och är inte speciellt kameravan. Kan hålla med om att bilder utan bixt inomhus är svårt, lätt att det blir suddigt. Hade gärna tagit några sådana för att få lite mer mysfaktor, nu känns det som jag har lysrör hemma i lägenheten :D

Tips mottages på förbättringar!

Postad 18 June 2007 - 17:44

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Håll kameran stilla :) Tag stöd med kameran mot något eller skaffa ett litet bordsstativ eller dylikt.
För sent nu, men en kamera med bildstabilisator hjälper till lite...

Edit: En sak till, dina bilder utan blixt är förvisso mysigt varma men om du tycker att de borde vara mera neutrala kan du (antar jag på din '70) ställa vitbalansen själv :D

Redigerat av Supernaut77, 18 June 2007 - 17:47.

Postad 19 June 2007 - 00:15

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Håll kameran stilla :P Tag stöd med kameran mot något eller skaffa ett litet bordsstativ eller dylikt.
För sent nu, men en kamera med bildstabilisator hjälper till lite...

Edit: En sak till, dina bilder utan blixt är förvisso mysigt varma men om du tycker att de borde vara mera neutrala kan du (antar jag på din '70) ställa vitbalansen själv :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jo vitbalans har jag sett i menyn, får pilla lite på den och ta nya kort vid tillfälle!
Det finns ingen bildstabillisator på ixusen alltså? Om det inte gör det är det försent nu ja :P

Funderar på att köpa ett stativ, skall ändå köpa en väska så det kanske slinker med ett.

Tackar för tipsen Supernaut!

Postad 05 July 2007 - 12:05

angeeh
  • angeeh
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
jag tycker den är riktigt bra =)
fast det handlar mycket om vad man har för inställningar, kör man på auto, är de inge vidare..
har bilder på mitt galleri,

Postad 05 July 2007 - 12:20

Foilan
  • Foilan
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Har själv ixus 75. Har inget att anmärka på vad gäller kamerans fuktionalitet och bildkvalitet, snarare tvärtom. Men det är klart, det finns ju ingen bildstabillisator så man får ju vara lite försiktig vid fotografering utan blixt. Men det säger ju sig självt...

Jag håller med dig genstruktur, dina bilder i galleriet är ingen fröjd för ögat direkt... B)

Vill man prompt ta überproffsiga bilder i dåliga ljusförhållanden - köp inte kompaktkamera!

Redigerat av Foilan, 05 July 2007 - 12:21.

Postad 28 July 2007 - 18:39

Robster86
  • Robster86
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

jag tycker den är riktigt bra =)
fast det handlar mycket om vad man har för inställningar, kör man på auto, är de inge vidare..
har bilder på mitt galleri,

<{POST_SNAPBACK}>

tyckte dom bilderna såg extremt fula ut? min mobilkamera tar bättre bilder..så gör även min flera år gamla digitalkamera.

Postad 26 August 2007 - 22:31

PrimaryMaster
  • PrimaryMaster
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0
http://www.pbase.com...powershot_sd750

(bara kör update på sidan för o få nya kort)

där kan ni kolla på kort tagna med Ixus 75

kan även se "exif" på korten...

kan tycker inte den verkar ta dåliga kort...

men vad vet jag =)

Postad bild
more info
Flash Used: No
Focal Length:5.8 mm
Exposure Time:1/250 sec
Aperture:f/8
ISO Equivalen: 80

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.