Hej! Är nybörjare men jag tror jag har svaret på lite av dina frågor.
Första frågan du måste ställa dig är, vill jag ha en stereoanläggning med 2 högtalare, eller en hemmabioanläggning med fler högtalare (5.1, 7.1 eller så).
Om du tror att du kommer vilja bygga ut med mer högtalare senare, främst för bättre filmupplevelser är det nog bäst att välja en flerkanalreceiver på en gång. Om inte så är det mer prisvärt att satsa på en stereoförstärkare.
De rotel -förstärkare du nämnt som jag förövrigt tror skulle passa utmärkt till högtalarna är stereoförstärkare och inte flerkanlreceivers (det har du antagligen fattat, var bara inte säker med din formulering).
DAC, vad är det då. Digital-Analog-Converter tror jag det står för. Köper du en flerkanalsreceiver finns det en DAC inbyggd i Receivern som tar hand om din digitala signal (via coax ellert optiskt) och skickar ut den till högtalarna.
Köper du en stereoförstärkare så måste du få en analog siganal in (2 RCA-kontakter) till den. Då måste ditt ljudkort i datorn ta hand om omvandlingen, eller DVD/CD-spelaren för cd-skivor.
Många tycker inte att ljudet från datorns ljudkort eller sin billiga DVD/CD är till räckligt bra och köper då en fristående DAC i en burk som oftast ger väldigt bra ljud. Burken tar alltså Coax/Opto in och omvandlar siganlen från digitalt till analogt och skickar ut det analoga ljudet via vanliga RCA-kontakter som du kan koppla till stereoförstärkaren.
Jag har ärligt talat inte den största erfarenheten av olika förstärkare och ännu mindre av receivers. Det finns många här som är mer lämpade än jag att ge tips, men som alltid är det ju du som skall tycka om ljudet så provlyssna så mycket du kan/orkar!
Jag gillade Denon med B&W, så för mig skulle det kanske bli någon av dessa:
Stereoförstärkare:
Stereoförstärkare med inbyggd radio (Stereo-Receiver):
FlerkanalReciver:
Hoppas det blev lite klarare med vad DAC är iaf.
Redigerat av tttomte, 05 June 2007 - 16:49.