Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förstärkare till B&W dm685

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 June 2007 - 11:43

Julmust88
  • Julmust88
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Vilken förstärkare kan fungera bra till B&Ws nya stativare? ^^,

Vill helst inte att priset överstiger 6000 eller 8000 om det är en hemmabioreciver/förstärkare.

Jag vill gärna koppla med koaxial och har läst om något som kallas "DAC" (Förkortning?) men vet inte riktigt va det är men vad jag förståss så kan man koppla den till datorn via koaxial sen rca kontakterna från dacen till högtalarna?

Om det är så var finns en DAC till bra pris. ^^,

Har kollat på några Rotel både RA-1 oxh RA-2. Vad är den stora skillnaden mellan dessa stärkare?

Redigerat av Julmust88, 05 June 2007 - 12:13.

Postad 05 June 2007 - 15:37

kalman
  • kalman
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
RA-02 har fjärrkontroll. Det har inte 02:an.

Men nu är dom ersatta av ra-04/ra-05 med samma skillnad.

Kombinationen Rotel + B&W brukar rekommenderas. Nu har jag inte hört dm685 alls, men RA-05 är en mycket bra förstärkare.

Redigerat av kalman, 05 June 2007 - 15:38.

Postad 05 June 2007 - 16:44

tttomte
  • tttomte
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Hej! Är nybörjare men jag tror jag har svaret på lite av dina frågor.

Första frågan du måste ställa dig är, vill jag ha en stereoanläggning med 2 högtalare, eller en hemmabioanläggning med fler högtalare (5.1, 7.1 eller så).

Om du tror att du kommer vilja bygga ut med mer högtalare senare, främst för bättre filmupplevelser är det nog bäst att välja en flerkanalreceiver på en gång. Om inte så är det mer prisvärt att satsa på en stereoförstärkare.

De rotel -förstärkare du nämnt som jag förövrigt tror skulle passa utmärkt till högtalarna är stereoförstärkare och inte flerkanlreceivers (det har du antagligen fattat, var bara inte säker med din formulering).

DAC, vad är det då. Digital-Analog-Converter tror jag det står för. Köper du en flerkanalsreceiver finns det en DAC inbyggd i Receivern som tar hand om din digitala signal (via coax ellert optiskt) och skickar ut den till högtalarna.
Köper du en stereoförstärkare så måste du få en analog siganal in (2 RCA-kontakter) till den. Då måste ditt ljudkort i datorn ta hand om omvandlingen, eller DVD/CD-spelaren för cd-skivor.
Många tycker inte att ljudet från datorns ljudkort eller sin billiga DVD/CD är till räckligt bra och köper då en fristående DAC i en burk som oftast ger väldigt bra ljud. Burken tar alltså Coax/Opto in och omvandlar siganlen från digitalt till analogt och skickar ut det analoga ljudet via vanliga RCA-kontakter som du kan koppla till stereoförstärkaren.

Jag har ärligt talat inte den största erfarenheten av olika förstärkare och ännu mindre av receivers. Det finns många här som är mer lämpade än jag att ge tips, men som alltid är det ju du som skall tycka om ljudet så provlyssna så mycket du kan/orkar!

Jag gillade Denon med B&W, så för mig skulle det kanske bli någon av dessa:

Stereoförstärkare:

Stereoförstärkare med inbyggd radio (Stereo-Receiver):

FlerkanalReciver:

Hoppas det blev lite klarare med vad DAC är iaf.

Redigerat av tttomte, 05 June 2007 - 16:49.

Postad 05 June 2007 - 19:47

Julmust88
  • Julmust88
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag har också läst på lite om DAC:ar och kommit fram till ungefär det du säger. Även hittat en CD-spelare som kan fugera som DAC från H/K för 3000.

Anledningen till att jag skulle ha en hemmabioreciver är just för att den går att köra optiskt eller digitalt utan massa trams.

En extern DAC verkar även väldans dyr och det är inte direkt något jag vill slänga ut 4k för.

Skummt att det skilljer 2000 mellan de förstärkarna då, om bara fjärren skiljer. Men 40w känns kanske lite klent men det beror ju på om det är Yamaha-watt eller riktiga. :)

Postad 06 June 2007 - 06:16

tttomte
  • tttomte
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Tror det skulle funka bra med H/K-cdspelaren om du inte som jag inte gillar designen. Den har ju fått väldigt bra kritik (möjligen med undantag för byggkvalitén) De har väl en förstärkare i samma serie som många gillar, kanske ett alternativ.

Tror inte det är "samma watt" som yamha anger på sina Flerkanalreceivers, men jag skulle nog ändå gå upp till 70w (RA-06) ifall du vill byta högtalare någongång, men då man ju uppe på 7500:-. Iaf så var det en dyr fjärr, men det kanske det är värt beroende på vart man har förstärkaren står.

Postad 06 June 2007 - 07:03

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Angående Rotels 04 vs 05 så är det sant att bara fjärrkontrollen skiljer. Plus de komponenter som gör att 05 kan ta emot en fjärrkontroll. Sedan är den bara 40watt men det kändes iallafall som "riktiga" watt när jag lyssnade på den.

Har hört den tillsammans med Dynaudios A 72 och de tycker ju om mycket effekt. Även hört de tillsammans med RS6 och tyckte inte alls att det var för lite effekt.

Denon är ju redan nämnt. Var för länge sedan jag själv hörde kombon men verkar som en del gillar B &W tillsammans med Nad oxå. De har ju gott om effekt med.

// Sat

Postad 06 June 2007 - 09:28

Julmust88
  • Julmust88
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Får åka och lyssna på Denonen tillsammans med högtalarna då. Men den känns lite billig till priset. ^^,

Förstärkaren i samma serie som CD-spelaren har inte fått lika bra kretik som roteln. Så jag vet inte. Det är synd det är svårt att lyssna på rotel eller H/K med B&W.

Sen känns det även som att jag kommer byta allt nästa gång jag ska köpa nytt. Eftersom det är mitt första riktiga system. Har tryckt in massor av information om högtalare, kablar och stärkare på några månader.

Nästa problem med rotel är att jag har inte hittat någon återförsäljare i skåne så det kan bli lite svårt att låna hem en. :)

Postad 06 June 2007 - 10:09

tttomte
  • tttomte
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Jo alltså Denon PMA-1500AE är ju klart att föredra framför PMA-700, men jag tror att 700 skulle orka med högtalarna, det är ju bara att jämföra och se vilken skillnad det blir och fundera om det är värt priset.

Det är ju alltid ett strul med att testa en viss förstärkare med en viss högtalare. Visst kan man kanske låna hem på vissa ställen, men det finns ju många kobinationer man skulle vilja prova...

Postad 06 June 2007 - 11:43

Julmust88
  • Julmust88
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jo. Denonen har jag hört ska vara bra till B&W. Vet inte riktit vad jag tycker om NAD får åka och hör om det är någon större skillnad :)

Men en H/K förstärkare är jag tveksam till.

Som det ser ut nu. Känns lite tråkit ifall stärkaren inte pallar ordentligt. Men ra-1 ska ju vara bra och ra-4 är ju en senare modell.

Är inte golvhögtalare mer krävande än stativare? För det är ju många som kör ra-1 med golvare så då borde den ju klara DM865 kan man tycka.

Redigerat av Julmust88, 06 June 2007 - 11:46.

Postad 06 June 2007 - 15:29

tttomte
  • tttomte
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Tror att det kommer funka bra.

Redigerat av tttomte, 06 June 2007 - 15:30.

Postad 06 June 2007 - 16:39

Pure_sound
  • Pure_sound
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej!

Dina DM685 är ju inga "bökiga" högtalare, dom låter bra, så du kan nog lugnt välja bland de mer kända märkena. HK har dock en cool design som slår det mesta.

Ett alternativ är faktiskt Advance Acoustics stärkare. Då kan du få ett fett ljud för lite pengar.

Postad 06 June 2007 - 17:51

Julmust88
  • Julmust88
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Vad jag läst är att Acoustic stärkarna inte är så bra. Får kolla lite mer på dom ^^

Postad 06 June 2007 - 22:39

durand
  • durand
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0

Vad jag läst är att Acoustic stärkarna inte är så bra. Får kolla lite mer på dom ^^

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör en AA-förstärkare och B&W DM309. Är riktigt nöjd, med nästan allt, några minus finns alltid.

Postad 08 June 2007 - 07:14

Julmust88
  • Julmust88
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jo, det känns lite som att man kommer bli nöjd med vad man än köper. :)

Postad 12 June 2007 - 19:02

Pure_sound
  • Pure_sound
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Lyssna på dom, helst i blindtest, du kommer att bli förvånad. Någon anna skrev att test A-klass Acoustic klarar A-klass, med det finns säker intressanta A-klass beg i rimliga prisklasser.

Någon HiFI-expert sa: "En gång A-klass alltid A-klass" Det är värt att testa. Dina B&W borde greja det.

Thomas

Postad 18 June 2007 - 23:56

Dolphan80
  • Dolphan80
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Jag kör NAD C320BEE. Låter fint!

Postad 19 June 2007 - 00:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
En av de mindre Rotel borde funka klockrent.

Om du vill köra hembio så ligger Denon 2307 väldigt bra till i pris nu. Sen är det bara att hänga på
ett slutsteg till frontarna i efterhand.

Postad 22 August 2007 - 09:43

kalman
  • kalman
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
I senaste What-Hifi testar dom dm685 med mycket gott resultat. Och dom rekommenderar dem ihop dem med Rotel ra-04 (som dom anser låter aningens bättre än fjärrstyrda och dyrare ra-05).

Postad 22 August 2007 - 13:55

Slater
  • Slater
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Testa även Cambridge Audio azur 640R. Har lyssnat på den tillsammans med DM683 och det lät väldigt bra. Funderar själv att köra den kombon. Då får du dessutom en flerkanalsförstärkare ;)

Redigerat av Slater, 22 August 2007 - 13:56.

Postad 13 September 2007 - 11:34

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Om ekonomin tillåter så kommer jag förhoppningsvis att inhandla ett par dm685-or, och har blivit sugen på rotel-elektronik till dessa. Är det någon som jämfört ra-04 med ra-06 till dessa, och kan komma med ett utlåtande om skillnaden mellan dessa två?

Är det värt att ta steget upp till ra-06, jag vill verkligen inte köpa något som fungerar "halvbra" för att sedan vilja uppgradera detta direkt efter.

En fråga till, det står att ra-06 har pre-out för bi-amping. Går det att använda denna pre-out för att koppla in en subwoofer till stärkaren? Det är en gammal dator-subba utan högnivåingångar som jag enbart vill använda tillfälligt när jag ser på film.

Postad 13 September 2007 - 12:29

kalman
  • kalman
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Om ekonomin tillåter så kommer jag förhoppningsvis att inhandla ett par dm685-or, och har blivit sugen på rotel-elektronik till dessa. Är det någon som jämfört ra-04 med ra-06 till dessa, och kan komma med ett utlåtande om skillnaden mellan dessa två?

Är det värt att ta steget upp till ra-06, jag vill verkligen inte köpa något som fungerar "halvbra" för att sedan vilja uppgradera detta direkt efter.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte jämfört 04 och 06. Jag har däremot en 05.
Skillnaden mellan 04 och 06 är i effekt. Enligt vissa recensenter så har dock 04 något bättre ljud, i termer av "musikalitet".

Jag tror att 06 är något av en overkill till 685:orna.

Redigerat av kalman, 13 September 2007 - 12:30.

Postad 13 September 2007 - 13:06

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Skillnaden mellan 04 och 06 är i effekt. Enligt vissa recensenter så har dock 04 något bättre ljud, i termer av "musikalitet".

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter ju bra, skulle gärna klara mig undan med enbart en 04:a och spara en rejäl slant.

Postad 13 September 2007 - 17:44

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter ju bra, skulle gärna klara mig undan med enbart en 04:a och spara en rejäl slant.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror du kan kräma ur ytterligare några procent ur högtalarna med ra-06:an men håller nog med att "bästa köp" för 685:orna är nog ra04:an om vi pratar prisvärdhet/kvalitet.

Postad 16 September 2007 - 17:41

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Tror du kan kräma ur ytterligare några procent ur högtalarna med ra-06:an men håller nog med att "bästa köp" för 685:orna är nog ra04:an om vi pratar prisvärdhet/kvalitet.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är det jag är lite "orolig" över. Jag vill ju också tänka frammåt om man skulle vilja uppgradera till några mer rejäla golvare att man ska ha lite att gå på. Sedan även om man skulle bygga ut till hemmabio-system så kan man ju köra förstärkaren som extra slutsteg till frontarna. Dock har ju inte rotel-stärkarna någon main in, men man kan ju alltid koppla in recievern i en vanlig ingång. Då blir det iofs dubbla volymkontroller att hålla koll på, men det ska man väl överleva.

Postad 16 September 2007 - 18:09

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det är det jag är lite "orolig" över. Jag vill ju också tänka frammåt om man skulle vilja uppgradera till några mer rejäla golvare att man ska ha lite att gå på. Sedan även om man skulle bygga ut till hemmabio-system så kan man ju köra förstärkaren som extra slutsteg till frontarna. Dock har ju inte rotel-stärkarna någon main in, men man kan ju alltid koppla in recievern i en vanlig ingång. Då blir det iofs dubbla volymkontroller att hålla koll på, men det ska man väl överleva.

<{POST_SNAPBACK}>

Det jag isåfall rekommenderar är rc-06 försteget med rb-06 slutsteget. Då har du ett riktigt kompetent system med bra resurser till dina högtalare. Sedan, om det skulle bli dags för en uppgradering i framtiden kan du bara komplettera med ytterligare ett rb-slutsteg. Rb-06 kan nämligen monobryggas till 180w så då får du det x2. De kan även användas tillsammans med en receiver om du skulle komma på något annat med hembion.

Postad 17 September 2007 - 04:31

krille325
  • krille325
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag kör med Naim Nait 5i till mina B&W 685. Funkar riktigt bra. Naimen är grym.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.