Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lutande fönster i projektorrum

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 June 2007 - 09:52

frha
  • frha
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Håller på och bygger en hemmabio i en källare. Jag bygger en vägg bak i rummet bakom vilken all HW inkl projektorn skall vara. Detta så man slipper se och höra fläktoljud osv. Projektorn skall skicka bilden genom ett litet fönster i väggen. (Bilder finns i mitt galleri.) Nu påtalade någon för mig att fönstret måste luta i förhållande till projektorn för att slippa konstiga reflektioner.

Finns det någon som vet något om detta? Hur mycket måste det luta? Spelar glastypen någon roll? All information kommer vara nyttig.

Snälla hjälp mig så jag inte bygger fel.

Postad 06 June 2007 - 09:59

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Du måste luta fönstret för att slippa reflektioner JA, men du kommer samtidigt att tappa lite av kvaliten på bilden pga att du reflekterar bort en del av ljuset.
Jag hade försökt hitta en lösning utan en glasruta.

Postad 06 June 2007 - 18:54

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Flyttar tråden till gör-det-själv forumet då jag tror att du kommer få bättre hjälp där!

Postad 07 June 2007 - 13:53

Buddie
  • Buddie
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hej,

jag här läst här i något forum om Optiskt glas (eller något liknande namn) som skall vara till för att användas just till detta. Leta efter folks Hush-box byggen, då används också glas och där någonstans nämns detta glas - vidare har jag för mig att det inte är någon speciellt "hemlig" produkt, utan att vilken glasmästare som helst vet vad det är för något.
Sedan om det behöver luta, har jag inte en aning om - hur gör de på biograferna? där kör de ju filmen genom en ruta.

Kul att kolla ditt galleri - vilken energi. CADrita upp allt (bara det måste ha tagit en halv evighet) och sedan vilket byggtempo, jag är imponerad.

///F.

Postad 07 June 2007 - 14:03

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Glaset heter optiwhite . Det är ett mkt klarare glas än vanligt glas .

Postad 08 June 2007 - 13:56

frha
  • frha
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tack för svaren och fina ord om mitt galleri. Efter att ha läst om olika hushboxar och annat, så har jag bestämt mig för att ta mina chanser. Jag testar med fönstret jag byggt, blir det dåligt prövar jag att vinkla det, blir fortfarande dåligt byter jag glas till optiwhite. Funkar det fortfarande inte tillfredställande då så får jag tänka på en annan lösning. Kanske en strut som tätas runt linsen kan fungera. Ljuset går igenom men det mesta ljudet stängs ute.

Vi får se.

Tack alla,
/frha

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.