Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ Room Analyzer

156 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ Room Analyzer (Övrigt) 0 8.5 (5) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 11 June 2007 - 19:51

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Någon som redan varit i kontakt med denna produkt och kan berätta lite mer om den?

XTZ Room Analyzer

Postad 25 June 2007 - 22:41

David J
  • David J
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Bump.

Postad 26 June 2007 - 00:05

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Har tyvärr inte varit i kontakt med den. Har förmodligen inte börjats säljas än ;).

Men dock så undrar jag om detta är samma mjukvara som sitter i den nya DSP subben? För i så fall så skullen man ju kunna köpa 2 st XTZ subbar av den vanliga sorten och kallibrera in dessa med hjälp av den. :P

Postad 26 June 2007 - 12:29

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Den information jag fått om Room Analyzer är att den kommer att kosta cirka 2000 inkl USB ansluten mick. Programmet ska börja levereras i "sensommar" - jag tolkar det som augusti-september.

Postad 26 June 2007 - 17:31

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Låter som nånting som liknar Lyngdorf "perfekt room". Fast mer inriktad på sub i detta fall. Om den kostar 2000 spänn är det ju inte så farligt. Xtz brukar ju köra med buy and try så är ju bara att beställa och testa när den kommer.

// Sat

Postad 26 June 2007 - 17:45

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0
Utan att ha något att jämföra med så tycker jag inte 2 kkr låter speciellt lockande, och det lär väl knappast vara Buy&Try på ett mätprogram?

Postad 28 June 2007 - 09:32

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Klart intressant :unsure: Jag kollade just deras "showcase" och att mäta efterklangstiden är ju intressant. Skulle vara intressant med manualen så man kunde se lite noggrannare vad den klarar av, hur högt i frekvens osv.

Och priset är väl inte så farligt om det hjälper en att sänka efterklangstid osv... Hellre 2' på detta än på kablar ;) Kanske kan man gå ihop med en likasinnad kompis och ha det på en laptop :rolleyes:

Postad 02 April 2008 - 18:32

Unregistereda6c0cb38
  • Unregistereda6c0cb38
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Nu finns den till försäljning hos Fyndbörsen

Postad bild

Postad 15 April 2008 - 20:41

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Totaledit.

Så här ser mätningen ut för sweetspot.

Postad bild

Si och så med frekvensgången men efterklangen är kort vilket jag misstänkt tidigare. Rumsmoden vid 42 hz visste jag redan om och den är behnadlad med en kvartsvågsrörs-absorbent men det är långt ifrån tillräckligt.

Redigerat av Unregistered11ab9b0a, 16 April 2008 - 13:44.

Postad 05 May 2008 - 18:57

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Det var da en bra frekvenskurve, ugglebarn, och en mycket bra etterklangs-graf.

Här är mina resultater i 3ppo (points per Octav). Er mycked nögd med resultatet. Ble overrasket över att jeg fick såpass bra resultat i mitt rum. Dette er fyra subwoofere som er justert utelukkende med phase och crossover på 40 Hz. Jag kommer till att testa andre innstillinger senare, men slik er altså resultatet nu:
Postad bild

Er generelt veldig godt nögd med Room Analyzer. Det er bare å laste ned, koble opp og trykk Measure, så er du i gang. Meget enkelt og praktisk. Å kunne mäte etterklang i rummet wer et stort pluss, samme med RTA (Real Time Analyzer).

Redigerat av AndreWerdenskrieg, 06 May 2008 - 00:20.

Postad 12 May 2008 - 07:59

lazzer
  • lazzer
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Den här värkar ju va en grym produkt men måste fråga hur den svenska manualen är.
Om den går att förstå eller måste man var doktorant.. :unsure:
skulle va grymt bra att lära sig ett och annat om Room Analyzer.

Postad 13 May 2008 - 23:03

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Den här värkar ju va en grym produkt men måste fråga hur den svenska manualen är.
Om den går att förstå eller måste man var doktorant.. :)
skulle va grymt bra att lära sig ett och annat om Room Analyzer.

Til og med for meg som er norsk, er manualen lett att förstå.
Det er stort sett bare att ladda ned, koble opp och sette i gang att mäta.

Postad 14 May 2008 - 12:10

lazzer
  • lazzer
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Til og med for meg som er norsk, er manualen lett att förstå.
Det er stort sett bare att ladda ned, koble opp och sette i gang att mäta.

Grymt nu steg villha fakton med 100% :)
Ser att levernas tiden är på mer än 4dagar.. bara dom inte tar slut..

Postad 19 May 2008 - 21:29

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
1/3 oktav är för grovt. Kör med finare upplösning i frekvensdomänen, så lär du upptäcka brantare toppar och dalar.

Postad 20 May 2008 - 14:58

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

1/3 oktav är för grovt. Kör med finare upplösning i frekvensdomänen, så lär du upptäcka brantare toppar och dalar.

Jeg mätar med 1/6 oktav, men pga at RTA kun mätar i 1/3 oktav har jeg valgt å vise alle mätningene i samme opplösning.

Postad 21 May 2008 - 19:56

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Nu när ni haft Xtz RA ett tag, vad säger ni är den värd 2kkr eller? Har den hjälp er till några förbättringar?

ugglebarn, om jag inte minns fel så var du väldigt missnöjd från början. Är du fortfarande det eller är du nöjd över resultatet nu?

// Sat

Postad 22 May 2008 - 08:16

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0
Men, produkten hjälper ingenting, utan ger en bara en bild över hur fel det kan se ut?

Postad 23 May 2008 - 12:59

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Jepp den visar bara resultat av hur rummet färgar ljudet, men det ger en bra fingervisning om vilka problem man bör ta itu med för att bättra på ljudet.
Att bara flytta subben 10cm kan ge en helt annan kruva men utan mätinstrument är det svårt att se vad man förbättra och vad man försämrar.

Postad 23 May 2008 - 19:09

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Nu när ni haft Xtz RA ett tag, vad säger ni är den värd 2kkr eller? Har den hjälp er till några förbättringar?

ugglebarn, om jag inte minns fel så var du väldigt missnöjd från början. Är du fortfarande det eller är du nöjd över resultatet nu?

// Sat

Jag tycker absolutt den är värd 2000 SEK. Skal du bruke andre programmer må du ut med penger til mikrofon etc, her får du alt i en pakke og den fungerer misnt like bra. Room Analyzer har hjulpet meg veldig i å forbättre ljudet i mitt rom.

Postad 21 June 2008 - 00:33

Unregistered6ee38357
  • Unregistered6ee38357
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Jag tycker absolutt den är värd 2000 SEK. Skal du bruke andre programmer må du ut med penger til mikrofon etc, her får du alt i en pakke og den fungerer misnt like bra. Room Analyzer har hjulpet meg veldig i å forbättre ljudet i mitt rom.

Du skriver att det finns andra program, skulle du vilja nämna dessa vid namn. Har redan en mick för andåmålet men har aldrig blivit färdig till att fixa med det...

/Fredrik

Postad 21 June 2008 - 08:12

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Du skriver att det finns andra program, skulle du vilja nämna dessa vid namn. Har redan en mick för andåmålet men har aldrig blivit färdig till att fixa med det...

/Fredrik

eq wizard , tombstone

Postad 25 June 2008 - 11:47

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

/Fredrik

T.eks RoomEQWizard, som x-12 nevnte.

Postad 02 October 2008 - 18:20

regent8
  • regent8
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Hej,
Med XTZ Room Analyzer eller motsvarande produkter får man fram hur akustiken ser ut, men sedan hur gör man för att veta vad och hur man kan åtgärda ev. brister i rummet?

Redigerat av regent8, 02 October 2008 - 18:21.

Postad 02 October 2008 - 20:06

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0

Hej,
Med XTZ Room Analyzer eller motsvarande produkter får man fram hur akustiken ser ut, men sedan hur gör man för att veta vad och hur man kan åtgärda ev. brister i rummet?

Ja du kan ju mäta sen lägg upp kurvan här och fråga :)

Mycket kan lösas med rätt placering och lite snurrande med fasen, dock så behövs det ibland en PEQ för att jämna ut vissa toppar. Man ska som sagt bara justera topparna men en PEQ och inte dipparna, har man dippar i lyssningspositionen så är det bara att flytta subben alt flytta sittpositionen.

Postad 22 January 2009 - 13:26

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0
Vi har lagt ut en betaversion av mjukvaran som ska hantera Vista. Vi är tacksamma för feedback på hur det fungerar. Det går att ladda ner mjukvaran här:

http://www.xtz.se/pr...true&produkt=41

Postad 09 June 2009 - 08:00

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Någon som har något mer att säga om detta verktyg?
Jag är i valet o kvalet om jag ska slå till.
Om det kan hjälpa mig så är det ju lätt värt pengarna men jag är fundersam på hur intuitivt det är att förstå vad man kan ta till för åtgärder för att avhjälpa funna problem i så stor utsträckning som möjligt.
Bara att mäta upp rummet och få ut kurvor är förvisso rolig kuriosa men inte värt pengarna förstås trots min nyfikenhet som ingenjör utan jag vill ju kunna använda resultatet till något oxå.

Tacksam för svar :)

Postad 09 June 2009 - 08:28

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Följde produktlänken ovan och hittade denna bild:
Postad bild

Verkar riktigt vettigt om dom kommer skippa begränsningen 0 - 300 Hz i kommande versioner.

Postad 10 June 2009 - 08:29

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

Någon som har något mer att säga om detta verktyg?
Jag är i valet o kvalet om jag ska slå till.
Om det kan hjälpa mig så är det ju lätt värt pengarna men jag är fundersam på hur intuitivt det är att förstå vad man kan ta till för åtgärder för att avhjälpa funna problem i så stor utsträckning som möjligt.
Bara att mäta upp rummet och få ut kurvor är förvisso rolig kuriosa men inte värt pengarna förstås trots min nyfikenhet som ingenjör utan jag vill ju kunna använda resultatet till något oxå.

Tacksam för svar ;)

Tja, kvartsvågsabsorbenter är ju ett enkelt och effektivt (dock inte WAF-vänligt) sätt att få bort resonanser/toppar i frekvensgången iaf, vilket är en av de saker du kan få info om med programmet. Sen minskar väl tavelabsorbenter efterklangstiden. Om du inte är väldigt matematiskt lagd (och kan mkt akustik) så är väl trial and error nästan det som gäller. Dvs lyssna, mät, korrigera - och gör om proceduren. Ang kvartsvågsabsorbenter finner du mkt info och länkar i akustikforumet.

Postad 25 December 2009 - 16:24

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
Sitter med Room Analyzer och vill uppgradera mjukvaran för Vista-kompatibilitet, men nu hittar jag ingen länk hos XTZ till mjukvaran. Någon som har något tips?

Edit: jag hittade en s k Downloader på min dator som ska hämta ned mjukvaran, men den lyckas bara hämta en fil med storleken 0 kB "XTZSetup_v111.exe" som när man klickar på den genererar ett fel "Inte ett giltigt Win32-program".

Är det någon som har den senaste filen så skicka den gärna till mig. Adressen får man fram genom att klicka på mitt användarnamn.

Redigerat av Saturnus, 25 December 2009 - 16:49.

Postad 26 December 2009 - 16:18

heanwi
  • heanwi
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har samme problem som Saturnus og hadde satt pris på om noen kunde sende programmet til meg også. :D

Takk og god jul!

Postad 08 January 2010 - 21:18

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
XTZ har lagt ut programvaran Room Analyzer 2.0 pro på sin hemsida nu! Bara att ladda hem om man har sitt serienummer redo.

Postad 09 February 2010 - 22:42

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

• 802 inlägg
  • 0
Bumpar denna tråd med lite mätningar på min Canton AS 85 SC sub. Mätt via min bärbara Vista dator, dock vägrar programmet hitta micken på min Vista HTPC.

https://www.minhembi...c_id=336268.jpg
https://www.minhembi...c_id=336269.jpg

Postad 10 February 2010 - 07:23

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Är du nöjd med programmet bortsett från att det funkar lite si och så under Vista Bogge?
Jag har länge varit intresserad av att köpa kitet så det lutar väl åt det :)
Hoppas innerligen att det funkar under win7 dock för det är det enda jag har att tillgå på laptop hemma.

Postad 10 February 2010 - 10:53

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Är du nöjd med programmet bortsett från att det funkar lite si och så under Vista Bogge?
Hoppas innerligen att det funkar under win7 dock för det är det enda jag har att tillgå på laptop hemma.

Om du har Win 7 Professional kan du ju köra XP Mode på den annars, då fungerar det garanterat.

Postad 10 February 2010 - 10:55

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Om du har Win 7 Professional kan du ju köra XP Mode på den annars, då fungerar det garanterat.

Just ja, det kan man ju alltid prova :)
För att vara säker så kanske jag borde maila XTZ först dock, trist att betala 1500-2000 och den inte funkar under win7.
Win7 Ultimate kör jag givetvis, bara det bästa är gott nog :blink:

Postad 10 February 2010 - 17:21

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

• 802 inlägg
  • 0

Är nöjd hittills trots att det hängt sig nångång samt inte funkar på båda burkarna. Men är man inte beredd att göra något åt akustiken, möblemanget samt högtalarplacering så ska man nog inte inhandla programmet. Att lägga 1700 bara för att mäta är inte riktigt motiverat. För mig som snickrar absorbenter och tycker akustiken är 50% av ljudet så känns det som ett bra köp. Blir kul att se hur rak frekvensgång och låg efterklang man lyckas få till slut. Har redan nya akustikplaner och subben är numera flyttat till höger om stereobänken för rakare frekvensgång.

Redigerat av Bogge, 10 February 2010 - 17:38.

Postad 16 March 2010 - 14:05

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Ni som har Room Analyzer och förstärkare med Audyssey-mätning. Har ni testat hur pass bra jobb Audyssey gör (förutsatt att ni mäter upp Audyssey korrekt enligt instruktion på deras hemsida). Vore intressant att se om Audyssey är värt nåt eller något man bör skippa.

Är Room Analyzer något att ha för anläggningar utan sub, dvs 5.0?

Har ni kopplat om och mätt upp surround och centerkanalerna för att optimera samtliga kanaler, eller gör ni samma EQ-inställningarna på alla efter mätning av frontarna?

/Ash

Postad 31 March 2010 - 14:08

GhostX
  • GhostX
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Någon som använder Remote programmet med DSP subben? Fungerar förbannat dåligt för mig, så fort subben hoppar ur stand-by så låser programmet sig själv.

Suttit och mätat lite idag iaf, ska lägga upp resultaten senare, förutom en riktigt elak dipp vid 50Hz så ser det bra ut. Ska laborera med placering för att försöka få bort dippen.

@Bogge

Kör du med ett low-cut filter igång eller? inte mycket rörelse under 40Hz där

Postad 31 March 2010 - 14:43

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Är Room Analyzer något att ha för anläggningar utan sub, dvs 5.0?

Absolut. Det jag använt Room Anaylzer mest till är att mäta vilka frekvenser som förstärks vid rummets begränsningsytor. Jag har alltså mätt med micken vid de väggar jag har basabsorbenter för att avgöra vilken avstämning de ska ha. Man kan räkna ut det men i ett möblerat rum stämmer inte alltid beräkningar.

Den nya versionen av programvaran ger ju även värdefull information om frekvensgången och efterklang i hela registret.

Postad 31 March 2010 - 16:42

GhostX
  • GhostX
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
En mätning som gjordes tidigare idag. Inte optimalt men det fungerar ganska bra.
Bifogad fil  1.gif   121.08K   4 Antal nerladdningar
Bifogad fil  2.gif   249.63K   4 Antal nerladdningar

Postad 27 May 2010 - 21:52

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Finns det någon runt trollhättan som äger en sånhär makapär kanske?

Hade vart skoj att testa, om du inte vill låna ut den över en helg. Utan bara över ett par timmar så bjuder jag gärna på lite kaffe och stereolyssning undertiden :)

Postad 28 May 2010 - 14:41

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Gör en lite fuling och bumpar tråden redan dagen efter :)

Postad 23 August 2010 - 06:53

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Har lånat Analyzern av Bakerman men får inte in programvaran i min dator. ( Ny PC med WIN7 )

Jag har gjort som följer:

Laddat hem:
xtz software downloader exe

När jag startar igång den nedladdaren
så skall man registrera sig osv....

När jag registrerat mig osv ... är det är det en liten ruta ...typ att den laddar
hem programvaran osv... som försvinner blixtsnabbt... och sen händer inget mer
...och jag hittar inte att nåt är installerat .......eller för den delen är nedladdat
så jag kan installera nåt ......

Så ... är det nån som har en aning om
hur jag skall göra ?

( Skall testa ikväll att ladda hem en "ny" xtz software downloader exe och se ifall
det är den som knas på )

Postad 23 August 2010 - 07:04

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Skulle gärna hjälpa dej, men alla vet ju hur jag är med datorer... :)

Postad 23 August 2010 - 07:25

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Har lånat Analyzern av Bakerman men får inte in programvaran i min dator. ( Ny PC med WIN7 )

Jag har gjort som följer:

Laddat hem:
xtz software downloader exe

När jag startar igång den nedladdaren
så skall man registrera sig osv....

När jag registrerat mig osv ... är det är det en liten ruta ...typ att den laddar
hem programvaran osv... som försvinner blixtsnabbt... och sen händer inget mer
...och jag hittar inte att nåt är installerat .......eller för den delen är nedladdat
så jag kan installera nåt ......

Så ... är det nån som har en aning om
hur jag skall göra ?

( Skall testa ikväll att ladda hem en "ny" xtz software downloader exe och se ifall
det är den som knas på )

Har inte provat själv än på min Win7 men en sak du kan kolla är huruvida du är inloggad som administratör eller ej, det kanske är så enkelt att du saknar rättigheter för installation och därför kaikar det ur direkt.
Prova att installera med adminrättigheter och se om det hjälper.

Postad 23 August 2010 - 07:53

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Skulle gärna hjälpa dej, men alla vet ju hur jag är med datorer... ;)

Ja jo .... :)

Postad 23 August 2010 - 08:19

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Har inte provat själv än på min Win7 men en sak du kan kolla är huruvida du är inloggad som administratör eller ej, det kanske är så enkelt att du saknar rättigheter för installation och därför kaikar det ur direkt.
Prova att installera med adminrättigheter och se om det hjälper.

Skall testa det när jag kommer hem

( Har för mig att jag är enda "usern" på datorn
och att jag är admin iofs ... )

Postad 23 August 2010 - 08:49

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Jag tänkte verifiera det åt dig här på jobbdatorn som oxå kör win7 men jag har ju inte mitt serienummer här så jag fick icke ladda ner programvaran tyvärr.

Postad 23 August 2010 - 09:44

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Har du gjort det som står på http://www.xtz.se/se...port/filarkivet

"OBS! Vista och Windows 7-användare rekommenderas att först ladda ner installationsfilen, högerklicka på den och välja Kör som Administratör. Dessutom gäller andra förutsättningar för externa ljudkort hos Vista/Win 7, och det kan behövas en extra inställning enligt PDF-filen nedan. "

Postad 23 August 2010 - 09:59

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Det kommer komma ett par mätnigar ifrån mig idag, så håller tummarna för att det kommer finnas lite support här sen :)

inte mina saker men en kompis som kör en blandning mellan NHT och ino i ett fruktansvärt dåligt rum

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.