Sony HDR-SR5E
Startad av
COTN, jun 16 2007 17:05
46 svar i tråden
Skickat 16 juni 2007 - 17:05
-
COTN
-
Rookie
-
6 inlägg
Nya HD kameror med hårdisk från Sony. Jag har redan gått och beställt denna och jag undrar om det är någon som har den och kan berätta lite vad ni tycker. Det har inte skrivits någonting i forumet om den här nya serien och den här kameran ligger ändå på 3:e plats på populäritetslistan.
Info om kameran:
http://www.sony.se/view/ShowProduct.action...Hard+Disk+Drive
"HD-inspelning med 1080i (AVCHD-format)
Upp till 15 timmars HD-inspelning på 40 GB intern hårddiskenhet (HDD)
Carl Zeiss® Vario-Sonnar® T*
ClearVid CMOS-sensor för optimal bildkvalitet
x.v.-färgläge för mer fylliga, levande och äkta färger
Snabbsökning med nya intelligenta sökfunktioner: Film Roll Index (filmindex), Face Index (ansiktsindex) , Highlight Index (ljusstyrkeindex)
10x optisk zoom/80x digital zoom
Stillbildsinspelning med 4,0 megapixel och 2,3 megapixel dubbel inspelning vid filminspelning
STAMINA upp till 6 timmar och 45 minuter (med tillvalsbatteri, bakgrundsbelysning för LCD av)
2,7-tums Clear Photo LCD Plus-skärm med widescreen och pekskärm
Dolby® Digital 5.1 Creator för inspelning med surroundljud med den inbyggda mikrofonen
Smooth slow-inspelningsläge för avancerade slow motion-bilder
Super SteadyShot
Extra start-/stopp-REC-knapp och zoomknapp på LCD-skärmen
Lättanvänd startmeny och guidefunktion
HDMI™-utgång för HD Ready-tv
USB 2.0-höghastighetsanslutning (ingång/utgång)
Batteriinformation
Automatiskt linsskydd "
EDIT: Är det ingen som enns har något att säga om dom nya modellerna? tror ni dom slår huvudkonkurenten Canon HV20? Har ni någon recension av kameran? Vi måste ju få lite fart i den här tråden!
Det här inlägget har ändrats av COTN 17 juni 2007 - 15:56
Skickat 20 juni 2007 - 00:18
-
COTN
-
Rookie
-
6 inlägg
Sorry för dubbelposten men jag måste ju skriva lite om kameran som jag hämtade idag.
Första intrycket var att kameran var väldigt snygt designad och väldigt kompakt. Många kablar följde med men jag tyckte det var lite dåligt att dom inte skickade med en HDMI kabel. Bateriet var en mellan modell och var praktiskt och enkelt att sätta på platts. Dockningstationen var lite plastig tyckte jag och passade inte riktigt kamerans design.
Det var väldigt många inställningar att leka med men det tycker jag om och för dom som inte gillar det så finns det en "easy" knapp som ställer in allt själv. Kameran upplevs stadig i handen och alla knappar är lätta att komma åt.
Jag tog först några kort och kvalitén var riktigt bra faktiskt bättre än vad jag hade räknat med. Sedan följde filmning i SD format som speladess upp senare via RGB kabel på en vanlig 28 tummare. Bildkvalitén var mycket bra. (Jag gämförde med min gammla SONY DV kamera) Kvalitén skiftade rätt så mycket när det blev lite mörkare och vid mycket zoom så blev bilden lite kornig. (20x zoom)
Sen var det dags för HD 1080i i XP kvalité (Bästa på denna kamera) Jag filmade först utomhus och sedan gjick jag in i lite skiftande ljusförhållanden. filmerna speladess sen upp på Samsung HD ready 50 tum LCD via Component kabel och bilder var fruktansvärt bra. Jag satt igång en Blueray film och gämförde detaljrikedom och jag kunde inte se skillnad på skärpa.
Nightvision fungerade väldigt bra också.
Det som jag kan klaga på är programen som SONY sckikar med som är riktigt dåliga faktiskt. Det finns inga som helst program som kan redigera det man filmar. Jag fixade SONY Vegas 7e och DVD Architect 4.0 och dom verkar mycket bättra även fast jag inte har hunnit förstått hur programen fungerar riktigt än(GUIDE NÅGON?!?!). Pinnacle studie 11 plus kan också redigera AVCHD men jag blev fasen inte klok på alla dom inställningarna som fanns i det programmet och sedan ville dom att man skulle köpa till en massa stödprogram som redan Vegas 7 hade. Hursomhelst så är det inga problem att hitta program som kan redigera AVCHD och bränna filerna till en vanlig DVD eller HD DVD (Blueray) men se till att ni har en REJÄLT kraftig dator för det behövs verkligen.
Samanfattningsvis så är ljudet och bilden på denna maskin i en klass för sig. Den slår helt klart bilden på en Canon HV20 tycker jag personligen och den spelar ju in ljud i 5.1 format. Om bara SONY kunde sckika med riktiga program så skulle allt var perfekt. Nu får man nöja sig med att kameran är perfekt.
Kom med frågor om ni vill.
Skickat 20 juni 2007 - 20:02
Är väldigt intresserad av SR5E också, lutar åt den men vill veta lite mer innan jag slår till.
Skulle du kunna göra en liten snutt så man kan se hur kvalitén är? Helst där det rör sig litegrann och man förflyttar kameran åt sidorna osv också för att se om den klarar utan att hacka/stabben. Och kanske lite i skum belysning för att se om den fixar det med.
Vore helt super om du orkade  Skicka ett privmsg om du inte har nånstans att lägga upp filmen så kan jag ta emot på min ftp eller liknande och försöka lägga upp nånstans. Verkar annars som man kan bifoga filer här i forumet också med obegränsat utrymme, så det borde ju iofs gå.
Håller tummarna på att du ids fixa en snutt
Skickat 20 juni 2007 - 23:23
-
COTN
-
Rookie
-
6 inlägg
Zenox Jun 20 2007, 20:02 skrev: Är väldigt intresserad av SR5E också, lutar åt den men vill veta lite mer innan jag slår till.
Skulle du kunna göra en liten snutt så man kan se hur kvalitén är? Helst där det rör sig litegrann och man förflyttar kameran åt sidorna osv också för att se om den klarar utan att hacka/stabben. Och kanske lite i skum belysning för att se om den fixar det med.
Vore helt super om du orkade  Skicka ett privmsg om du inte har nånstans att lägga upp filmen så kan jag ta emot på min ftp eller liknande och försöka lägga upp nånstans. Verkar annars som man kan bifoga filer här i forumet också med obegränsat utrymme, så det borde ju iofs gå.
Håller tummarna på att du ids fixa en snutt
<{POST_SNAPBACK}>
Jo det skulle jag gärna göra men jag har inte riktigt börjat sätta in mig i redigeringsprogramet än och det finns väldigt få spelare som spelar upp ren AVCHD format. Så innan jag har lärt mig Vegas 7 så blir det svårt att lägga in något videoklipp tyvärr.
Skickat 21 juni 2007 - 21:54
COTN Jun 21 2007, 00:23 skrev: Jo det skulle jag gärna göra men jag har inte riktigt börjat sätta in mig i redigeringsprogramet än och det finns väldigt få spelare som spelar upp ren AVCHD format. Så innan jag har lärt mig Vegas 7 så blir det svårt att lägga in något videoklipp tyvärr.
Hmm, du skulle inte kunna lägga upp en liten snutt i rent AVCHD format så skulle jag kunna konvertera eller försöka spela upp den med Elecards spelare eller liknande? Vore super
Skickat 25 juni 2007 - 08:39
Quote: "Den slår helt klart bilden på en Canon HV20 tycker jag personligen och den spelar ju in ljud i 5.1 format"
På vilket sätt tycker du att bilden blir bättre än på HV20:an? Om du har jämfört resultaten från dessa modeller får du gärna beskriva skillnaderna i termer av detaljrikedom, färgåtergivning m.m. Tack på förhand!
Skickat 26 juni 2007 - 07:00
Är det någon som kan förklara skillnaden mellan HDR-SR5E och HDR-SR1E?
SR5E är billigare men har större lagringskapacitet på hårddisken jämfört med SR1E, medan SR1E har större LCD-display (3,5 tum jämfört med 2,7). I övrigt är det samma kamera eller?
Jag kan dock inte förstå varför SR5E är nästan 3000:- billigare när den kan lagra 10GB mer än SR1E.
Nån som kan sprida lite ljus över saken?
Skickat 01 juli 2007 - 20:49
-
dunde
-
Mästare
-
-
3 088 inlägg
matwe Jun 26 2007, 08:00 skrev: Är det någon som kan förklara skillnaden mellan HDR-SR5E och HDR-SR1E?
SR5E är billigare men har större lagringskapacitet på hårddisken jämfört med SR1E, medan SR1E har större LCD-display (3,5 tum jämfört med 2,7). I övrigt är det samma kamera eller?
Jag kan dock inte förstå varför SR5E är nästan 3000:- billigare när den kan lagra 10GB mer än SR1E.
Nån som kan sprida lite ljus över saken?
<{POST_SNAPBACK}>
SR1 är förra generationen och som har "problem" med för hård komprimering. SR5 är bättre på i princip allt. En fördel skulle vara om SR1 möjligtvis har optisk bildstabilisering och sedn har den större LCD-skärm.
Det här inlägget har ändrats av dunde 01 juli 2007 - 20:52
Skickat 02 juli 2007 - 10:20
-
COTN
-
Rookie
-
6 inlägg
mejiro Jun 25 2007, 08:39 skrev: Quote: "Den slår helt klart bilden på en Canon HV20 tycker jag personligen och den spelar ju in ljud i 5.1 format"
På vilket sätt tycker du att bilden blir bättre än på HV20:an? Om du har jämfört resultaten från dessa modeller får du gärna beskriva skillnaderna i termer av detaljrikedom, färgåtergivning m.m. Tack på förhand!
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har varit på semester men nu kan jag skriva lite. Jag tycker detaljrikedomen är bättre, Kameran focuserar snabbare och anpassar sig bättre till olika ljusförhållanden. Även om just den funktionen inte är den bästa tyvärr så slår den fortfarande HV20 som ibland kan bli grynig i dåliga ljusförhållanden. Allt handlar om att göra rätt inställningar och direkt ur lådan så var bilden rätt liknande som hv20 men när man börjar aktvivera alla funktioner så blir det bättre. Sedan gillar jag skarpt att man slipper banden.
Skickat 02 juli 2007 - 13:58
Nån som vet hur den står sig bildmässigt mot Panasonic HDC-SD1?
Skickat 05 juli 2007 - 21:13
-
dunde
-
Mästare
-
-
3 088 inlägg
matwe Jul 2 2007, 14:58 skrev:
Har inte sett något jämförande test men troligtvis är Sonyn bra mycket bättre. HDC-SD1 filmar hårdkomprimerat ner på flashminne. Skulle tro att även HDR-SR1 är bättre än Panasonicen.
Skickat 06 juli 2007 - 14:46
Fast SD-1:an har ju fått fina omdömen både vid professionella tester och från nya användare. Största "problemet" är väl den begränsade minneskapaciteten. Visst komprimerar den hårt, men den använder ju H.264 (MPEG-4) som är en mycket effektiv standard för högupplöst material. Det är visserligen första generationens flashminnesbaserade HD-videokamera, men det känns redan som att detta är rätt väg. Band är hopplöst omoderna och hårddiskar tar plats, drar effekt och riskerar att haverera hur mycket gelé man än bakar in dem i. SDHC-kort kommer ju nu i 8, 16 och snart även 32 GB-storlek, så kapacitetsfrågan är inget stort problem. Och tänk så små och behändiga dessa högpresterande flashminneskamerorna har potential att bli framöver...
Skickat 07 juli 2007 - 07:45
Kolla in den här då:
Har startat en separat tråd som jag hoppas ska fyllas med omdömen så snart den släppts...
Sonys nya HD Kamera med Flashminne
Det här inlägget har ändrats av matwe 07 juli 2007 - 07:46
Skickat 07 juli 2007 - 11:07
-
dunde
-
Mästare
-
-
3 088 inlägg
mejiro Jul 6 2007, 15:46 skrev: Fast SD-1:an har ju fått fina omdömen både vid professionella tester och från nya användare. Största "problemet" är väl den begränsade minneskapaciteten. Visst komprimerar den hårt, men den använder ju H.264 (MPEG-4) som är en mycket effektiv standard för högupplöst material. Det är visserligen första generationens flashminnesbaserade HD-videokamera, men det känns redan som att detta är rätt väg. Band är hopplöst omoderna och hårddiskar tar plats, drar effekt och riskerar att haverera hur mycket gelé man än bakar in dem i. SDHC-kort kommer ju nu i 8, 16 och snart även 32 GB-storlek, så kapacitetsfrågan är inget stort problem. Och tänk så små och behändiga dessa högpresterande flashminneskamerorna har potential att bli framöver...
<{POST_SNAPBACK}>
Hårddiskar kommer alltid att ha ett försprång i kapacitet. Skulle gärna köpa en kamera med flashminne men just nu är de för begränsade av minnesstickorna och den sämre videokvaliteten.
Jag har inte sett någon test är de jämför flashbaserade kameror vs. band/HD. Någon som har tips?
Det här inlägget har ändrats av dunde 07 juli 2007 - 11:08
Skickat 10 juli 2007 - 12:02
COTN Jun 20 2007, 01:18 skrev: Samanfattningsvis så är ljudet och bilden på denna maskin i en klass för sig. Den slår helt klart bilden på en Canon HV20 tycker jag personligen och den spelar ju in ljud i 5.1 format.
<{POST_SNAPBACK}>
Enligt de filmintresserade på Voodoo-film forum så är Canon HV-20 överlägsen i prisklassen.
För att plocka ut allt Canon kan ge så krävs en bildvisare som hanterar 1080/25P material på
ett korrekt sätt. För att plocka ut bästa ljudkvalitet från HV-20 kan en el. två externa mikrofoner anslutas.
Det går också att spela in okomprimerad HD via HDMI direkt till datorn via speciella capture-kort.
Detta utesluter ju inte att Sonyn är bättre, åtminstone med begränsad kringutrustning.
Skickat 12 juli 2007 - 13:47
Hejhopp.
Ska snart starta bilen och åka för att inhandla en SONY HDR-SR7E 60 gig.
Vad tror ni? Jag tror det blir ett kanonköp efter att ha läst på om alla sorters media och modeller.
HDD ska visst vara ikapp Minidv i bildQ. Elle?
Skickat 13 juli 2007 - 22:39
-
dunde
-
Mästare
-
-
3 088 inlägg
==Primus== Jul 12 2007, 14:47 skrev: Hejhopp.
Ska snart starta bilen och åka för att inhandla en SONY HDR-SR7E 60 gig.
Vad tror ni? Jag tror det blir ett kanonköp efter att ha läst på om alla sorters media och modeller.
HDD ska visst vara ikapp Minidv i bildQ. Elle?
<{POST_SNAPBACK}>
Klart det blir klockrent! Min SR5E ligger på posten nu....
Edit: Har fått min nu och börjat testa så smått. Bildkvaliteten är verkligen "ojojojoj!"
Det är inte ofta produkter överträffar mina förväntningar, bildkvaliteten är otroligt bra. Jag kan inte se några komprimeringsertefakter. Färgerna tycktes lite svaga men det kan bero på att jag bara kört film på en icke kalibrerad TFT ännu. Färgerna går även hur som helst att korrigera i ett videoredigeringsprogram. Kameran är väldigt tyst, utan bandmekanik så hör man inte kameran alls när man använder den.
Kameran känns gedigen, storleken är också helt rätt och passar i en väska för lite större digitalkameror.
Ska man klaga på något så är det menysystemet som är lite knöligt, nu gör inte det så mycket då jag endast kommer att sätta kameran i HQ-läge och där kommer den att förbli. En annan grej är att Sony tycker det är jätteskoj att använda sina egna kontaktstandarder. Man måste docka kameran över specialkontakten ner i dockningsstationen för att köra över film till en dator. Det hade inte gjort ont att ha haft en vanlig mini-USB för detta.
Det här inlägget har ändrats av dunde 17 juli 2007 - 23:01
Skickat 24 juli 2007 - 17:24
Jaha, så har man då lagt en beställning på denna kamera. Hoppas man blir lika nöjd som ovanstående ;-)
Skickat 30 juli 2007 - 09:32
Funderar också på att köpa en videokamera nu. Har kollat på just Sony's HDR-SR5E.
Hur jobbigt är det att redigera filmer med AVCHD kontra MPEG-2?
Skickat 30 juli 2007 - 15:55
Funderar på denna eller panasonic sd1... men min fråga är blir det full skärm 16\9
alltså inga sorgkanter?
Skickat 15 augusti 2007 - 08:58
Har nån testat den med PS3 (Playstation 3)? Kan man titta direkt på filmen i kamera hårddisken? kan man kopiera och spela filmen i PS3?
Tack på förhand
Skickat 27 augusti 2007 - 13:16
oxjanne Jul 30 2007, 16:55 skrev: Funderar på denna eller panasonic sd1... men min fråga är blir det full skärm 16\9
alltså inga sorgkanter?
<{POST_SNAPBACK}>
Japps, det är full 16/9.
Skickat 28 augusti 2007 - 09:17
maxinux Aug 15 2007, 09:58 skrev: Har nån testat den med PS3 (Playstation 3)? Kan man titta direkt på filmen i kamera hårddisken? kan man kopiera och spela filmen i PS3?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag köpte en SR7E i lördags, d.v.s. storebror till SR5E och är extremt nöjd hittils. (Betydligt bättre skakreducering och jag kunde inte leva utan vanlig sökare som SR5 saknar. Enda nackdelen med SR7E var väl priset.  )
Möjligheten att bränna ned och köra direkt på PS3:an var något som lockade mig. Det är bara att bränna ned AVCHD-filerna på DVDR(W) med hjälp av medföljande program och köra i PS3:an, den ordnar också enkla bläddringsmenyer med tumnaglar direkt på DVD:N. Kvaliten, på såväl skärpa som färger, är rent ut sagt fenomenal!
Jag måste faktiskt säga att för oss som är slöa är det medföljande programmet riktigt bra, för att bara välja videoclip och lägga in på DVD som AVCHD eller mpeg fungerar det perfekt, går även helt ok att klippa scenerna, fast mer avancerat än så blir det ju inte förstås. Då får man skaffa Vegas eller Ulead..
/H
Skickat 26 november 2007 - 20:46
AVCHD Player från Sony
------------
Den AVCHD Player jag fick med kameran fungerar bara att spela upp via datorn när källan är själva kameran, att importera råfilerna till datorn och sedan försöka spela upp funkar inte för mig.
Har provat på både min desktop och laptop med samma resultat - vid importeringen så kör programmet (Picture Motion Browser) en sk "Filmanalys" utav råfilerna (.m2ts) och denna analys misslyckas alltid.
Detta får till konskvens att i Picture Motion Browsern så dyker dessa filer upp med en bruten icon (och meddeaknde att de inte kunde analyseras) och går inte att spela med Sonys AVCHD Player.
Däremot så fungerar det om jag väljer kameran som källa, då kan jag spela upp dem från AVCHD Playern på Datorn.
Någon som har haft samma problem - alternativt några tips?
Däremot, så har jag sökt med ljus och lykta efter andra Media Players som kan hantera dessa .m2ts-filer, men inte hittat ngn freeware, shareware eller trialware som fungerar.
Givetvis hade jag varit beredd att betala, men då vill jag vara "säker" på att det också fungerar... - ngn som har ngt att rekommendera?
Renderingen och val av format
-----------------------------
Är fullt medveten om att min 2,6 GHz PC (skall köpa en ny) inte är top of the line, men det det tar olidiligt lång tid...
Sonys Vegas är helt OK, förutom den lilla detaljen att det inte går att spara i .m2ts... - känner ngn till ngt sådant program?
Vidare, i brist på att jag inte skall spara det i mpg4, part 10, så har jag experimenterat med det utbud som finns i Sony Vegas.
Råfilen jag experimenterade med var 10,3 sekunders speltid och sparades i kameran som en 8,3Mb .m2ts (som jag inte kan spela enl ovan från datorn...). Provade att decoda den till följande:
i) MPEG1 VCD (PAL): tog 32 sekunder och blev 1,9 Mb
ii) MPEG2 SVCD (PAL): tog 30 sekunder och blev 3,2 Mb
iii) MPEG2 DVD (PAL): tog 34 sekunder och blev 7,4 Mb
iv) WMV: (5Mbit/s HD 720p) tog 2min25sek och blev 7,5 Mb
v) MPEG2 (720p): tog 43 sekunder och blev 26,7 Mb
- (i) och (ii) var inget kul att titta på...
- (iii) var helt OK om man skall skicka till vänner och bekanta. Tog "rimlig" tid och ungefär samma filstorlek som råfilen. Men jag har inte köpt en HD-kamera för att kunna spara ner det i MGEP2 DVD upplösning...
- (iv) hade bättre upplösning än (iii), men 2min och 25 sekunder för en sekvens på 10 sekunder... Dessutom så är det inget ljud de första 5 sekunder (reproducerbart i alla fall för mig)
- (v) helt klart den bästa upplösningen av desssa. Dessa filer får suffixet .m2t som jag kan spela i VLC (förmodligen även i Zoomplayer, dock inte provat sistnämnda).
Så, av ovan verkar (v) var det bästa, men varför blir den 3 ggr större än råfilen? Dessutom, upplevada kvalitén är inte i närheten utav det upplevda när jag spelar direkt från kameran.
Så, det känns lite surt att behöva dra ner på kvalitén och samtidigt göra datavolymen 3ggr mer bulkig...
Några idéer/förslag?
En detalj som gör mig konfunderad i sammanhanget är att säljaren från Sony sade att min 40Gb disk i kameran skulle räcka till ca 4,5h inspelning. Men mina beräkningar visar ca 0,8 Mbyte/s,
dvs snarare ca 14h. Om man däremot gör om filerna till MPEG2 (720p) så blir det i storleksordningen 4,5h...
Tack på förhand!
Skickat 02 december 2007 - 16:22
Dobry Nov 26 2007, 20:46 skrev:
AVCHD Player från Sony
------------
Renderingen och val av format
-----------------------------
Är fullt medveten om att min 2,6 GHz PC (skall köpa en ny) inte är top of the line, men det det tar olidiligt lång tid...
Sonys Vegas är helt OK, förutom den lilla detaljen att det inte går att spara i .m2ts... - känner ngn till ngt sådant program?
Vidare, i brist på att jag inte skall spara det i mpg4, part 10, så har jag experimenterat med det utbud som finns i Sony Vegas.
Råfilen jag experimenterade med var 10,3 sekunders speltid och sparades i kameran som en 8,3Mb .m2ts (som jag inte kan spela enl ovan från datorn...). Provade att decoda den till följande:
i) MPEG1 VCD (PAL): tog 32 sekunder och blev 1,9 Mb
ii) MPEG2 SVCD (PAL): tog 30 sekunder och blev 3,2 Mb
iii) MPEG2 DVD (PAL): tog 34 sekunder och blev 7,4 Mb
iv) WMV: (5Mbit/s HD 720p) tog 2min25sek och blev 7,5 Mb
v) MPEG2 (720p): tog 43 sekunder och blev 26,7 Mb
- (i) och (ii) var inget kul att titta på...
- (iii) var helt OK om man skall skicka till vänner och bekanta. Tog "rimlig" tid och ungefär samma filstorlek som råfilen. Men jag har inte köpt en HD-kamera för att kunna spara ner det i MGEP2 DVD upplösning...
- (iv) hade bättre upplösning än (iii), men 2min och 25 sekunder för en sekvens på 10 sekunder... Dessutom så är det inget ljud de första 5 sekunder (reproducerbart i alla fall för mig)
- (v) helt klart den bästa upplösningen av desssa. Dessa filer får suffixet .m2t som jag kan spela i VLC (förmodligen även i Zoomplayer, dock inte provat sistnämnda).
Så, av ovan verkar (v) var det bästa, men varför blir den 3 ggr större än råfilen? Dessutom, upplevada kvalitén är inte i närheten utav det upplevda när jag spelar direkt från kameran.
Så, det känns lite surt att behöva dra ner på kvalitén och samtidigt göra datavolymen 3ggr mer bulkig...
Några idéer/förslag?
En detalj som gör mig konfunderad i sammanhanget är att säljaren från Sony sade att min 40Gb disk i kameran skulle räcka till ca 4,5h inspelning. Men mina beräkningar visar ca 0,8 Mbyte/s,
dvs snarare ca 14h. Om man däremot gör om filerna till MPEG2 (720p) så blir det i storleksordningen 4,5h...
Tack på förhand!
Råfilen är AVCHD formatet är hårdare komprimerat än mpeg2
Det här inlägget har ändrats av Biggles2002 02 december 2007 - 16:24
Skickat 10 december 2007 - 23:29
Är de någon skillnad mellan SR5E och SR8E förutom att SR8E har 100GB lagringsplats ?
Skickat 11 december 2007 - 15:41
Sigun Dec 10 2007, 23:29 skrev:
Är de någon skillnad mellan SR5E och SR8E förutom att SR8E har 100GB lagringsplats ?
Japps, det är en del mer som skiljer.
SR8an (och 7an) har optisk bildstabilisering, färg sökare, högre CCD/stillbildsupplösning mm.
Du kan jämföra kamerorna på Prisjakt, och på CyberPhoto tex.
Skickat 11 december 2007 - 16:07
mrNoodles Dec 11 2007, 16:41 skrev:
SR8an (och 7an) har optisk bildstabilisering, färg sökare, högre CCD/stillbildsupplösning mm.
....just bildstabiliseringen är OTROLIGT mycket bättre på SR7/SR8, det var faktiskt det i kombination med vanlig sökare som gjorde att jag valde SR7 istället för SR5.
//H
Skickat 13 december 2007 - 19:30
Har en Panasonic SD5 och ska börja redigera lite nu på datorn men vet inte vilket program jag ska använda.
Har läst att många använder Sony Vegas 7.0E, har installerat sony Vegas Pro 8.0 och kan inte importera in mina .mts filer.
Några tips någon?
-H-
Skickat 29 december 2007 - 13:47
henel321 Dec 11 2007, 18:07 skrev:
....just bildstabiliseringen är OTROLIGT mycket bättre på SR7/SR8, det var faktiskt det i kombination med vanlig sökare som gjorde att jag valde SR7 istället för SR5.
//H
Men varför valde du inte SR8an i stället för SR7an?
Bäst idag är således SR8an från SONY eller?
Skickat 30 december 2007 - 14:16
tony97 Dec 29 2007, 13:47 skrev:
henel321 Dec 11 2007, 18:07 skrev:
//H
Bäst idag är således SR8an från SONY eller?
Det 'enda' som skiljer 8an mot 7an är väl att 8an har 100Gb? disc mot 7ans 60Gb?
Skickat 30 december 2007 - 15:59
Men dessa är väl egentligen inte full-HD upplösning? Är väl bara JVC som har om man vill ha lagringen på hårddisk?
Skickat 30 december 2007 - 18:47
tony97 Dec 29 2007, 14:47 skrev:
Mycket enkel anledning.. Priset. 40 (!) gbyte disk är inte värt 1600 spänn, löjeväckande faktiskt. (Enda skillnaden mellan sr7 och sr8) Jag kommer aldrig vara så långt ifrån dator att jag behöver mer än 500 minuter i högsta upplösning som får plats på 60-gigaren i SR7.
//H
Skickat 02 januari 2008 - 01:16
Mors ,
fick min HDR SR7 för 3dagar sen .. men men jag är mycket missnöjg, hade en HDR HC1 före denna som jag sålde veckan innann så jag ångrar Bitttert !!
vääärldens största misstag.!! de va sååå mycket bättre bild och film kännsla på min gamla HSony HDR HC1
va tycker ni andra om den nya SR7E ??? tyckr nu bilden är imponerande ??
jag tycker att bilden är gråaktig/ kontrastlös samt bilden känns lite brusig/suddig. framför allt !
jah har haft häg 6 andra dv kameror men ingen är så dålig som denna,,
har prövat alla inställmimgar men inget kan få mej på bättre tankar, ....
Brrrr..
//Roman-
Skickat 09 mars 2008 - 14:04
En (eventuellt) dum fråga:
Finns det någon praktisk skillnad mellan modellerna som har E i slutet av beteckningen?
Skickat 20 april 2008 - 18:19
-
Pay
-
Rookie
-
2 inlägg
Funderar på att köpa en Sony HDR-SR5E och har hört att en del klagar på batteritiden,2 timmar.
Finns det något batteri som passar till den så man får bättre batteritid?
Skickat 20 april 2008 - 19:48
Pay Apr 20 2008, 19:19 skrev:
Funderar på att köpa en Sony HDR-SR5E och har hört att en del klagar på batteritiden,2 timmar.
Finns det något batteri som passar till den så man får bättre batteritid?
Visst finns det andra batterier som passar till SR5an:
Sony NP-FH70 InfoLITHIUM batteri, 1800 mAh
Sony NP-FH100 InfoLITHIUM batteri, 3900 mAh
Skickat 21 april 2008 - 18:29
-
Pay
-
Rookie
-
2 inlägg
Ok, tackar.
Hur mycket bättre blir batteritiden ungefär?
Skickat 21 april 2008 - 21:07
hafe Dec 13 2007, 20:30 skrev:
Har en Panasonic SD5 och ska börja redigera lite nu på datorn men vet inte vilket program jag ska använda.
Har läst att många använder Sony Vegas 7.0E, har installerat sony Vegas Pro 8.0 och kan inte importera in mina .mts filer.
Några tips någon?
-H-
Titta hellre på Sony Vegas 8 Platinum Edition (dvs ej Pro), vill minnas att den distribueras / säljs av Trigono i Lund
Har särskilt stöd för AVC
www.trigono.se
Skickat 21 april 2008 - 21:14
Hewleri Mar 9 2008, 15:04 skrev:
En (eventuellt) dum fråga:
Finns det någon praktisk skillnad mellan modellerna som har E i slutet av beteckningen?
E = Europa
AEP och EK är även de europeiska modeller, kan vara att du inte får en manual på svenska utan endast engelska. Finns dock att ladda hem som gratis pdf på Sony europeiska hemsida
Vissa modeller är globala dvs inga skillnader mellan olika geografiska regioner, medan andra kan skilja en del i både medföljande tillbehör och features (t ex PAL / NTSC, medföljande kablar mm) på själva kameran. En parallell - HDR-CX6EK i Europa är samma som HDR-CX7 i USA men vissa features saknas. Alltså, själva namnen kan också skilja
Skickat 21 april 2008 - 21:16
-
dunde
-
Mästare
-
-
3 088 inlägg
omnivor Apr 21 2008, 22:07 skrev:
Titta hellre på Sony Vegas 8 Platinum Edition (dvs ej Pro), vill minnas att den distribueras / säljs av Trigono i Lund
Har särskilt stöd för AVC
www.trigono.se
Vad har den mera som gör att man ska föredra den då även Vegas Pro 8.0b har stöd för AVCHD?
Skickat 21 april 2008 - 21:25
tony97 Dec 30 2007, 16:59 skrev:
Men dessa är väl egentligen inte full-HD upplösning? Är väl bara JVC som har om man vill ha lagringen på hårddisk?
Alla Sony HDR är Full HD dvs AVCHD. Här är de fyra familjerna:
hdr-sr hårddisk
hdr-ux dvdskiva
hdr-cx memorystick
hdr-hc kassett
Vårens modeller är s k Hybrid så man kan spela in på t ex hårddisk på HDR-SR sedan på själva kameran kopiera film till memorystickplatsen. Ingen dator emellan. Även Hybrid + finns vilket betyder att HDR'en även har internt flashminne.
Notera att man spelar IN i 25fps progressivt men spelar UPP filmen i 50 fps interlaced, detta är standard på alla HDR hos Sony.
Det här inlägget har ändrats av omnivor 22 april 2008 - 21:35
Skickat 21 april 2008 - 21:37
Dobry Nov 26 2007, 21:46 skrev:
Den AVCHD Player jag fick med kameran fungerar bara att spela upp via datorn när källan är själva kameran, att importera råfilerna till datorn och sedan försöka spela upp funkar inte för mig.
Har provat på både min desktop och laptop med samma resultat - vid importeringen så kör programmet (Picture Motion Browser) en sk "Filmanalys" utav råfilerna (.m2ts) och denna analys misslyckas alltid.
Detta får till konskvens att i Picture Motion Browsern så dyker dessa filer upp med en bruten icon (och meddeaknde att de inte kunde analyseras) och går inte att spela med Sonys AVCHD Player.
Däremot så fungerar det om jag väljer kameran som källa, då kan jag spela upp dem från AVCHD Playern på Datorn.
Någon som har haft samma problem - alternativt några tips?
suffixet .m2t som jag kan spela i VLC (förmodligen även i Zoomplayer, dock inte provat sistnämnda).
Tack på förhand!
Har du testat att först importera filerna till datorn, sedan inne i Pic Motion Browser så registrerar du mappen du importerade filerna till? Finns under File.. i PMB.
om .m2t, har ett minne att Nero Vision kan hantera denna filtyp, testa demo't av Nero 8. VLC fungerar inget vidare, jag tror det är lika illa för Zoom Player
Lycka till
Skickat 23 april 2008 - 17:43
dunde Apr 21 2008, 22:16 skrev:
Vad har den mera som gör att man ska föredra den då även Vegas Pro 8.0b har stöd för AVCHD?
Hej Dunde
Jag kollade just på deras supporthemsida, visst stämmer det av Pro 8.0b har stöd för AVC, något som saknades i förra versionen. Tja, då kan man välja vilken av programmen man vill.
www.sonycreativesoftware.com
Tack för update
Skickat 24 september 2008 - 21:10
Överför video till dator från sony hdr-sr5e?
Ska föröska hjälpa en bekant som deletat sina filmer att återskapa dem. Men själva hårdisken i enheten mappas inte upp som en enhet i xp.
Och jag fick inte med brux osv, någon som kan informera hur jag gör?
Mvh Ola
Skickat 15 januari 2009 - 20:20
Länge sen nån skrev här.
Undrar hur det går att redigera filmer med Adobe Premier Pro CS4 (eller 3:an för den delen också)
Skickat 02 oktober 2010 - 12:01
-
dunde
-
Mästare
-
-
3 088 inlägg
Lägger till en grej här för alla som jag har problem med Sonys skräp till programvara. Detta är enda sättet jag känner till att få programvaran att fungera i Windows7 64bit: http://supershabam.wordpress.com/2010/07/0...ndows-7-64-bit/
"
Installing Sony Picture Motion Browser on Windows 7 (64 bit)
First, I must say that Sony is poo.
Picture Motion Browser is Sony’s required software to use their camcorders. It claims to be compatible with Windows 7 64-bit, but compatible is a loose term with Sony. Compatible must mean “Installs well after hacking system files and registry keys.” All I ever wanted was to be able to use my camcorder—Sony Handycam HDR-SR5.
I spent hours trying to install the software without making Windows crash on boot up. Once I finally succeeded at getting Windows to boot with the software installed, I no longer had a DVD drive. It took me another couple hours to figure out how to get my DVD drive back.
I’ll guide you how to install the software without corrupting Windows, and I’ll throw in your CD/DVD drives for free too!
Installing Sony Picture Motion Browser software without breaking Windows
Trick #1 is obtaining the software. The CD that comes with the camera will launch the install, run for 30 minutes, then realize that you’re 64 bit and it is confused, give you the finger, and uninstall itself.
Thankfully Sony finally shaped up and is providing the software as a download.
Go to the Sony.com website and navigate yourself to the Support & Drivers section. Type in your camera model (or mine: HDR-SR5) and look for a link with the text “Lost the Original Software Installation Disc? Use the Picture Motion Browser Software Download Tool.” At the time of this posting, this is the link. Download the software, and install. (You will need your camcorder plugged in to your computer so that Sony can validate that they tricked you into buying their crap.)
Be careful installing this though, it will crash your computer if you allow it to reboot your computer. Do not let it reboot your computer when it finishes installing!
Trick #2 is realizing that the software you just installed is out of date and incompatible with your computer. You need to immediately install an update. Go back to the Drivers & Support page for your product. Look for software updates for your operating system. You will need “Picture Motion Browser Update (version 5.2)” At the time of this posting, this is the link. Get and install the update, but do not allow the update to reboot your computer. Sony has still corrupted Windows.
Trick #3 is cleaning up after Sony’s mess. During installation, Sony’s software helpfully rewrote a system file that it doesn’t even use, but Windows relies on. This file is now corrupt and will cause your computer to crash on boot up every time.
This file is pxhelp20.sys. It is located in C:\Windows\SysWOW64\drivers\
What we are going to do to fix this is just remove the file. Windows will work if it can’t find the file. If it finds Sony’s corrupted version, it will try to load it and break, but Windows will work without the file.
So, remove the pxhelp20.sys file out of that folder. You don’t need it. Destroy it!
(I got this advice from a post at superuser.com)
At this point, you could reboot and have a working system (mostly). However your CD/DVD drives will not work, we need to tell Windows not to care about that file we just removed.
Trick #4 is getting your CD/DVD drives to work again, which means it’s registry hacking time:
1. Start->Run and open regedit
2. Go to HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM and open key CurrentControlSet/Control/Class/{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
3. There may be a lot of keys with this name but search for one that has (default) value DVD/CD-ROM drives
4. Now, when you have found this one you delete strings “LowFilters” and “UpperFilters” (if existing)
5. Reboot and pray (should work!)
(I got this advice from Serializer’s blog)
Trick #5 is justifying the purchase of another Sony product…
I don’t have a solution to this problem. I don’t think I can justify another Sony product. After hours of pain just to get their ”compatible” software installed, the software (like the company) is poo.
Even after I am finally able to use my product, I’m left asking: why am I required to use this crappy software? Why are the files in a proprietary Sony format that only Sony understands? Why can’t I attach my camera directly to my computer? Why do I have to attach a docking station to my computer, and then my camera to the docking station?"
Det här inlägget har ändrats av dunde 02 oktober 2010 - 12:02
1 användare läser den här tråden
Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0
Svara på citerade inlägg Rensa
-
- Minhembio forum
- → Hemma
- → Digitalkameror & Videokameror
-
Forumets regler (klicka här)
|
-
-
lod
2013-05-19 22:58:38
-
lod
2013-05-19 22:57:46
-
Noontec Zoro HD
Audio One
2013-05-19 20:33:13
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|