Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ska ha två subbar i min anläggning. Vilka?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 June 2007 - 13:04

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0
Hej!

Har idag en B&W 12" Asw Cdm sub (identisk med Asw750 prestandamässigt). Pga att jag ska ha svart färg för att matcha mina Cremona bättre så ska jag byta och dessutom ha 2 st istället för en för att få jämnare bas och starkare bastryck. Dessa ska placeras mellan mina Cremona och Tv-bänken.

Det är väldigt viktigt att dom funkar bra till musik men ska även ha djup till filmljud. Jag tycker att det låter bra idag, dock vill jag ha lite mer ljudtryck, vilket jag ju kommer att få med en till. Så B&W vet jag ju hur de låter och tycker det passar bra för mig. Dock så är många lyriska över SVS prestanda, även till musik. Sen är dom ju också väldigt billiga i förhållande till B&W. Stämmer det att dom är tighta, snabba och kontrollerade som vissa tycker? Tänker då i jämförelse med B&W Asw750.

Subbarna ska spela musik tillsammans med Cremona i fullregister så det är viktigt att dom går bra att integrera fasmässigt. Då har jag uppfattningen att en sub som inte har direktriktat element blir svår att fasintegrera i jämförelse med en som har det. Svs stora subbar har ju elementen mot golvet medans deras mindre och B&W asw750 har direktriktat, borde inte dom sistnämnda gå att få betydligt bättre resultat till musik med, eller?

Vad tycker ni? Vad skulle ni gjort? Nån som jämfört? Fyll på med era uppfattningar och lyssnngsintryck av alla dessa subbar :P

Postad 24 June 2007 - 15:33

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
jag hade gått på svs

Postad 24 June 2007 - 15:57

Robster
  • Robster
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
"Stämmer det att dom är tighta, snabba och kontrollerade som vissa tycker? Tänker då i jämförelse med B&W Asw750."

Subben ifråga har jag inte hört, men jag tycker inte att SVS är så bra till musik, iaf inte i mitt rum (Jag äger PC-Ultra).

Till film är subben GRYM, en ensam 12":a som bara driver på i nästan vilka db du vill, har aldrig hört den låta ansträngt. När jag fick den var jag ju tvungen att testa var gränsen gick, och då spelar den högre o högre helt utan distorstion och "flås-ljud" från portarna tills dom 7.5cm slaglängd tills sist tar slut (vid 120-125 db @ 20hz) då sa det "klonk-klonk-klonk" men inget gick sönder givetvis.

Om jag hade fått välja så hade jag kört med 2 subbar till film sub X (10" eller 12"a sluten låda) OCH SVS och sen när det är dax för musik så hade jag slått av SVS:n, visst den funkar till viss typ av tung bas som gräver djupt (viss Hip hop osv), men snabbare bas i musik känns det som den smetar ut basen lite och hamnar efter.

Postad 27 June 2007 - 09:40

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Jag har en SVS SB12-Plus och den fungerar väldigt bra till musik. SB12:an är förståss en kompakt och sluten konstruktion och kan inte tävla med de portade varianterna av SVS ifråga om ljudtryck/lågfrekvens. Däremot bör den funka bättre till musik.

Postad 04 July 2007 - 08:22

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Är det bara jag som är nyfiken på subbarna från BK? Billiga och snabba om man får tro ryktena som går på utlänska forum :)

Postad 04 July 2007 - 12:17

FinnGus
  • FinnGus
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Är det bara jag som är nyfiken på subbarna från BK? Billiga och snabba om man får tro ryktena som går på utlänska forum :)

<{POST_SNAPBACK}>

BK-Electronics subwoofers är riktigt bra och kan jämföras med en annan mer eller mindre lika känd sub-OEM, nämligen MJ-Acoustics. En av dessa företag förser bl.a. REL med subwoofers.

BK Electronics har en neråtriktad och en sidoriktad variant av de flesta av sina mindre subbar och baserar dessa på Peerless/Tympanis XLS-element samt egendesignade filter och förstärkare.
MJ-Acoustics har mig veterligen ett franskt eller engelsktillverkat element och egenutvecklad elektronik.

Kännetecknande för bägge tillverkarna är dubbla filter (ett för låg- och ett för högnivåinputen) som tillåter samtidig komplettering av högtalarnas återgivning OCH .1 -subkanal för film.

BK-electronics mindre variant XLS200DF testades i finska tidskriften Hifimaailma (=Hifivärlden) och fick mycket goda omdömen. Motsvarigheten från MJ-Acoustics, Pro50 MkII, har testats i bl.a. Hifi&Musik, Grammophone och What Hifi med lika goda omdömen.

BK-Electronics subwoofers kan beställas via Marek i Finland och MJ-Acoustics hittar man hos bl.a. Best Sound i Stockholm.

Redigerat av FinnGus, 04 July 2007 - 12:20.

Postad 05 July 2007 - 12:07

Bestsound
  • Bestsound
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hej.

Vi vill vill passa på att klargöra förhållandena mellan Bk., REL. och MJ Acoustics.

Bk har i flera år tillverkat sub förstärkarna till MJ Acoustics.
REL var tidigare kund hos Bk och köpte sub förstärkarna från dom. Men sen Sumiko blev ny ägare av REL, tillverkar dom produkterna i china.

MJ Acoustics bygger sina subwoofers i cambridgeshire i egen fabrik. I samarbete med BK på sub-förstärkarna . Engelska VOLT-Speakers tillverkar baselementen till samtliga MJ subwoofers.

.

MVH
staffan
best sound

Redigerat av Bestsound, 05 July 2007 - 13:01.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.