Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Får ingen BTB med wmr9 [LÖST]

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 June 2007 - 12:12

PaleRider_
  • PaleRider_
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Nu har jag hållt på i 4 timmar med tester av svärtnivån. Jag har haft bra bild i flera veckor men testade THX Optimizer på en Star Wars Dvd igår och fick det inte rätt. Och så kan man ju inte ha det, jag trodde att det ok, men nu har jag semester och nu ska det bli rätt.

Jag försöker skriva kortfattat för lättare läsning och skriver bara det väsentliga.

Graffe: Nvidia 8800GTS (Forceware 158.22)

Jag kör:

MPC HomeCinema 1.0.8.0 med WMR9 Renderless.
FFDSHOW 1.3.1.6

Så här är det med olika inställningar i FFDSHOW.

1. Output RGB32 och HQ YV12 to RGB32 conversion.

Detta har jag kört hela tiden och ger bra bild men i THX Optimizer så ser jag ingen dropshadow, alltså ingen BTB.

2. Output YV12.

Ser inte ens själva THX loggan i THX Optimizer.

3. Overlay renderer i MPC.

Nu visas THX optimizer normalt med dropshadow och allt.

Ja men kör på Overlay då gnällspik kanske ni tänker. Men jag tycker inte bilden blir i närheten av Vmr9 med MPC HomeCinemas alla godsaker. Men jag vill att svärtan ska vara korrekt då jag är extermt pedantisk och vill ha allt kalibrerat.

Alternativ 1 är ju det som rekomenderas när man läser på guider därav har jag kört det. Har även testat Avisynth YUV TVtoPC scriptet men samma visa där.

Nån som kan checka och kolla hur ni har det egentligen?

Redigerat av PaleRider_, 28 June 2007 - 17:38.

Postad 26 June 2007 - 14:10

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Denna tråd kanske har svaret, finns en hel del i första posten annars är den 442 sidor lång :)

Postad 26 June 2007 - 16:13

PaleRider_
  • PaleRider_
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Jo jag har vart där o läst ett antal gånger. Och det står att det skall vara 0-255 Pc-skalan på WMR9 men inte för mig. Vad jag har förstått så begränsar Nvidia kortet till Videoskalan 16-235 och för att få korrekt svärta så ska man köra RGB32 eller Avisynth script för att köra extended MEN jag får ingen BTB på det viset.

Jag undrar om nån har har det och hur, för jag har testat alla alternativ...

Postad 26 June 2007 - 16:46

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Det står väl tvärtom i första posten, att köra 16-235 i VMR9.

Although VMR9 carries the 0-255 range of data, you must confine that to 16-235 (or slightly above 235) to insure reference black/white are at the correct levels, or shown as black and white rather than dark grey and light grey.

Postad 26 June 2007 - 17:14

avellan
  • avellan
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Det är drivrutinen/grafikkortet som avgör om du får PC- eller videonivåer med VMR9 och mig veterligen går det inte att påverka. Testa Haali's renderer, där kan du välja om du vill använda 0-255 eller 16-235. Den funkar dock inte med DXVA om du använder grafikkortet för avlastning av processorn vid avkodning.

Postad 27 June 2007 - 20:24

PaleRider_
  • PaleRider_
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Ja avellan, det är väl så. Äh jag lägger ner vmr9 och försöker få bra bild med overlay. Fast då får jag ju inga subs!

Fan så man ska alltså välja mellan subs eller blacker than black!? :)

AjusteTrasan. Det står ju att det ska ha 0-255 informationen men den har inte jag iaf.

Redigerat av PaleRider_, 27 June 2007 - 20:33.

Postad 27 June 2007 - 21:25

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Öh klart du får subs med overlay, använd vsfilter.

Postad 28 June 2007 - 17:35

PaleRider_
  • PaleRider_
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Så nu fick jag till det efter många timmars testande. Jag ger aldrig upp! :unsure:

Här är mina inställningar om nån är intresserad.

Program:
Media Player Classic Home Cinema Edition 1.0.8.0
FFDSHOW 1.3.1.9

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Redigerat av PaleRider_, 29 June 2007 - 10:43.

Postad 28 June 2007 - 22:19

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Du vet att bilden är gravt felkalibrerad om du ser thx optimizer så där?

Bilden måste bli horribel? Om det är DVD du ska visa så ska du knappt se den sjunde boxen, du har väll läst instruktionerna?

Postad 28 June 2007 - 23:30

avellan
  • avellan
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Jag är inte bekant med just det testmönstret men om tanken är att bakgrunden ska vara videosvart (16) och de två mörkaste rutorna BTB (<16) är det helt galet. Mörkaste rutan är inte under 35. Googlade och hittade även på AVS Forum

Please, the THX Optimizer test patterns are flawed. Black is digital level 16 -- period: black, in the THX Optimizer test patterns, has been measured to range from digital level 14 to digital level 24 depending on the disc used. If you use one of the test patterns where black is encoded at digital level 24, you will be tricked into thinking your player passes below black video due to the fact that 8 levels exist between 24 and 16 (black). Your player could clip all video <16, but the THX disc would mistakenly suggest it preserved below black information.

Det kanske kan förklara de höga svartnivåerna i din bild.

Postad 29 June 2007 - 04:22

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0

Jag är inte bekant med just det testmönstret men om tanken är att bakgrunden ska vara videosvart (16) och de två mörkaste rutorna BTB (<16) är det helt galet. Mörkaste rutan är inte under 35.

Precis som du säger ska bakgrunden i testmönstret vara videosvart (16) och de mörkaste rutorna 0 (noll). Om ditt testmönster ser ut som din skärmdump går det inte att kalibrera efter det mönstret. Ett tips är att kontrollera att du inte har några gamma- eller nivåjusteringar i grafikkortets drivrutiner då dessa kan förvränga nivåerna på liknande sätt som din skärmdump visar.

Postad 29 June 2007 - 10:13

PaleRider_
  • PaleRider_
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
He he självklart så har jag dragit upp brightness i Photoshop för att man ska se hur det ser ut på bilden... :)

Postad 29 June 2007 - 10:28

avellan
  • avellan
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

He he självklart så har jag dragit upp brightness i Photoshop för att man ska se hur det ser ut på bilden...  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Lurigt värre. Om du nu verkligen lyckats få det rätt är jag lite nyfiken på vilken inställning i MPC eller annanstans som ändrar VMR9 från PC- till Videonivåer.

Postad 29 June 2007 - 10:48

PaleRider_
  • PaleRider_
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

He he självklart så har jag dragit upp brightness i Photoshop för att man ska se hur det ser ut på bilden...  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Lurigt värre. Om du nu verkligen lyckats få det rätt är jag lite nyfiken på vilken inställning i MPC eller annanstans som ändrar VMR9 från PC- till Videonivåer.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo jag har ju som sagt försökt få btb i flera dagar. Vilka inställningar jag än gjorde så fick jag inte det. O sen tillslut så bara kom det. Fast jag har för mig att jag har testat dessa inställningar förrut.

Men nu funkar det iaf med inställningar på bilderna.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.