Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lärjunge - Hembioskola?

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 June 2007 - 00:52

Jouchims
  • Jouchims
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hej!
Vilken inledning. Vet inte riktigt hur mycket man vågar skriva här men ni får har tålamod en lite stund. Blev precis medlem här på sajten, ungefär 5 minuter sen. Har ingen riktig hemmabio än eftersom jag bor hemma, men ska lägga upp lite bilder på det lilla jag faktiskt har.

Nu i sommar så är det dags att göra sin plikt för landet och gå med i det gröna förbandet, får se hur länge jag klarar mig utan mamma. Mycket babblande här men det kan ju kanske vara lite roligt att veta....tror jag :)

Hur som haver.... Flyttar hemifrån om dryga ett år till ett studentrum, alt en etta. Kommer ha ett fint litet sparkapital efter lumpen, dryga 40.000. Det räcker till en början hoppas jag. Givetvis ska pengarna läggas på studentrummet och den efterlängtade bioanläggningen. Blev inspirerad av Loubar här som har lagt upp fina bilder på sitt studentrum.

Nu till vad själva tråden går ut på.
Jag skulle behöva lite hjälpa att läsa på när det gäller ljud och bild. Visst jag är ju en teknisk person som vuxit upp med mobiltelefonen så lite kan jag. Men när det kommer vill avancerade saker (enligt mig), olika kopplingar, kablar, vilken recever som funkar bäst till vilka högtalare mm, så fattas en del kunskaper. Skulle uppskatta ifall ni kunde länka mig vidare till bra svenska sidor som berättar lite mer än att, "det här är bra", "köp det".....ni förstår kanske vad jag letar efter. Vill ni så får ni givetvis klottra ner alla möjliga tänkbara tips och tankar. En annan lite fråga som kan stå inom parantes. Vart kan man provlyssna på olika högtalare och kanske få ordentlig expedithjälp? Hoppas ni svarar serriöst och är hjälpsamma, det uppskattas.

//Simon

Postad 28 June 2007 - 01:30

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Börja med att berätta var du bor? Oftast finns det någon vettig hifibutik där du får mkt bättre hjälp och roligare produkter att kika, klämma och lyssna på. Har du tur kanske du bor nära något större nätvaruhus där du kan kika på lite budgetgrejer också och kanske provlyssna.

Det som funkar bäst är ju just att du lyssnar och kikar så du bildar dig egna uppfattningar. Sen angående att lära dig, läs i detta forum, läs olika tidningar - hemmabio och hifi&musik är mina favoriter iar. Kika bland folks bilder och är det något du inte förstår så skickar du ett pm och frågar så får du säkert en förklaring.

www.hemmabiobutiken.se finns en liten hemmabioskola på den sidan. Den är väl inte helt ny men du kan läsa en del där iaf.

Men som sagt var bor du? Kanske finns fler där du bor som kan tipsa om vettiga butiker. Bor du nära Östersund är du varmt välkommen förbi mig och min sambo på en fika och en film så är det bara att bränna av alla frågor du kommer på

MVH Lorant

Postad 28 June 2007 - 13:15

Jouchims
  • Jouchims
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Börja med att berätta var du bor? Oftast finns det någon vettig hifibutik där du får mkt bättre hjälp och roligare produkter att kika, klämma och lyssna på. Har du tur kanske du bor nära något större nätvaruhus där du kan kika på lite budgetgrejer också och kanske provlyssna.

Det som funkar bäst är ju just att du lyssnar och kikar så du bildar dig egna uppfattningar. Sen angående att lära dig, läs i detta forum, läs olika tidningar - hemmabio och hifi&musik är mina favoriter iar. Kika bland folks bilder och är det något du inte förstår så skickar du ett pm och frågar så får du säkert en förklaring.

www.hemmabiobutiken.se finns en liten hemmabioskola på den sidan. Den är väl inte helt ny men du kan läsa en del där iaf.

Men som sagt var bor du? Kanske finns fler där du bor som kan tipsa om vettiga butiker. Bor du nära Östersund är du varmt välkommen förbi mig och min sambo på en fika och en film så är det bara att bränna av alla frågor du kommer på

MVH Lorant

<{POST_SNAPBACK}>

Lorant.
Ja det finns riktigt fina bilder här på forumet och jag har faktiskt redan postat lite PM. Men vart jag bor står väl till vänster under min lilla bild, alla kan väl se det? Bor i vaxholm, två mil trån stockholm ifall du missade det.

De större köpvaruhusen som finns även i stockholm har jag redan varit inne i, men det är svårt att få riktig tid med någon kunnig eftersom de alltid ska iväg och hjälpa någon köpa en diskmaskin. Det vore trevligt med en butik med speciell inriktning på hembio. Såg att hembiobutiken har en butik på västkusten så den ska jag helt klart besöka när man ändå är på den kanten. Finns det fler liknade butiker? Sen verkar det ju som att när man vet vad man vill ha så kan man beställa från tyskland utan problem. Skulle nog också behöva ett lexikon för när jag har varit inne och kikat på olika trådar så kommer det ord och utryck som jag helt klart inte har en aning om vad det är för något.
Tack för svaret

Postad 28 June 2007 - 14:14

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

• 829 inlägg
  • 0
Du borde egentligen besöka butiker som Refernce audio eller Pause och så.
Problemet är att de kanske har lite väl dyra grejor. Men där har du lite kunnigare personal.
Även en av Hifi-klubbens butiker kan vara bra. där finns lite mer blandade prisklasser.
Prova att bara läsa en jäkla massa trådar, det tar tid men är lärorikt. Kanske roligast är att läsa bråk om ljudkablar. Då förstår du hur olika folks åsikter kan vara. Det bara för att lära dig att värdera inlägg, det finns för många typ "Jag har en sån, den är helt fantastisk".
Kanske en nybörjar produkt, men det är den bästa personen har ägt, och han tycker därför att den är bäst. Många får för sig att just deras grejor är bäst bara för att just de fastnade för den.
Men utvecklingen går rasande fort på dessa teknikprodukter vi pratar om, alla har olika behov, ingen kedja är starkare än den svagaste länken...(Du får gärna köpa högtalare för 12.000 spänn. Men har du en förstärkare som kostar 2000 spänn är det sannolikt som att tanka en Ferrari med diesel)

Du kanske inte ska vara så rädd för att köpa begagnade grejor här på forumet i början, då det lätt blir att man vill byta ut i början innan man hittat rätt. Man förlorar inte så mycket pengar då. En öppnad förpackning tappar nästan direkt hälften i värde..
Läs nu trådar så ögonen blöder, kolla upp produkterna på Prisjakt osv..

Det var allt jag tänkte säga...

Postad 28 June 2007 - 14:36

FinnGus
  • FinnGus
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Hej Jouchims,

Om du vill besöka någon butik där du kan få kunnig hjälp skulle jag själv rekommendera Hemmabiocenter på Lidingö. Där är personalen kompetent och mycket hjälpsam, oavsett vad man har för budget. Havocsi här på forumet driver butiken, fö.

En annan butik som lär ska vara bra, men som jag aldrig besökt själv är Hemmabio.se på Ynglingagatan inne i Stockholm.

Jag har fått varierande service på Hifiklubben, men ett besök där kan inte skada och så finns BestSound vid Odenplan där jag också fått mycket bra service.

Postad 28 June 2007 - 16:08

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Som sagt du har fått rätt många tips på olika butiken du kan springa runt på. Om man jämnför en renodlad hifibutik mot ex elgiganten, så brukar det inte vara några problem att få hjälp med tips och olika kombinationer.

En bra grund är när du börjar. Ska du ha hemmabio eller till musik eller skall det vara båda?

Sedan som kinglolle säger. I både hemmabiotidningen och Hifi och musik så brukar det dyka upp lite olika grundläggande skolor emllanåt. Kolla in http://www.hemmabiotidningen.se/ för gamla nummer om detta...

// Sat

Postad 28 June 2007 - 19:01

Jouchims
  • Jouchims
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Tack för tipsen!
Beställde precis 11 månader av HemmaBio samt några gammla nummer om lite "skolor".
Att köpa begagnat har jag inget som helst problem med men att själv få packa upp kartongen och ta bort plasten är nästan värt några tusen.

Marcus B.:
Satt uppe till halv fyra igår och läste trådar och hembioskolor och mina ögon blöder nästan.

FinnGus:
Ett besök i butikerna är självklart och jag håller tummarna att få kunna haffa någon som kan visa mig runt en stunde. Brukar inte känna mig särskilt stressad i affärssammanhang men jag antar att man får vara lite jobbig och vilja provlyssna och titta på alla möjliga sorters projektorer och anläggningar. Det tar kanske ett tag innan man kommer fram till vad man söker.

Satsvear:
Hade tänkte mig en hemmabio, men vill givetvis spela musik ganska skapligt men det är inte lika högt prioriterat. Budgeten ligger just nu på 40.000 kr och det ska räcka till det mesta. Det enda jag själv har är en Samsung LE-23R71 och en Xbox360. 23" kommer antagligen tjäna som vanlig tv och 360 hade jag tänkt skjuta på duk.

En ny liten fråga. Vad ska man börja med? Leta efter en schyst recever och sen välja ut högtalarna? Börja med fronthögtalarna, sen recevern och sen kablar?

Vågar jag ställa en nybörjarfråga? Jag chansar (idiotförklara mig inte nu)
Recever och förstärkare? Har jag förstått det rätt att en recever är en förstärkare med fler kanaler? Om man vill ha 5.1 ljud så har man en recever men om man ska lyssna på musik så har man en förstärkare med 2.1 ljud? Eller är jag helt fel ute?

Tacksam för alla svar jag fått.

Postad 28 June 2007 - 19:15

yeah-sus
  • yeah-sus
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
En reciever är en förstärkare med inbyggd radio :unsure:

Postad 28 June 2007 - 19:16

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

• 1011 inlägg
  • 0
Ja alltså är ju inte så hemma på detta med recivers då jag aldrig haft en eller orkat läsa på speciellt mycket, men antar att de heter så då de kan ta emot både det ena och det andra, massa format av flerkanalsljud, bild, radio o.s.v. Sen finns det som yeah-sus påpekat stereorecivers också, som då har inbyggd radiodel.

Sen angående förstärkare så är det till stereo, och de flesta lär nog ha 2.0 då de lyssnar på musik, dock finns det de som kör med 2.1 eller rent 2.2 till musik med goda resultat.

Det vanliga tipset är väl att man ska hitta ett par högtalare man gillar, förslagsvis lyssna på frontare och då märka om de har ett ljud man gillar, då är det bara att komplementera med de övriga högtalare i samma serie, alternativt serien under. Sen då man hittat högtalare man gillat så kan man jaga förstärkare/reciver till dom. Sen om du inte ska köpa allt på en gång så är väl frontar och reciver det första man ska investera, för att sedan utöka med center, surround och sub.

Redigerat av TKvC-SainT, 28 June 2007 - 19:55.

Postad 28 June 2007 - 19:55

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Tycker du skall göra osm TKvC-SainT säger och börja med att jaga högtalare. Fundera lite oxå på vad du vill ha det hela till. Du säger att film är prio 1 och lite musik senare. En ganska stor förstärkare och ett par fina högtalare kommer nog att klara detta.

Tänk över lite. Vill du ha massa kraft, detaljer, finlir eller vad är du ute efter. Detta kan hjälpa dig lite vad du söker. Lyssna även på lite högtalare i olika prisklasser och märken för att se vilket ljudieal som passar dig.

// Sat

Postad 28 June 2007 - 22:41

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0
Kan inte annat än att hålla med föregående skribenter, man måste ut och kika och lyssna och klämma för att slutligen läsa ännu mer! Men det är det värt...

När du då väl stöter på lite olika svåra ord så tycker jag att Component har en bra ordlista som man kan använda sig av.

Hur som helst, lycka till!

Postad 28 June 2007 - 22:55

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Du säger att du har 40 000:- och det ska gå till allt, menar du allt inom hembio eller allt till lägenheten?

Postad 29 June 2007 - 01:06

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Sorry jag missade att du faktiskt skrev var du bodde. Nu har du fått vettiga tips på lokala hifibutiker. Hemmabiocenter har jag haft kontakt med innan och de är ytterst hjälpsamma och kompetenta.

www.hifiklubben.se har ordlista, tips, artiklar etc. Gå bara in på "biblioteket" på deras hemsida så har du lite mer att läsa. Vettiga artiklar med bra förklaringar etc

Vid oklarheter får du leta på forumet eller fråga

MVH Lorant

Postad 29 June 2007 - 11:00

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Reference Audio på Götgatan (ligger till höger om du går ifrån medis) rekommenderas.
Trevlig personal och fin butik med bra utbud.
Även HiFi-klubbens lilla butik på S:t Paulsgatan (ligger nästan mitt på Götgatan) är värt ett besök.
Butiken är lugnare och mer ombonad än de andra utav HiFi-klubbens butiker och man känner sig mer välkommen. Bra personal.
---------
Jag kommer liksom du rycka in i januari 2008 och därefter flytta hemifrån och börja plugga.
Då kommer även jag satsa på min första "riktiga" anläggning och jag tänker köra med endast frontar till en början, för att sedan bygga ut med center, baslåda och surround när pengar tillåter. Jag tror att man därmed får mest för pengarna. Annars tror jag att man väldigt lätt blir besviken om man köper ett färdigt paket alá Proson/Dynavoice.

/Chopha

Postad 29 June 2007 - 18:08

Jouchims
  • Jouchims
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Du säger att du har 40 000:- och det ska gå till allt, menar du allt inom hembio eller allt till lägenheten?

<{POST_SNAPBACK}>

40.000 till hembio i nuläget. Blir ju givetvis glad ifall jag kommer undan billigare genom att beställa från tyskland men så ser budgeten ut i nuläget.

Postad 29 June 2007 - 18:12

Jouchims
  • Jouchims
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Reference Audio på Götgatan (ligger till höger om du går ifrån medis) rekommenderas.
Trevlig personal och fin butik med bra utbud.
Även HiFi-klubbens lilla butik på S:t Paulsgatan (ligger nästan mitt på Götgatan) är värt ett besök.
Butiken är lugnare och mer ombonad än de andra utav HiFi-klubbens butiker och man känner sig mer välkommen. Bra personal.
---------
Jag kommer liksom du rycka in i januari 2008 och därefter flytta hemifrån och börja plugga.
Då kommer även jag satsa på min första "riktiga" anläggning och jag tänker köra med endast frontar till en början, för att sedan bygga ut med center, baslåda och surround när pengar tillåter. Jag tror att man därmed får mest för pengarna. Annars tror jag att man väldigt lätt blir besviken om man köper ett färdigt paket alá Proson/Dynavoice.

/Chopha

<{POST_SNAPBACK}>

Chopa:
Rycker in i juli07 och muckar juni08. Kommer köpa anläggningen under hösten ev vinter, får se hur priserna ligger, vet inte om de är säsongsberoende, tror dock inte det.

Tack för ordlistan och butikstipsen.
//Simon

Postad 29 June 2007 - 23:15

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0
http://www.bigscreen.se/ordlista.htm

http://www.mdh.se/it.../hemmabio.shtml

Vet att jag ska ha fler sparade på favoriter men blir väl till å sortera mappen i helgen..hittar varken in eller ut nu B)

Posta flera allt eftersom! :D

Redigerat av Anthon. A., 29 June 2007 - 23:16.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.