Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kabeldragning i vägg & tak

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 June 2007 - 08:02

riro
  • riro
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Kommer under sommaren att påbörja ett dedikerat rum för bio.

Har idag ingen proj men kommer att förbereda... det ligger på att-köpa-när-jag-har-pengar-över-listan.

Fundering: Har någon testat att lägga avloppsrör (typ 45mm) i väggar & tak för att kunna byta ut kablaget?

Har kikat en del och det verkar som att många väljer att dra fram alla tänkbara kablar på en gång men väljer att klamra dom friliggande under isoleringen.

Tanken jag har är att dra ett avloppsrör från förstärkar-platsen till TVn för att kunna gömma HDMI + lite andra kablar.
Sedan drar jag ett till från samma plats men till den tilltänkta platsen för en proj och i det röret bara lägga en draglina så länge.

Det är juh ganska tråkigt om man klamrar fast en HDMI-kabel i tak+vägg som man längre fram vill byta ut till någon nyare och bättre variant...

Redigerat av riro, 28 June 2007 - 08:04.

Postad 28 June 2007 - 08:17

Unregistered320924cc
  • Unregistered320924cc
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag la 40 mm vp-rör i taket. Tror det var 40 i alla fall.

Kolla på mitt galleri, https://www.minhembi...m/MatCan/73774/ , inte dom bästa bilderna, men kanske ger någon idé i alla fall.

Redigerat av Unregistered320924cc, 28 June 2007 - 08:18.

Postad 28 June 2007 - 13:10

riro
  • riro
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Jag la 40 mm vp-rör i taket. Tror det var 40 i alla fall.

<{POST_SNAPBACK}>

Någonting åt det håller jag tänkte.

Har du provat dra igenom en HDMI eller komponent?

Det man blir lite nervös över är hur 90-böjarna ska fungera när man drar en tjock kabel. Det går juh alltid att lösa med 2st 45-böjar men då börjar ett 40mm eller 45mm rör ta ganska mycket plats.

Postad 06 July 2007 - 21:40

magne99
  • magne99
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
ingen bra ide att ta så stora rör. om man behöver dra om så blir det lätt trasel i så stora röroch när det gäller sterobablar så vill man inte ta i så man slitter sånder de. ta då och flera små och della upp de på singnal och ström

Postad 09 July 2007 - 08:24

Unregistered320924cc
  • Unregistered320924cc
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Nej, jag har inte provat att dra igenom en HDMI, men det borde inte vara något större bekymmer, har inga 90 graders böjar.

Jag kör med vanliga 16mm rör till bakhögtalarna, och det var riktigt trångt att dra igenom kabel till dom vill jag lova... Jäkla tur att jag inte hade gipsat innan jag försökte då jag blev tvungen att bryta upp en skarv för att få igenom kabeln. Blir inte kul om jag någon gång skulle behöva byta kabel.

Magne99, svårt att ta rör som är mindre än vad kontakten som ska igenom dom är.
I mitt fall vill jag ha möjlighet att dra igenom hdmi eller komponent, och då krävs det stora rör.

Postad 09 July 2007 - 20:04

Unregisteredbfcb463e
  • Unregisteredbfcb463e
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Knyt på t ex en FK 1,5 när det är dags att dra om sladdarna. Man drar då igenom den genom rören mha de gamla sladdarna och använder som dragtråd för de nya sladdarna. Borde inte ställa till med krångel i skarvarna, men lite eltejp är aldrig fel. ;)

Postad 15 July 2007 - 23:30

Dr.Krill
  • Dr.Krill
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag har använt 50mm (gul med räfflor) slang från förstärkarväggen till projektorn
och drog nyligen i hdmi och komponent-kablar utan bekymmer.

Fördelen är att den är lättarbetad och böjlig, nackdelen är att man måste ta stora hål
i reglarna för att kommar fram.

Dr.Krill

Postad 13 August 2007 - 10:21

riro
  • riro
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Hittade en drän-slang på 50mm som jag använde mig av.

Har bara testat den korta biten, från stereobänk till TVn och det fungerar finfint...

Antenn + HDMI + WII-komponent + WII-mottagare + Ström i samma och kan nog utan problem få in ett par till.

Man får bara se till att lägga i en drag-tråd och sedan "rada upp" kontakterna efter varandra så det inte blir en stor knöl. Tejpa allting och dra lite försiktigt.
Har fungerat finfint för mig.

Ska fixa lite bilder på hur det ser ut... återkommer.

Postad 13 August 2007 - 11:48

riro
  • riro
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Ska fixa lite bilder på hur det ser ut... återkommer.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu finns det bilder i mitt galleri.

https://www.minhembio.com/riro/132835/

Bifogad fil  04_Uttag.JPG   115.22K   97 Antal nerladdningar

Postad 24 October 2007 - 09:43

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Lyx med väggar som vilar på reglar själv tänkte jag fräsa upp djupa spår i mina bärande betongväggar (tror den hårdare varianten av betong heter Y-betong).

Tänkte lägga in 50 mm rör ca 65 mm in i väggen vinklarna tror jag att jag löser genom en vinkel sommonteras på röret. Förhoppningsvis hittar jag någon form av slutbit att fästa mot rörets innerväggar. Anledningen att jag vill ha en slutbit är att det kommer stabilisera materialet runt öppningen så att det inte vittrar sönder.

Andra förslag?

Förslag på rör, slutbit, vinkel?

Vilken typ av verktyg behövs för att fräsa ut kanalen?

mvh Johan

Bifogad fil(er)

Redigerat av DerbyBoy, 24 October 2007 - 09:46.

Postad 24 October 2007 - 22:14

Gimner
  • Gimner
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
kör på 50 mm mark slang.
"den dom använder till att dra in el till i hussen"
men var smart, det finns en som är räfflad på insidan av rörret och en som är slät på insidan.
ta den släte mycket enklare att dra i.
och när du drar i kablarna häng på en Fk1,5 som drag tråd om du får för dig att dra i mer någon gång.

Och för guds skull slit inte som "fansjälv" i drag tråden. även gärna överhuvud taget inte drag tråden som reddan är fördragen i röret. den är så mjuk så den bara töjer sig och töjer sig om det nu går tungt.
uttan dra i en Fk1,5 i stället att dra med eller en riktigt drag fjäder om du har det, hälst i kolfiber om du inte har för mycket böjar på röret.

Och tajpa megga mycket runt kablarna där fram där drag tråden siter i, och vet du att det kommer gå trögt så på med tvål eller ett specielt kabelgild medel, även kallat Elefant runk! :(

Pluss var två när ni drar den en som puttar en som drar.

sen går det uttav bara **** :o

///David

Postad 26 October 2007 - 12:31

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
ok men vad ska jag ha för verktyg när jag gör kanalerna i hårdbetongen?

Postad 29 October 2007 - 17:22

Gimner
  • Gimner
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Det finns frässar du kan köra med. finns med två stenkap skivor som går brevid varandra och som man kan ställa brädden på. sen är det bara att knacka bort det i mitten. det finns även en varijant med en sorts klo kan man säg som roterar och fräser på så sätt upp ett spår. gillar inte den varijanten så mycket dels för dom offtast är sjukt tunga!!

sen finns det ju alltid vanliga traditonela vinkel slipen med sten platta pÅ!!

Postad 28 December 2007 - 13:57

TheKnee
  • TheKnee
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Vart kan man köpa sådant rör som Gimner nämner? Behöver ett med slät insida... Såg att jag köpte fel =( Någon som vet ngn butik i Malmö? Tacksam för ALLA svar... Ska renovera imon är det tänkt...

plaströr 40 mm, slät insida, men VART köper man det?

Postad 28 December 2007 - 18:20

Unregistereddc99185c
  • Unregistereddc99185c
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Vart kan man köpa sådant rör som Gimner nämner? Behöver ett med slät insida... Såg att jag köpte fel =( Någon som vet ngn butik i Malmö? Tacksam för ALLA svar... Ska renovera imon är det tänkt...

plaströr 40 mm, slät insida, men VART köper man det?

Som elektriker jobbar jag dagligen med bla 50 markslang och jag tycker inte att de går lättare att dra igenom kabel med den med slät insida.
Byt ut "dragtråden" och dra i en dragfjäder alt ett tunnare rep/lina.
Finns kabelsmörja med som underlättar om det skulle bli för trångt någonstans.
Tvärtom är den med räfflad insida mycket lättare att jobba med för den är mer böjlig när den skall förläggas.
Så jag tycker iaf det är onödigt att du skall behöva ut en lördag och fara när du redan har grejor :)

Edit: 40 slang med slät insida är inget jag kommit i kontakt med men det kanske finns?

Redigerat av Unregistereddc99185c, 28 December 2007 - 18:23.

Postad 29 December 2007 - 09:06

riro
  • riro
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Köpte projektor för några dagar sedan, jag kör med 50mm dränslang och kunde utan problem dra i en komponent och en hdmi. Ca 7 meter i väggen (profigold-kablar).
Utan problem kanske är att ta i, men vi var 2 pers... en som drog lite lugnt och en som matade i andra ändan och kablarna är på plats nu.

Jag tror inte det hade varit några problem att dra i en kabel till...

Postad 29 December 2007 - 11:49

optiholmen
  • optiholmen
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej!
Jag körde med 45mm avloppsrör i vägg och tak för mina signalkablar till projen. Har på ett ställe 2 st 90 graders böjar ganska tätt och där blev det stora problem att få igenom alla kablar. Efter en hel del svordomar så fick jag tillslut igenom komponent, HDMI och s-video.
Mvh/ Johan

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.