Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bra inspelad klassisk musik på cd

632 svar i tråden

#1

Skickat 03 juli 2007 - 01:12

Har inte en enda klassisk skiva i min samling och skulle vilja införskaffa ett par.
Kan en del om detta ämne men är absolut inte fullärd :D
Man har hört en del hemma hos föräldrarna och en och annan konsert har jag varit på!

Tänkte mig de vanliga "gubbarna", Mozart, Beethoven, Bach, Händel etc.
Vilka skivor skall man välja, vill ha bra ljud såklart. Nåt tips på vad man skall köpa för skivor och vart? Nåt speciellt skivbolag?

Har inte tillgång till vinyl så vet alla det. :P Inte SACD heller för den delen.....

Tacksam för svar.

Genstruktur

Det här inlägget har ändrats av genstruktur 05 december 2008 - 15:33


#2

Skickat 07 juli 2007 - 19:23

Deutsche Grammophon är världens ledande skivbolag för klassisk musik. Deras utbud är enormt och ljudkvalitén har varit på topp de senaste 30 åren. Deras ljudtekniker är förmodligen världsbäst på att fånga in en storslagen symfonisk ljudbild på skiva.

Hyperion är ett brittiskt skivbolag vars inspelningar håller en hög konstnärlig och ljudmässig nivå. Deras styrka är de mindre inspelningarna med kammarmusik, snarare än symfonier.

Decca är också ett brittiskt skivbolag som har många trevliga inspelningar. Ljudkvalitén är bra men når inte riktigt samma höga nivå som Deutsche Grammofon. Däremot har Decca ofta en behaglig varm ton jämfört med det tyska bolagets mer neutrala återgivning. Ägs numera av Deutsche Grammophon.

Harmonia Mundi är ett franskt skivbolag med flera riktigt bra inspelningar i sin katalog, särskilt vad gäller vocalmusik. Körgeniet Paul Hillier har gjort flera fantastiska inspelningar för Harmonia Mundi.

BIS kan vara ett bra alternativ om man hittar deras skivor till lågt pris. Annars tycker jag att den konstnärliga kvaliteten är ojämn och att inspelningarna ofta har ett ganska platt och trist digitalt ljud. BIS började som ett svenskt lågprisbolag men deras inspelningar är ganska dyra idag.

Det finns också några skivbolag som man ska akta sig för. De flesta inspelningarna under etiketten Naxos är vidrigt dåliga både ljudmässigt och konstnärligt. Vissa stycken är knappt igenkännbara. Problemet är dock att Naxos numera äger flera kvalitetsbolag, bland annat Hyperion, Harmonia Mundi och BIS. Naxos undermåliga kvalitet har dock inte smittat av sig på dessa bolag ännu.

#3

Skickat 07 juli 2007 - 21:05

Bra att du la in det här Chirs, tänkte nästan lägga in dina PM mail här i tråden för andra att beskåda. Nu slipper jag det. :D

#4

Skickat 07 juli 2007 - 21:39

Lägger upp några tips på trevliga skivor att börja med också:

Bach Konserter

Händel Orkesterverk

Beethoven Symfonier

Mozart Symfonier

Palestrina Mässor

#5

Skickat 11 oktober 2007 - 00:49

Eftersom Mozartskivan som Chris nämde i inlägget ovan inte fanns på cdon blev det istället Mozart - The last 5 symphonies med Sir Neville Marriner som diregent ( phillips duo skivbolag?), på Chris inrådan såklart :) .

Detta var ett rikigt bra köp, väldigt fint och varmt ljud och fantastisk fin musik!
Bara luta sig tillbaka i soffan och njuta! :)

Det här inlägget har ändrats av genstruktur 11 oktober 2007 - 18:25


#6

Skickat 11 oktober 2007 - 11:24

Chris... Du verkar ha bra koll på Klassiskt musik... Alltså - jag har fått uppfattningen om att det generellt sätt är bra inspelningar när det gäller klassisk musik... Du drog ett undantag som bekräftade regeln där med Naxos. Men hur är det bortsätt från dessa?

Och vilken referens använder du när du bedömmer Naxos-inspelningarna... Om man jämför med populärmusik hur står sig Naxos då?

//Loofy

#7

Skickat 11 oktober 2007 - 15:28

  • cva
  • Amatör

  • 84 inlägg
Hur är Telarc's sacd-utgåvor?

#8

Skickat 11 oktober 2007 - 17:44

Loofy Oct 11 2007, 12:24 skrev:

Chris... Du verkar ha bra koll på Klassiskt musik... Alltså - jag har fått uppfattningen om att det generellt sätt är bra inspelningar när det gäller klassisk musik... Du drog ett undantag som bekräftade regeln där med Naxos. Men hur är det bortsätt från dessa?

Och vilken referens använder du när du bedömmer Naxos-inspelningarna... Om man jämför med populärmusik hur står sig Naxos då?

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>


Anledningen till att Naxos skivor är så billiga är att de snålar på allt. Inspelningsutrustningen, ljudtekniker, föreberedelser, artister, inspelningstid och efterproduktion. Det typiska naxosljudet är hårt, platt och odynamiskt. Den konstnärliga kvaliteten är ofta ytterst tveksam eftersom de ofta använder unga eller okända musiker som harvar sig igenom styckena utan särskild planering eller tanke.

Man kan ofta hitta äldre inspelningar av samma musik till ungefär samma pris som en Naxosskiva men från ett bra skivbolag, som exempel Deutsche Grammophons serie The Orignals. Då får man världens bästa dirigenter, musiker och orkestrar som är inspelade av världens bästa ljudtekniker med världens bästa efterproduktion.

Herbert von Karajan, vars inspelningar finns på Deutsche var en extremperfektionist som kunde repetera i flera år inför en inspelning.

Således finns egentligen ingen anledning att ens fundera på Naxos eftersom man kan få bättre till ungefär samma pris. Ett särskilt tips är att leta efter analoga inspelningar från 70-talet som har digitaliserats nyligen. Kvalitén på dessa inspelningar är enastående.

Min egen referens är de goda inspelningar som jag har :rolleyes:

#9

Skickat 11 oktober 2007 - 18:08

Köpte även denna på Chris inrådan....

4 årstiderna - Antonio Vivaldi

Skivan jag fick hem i brevlådan har inte den bilden som är på framsidan men allt verkar stämma. Det är Trevor Pinnock som dirigerar och Simon Standage på soloviolin(?). Chris kanske kan hjälpa till att utreda begreppen. :rolleyes:

Det var ett väldigt "nära" och fint ljud på denna, känns som ensemblen står och spelar i vardagsrummet. Verkar vara en liten mindre ensemble, kanske därav närheten i ljudet. Väldigt fint och behagligt i alla fall!



Måste bara nämna det. Har märkt det nu när jag börjat lyssna på klassiskt igen att jag undrar om det finns någon annan musikstil som erbjuder ett sådant lugn till lyssnaren. Vad tycker ni andra?


hmmm så här ser mitt omslag ut. Nu blev jag lite osäker om det blivit rätt ;) .

Mitt omslag

Kan det blivit något fel Chris?

Det här inlägget har ändrats av genstruktur 11 oktober 2007 - 18:25


#10

Skickat 11 oktober 2007 - 18:14

Nä, CDON har lagt in fel omslag där, Men ingen oro, jag kontrollerade skivnumret innan jag skickade rekommendationen till dig :rolleyes:

Omslaget ser ut så här, eller hur?

Bifogad fil  4746162.jpg   22,51K   0 Antal nedladdningar

Jag har den också och det är en fantastskt fin inspelning både musikaliskt och ljudmässigt. Trevor Pinnock är inte bara en teknisk perfektionist utan han har även den rätta känslan för barockerans kompositörer som Bach, Vivaldi och Händel.

#11

Skickat 11 oktober 2007 - 18:18

Chris Lymme Oct 11 2007, 19:14 skrev:

Nä, CDON har lagt in fel omslag där, Men ingen oro, jag kontrollerade skivnumret innan jag skickade rekommendationen till dig :rolleyes:

Omslaget ser ut så här, eller hur?

Bifogad fil attachment

Jag har den också och det är en fantastskt fin inspelning både musikaliskt och ljudmässigt. Trevor Pinnock är inte bara en teknisk perfektionist utan han har även den rätta känslan för barockerans kompositörer som Bach, Vivaldi och Händel.

<{POST_SNAPBACK}>



Ah precis, det omslaget är det. Vad skönt, slipper man skriva hatmail till cdon. Skönt också att jag inte har berömt en inspelning som visade sig vara "fel" inspelning. ;)

Tack igen Chris!

Det här inlägget har ändrats av genstruktur 11 oktober 2007 - 18:19


#12

Skickat 11 oktober 2007 - 18:26

Så fick du ju ett bra pris på den också eftersom den kostar 159 kr nu.

#13

Skickat 11 oktober 2007 - 18:30

Chris Lymme Oct 11 2007, 19:26 skrev:

Så fick du ju ett bra pris på den också eftersom den kostar 159 kr nu.

<{POST_SNAPBACK}>



Faktiskt var jag inte tillräckligt snabb, så jag pröjsade 159.-. Helt ok eftersom jag är nöjd med skivan. Visst, 79.- hade varit trevligare som den kostade under rean men man kan inte få allt! :rolleyes:


Skall återkomma med lite intryck av Beethovens 9 symph. som damp ned i brevlådan idag, det var 5 hela cdskivor så en recension får vänta lite. Har bara hunnit lyssna på första skivan än så länge.

#14

Skickat 11 oktober 2007 - 18:44

Om du gillar Beethovens symfonier så är det musik som håller livet ut. Mina egna favoriter just nu är 2, 7 och 9 (förstås). Saken men klassiska inspelningar är att om de är bra så tröttnar man aldrig. Det finns alltid mer att upptäcka. Efter ett tag börjar man också köpa olika inspelningar av samma stycken. För mig är det framför allt Bachs Die kunst der Fuge som jag samlar på olika inspelningar av.

#15

Skickat 28 november 2007 - 20:06

En mycket intressant tråd som jag är glad över att den startades. ;) Jag är/var i samma sits som genstruktur, men har nu fått några riktigt bra tips. Jag hittade även klassiska sajten iclassics.se Länk som verkar vara en guldgruva för en klassisk nybörjare som mig. Vivaldis De fyra årstiderna som det pratas om i tråden skall införskaffas snarast, även serien Ultimate Classics från Decca verkar intressant (eller är det som att svära i kyrkan :wub: )

/Tweakarn

#16

Skickat 03 januari 2008 - 19:58

Håller med om att Deutsche Grammofon är bäst. Jag har en massa skivor från Naxos, EMI, BIS, mm.
Jag fick tag på en box med 8 skivor i papp-fodral med alla Tchaikowskys 6 symfonier (Deutsche Grammofon), och en massa annat skoj. Dirigent var Herbert von Karajan så klart. Den gick på ca. 500-600:-

Var visst någon som undrade om Telarc's SACD. Fick tag på Tchaikowskys 6:e symfoni från Telarc. Låter också bra.

#17

Skickat 03 januari 2008 - 20:16

De där pappboxarna i Collector's Edition-serien är otroligt prisvärda. Häromdagen köpte jag boxen med Mozarts samtliga symfonier (41 st på 11 CD) för drygt 500 kr. Ljudet och framförandet är i toppklass med Trevor Pinnocks English Concert.

Postad bild

http://www.amazon.com/Complete-Symphonies-...7725&sr=8-1

De har motsvarande boxar för alla de stora kompositörerna. Perfekt om man vill bygga upp en bra samling klassisk musik snabbt och till lågt pris.

Det här inlägget har ändrats av avregistrerad036 03 januari 2008 - 20:19


#18

Skickat 04 januari 2008 - 02:47

Måste missat en del inlägg här, hmm jag prenumererar ändå på tråden :unsure: . Ja ja skit i det.
Kul att det var fler som var intresserade. Fyra årstiderna var ett riktigt bra köp, maken till närvaro. Känns som att sitta på konsert! Beethoven har jag inte tagit mig igenom, glömt av den lite faktiskt. Han kändes lite mer svårlyssnad än Mozart men jag skall lyssna så klart! Har Lyssnat på 3 symfonier hittils. Brukar iofs. vara så att den musik som håller längst älskar man inte med än gång, i alla fall brukar det vara så för mig. Skall ta mig lite tid att lyssna igenom den framöver.

/Genstruktur

#19

Skickat 07 januari 2008 - 19:30

Hemligheten med Beethoven är att man ska lyssna på så hög volym som det någonsin går. Det skiljer enormt mycket mellan de starka och svaga partierna och för att uppskatta båda måste man lyssna på hög, hög volym. (Ställ in volymen på de starkaste partierna, annars blir det god natt till högtalarna.)

Beethoven är kanske lite svårare än t.ex. Mozart eftersom Mozarts musik följer ett väldigt tydligt förlopp medan Beethovens musik är friare och glider omkring lite grann på känsla.

Det här inlägget har ändrats av avregistrerad036 07 januari 2008 - 19:32


#20

Skickat 08 januari 2008 - 16:15

Hmmmm, här verkar experterna finnas.....

Har ni hört danska gruppen BLISS skiva "Quiet Letters"? Första spåret är något violinspelande som påminner om klassisk musik.....sååå bra och jag önskar nu tips på liknande musik......... Någon??

Anders

#21

Skickat 09 januari 2008 - 19:44

Går tyvärr bet. Låter eventuellt ganska modernt och franskt. Prova att Googla så hittar du säkert någon som vet vad det är.

#22

Skickat 12 januari 2008 - 15:28

Vilken kul tråd - synd att jag har missat denna hittills.

Jag tycker att det har blivit allt svårare att välja inspelningar de senaste tio - femton åren. Förr kände jag mig mer säker att satsa på en skiva med till exempel Berin phillan på all typ av musik, medan idag är valet av musik mer avgörande för vilken orkester eller musiker jag väljer. Kanske är det stilpolisandet som har klampat in på allvar i skivindustin, men faktiskt är speciellt äldre musik mycket roligare att lyssna på idag är för bara tio år sedan. Det gör ju också att det blir många nya namn att hålla i minnet och lära känna, även om man ibland kan läsa ut en hel del bara genom vilket land dom kommer ifrån.

#23

Skickat 18 januari 2008 - 23:22

Visa inläggChris Lymme Jan 7 2008, 19:30 skrev:

Hemligheten med Beethoven är att man ska lyssna på så hög volym som det någonsin går. Det skiljer enormt mycket mellan de starka och svaga partierna och för att uppskatta båda måste man lyssna på hög, hög volym. (Ställ in volymen på de starkaste partierna, annars blir det god natt till högtalarna.)

Beethoven är kanske lite svårare än t.ex. Mozart eftersom Mozarts musik följer ett väldigt tydligt förlopp medan Beethovens musik är friare och glider omkring lite grann på känsla.


Högt? Trevligt! Förutom för mina grannar då kanske ;) . Brukar lyssna på musik ganska högt för det mesta, bara det är en lämplig tid på dygnet. Skall kanske höja lite till nästa gång jag lyssnar på Beethoven i alla fall. Min personliga åsikt är att Mozart känns mer poppigare, glada melodier och lite mer lättilgängligt. Tror bara Beethoven kräver lite mer av lyssnaren. Är väldigt nöjd med mitt Beethoven köp, missförstå mig inte. Behöver nog bara ge honom lite mer tid. Kommer säkert ett tillfälle när det bara lossnar för en och man helt plötsligt älskar det. Har varit med om detta ofta, brukar vara de skivor som senare blir favoriter och håller länge. Humör är en annan faktor. Har varit med om skivor som jag tyckt varit sådär minst sagt, hört dem vid ett annat tillfälle igen och helt plötsligt tyckt jätte mycket om den. Dream theater - Awake är ett sådant exempel, förstod inte alls den första gången jag hörde den, första gången jag hörde Dream Theater förresten. Sen hörde jag dem när de demade ett par högtalare och plötsligt så tyckte jag det lät hur bra som helst. I won´t give up on Beethoven! ;)


Min pappas fliuckvän hörde om mitt intresse för klassik musik och Beethoven, hon gjorde en kopia till mig.
Piano concertos - nos. 4&5 "emperor" heter den, skall också lyssnas på vid tillfälle.
Nåt du känner igen Chris?
Det är Berliner Philharmoniker med Daniel Barenboim.


Får fortfarande inga mail om nya inlägg i denna tråden, blä ;) .

/Genstruktur

#24

Skickat 19 januari 2008 - 11:59

Själv är jag en stor Mozartnörd och kanske är hans signum är ju den perfekta ballansen - inte minst när det gäller formen. Den gamla pianisten Artur Schnabel sa en gång om att spela Mozart - att det är lätt för nybörjare, men svårt för proffs. Det ligger nog mycket i det även för musiklyssnaren.
Men ett tips om du vill utveckla ditt lyssnande på Mozart och Beethoven är att läsa lite formlära - inte minst kolla upp sonatformen. Det kan ge en helt ny innebörd...

Vad det gäller Barenboim. Han är ju helt klart en av de främsta både pianisterna och dirigenterna idag. Dock spelade han in det mesta vad det gäller Mozart och Beethoven på -70 - talet och dessa inspelningar kan låta en aning mossiga idag. Är inspelningen nyare, vilket jag tror att den är - så tror jag att den är helt okej!

Vad det gäller musiken så är det ju Beethovens två sista pianokonserter och det är här pianokonserterna verkligen på allvar får ett större format och kanske blir mer den "panpiga" Beethoven - särskilt i Kejsarkonserten. Fjärdepianokonserten är nog min favorit bland dom och är kanske en mer introvert och personlig konsert.
Men att bero på form, så känns det som att sonatformen blir allt för stor för vad den en gång var tänkt (i mina öron).
Får du tycke för den fjärde pianokonserten skulle jag dessutom rekomendera att du skaffar dig min husgud Artur Rubinsteins inspelning från 1951

Postad bild

#25

Skickat 19 januari 2008 - 12:16

Jodå, kejsarkonserten är maffig, det är just därför som man kallar den för "kejsar-". Särskilt andra satsen (adagio) är njutbar. Själv har jag en ganska ny inspelning med en japansk pianist som heter Mitsuko Uchida som spelar Beethoven med stor finess.

http://www.amazon.com/Beethoven-Piano-Conc...1411&sr=1-4

Barenboim är dock alltid ett säkert kort. Förmodligen är det EMI-inspelningen från 80-talet som du har fått och den låter helt OK.

Eftersom du gillar Mozart så måste jag nämna att han är pianokonserternas mästare. Det finns en inspelning som innehåller samtliga pianokonserter och som låter fantastiskt, framför allt musikaliskt:

http://www.amazon.com/Mozart-Piano-Concert...1280&sr=1-1

En stor skillnad mellan Mozart och Beethoven är att - fast både kompositörernas musik innehåller mycket djup - så är Mozart mer lättlyssnat på ytan. Man kan lyssna på Mozart oavsett vad man gör eller i vilket sinnestillstånd man är. Beethovens musik kräver dock mer engagemang. Där handlar det om känslor, färger och bilder som kräver att man går upp i musiken. Mozart har naturligtvis samma egenskaper fast han har polerat ytan mer.

Min egen favorit över alla andra är dock J.S. Bach men det är många som baxnar av hans musik - utom juloratoriet som säljer bra på grund av boken och filmen, förstås (fast jag undrar hur svensson hanterar alla recitativ?). Lägger in en länk till några stycken av Bach som kan tjäna som jämförelse. Detta är dock Bach spelat på ett lite romantiskt och lättlyssnat sätt, det låter nästan som om pianisten och cellisten var nykära.

http://www.amazon.com/Bach-Sonatas-Cello-M...1936&sr=1-1

Det här inlägget har ändrats av avregistrerad036 19 januari 2008 - 12:33


#26

Skickat 19 januari 2008 - 12:46

Visa inläggAlban Jan 12 2008, 15:28 skrev:

Vilken kul tråd - synd att jag har missat denna hittills.

Jag tycker att det har blivit allt svårare att välja inspelningar de senaste tio - femton åren. Förr kände jag mig mer säker att satsa på en skiva med till exempel Berin phillan på all typ av musik, medan idag är valet av musik mer avgörande för vilken orkester eller musiker jag väljer. Kanske är det stilpolisandet som har klampat in på allvar i skivindustin, men faktiskt är speciellt äldre musik mycket roligare att lyssna på idag är för bara tio år sedan. Det gör ju också att det blir många nya namn att hålla i minnet och lära känna, även om man ibland kan läsa ut en hel del bara genom vilket land dom kommer ifrån.

För egen del letar jag alltid bland äldre inspelningar först. Dagens klassiska musik har blivit så kommersialiserad så att man fäster mer vid att en solist är ung och vacker än att han eller hon kan spela bra. Min egen tumregel är att alla goda musiker är gamla och fula helt enkelt för att det tar ett helt liv att bli tillräckligt skicklig och att ingen som vill nå toppen har tid att ägna åt sitt utseende.

Dock finns det alltid några nya superstars som tillför något nytt i varje generation.

Deutesche Grammophon har en fantastisk serie som heter Originals som går ut på att de digitaliserar sina bästa analoga inspelningar från 60- och 70-talen med högupplöst teknik och nersamplar dem till CD med särskilda algoritmer som bevarar originalets klang och upplösning. Ljudet är ofta enastående liksom den konstnärliga kvaliten. Eftersom det rör sig om gamla inspelningar är priset väldigt bra, ofta 80 kr för enkel-CD och 160 kr för dubbel-CD.

http://www2.deutschegrammophon.com/cat/res...mp;x=43&y=8

Här är deras utgåva av kejsarkonserten:
http://www2.deutschegrammophon.com/cat/res...amp;per_page=10

Det här inlägget har ändrats av avregistrerad036 19 januari 2008 - 13:03


#27

Skickat 19 januari 2008 - 14:25

Jo, visst kan det vara så att många idag vill sälja på utseende, men jag tror knappaste att det är nåt som varken du eller jag behöver vara speciellt oroliga för. Det syns ju rätt väl på framsidan vad det är för typ av inspelning och sen säger ju skivbolag mm en hel del.

När det gäller barockmusik håller jag absolut inte med dig om äldre inspelningar.
Jag tror problemet (som jag ser det) med äldre inspelningar kommer från när man började göra uttextutgåvor på allvar på -40 och -50 talen. Alltså skulle noterna överensstämma med tonsättarens egna intentioner och detta med noter blev en ny vetenskap. Tyvärr smittade detta med att bara följa tonsättarnas egna intentioner av sig även bland utövande musiker, då man helt enkelt allt mer slaviskt följde det som stog. Karl Richter - som jag ser som en av företrädarna i detta synsätt lär ha sagt att "hemligheten med Bach är att det går in fyra sextondelar på varje fjärdedel". Säger en del... Så inspelningar från framförallt -60 talet är ofta (inte alltid) gamla tuggiga och ofta rätt sega att lyssna på. Dessutom är nästan alltid artikulationen väldigt diffus som gör att den tappar den friskhet som ofta finns i dagens inspelningar. Men detta är ju en smaksak och man ska heller inte dra allt över en kam.

Originals är helt klart en lysande serie överlag och väldigt prisvärd, även om givetvis inte alla inspelningar är super (som i alla serier). Som du Chris skrev tidigare i tråden så glöm Naxos när Originals finns. Sen finns det ju billiga skivor som är lysande av andra serier och skivbolag också... Kempffs inspelning av Beethovens fjärde och femte pianokonsert - helt klart ett bra tips! Dock är inte de tidigare än fyran lika spännande i Kempff och Leitners serie (enligt mig). Pollini och Böhm spelade in en del i början av -80 talet - precis innan den stora dirigenten gick bort. Inspelningarna håller en helt okej kvarlité så länge Pollini har Böhm vid sin sida. När Addado kom in i bilden sjönk kvalitén, även om deras senare inspelningar är jättefina. Här är ju dock Böhm så jag tror att det låter fint, även om jag inte hört just denna inspelningen.

Mozarts pianokonserter är ju helt lysnade nu när de kom på tal. Personligen skulle jag nog välja en annan inspelning än Geza Anda, även om det är en väldigt jämn och helt okej inspelning. Det som jag har lite svårt för där är hans ojämna artikulation som ibland är rätt smetig. Men återigen - det är tycke och smak.
Personligen så har jag två favissar som står rätt långt ifrån varandra. Den ena är Malcolm Bilsons inspelning från -80 - talet med hammarklaver. Till sin hjälp har han John Eliot Gardiner som gör ett helt otroligt bra jobb med orkester. Ibland kan jag ha lite svårt för brittiska inspelningar, då dom ibland är (återigen för MIN smak) lite opersonliga - MEN otroligt tight och snyggt spelat. Hur som helst är denna lysande och billig.
Vidare är Murray Perahias inspelning från mitten av - 70 talet och framåt helt outstandning! Hans anslag är av inte denna världen och är väl en av de mest intressanta pianisterna idag. Dessutom är serien hyfsat jämn. Sen finns ju Brendel också bland dom stora, som jag har fått ut mycket av genom åren, men jämört med Perahia vet jag inte om det är ett alternativ - möjligen till rätt pris.
Sen finns ju Uchida som många tycker om. Själv tycker jag inte hon når upp till Perahia eller Bilson, men det är ju tycke och smak även där.

Det här inlägget har ändrats av Alban 19 januari 2008 - 14:26


#28

Skickat 19 januari 2008 - 15:13

Problemet med att föredra olika tolkare är ju att alla skaffar sig en förutfattad mening om hur det ska låta beroende på vilken tolkningsstil som man är uppfostrad med.

Som exempel har jag svårt för Gardiner eftersom jag tycker att han aldrig får sina tempi rätt. Han spelar alltid för fort eller för långsamt, oftast för fort. Däremot uppnår han ofta en väldig renhet i klangen på sina inspelningar, som man kan beundra.

Ibland är det inte tekniskt kunnande som är det viktigaste utan förståelsen för musiken. Geza Anda tycker jag spelar Mozart på ett mer meningsfullt sätt än många andra. Perahia däremot, är den klassiska musikens Clayderman, tycker jag. :)

Lyckligtvis är ju utveckling bra på många sätt. Richter var en av de första som spelade Bach på ett vettigt sätt men han har på många sätt överträffats av Trevor Pinnock och till viss del av Masaaki Suzuki som verkar begripa bättre hur de ska låta. Richter var ju trots allt ganska fast i den symfoniska traditionen.

#29

Skickat 19 januari 2008 - 15:28

Jo, visst är det så!
Det är ju ett val man får göra i skivhyllan. Om man tillexempel väljer en pianister som Horowitz så är det ju mer Horowitz än Chopin eller vad han nu spelar. En usel referensinspelning på verket, men hittar man en bra Horowitz inspelning så är det ju hur vackert som helst! :)
Det valet blev väl extra tydligt på musikhögskolan (jag pluggade pianospel där). Man fick ibland höra när man lyssnade att "det där var ju snyggt, men så där kan du inte spela idag". Så kanske flyttar sig, i varje fall musikernas referenspunkt hela tiden, men sen kan det ju absolut vara precis lika mycket värt att lyssna på ändå :blush:

Klassiska musikens Clyderman - hahaha!! Det var faktiskt kul! Själv tycker jag att han spelar Mozart med ett väldigt djup, men...
Det är kul och berikande att tycka olika - tråkigt vore ju alla tyckte samma! :P

Hur som helst så jag har också några Mozart / Anda plattor i skivhyllan och jag tycker dom är helt okej och min kompis har hela boxen och är jättenöjd. Det är ju dessutom Andas inspelning som är soundtracket till Bo Widerbergs Elvira Madigan.

#30

Skickat 23 januari 2008 - 19:20

Jag eftersöker också "bra" inspelad klassisk musik.

Nu blir det amatörens afton från min sida, då jag har mycket dålig koll på klassisk musik:

En violinist jag uppskattade i början av 90-talet var (som många andra) Nigel Kennedy. Inte pga hans frisyr utan för hans spelstil. Hans kraftiga staccato emellanåt gav en känsla av hårdock. Om man jämför hans tolkning av Fyra Årstider -sommar -presto med Dream Theaters Metropolis solot mellan 04:15 - 08:15 kan man antingen framstå som en idiot, eller som jag tycka att det är två mästerverk!

Vidare är Bachs Goldbergvariatoner (för stråkar) i mina öron hårdrock. Även vissa av hans fugor (återigen då med stråkar). Vilka inspelningar skall jag köpa?

Vad jag alltså eftersöker är vad jag kallar "äkta 1700-tals hårdrock" :P i form av aggressiva och komplexa stråkar.

Tacksam för tips!

Det här inlägget har ändrats av Pompen 23 januari 2008 - 19:34


#31

Skickat 23 januari 2008 - 21:26

Visa inläggPompen Jan 23 2008, 19:20 skrev:

Jag eftersöker också "bra" inspelad klassisk musik.

Nu blir det amatörens afton från min sida, då jag har mycket dålig koll på klassisk musik:

En violinist jag uppskattade i början av 90-talet var (som många andra) Nigel Kennedy. Inte pga hans frisyr utan för hans spelstil. Hans kraftiga staccato emellanåt gav en känsla av hårdock. Om man jämför hans tolkning av Fyra Årstider -sommar -presto med Dream Theaters Metropolis solot mellan 04:15 - 08:15 kan man antingen framstå som en idiot, eller som jag tycka att det är två mästerverk!

Vidare är Bachs Goldbergvariatoner (för stråkar) i mina öron hårdrock. Även vissa av hans fugor (återigen då med stråkar). Vilka inspelningar skall jag köpa?

Vad jag alltså eftersöker är vad jag kallar "äkta 1700-tals hårdrock" :) i form av aggressiva och komplexa stråkar.

Tacksam för tips!


Trevligt med lite barock-hårdrock! :P
Det finns gott om sånna inspelningar under de senaste tio åren. En av de främsta är nog Il Giardino Armonico - en helt galen italiensk barockensemble.
De har spelat in en hel del Vivaldi, och denna samlingsskiva svänger rätt bra och likaså deras inspelning av De fyra årstiderna. Men som sagt - det finns hur mycket barockhårdrock som helst utgivet de senaste tio, femton åren - speciellt italiensk barock. Corellis Concerto Grossi är ju väldigt fina också, även om det kanske är lite mer finstämnt (kanske beroden på inspelning - jag vet inte).
Vad det gäller Goldberg så har jag sett nån skiva nångång, men jag har ingen att rekomendera på rak arm för stråkar. Men kanske denna kan vara något (har dock inte hört den). Men det är ju ett cemabloverk för tvåmanualig cembalo. Vad det gäller detta verk så finns många bra inspelningar, men det beror väldigt väldigt mycket på vad man är ute efter - många har olika styrkor helt enkelt.
En favorit på piano - med en helt otrolig koncentration i stämmföringen - hon lyckas verkligen hålla fokus på ALLA viktiga stämmor samtidigt, vilket jag tycker är en enorm bedrift är Rosalyn Tureck. Rekomenderas varmt, men kanske speciellt till dom som är lite insatta i det polyfona tankesättet.
Annars tror jag att Christophe Roussets inspelning är bra. Jag har bara lyssnat på den lite för några år sedan, men jag gillade den. Sen vet jag att många i barockvärlden inte gillar hans spel, men i den världen finns väldigt väldigt mycket folk med väldigt starka åsiker om hur folk spelar.
Annars är ju en klassiker Glenn Gould. Finns i två helt olika inspelningar. En från 1955 (precis i början av sin karriär) och en från 1981 - precis i slutet och de är jätteolika. Själv skulle jag vilja rekomendera båda, men om jag måste välja skulle jag nog ta den sena. Den första är för övrigt en av den klassiska musikens mest sålda skivor. Sen är ju Andras Schiff också en omtalad Bach- pianist och likaså Richter - som Chris nämnde tidigare i tråden.
Sen finns ju Perahia också :D
Eller om man gillar Bach på piano så finns ju en helt lysande Bach platta! Denna borde finnas i var mans skivhylla. Kanske är Kempffs Goldbergsvariationer lika fina?

Good Luck!

Det här inlägget har ändrats av Alban 23 januari 2008 - 21:47


#32

Skickat 23 januari 2008 - 21:34

Goldberg tycker jag passar ganska dåligt med stråkar men jag hittade den här som passar din beskrivning ganska bra:
http://www.amazon.com/Bach-Goldberg-Variat...0881&sr=8-1

Die Kunst der Fuge blir fantastiskt bra när den spelas av en stråkensemble.
http://www.amazon.com/Bach-Art-Fugue-Johan...0209&sr=8-1

Goldberg låter ju å andra sidan fantastiskt bra i vissa cembalotappningar:
http://www.amazon.com/Bach-Goldberg-Variat...0333&sr=1-2

Den inspelningen av Corellis Concerti Grossi som Alban rekommendrar är väldigt bra och min favorit men det finns en annan som är mycket friare och livligare (fortfarande med bra ljud):
http://www.amazon.com/Arcangelo-Corelli-Co...576&sr=1-10

För övrigt har jag svårt att tipsa om vanvördigt spelad barock eftersom jag är HIP-fantast.

Det här inlägget har ändrats av avregistrerad036 23 januari 2008 - 21:43


#33

Skickat 23 januari 2008 - 22:15

Tack för tipset på Corelli Chris! Måste jag absolut kolla upp! Riktigt trevligt! :P
Jag bara älskar dessa konserter! Och det låter som att Christensen är rätt man

---
Edit. Oj, här fellänkade jag förrut... Sorry

Det här inlägget har ändrats av Alban 23 januari 2008 - 22:25


#34

Skickat 23 januari 2008 - 22:57

Absolut. Pinnock är alltid bäst men Christensens inspelning låter mindre akademisk och mer festlig, förmodligen mer lik som det lät när det begav sig på (fd) drottning Kristinas storslagna fester i Rom. Somnade faktiskt skönt till den igår kväll.

#35

Skickat 24 januari 2008 - 11:21

Tackar för tipsen, Cornelli var ett nytt namn för mig, låter riktigt bra!

Steg ett för mig blir Albans Concerti Grossi och Lymmes Goldberg med stråkar...

Dessa skivor hittar man inte direkt hos CDON, vet ni någon svensk återförsäljare (mot faktura) eller är det amazon som gäller? (Alternativt beställa hem via ens lokala skivaffär vilket kan bli ganska dyrt i längden.)

Visa inläggChris Lymme Jan 23 2008, 21:34 skrev:

För övrigt har jag svårt att tipsa om vanvördigt spelad barock eftersom jag är HIP-fantast.
-Jag skickar en Vanessa Mae-skiva som tack för hjälpen :)

#36

Skickat 24 januari 2008 - 12:56

CDON brukar ha det mesta i sin katalog men det är dåligt katalogiserat. Man får alltså söka på både svenska och engelska versioner av titel, på kompositör, på artist och på dirigent så brukar man ofta hitta det man söker.

Bengans.se har också en stor men rörig katalog så samma sökregler gäller där.

Megastore.se har faktiskt mängder med lite ovanliga skivor. Återigen gäller att man måste söka på allt eftersom de loggar titel och artist lite slarvigt ibland.

#37

Skickat 24 januari 2008 - 14:20

Den här är ju inte fel..........killen är skaplig på gura!!!!!!!!


Anders

#38

Skickat 24 januari 2008 - 19:03

Hemskt men roligt. Faktiskt tror jag att det hade låtit bättre utan Jarres eurodiskodunk som komp.

#39

Skickat 03 februari 2008 - 13:47

Vilken härlig tråd. Jag skulle vilja några tips på några bra inspelningar av Vivaldis årstider dom som nämnts tidigare här har jag svårt att få tag i /Krikelin

Det här inlägget har ändrats av krikelin 03 februari 2008 - 13:48


#40

Skickat 03 februari 2008 - 17:57

Testa den här:
http://www.cdon.com/main.phtml?prod=48721&...mp;page=product

Det här inlägget har ändrats av avregistrerad036 03 februari 2008 - 17:59


#41

Skickat 03 februari 2008 - 18:05

Tack Chris nu den är beställd.

#42

Skickat 06 februari 2008 - 20:07

Michael Nyman - Pianot

#43

Skickat 14 februari 2008 - 22:15

Det verkar som att CD ON ändrat sökvägen till De 4 årstiderna med The English Concert, dirigent Trevor Pinnock. Det är väl denna skiva? Länk

Tweakarn.

#44

Skickat 14 februari 2008 - 22:18

Visa inläggTweakarn Feb 14 2008, 22:15 skrev:

Det verkar som att CD ON ändrat sökvägen till De 4 årstiderna med The English Concert, dirigent Trevor Pinnock. Det är väl denna skiva? Länk

Tweakarn.


Det är den chirs rekomenderade och det är väldig fint ljud på den, har den själv.

Visa inläggmakemydaypunk Jan 24 2008, 14:20 skrev:

Den här är ju inte fel..........killen är skaplig på gura!!!!!!!!


Anders


Måste säga att jag inte gillar den alls på live dvdn som jag har men smaken är olika som sagt :)

Det här inlägget har ändrats av genstruktur 15 februari 2008 - 00:35


#45

Skickat 22 mars 2008 - 16:21

Inspelning av Vivaldi - fyra årstiderna.

Postad bild

En skiva med svenska flöjtspelaren Dan Laurin tillsammans med polska gruppen Arte Dei Suonatori. Jag planerade inte att köpa utan det var impulsköp i min lokala Bokia- butik.

Det är CD och SACD på samma skiva (hybrid, går att spela i vanlig cd-spelare).

Bolag: BIS
Släppt: 2006-08-14

Jag är ingen kännare av klassiskt som Chris Lymme och har inte mycket att jämföra med när det gäller andra inspelningar. I mina öron är det en trevlig inspelning och framförallt är det bra musik. Det låter modernt och kan passa de som inte har så stor erfarenhet av klassiskt.

Smakprov, video på Youtube:


(spola fram eller vänta in i halva videon, där kommer hans spelande)

Info om Dan Laurin:

http://www.danlaurin.com/index.html

Finns på CDON:

http://www.cdon.com/...tml?prod=613810

Citerat från BIS hemsida:

"Dan Laurin has made a name for himself as an intrepid musician who never hesitates to venture into uncharted territory, as testified by his numerous recordings of contemporary recorder works, as well as by his monumental achievement in recording the complete (10 hours!) 17th century Der Fluyten Lust-hof by Jacob van Eyck. As he now turns to one of the most recorded works in Western music, his approach is as fresh and original as ever. With the aid of the highly praised Polish ensemble Arte dei Suonatori, Laurin gives us Vivaldi’s humming insects, pounding summer rain and drunken village revels in a way we’ve never before heard them. The sweltering heat of summer and the excitement of the hunt – in which the recorder takes the part of the hunted animal – are almost tangible in a recording of unusual directness, whether experienced in the Surround or stereo versions. Laurin and Arte dei Suonatori have met before on disc, with electrifying result, performing works by Telemann (BIS-CD-1185) in a manner that one critic found almost dangerously addictive. Here the team reunites in a programme in which The Seasons is complemented by three other Vivaldi concertos, including the recorder concerto above all others: Concerto in C minor, RV 441. A previous recording of this work by Dan Laurin was hailed by the critic in Fono Forum with the following words: ‘Laurin’s tremendous technique transcends the perceived limitations of the recorder, and lets the music speak much more eloquently than we have been accustomed to’ – a description which is as relevant to the present disc."

Det här inlägget har ändrats av Ritsch 22 mars 2008 - 16:34


#46

Skickat 24 mars 2008 - 19:33

Det är en väldigt korrekt och upplyst spelad 4 årstider - med undantag för blockflöjten på förstastämman!

Det låter ganska trevligt men inspelningen saknar det bett och den dramatik som en skickligt spelad förstaviolin ger.

#47

Skickat 25 mars 2008 - 17:24

Var på Åhléns cd-rea idag och fyndade en skiva (+ bonus DVD) för 79 kr med Anne- Sophie Mutter "Simply" från Deutsche Grammophon. Klart prisvärt. Ginza tar 99 kr och CDON 129 kr.

Visst är det bra ljud så det är nog bäst att försöka hålla utkik efter Deutsche Grammophon om jag ska köpa något mer klassiskt i framtiden.

#48

Skickat 25 mars 2008 - 21:18

Trevligt med nya inspelningar och kul att höra om fyndskivor! :)

Deutche Gramophone har ju jättefint ljud, men det är det många som har idag. För min anläggning fungerar Harmonia Mundi väldigt bra - visserligen ett annorlunda ljud än DG och kanske inte deras guldtråd, men en väldigt fin atmosfär. Ett för övrigt väldigt spännande skivbolag, men det kan jag ju återkomma senare.

Om du vill ha lite mer fyndtips så finns det en väldigt spännande bok som heter Penguin Guide. Det är en engelsk bok med tusen och åter tusentals skivresentioner och betygsättning mm. Visserligen har dom ibland en viss förkärlek för engelska inspelningar och man håller väl inte alltid med dom, men överlag är det en väldigt trevlig bok som man kan få ut mycket av. :blink:

#49

Skickat 25 mars 2008 - 22:34

Harmonia Mundi har ofta en stor och tydlig ljudbild på sina inspelningar. Den konstnärliga kvalitén är dock varierande. En del inspelningar är otroligt fina tolkningar, andra låter bara konstigt och fel. Fick hem en Bachinspelning härömdagen där de körde italienska tempi, d.v.s. adagio sirapssegt och allegro blixtsnabbt. Det lät otroligt fel och fult och inte det minsta som Bach.

#50

Skickat 26 mars 2008 - 17:49

Oj, vad synd! Vad var det för inspelning?

Jag har upptäckt detta skivbolag på allvar ganska nyligen och det jag har hittat jättemycket roligt där. Helt klart breddat min lyssningsrepertoar och hittat många nya roliga musiker. Jag har upptäckt mycket äldre musik som Schütz, Pachelbel och även lite mer Monteverdi, men även senare många verk. Bland de inspelningar jag har hört har faktiskt kvalitén varit genomgående mycket hög - möjligen med undantag för Brahms pianoverk med Stefan Vladar och Ravels pianoverk med Alexandre Tharaud (som annars är en underbar pianist).
Fast å andra sidan förvånar mig inte din beskrining för ibland kan ju musikerna vara ganska innoativa, som t.ex. Herreweghe. Och kanske har jag tror att du och jag har lite olika syn på sånt Chris?




1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • TV!
    kungkablo
    2014-09-01 22:36:43
  • Dagens inköp. Made In Sweden! :)
    Hifi_Perrra
    2014-09-01 20:03:11
  • The Machine ska fixas till. "Shoppas" (rengöring etc)
    Zoogarden
    2014-09-01 19:15:48
  • Översikt
    Gubbas83
    2014-09-01 17:58:24
  • Upp på väggen
    Ciirree
    2014-09-01 17:00:30
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2014 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.