Är det någon där ute som provat att intstallera sig på ske-krafts nät med en digitalbox?
Vad gäller för inställningar
Frekvens ?
Symbolhastighet ?
Modulation ?
Nätnummer ?
Det står ju inget om det på deras hemsida!!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 03 July 2007 - 20:03
Hej !
Är det någon där ute som provat att intstallera sig på ske-krafts nät med en digitalbox? Vad gäller för inställningar Frekvens ? Symbolhastighet ? Modulation ? Nätnummer ? Det står ju inget om det på deras hemsida!! Postad 06 October 2007 - 09:22
Hej!
Lyfter den här tråden lite. Idag bor jag i lägenhet och har Com hem med en DVB-C box. Jag har precis köpt ett hus i Skellefteå. Nu kommer jag att kunna välja mellan: - fortsätta med kabel-tv och Com hem (dock inte 3 hål i väggen), - sätta upp en parabol och välja Viasat och/eller Canal digital, - sätta upp takantenn och välja Boxer, - eller tv via bredbandet från Skellefteå Kraft. Vad i hela friden ska jag välja? Jag prioriterar bildkvalitet. Vill dessutom gärna (precis som föregående frågeställare) veta mer om tekniken i Skellefteå Krafts nät. Postad 06 October 2007 - 10:12
Det är väl för sjuttsingen bara att ringa till Skelleftekraft och höra vad de kör med?
Postad 06 October 2007 - 14:15
då det är CD så tror jag det kan bli svårt att få ur nån information dom kommer bara säga att det bara funkar med deras box... deras HD kanaler som kommer så småningom kan du vara ganska säker på kommer vara låsta till deras egen box iaf.. borde gå få igång SD kanalerna iaf om man hittar rätt symbolrate men 64QAM ska det iaf vara... du får nog försöka få den informationen från nån orginalbox... annars så har du det här alternativet också....
http://www.skekraft....asp?doc_id=1116 Redigerat av Leatherface, 06 October 2007 - 14:36. Postad 07 October 2007 - 08:45
Tack för svaret Leatherface.
Precis som du skriver är de inte så enkelt att få någon mer specifik info från Skekraft. Som jag ser det idag bör jag välja mellan Skekraft eller att sätta upp parabol med Canal digital. (com hem gillar jag inte och boxer känns inte riktigt som ett alternativ) Jag har en kompis som kör tv analogt via Skekraft (fråga mig inte hur man kan köra analogt via fiber) och han påstår sig ha bättre bild med Skekraft än han hade med Boxer! Någon som har åsikter om valet mellan Skekraft och Canal digital? Postad 07 October 2007 - 10:44
kanalerna skickas digitalt över bredbandet och konverteras till analogt sen i specialla vägguttaget som dom monterar det gör att man inte tappar så mycket signal som man gör i vanliga kablar... kollade lite mer och verkar också som samma analoga utbud sänds helt okodat även digitalt... så skekraft är verkligen ett bra alternativ om du bara får tag i info.... borde inte vara omöjligt ändå tycker jag...
Postad 10 October 2007 - 20:19
Det fungerar alldeles utmärkt, dock inte med dreambox 500c utan jag fick köpa en 600c istället. Frekvenser och symbolrate kan laddas ner här. http://www.dreamboxx...d.php?view.1323
Postad 10 October 2007 - 20:35
om det funkar med dm600c så funkar det även med dm500c.... ska isf vara symbolraten på en del av CD's kanaler som ställer till det för dm500 tunern möjligen men för skekrafts kanaler ska det absolut inte vara nåt problem...
Redigerat av Leatherface, 10 October 2007 - 20:40. Postad 10 October 2007 - 21:36
Så Skekrafts lösning är inte IPTV, utan en variant av kabel-tv som går via bredbandet? Har jag rätt?
Postad 22 October 2007 - 00:08
Hejsan har nyss skaffat tv via Skekraft men är rätt lost på vilken box man kan använda om man vill köra digitalt..är grymt sugen på denna box Topfield TF5700PVRt HDMI men funkar den till skekkrafts nät?
Mvh Postad 22 October 2007 - 01:03 Funkar inte, den är till för digitala marknätet. Topfield har modeller för kabelnät som bör fungera. Postad 22 October 2007 - 09:48
å tack för ett snabbt svar
Frågan uppkom när jag började fundera på att köpa tjänsten hd kanaler via canaldigital vilket inte går via 10 megabit som det är nu :/ Postad 12 December 2007 - 22:05
Som jag sa det är inte speciellt enkelt att hitta info men nu ser jag iaf digitalt med en digitalbox från Ljudshopen Skellefteå. Bilden är kanonbra.
Postad 28 January 2008 - 10:44
Tjo, jag skaffade mig en Dreambox DM600C i hopp om att få in Gothnets (Göteborgs Energi)digitala utbud (liknande Ske Krafts digitalTV)
men boxen lyckas inte hitta några transpondrar eller kanaler. Behöver jag en ny image för jag provade hela kvällen med 600:an omoddad. Anger Symbol rate: 6875 Konstellation: 64 QAM Frekvens: 47-860 MHz Enl. Gothnets kanalplan så har dom Digital spegling E47 679,25 MHz Digital spegling E48 687,25 MHz Digital spegling E49 695,25 MHz Digital spegling E50 703,25 MHz Redigerat av mikeett, 28 January 2008 - 17:27. Postad 29 January 2008 - 08:59
Jag har testat automatsök ett flertal tillfällen, och den fann inga transpondrar att låsa på.
Blir väl till att ta hem en kabeltv-nisse å mäta antennuttagen hemma, å se om föreningen är beredd att stå för pengarna Redigerat av mikeett, 29 January 2008 - 08:59. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |