Vad tror ni om denna gentemot Panasonic HDC-SD1?
Sony Handycam HDR-CX6
(Videokameror)
|
1
|
(2)
|
Inga priser |
Postad 10 July 2007 - 16:50
Edit: Har kollat nu och dpreview.com recenserar tyvärr bara stillbildskameror.
Redigerat av khalnur, 10 July 2007 - 18:08.
Postad 11 July 2007 - 14:03
Jag avvaktar också lite tester på denna pjäs innan man vågar slå till. Specen ser doock lovande ut.
Postad 14 July 2007 - 16:26
Jo, min Panasonic NV-GS50 har lagt av efter många års tjänst, och denna kamera verkar passa mig perfekt! Men det vore ju trevligt om någon som fingrat lite på den ger ett utlåtande här i forumet!
Postad 18 July 2007 - 09:05
Vad tror ni om denna gentemot Panasonic HDC-SD1?
Jag tror på Sonyn! Beställde min idag då Komplett fått in dem på lager äntligen!
Sonyn känns "modernare" än Panasonicen. Panasonic har ett par fördelar, men Sonyn har fler.
Sonyn är mindre, lättare, har högre sensorupplösning, nightshot, MPEG2 wrapper på AVCHD (ska göra det lättare att skapa DVD av sin video, men jag har inte läst några tester på detta), filmredigering direkt i kameran, stillbilder i full upplösning samtidigt som filmande, ansiktsigenkänning.
Panasonic har större skärm (3" mot 2.7") med fler pixlar, högre optisk zoom (12x mot 10x), extern mic ingång, 3CCD.
Postad 18 July 2007 - 09:07
- Sony Vegas 7.0e
- Final Cut Pro 6.0.1
- Ulead VideoStudio 11 Plus (känner inte igen M2TS-filerna)
- Pinnacle Studio 11
- Nero Ultra Edition Enhanced
Hur bra är programmen på att bränna DVD från AVCHD ?
Redigerat av Unregistered3f0bfff6, 29 July 2007 - 09:36.
Postad 19 July 2007 - 11:49
Pinnacle studio 11 kraschar hela tiden och klagar trots ringa arbete på att minnet är slut och hänger sig därefter (har 4GB Ram i min dator som är en snabb ny "köp HP" med dual core 2.8MHz).
Redigerat av digger2, 19 July 2007 - 11:50.
Postad 19 July 2007 - 22:06
Har inte hunnit testa så mycket, men redigeringen som går att göra med medföljande program verkar vara att klippa ut en del av en film. Jag vet inte hur man sätter ihop "snuttarna" till en sammanhängande film.
Jag har inte testat bränna en DVD heller, men själva kameran är en trevlig liten pjäs!
Ska testa ett 4GB Duo pro kort jag köpte till min K750i för att se så inte hastigheten på kortet ställer till några problem i kameran.
Verkar vara bra batteritid på kameran. Ca 1 - 1.5 timme vilket borde räcka för att fylla två 4GB minneskort i HD-XP inspelning (15Mbit/s bästa kvalité).
Det blir progressiv bild när man spelar in verkar det som, fast det står 1080i på kameran. Ska kolla lite närmare på detta.
Har inte testat ansiktsigenkänning heller.
Postad 20 July 2007 - 06:55
Mycket sämre blir det så fort det blir dåligt ljus.
Funktionen med skakstabilisering som jag aldrig haft förut blev en liten besvikelse, jag hade inte fattat att det blir hackigt när man försöker vrida kameran. har inte haft så mycket tid att experimentera med olika inställningar ännu.
Igår installerade jag Ulead VideoStudio 11 Plus men den verkade inte känna igen de filer som hamnat på hårddisken, kanske måste man göra capture eller döpa om filerna.
Minneskortet som följde med är märkt och kapslat som "låghastighetskort" (MSX-M4GS) men klarar ändå högsta hastigheten, 15 MB/s (120Mbit/s)
Redigerat av digger2, 20 July 2007 - 07:01.
Postad 23 July 2007 - 02:19
Postad 29 July 2007 - 09:26
Hur är bildkvaliten då jämfört med Panasonicen? Svårt att jämföra kanske om man inte råkar ha båda kamerorna...
Jag tycker det är bra bild.
Vid lågt ljus används en funktion för att minska bildrutehastigheten per sekund för att inte bilden ska bli mörk. Denna funktion går att stänga av. Jag har inte riktigt bestämt mig än för om jag gillar funktionen eller ej! Så jag ska prova att stänga av funktionen och filma lite så får vi se.
Kanske kan någon lägga upp exempelfilmer i full HD-kvalité filmat med Panasonicen så kan jag försöka filma liknande motiv med Sonyn och lägga upp på nätet så kan man ju jämföra bilderna?
Postad 29 July 2007 - 09:34
Vadå? Kan man inte se allt man spelat in i en följd??
Jo, det kan man. Filmklippen lagras som separata filer och det är dessa "klipp" man sedan väljer bland när man bränner ur en DVD (jag antar att det funkar på samma sätt med BluRay). Skivan som skapas blir i AVCHD format och går att spela upp på en dator eller HTPC med rätt CODEC och uppspelningsprogram installerat (det som följer med kameran på CD). Jag har ingen PS3, men kanske går det att spela upp skivan där direkt? Vet ej heller hur det är i en fristående BlueRay-spelare eller HD-DVD spelare?
Man kan skapa en "vanlig" DVD-skiva också, men då blir det ju inte HD-kvalité och en stor del av idén att ha kameran faller ju!
Om man redigerar filmerna antingen direkt i kameran eller med Sonys program "Picture Motion Browser" blir det en liten paus på ca 0,3s mellan klippen. Det har säkert att göra med var "I-bildrutorna" finns i AVCHD-dataströmmen. Kanske kan fixas till med något videoredigeringsprogram som klarar AVCHD?
Redigerat av Unregistered3f0bfff6, 29 July 2007 - 12:53.
Postad 29 July 2007 - 09:50
Funktionen med skakstabilisering som jag aldrig haft förut blev en liten besvikelse, jag hade inte fattat att det blir hackigt när man försöker vrida kameran. har inte haft så mycket tid att experimentera med olika inställningar ännu.
Jag har kört skakreducering sedan 1999. Jag tycker Sonyns funkar precis som förväntat, men det är som du säger lite ovant att bilden "fryser" ett litet ögonblick vid panoreringar om man inte kört skakreducering tidigare. Du kan ju prova att stänga av funktionen.
Jag har testat lite och tycker denna Sonykamera har en mycket bra skakreducering! Bilden försämras inte alls som med icke-optiska reduceringar. Jag har provat stänga av funktionen men såg ingen fördel med detta. "Frysningen" man får vid bildförflyttningar tycker jag inte heller är störande, men det kanske är en vanesak.
Minneskortet som följde med är märkt och kapslat som "låghastighetskort" (MSX-M4GS) men klarar ändå högsta hastigheten, 15 MB/s (120Mbit/s)
Jag har testat två minneskort, och det ena fungerar inte bra. Man får varningsmeddelande när man stoppar det i kameran och det går inte att filma mer än 75 sekunder i ett filmklipp innan kortet strejkar (i full HD 15Mbit). Var har du läst om datahastigheten på kortet?
Detta är korten jag testat:
MSX-M4GS (funkar bra, det som följde med kameran)
MSX-M4GN (funkar ej bra, varningsmeddelande varje gång jag knäpper på kameran)
Korten ser identiska ut förutom artikelnumret. Båda är Sony svarta Memory Stick PRO Duo 4GB / MagicGate.
Redigerat av Unregistered3f0bfff6, 31 July 2007 - 09:45.
Postad 31 July 2007 - 17:13
Har Sonykameran samma optik och funktioner som dessa hårddiskförsedda syskon? Tex Sony HDR-SR8E har ju fått fin kritik.
Postad 31 July 2007 - 18:22
Jag sitter också i valet och kvalet mellan båda dessa. Panasonicen har ju iallafall ett par fina recensioner att luta sig på.
Har Sonykameran samma optik och funktioner som dessa hårddiskförsedda syskon? Tex Sony HDR-SR8E har ju fått fin kritik.
Jag har inte hittat några recensioner på HDR-CX6 kameran än, men en stor fördel tycker jag är att man spelar in på minneskort direkt! Dels blir kameran mindre och lättare än en hårddiskbaserad kamera, drar mindre ström, blir mindre skakkänslig samt låter mindre! Faktum är att detta är en av fördelarna jag gillar bäst! Det är helt tyst när jag filmar, inget störande motorljud som viner eller surrar. Till och med zoomen är tyst! Helt underbart!!!
Postad 31 July 2007 - 18:27
Dock finns ett enkelt sätt att gå runt detta! Stoppa i Pro Duo minneskortet i en vanlig USB2.0 minneskortsläsare så funkar det hur bra som helst! Du kan då både importera och exportera som om en videokamera vore inkopplad! Då slipper du dessutom ha Sonydockan vid datorn!
Postad 31 July 2007 - 20:12
Jag skulle vilja veta hur lång tid det tar innan man kan börja filma med Sonyn. Panasonic skall ju ta 1,7 sekunder.
Postad 31 July 2007 - 22:30
Hej!
Jag skulle vilja veta hur lång tid det tar innan man kan börja filma med Sonyn. Panasonic skall ju ta 1,7 sekunder.
Tar 7-8 sekunder från du drar ON till du kan börja filma på Sonyn.
Panasonic 1,7 sekunder låter som "snabbstart"-funktion. Jag har en Panasonic DV-kamera med "snabbstart" (1,3 sekunder) men har aldrig använt funktionen "skarpt" då den drar ut batteriet när kameran är avstängd! Är kanske samma sak med HDV varianten från Panasonic?
En annan sak jag gillar med Sonyn jämfört med Panasonic är att man ser batteritiden i minuter istället för som några "pluttar" på ett batteri.
Postad 01 August 2007 - 07:23
En annan notering: Makron på Sonyn är helt grym! Jag provade trycka en penna mot linsöppningens filtergängor (d.v.s. för att filma pennan så nära som det gick) och kameran fokuserade utan problem!
Postad 05 August 2007 - 11:26
Tack för input från er som har köpt sonyn, dock vill jag bara be er om att lägga upp filmklipp någonstans så man kan se hur resultatet ser ut.
Postad 06 August 2007 - 11:32
Jag har testat två minneskort, och det ena fungerar inte bra. Man får varningsmeddelande när man stoppar det i kameran och det går inte att filma mer än 75 sekunder i ett filmklipp innan kortet strejkar (i full HD 15Mbit). Var har du läst om datahastigheten på kortet?
Detta är korten jag testat:
MSX-M4GS (funkar bra, det som följde med kameran)
MSX-M4GN (funkar ej bra, varningsmeddelande varje gång jag knäpper på kameran)
Korten ser identiska ut förutom artikelnumret. Båda är Sony svarta Memory Stick PRO Duo 4GB / MagicGate.
Hej!
Om korten ser identiska ut så är det eventuellt något skumt, det finns väldigt mycket piratkort i omlopp, jag tror att M4GN skall ha en Highspeedlogga och vara mycket snabbare än M4GS se tex bilder från Sony. Tror också att äkta kort har en laseretsad guldtext vilket inte piratkorten har.
http://www.sony.com....site=hp_en_PH_i
Det finns även lite hastigheter angivna där.
MSX-M4GN skall klara upp till 20MB/sekund
Info om hur man identifierar falska kort:
http://reviews.ebay....000000001535703
Postad 10 August 2007 - 10:11
Jag är i samma sits som ni andra SD1 eller sony...
Tack för input från er som har köpt sonyn, dock vill jag bara be er om att lägga upp filmklipp någonstans så man kan se hur resultatet ser ut.
Jag ska lägga upp lämpliga snuttar tänkte jag, måste hitta något ställe att dumpa filerna, det kan ju bli några MB !
Postad 10 August 2007 - 14:29
Info om hur man identifierar falska kort:
http://reviews.ebay....000000001535703
Tack för länken! Jag har kollat och kortet jag köpt på Tradera (MSX-M4GN) är en kopia, ej Sony orginal.
Jag får kolla med säljarna i framtiden så de garanterar att korten klarar 15Mbit/s, annars funkar de ju inte bra till videokameran enligt kameraspecen. Jag ska ta och mäta hastigheten också på de kort jag har.
Postad 19 August 2007 - 07:38
Tacksam för svar från någon som testat,
Lars
Redigerat av Unregistered05736367, 19 August 2007 - 07:40.
Postad 22 August 2007 - 19:34
Jag är i samma sits som ni andra SD1 eller sony...
Här ligger tre klipp i FullHD:
http://uploadline.co...s/7247916/.html
Man måste nog importera dem till något videoprogram som fattar M2TS-filer!
LÄNKEN FUNKAR INTE!!! Uploadtjänsten var nog inget vidare.... Jag letar vidare efter en som funkar........
Redigerat av Unregistered3f0bfff6, 22 August 2007 - 19:47.
Postad 22 August 2007 - 19:43
Kan man koppla en extern hårddisk via USB direkt till kameran och föra över från minneskortet till den? Alltså utan att blanda in någon dator över huvud taget. Vore ju toppen, för då skulle man kunna ha en stor disk med sig och tanka över till vid behov.
Tacksam för svar från någon som testat,
Lars
Kameran agerar som en vanlig USB-minneskortsläsare till datorn. Man måste högst sannorlikt köpa en extern hårddisk med minneskortläsare för att kunna dumpa över datat på resan (genom att flytta över minneskortet till hårddisken).
Svar: Nej, en vanlig USB-hårddisk funkar inte att koppla in i kameran (jag har inte testat men är ganska säker på att det inte funkar, dessutom måste man ha en special-USB-sladd för att testa då kamerans docka har mini-USB och hårddisken den "fyrkantiga" varianten av USB (kommer inte ihåg om den heter A eller B ).
Redigerat av Unregistered3f0bfff6, 22 August 2007 - 19:43.
Postad 22 August 2007 - 21:54
Funderar lite på att skaffa en själv, men som så många andra här undrar man det är värt de extra tusenlapparna jämfört med Panasonic HDC-SD1... Fortfarande ingen som testat bägge?
Postad 24 August 2007 - 07:20
Reviewhttp://camcorders.co...e.jsp?id=175410
Postad 06 September 2007 - 00:24
Den enda nackdelen är att kameran känns som en fritidskamera mer än en användbar ögonblickskamera, främst pga den startar så otroligt långsamt i mina mått räknat (7-8 sekunder innan du kan filma). Det är inte alls bra :/
1-2 sekunder hade jag nöjt mig med, men det här är i det absolut längsta laget tyvärr. Stor nackdel...
Bildstabilisatorn hade kunnat vara bättre dessutom tycker jag.
Redigerat av chrizz, 06 September 2007 - 00:24.
Postad 07 September 2007 - 10:12
Tar 7-8 sekunder från du drar ON till du kan börja filma på Sonyn.
Jo, var som jag skrev tidigare. Jag tycker också det är synd, men för min del är det inget jätteviktigt.
Postad 10 September 2007 - 17:43
Köpte dennna kamera i fredags, och har hunnit med att filma en del. Bilden är helt klockren enligt min mening, men jag har dock hittat en stor brist som retar mig grymt mycket. Jag vet dock inte om de beror på kameran, mitt ps3 eller min Pionner G7 50":are. Men jag upplever ottroligt jobbiga släpningar i bilden när man pannar med den. Först trodde jag att det kanske var kamerans steadyshot som gav dessa biverkningar, men dom är lika påtagliga med ss avstängt. En annan förklaring skulle ju kunna vara att det helt enkelt är en brist i ACVHD-formatet. Men jag har inte hört eller läst något om det... Någon som upplever samma sak på sin CX6:a eller sin ACVHD-kamera i almänhet för den sakens skull?
edit.
En annan sak jag tänkt på, hur ska man kunna använda Sonys undervattenhus till denna kameran när den inte har någon LACE-ingång?
Redigerat av Unregistereda3cb9c9a, 10 September 2007 - 18:01.
Postad 10 September 2007 - 19:38
Jag äger inte kameran så jag chansar bara.
Postad 10 September 2007 - 20:19
Postad 10 September 2007 - 20:25
...jag upplever ottroligt jobbiga släpningar i bilden när man pannar med den. Först trodde jag att det kanske var kamerans steadyshot som gav dessa biverkningar, men dom är lika påtagliga med ss avstängt...
Jag har inga eftersläpningar på min LG47" LB2RF TV när jag spelar upp från Sony kameran. Du kanske kan testa att ta kameran till någon polare och testa på en annan skärm?
Postad 10 September 2007 - 21:37
Postad 11 September 2007 - 20:11
Hur matar du tv:n? Med HDMI eller komponent? Om HDMI, finns Sonys HDMI-kabel att köpa i butik nu?
Jag har kört de medföljande komponentkablarna, men jag har köpt en HDMI-kabel som jag inte provat än.
Postad 31 October 2007 - 18:19
Video inspelad i dagsljus och bränd på DVD i bluerayformat med medföljande program och tittad på genom projektor i 1080i matad med PS3 är fantastiskt bra
Jag är erfaren på hembiosidan men helt färsk på videokameror. Menar ni att man kan bränna BluRay-format på en vanlig DVD-skiva!? Kan upplösningen 1080i behållas då? Är formatet AVCHD (som PS3 kan läsa) eller något annat som alla BluRay-spelare kan läsa? Blir det ingen kvalitétsförsämring mot att spela upp från kameran direkt? Hur lång speltid får man på en vanlig DVD? Hjälp!
Postad 07 December 2007 - 17:27
Panasonic sd1/sd5
Trodde att det skulle vara enklare att spela klipp i datorn än med DV.
Men jag laddade hem lite samples på sd1.
& jag får bara massa krasher av VLC
ingen bild i power DVD jag blir så trött.
Hur gör man måste man ha orginalskivan för rätt kamera har dom patent på codecen eller????????
/Tommy
Postad 20 March 2008 - 01:15
tacksam för svar :]
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Vilken HD-videokamera rekommenderar ni?
8 bilder
20 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna