Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förvaringshylla för många LP skivor

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 July 2007 - 21:05

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Finns ju en hel tråd om förvaring av cd-skivor men vi som har en stor samling med lp skivor. Nu när vi har hus och därmed lite mer plats + att vi bryr oss mer att få upp allting så vill jag ju ha fram cd skivorna och LP skivorna. Cd har jag inte så många av så de går att enkelt göra en egen måttanpassad hylla men LP skivor då?

Jag har idag 1115 st + en del singlar och de ligger ju bara i förvaringslådor och gamla backar. Har funderat på att bygga en enkel modell liknande en bokhylla och köpa ikeas lådor för LP skivor. Men de rymmer ju 60lp skivor och kostar 100 kr så det blir ju en rätt fin slant i slutändan och frågan är om ni har någon bättre kreativ lösning?

Ska man bara bygga enkla hyllor med bokstöd emellan och bara ställa LP skivorna så?

Kom med idéer och tips. Jag själv har en hylla som jag funderar på men är värdelös på att rita så det blir svårt att visa hur jag menar men tanken är att göra en kopia av en enkel bokhylla, att sortera alla skivor alfabetiskt och ha bokstöd märkta med a-f, g-k etc så sorterar jag skivorna enkelt in i facken. Självklart lämna plats för att fylla på med fler skivor i framtiden. Sen den översta hyllan fräser jag spår i framkant så jag kan luta några skivor mot väggen med framsidan utåt så att man direkt när man ser hyllan ser några favoritskivor + att det blir snyggare så tycker jag.

Är det några problem med att bara ha skivorna stående, kan de böja sig i längden av att stå rakt på en hylla bara(i fodral förstås) eller kom med tips till en okunnig stackare

MVH Lorant

Redigerat av kinglolle, 08 July 2007 - 21:16.

Postad 11 July 2007 - 02:15

ulmesta
  • ulmesta
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
jag var på ikea i förr går, kika på deras köks serier de e stora rymmliga hyllor som var riktigt snygga finns massa olika snygga dörrar till dem. om du vill hänga upp dem på väggen?

Postad 11 July 2007 - 18:24

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Ja iofs kan man köra på enkla kökshyllor. Tveksam till väggmontering då det blir rätt mkt vikt med så många LP skivor och jag vill ju ha hyffsat höga hyllor. Men det är inte en dum idé, isf kanske man tom kör med stängda dörrar för dem och bara har några fina längst upp i nåt ställ synliga

/Lorant

Postad 20 July 2007 - 14:40

wibba
  • wibba
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag själv har kanske inte fullt så många lp skivor men jag kör med IKEAS expedit dom finns ju i två storlekar, Jag kör med den lilla fungerar kannon.

Postad 20 July 2007 - 17:45

The Trooper
  • The Trooper
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Har sett en del som använder Ikeas Träby.

Postad 26 July 2007 - 04:26

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Expedit var ingen dum idé, den har jag ju tom hemma så jag kan testa lite snabbt hur många som får plats. Så kan man märka upp hyllorna bara ju. Klart prisvärt om det får plats många vilket jag misstänker.

Är den lagom i storlek för skivorna då? Kollar detta direkt när jag kommer hem från jobbet tror jag.

Tack
MVH Lorant

Postad 26 July 2007 - 11:20

wibba
  • wibba
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
enligt mitt tyckte så passar det riktigt bra, det är lite utrymme på höjden, men det är inte farligt vad jag tycker.

Postad 27 July 2007 - 01:40

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Testade direkt på morgonen när jag kom hem, har ju också en av de mindre expedit som jag har som barskåp idag. Blir nog att jag köper till en stor expedit, lite trångt kanske men inte alls så farligt. Ska sätta alla skivor i bokstavsordning så det är perfekt med en sån här hylla med kuber där man kan märka bokstäverna för vilka skivor som finns där. + Att jag kan ha ett par st LP skivor, som jag vill framhäva, längst upp i enkla fotoställ så man ser framsidorna.

Tack för tipset, blev ju en superenkel och billig lösning som dessutom passar med nuvarande möbler

MVH Lorant

Postad 27 July 2007 - 09:14

wibba
  • wibba
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
det va ju kannon,att det passa in så bra :P Lägg gärna in en bild på det sen när du fått ordning på allt :D

Postad 27 July 2007 - 10:46

clarity
  • clarity
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Användaren Miper har ett par, enligt mig, riktigt snygga LP-hyllor. Har själv beställt ett par (cd-format).

http://www.quadraspire.co.uk/

mvh Martin

Postad 27 July 2007 - 12:51

wibba
  • wibba
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
dom va inte helt fel dom heller :=)

Postad 27 July 2007 - 22:54

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Riktigt snygga men jag vill inte ens föreställa mig hur mkt det skulle kosta för mig att köpa tillräckligt mycket så att jag får plats med allting.

Kommer bilder men förmodligen inte förrän oktober då vi ska renovera praktiskt taget alla rum i huset under september månad.

MVH Lorant

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.